czytano: 8262 razy
Nikon D3S: premiera
![Nikon D3S: premiera](/zdjecie/artykuly/117456/nikon-d3s-premiera.jpg)
W przeciągu ostatnich kilku tygodni w Sieci wręcz huczało od nawału plotek dotyczących domniemanych funkcji nowej lustrzanki. Dzisiaj wreszcie ma miejsce oficjalna premiera pełnoklatowego Nikona D3S, w którym głównymi innowacjami jest rozszerzenie podstawowego zakresu ISO do 12800 i możliwość nagrywania filmów w rozdzielczości 1280x720 z szybkością 24 klatek na sekundę.
"D3S ma być dla D3 tym, czym D300s jest dla D300" głosiła jedna z plotek. I rzeczywiście: rozmiary matrycy pozostały takie same, szybkość rejestrowania zdjęć seryjnych również. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość uzyskania odpowiednika czułości ISO 102400 (sic!) poprzez zwiększenie kompensacji ekspozycji do 3 EV powyżej wartości ISO 12800 (HI-3).
Po ponad dwu latach od premiery D3, dziś możemy uświadczyć odświeżenia tego modelu. Pomimo zachowania tej samej rozdzielczości matrycy i tego samego rozmiaru nie mamy do czynienia z produktem identycznym - producent zapewnia, iż wewnętrzna budowa jest zupełnie inna, dodano m. in. automatycznie czyszczenie. Zachowano oczywiście sprawdzone, dobrze znane rozwiązania stosowane w D3. W D3S będziemy mieć do czynienia z tym samym, 51-polowym modułem autofokusa i 1005-polowym czujnikiem swiatła. Nowy Nikon wyposażony został w dwa sloty na karty CF i port HDMI (typu C). D3s będzie dostępny pod koniec października w cenie (prawdopodobnie) 5199,95 dolarów. Odpowiednika w złotówkach na razie nie znamy.
Więcej szczegółów w poniższej informacji prasowej Nikona, tabelka z technikaliami - jak zawsze - na dole strony.
Informacja prasowa Nikon PolskaNIKON wprowadza na rynek nowy aparat przeznaczony dla profesjonalnych fotografów - D3S, który oparty jest na konstrukcji wielokrotnie nagradzanego modelu D3, jednak posiada szerszy zakres funkcji przeznaczonych do szybkiego robienia zdjęć. Premierowa lustrzanka jest pierwszym aparatem marki NIKON z zakresem ISO 200 – 12 800 umożliwiającym pracę w bardzo słabych warunkach oświetleniowych. Dodatkowo, D3S posiada funkcję nagrywania filmów w jakości HD.
„Aparat D3S zmienia zasady fotografowania przy słabym oświetleniu, ponieważ umożliwia specjalistom przejęcie kontroli nad światłem zewnętrznym. Nowy model został opracowany we współpracy z fotografami na całym świecie” - powiedział Robert Cristina, Manager Professional Products and NPS w NIKON Europe.
Gdy lampa błyskowa nie jest konieczna
NIKON D3S wyposażony został w nowo zaprojektowaną matrycę o rozdzielczości 12,1 mln efektywnych pikseli. W połączeniu ze zmodyfikowaną strukturą wewnętrzną aparatu oraz zakresem czułości ISO 200 – 12 800 (z możliwością zwiększania na trzech poziomach: Hi-1, Hi-2 oraz Hi-3 – odpowiednik ISO 102 400) D3S umożliwia fotografowanie i nagrywanie obiektów praktycznie niewidocznych gołym okiem, uzyskując zdjęcia pozbawione szumów i nadające się bezpośrednio do druku.Uszczelniony korpus oparty o szkielet ze stopów magnezowych odporny jest na działanie skrajnych temperatur i wilgoci, dzięki czemu aparat bez trudu działa w ciężkich warunkach, w jakich czasem przychodzi pracować fotoreporterom, fotografom sportowym czy przyrody.
Filmowanie z autofokusem
Przy włączonej funkcji filmowania, NIKON D3S kreatywnie wykorzystuje efekt głębi ostrości dzięki matrycy formatu FX i obiektywom NIKKOR z dużym otworem względnym. Intuicyjna w obsłudze funkcja D-movie pozwala nagrywać filmy w rozdzielczości 720p z szybkością 24 kl./s w formacie Motion JPEG i dźwiękiem stereofonicznym* rejestrowanym za pośrednictwem gniazda wejściowego.Format pliku pozwala ponadto na korzystanie z unikalnej opcji zapisywania wybranych klatek jako osobnych plików. Zastosowany w aparacie w pełni konfigurowalny i prosty w obsłudze 51-punktowy system autofokusa Multi-CAM3500 NIKON, z 15 czujnikami krzyżowymi o wysokiej czułości, zapewnia najwyższą jakość śledzenia szybko poruszających się obiektów. System wykrywania kontrastu AF został dostosowany tak, by umożliwić obsługę autofokusa podczas nagrywania filmów i podglądu na żywo.
D-lighting
W NIKONIE D3S udoskonalono aktywną funkcję D-lighting. Podczas wykonywania zdjęć o wysokim kontraście lub fotografowania ważnych obiektów aparat oferuje pięć opcji D-Lightning - poza nowym ustawieniem Auto użytkownicy mogą korzystać także z czterech poziomów sterowania ręcznego: Bardzo wysoki; Zwiększony, Zwykły i Niski.Przetwarzanie zdjęć w aparacie
Premierowy model wyposażony został w nowe opcje przetwarzania zdjęć w aparacie, które pozwalają ograniczyć konieczność używania komputera i oprogramowania Capture NX2. W przypadku plików RAW (NEF) dostępne są następujące ustawienia: Kompresja JPEG, Rozmiar, Balans bieli, Kompensacja ekspozycji, Przetwarzanie obrazu, Redukcja szumów, Przestrzeń barw i Korekta winietowania.
Tryby kadrowania
Nowa lustrzanka oferuje trzy alternatywne tryby kadrowania, które są automatycznie maskowane w wizjerze. Możliwe jest korzystanie z trybów 5:4 (30x24); 1,2x (30x20) oraz DX (24x16), a dzięki nowemu trybowi kadrowanie (1,2x) zaoferowano użytkownikom praktyczne połączenie „lekkiego wydłużenia ogniskowej” obiektywu i nieco mniejszego rozmiaru plików.
Cicha migawka
W modelu D3S użytkownik znajdzie nowy tryb cichej migawki, dzięki któremu niemal nie słychać dźwięku spowodowanego powrotem lustra. Funkcja ta jest szczególnie przydatna podczas fotografowania przyrody lub w sytuacjach, gdy dźwięk migawki mógłby rozproszyć uwagę fotografowanego obiektu.
Czyszczenie matrycy
Innowacją w D3S jest także funkcja czyszczenia matrycy, którą oparto na wibracjach o czterech różnych częstotliwościach. Pozwala to ograniczyć wpływ zgromadzonego kurzu na optyczny filtr dolnoprzepustowy matrycy.
Nikon D3S będzie dostępny od końca listopada 2009 r.
Źródło: Nikon
INFORMACJE O SPRZĘCIE | |
---|---|
Nikon D3s | |
Matryca | 12,1 Mpx; CMOS, 36 x 23,9 mm; format Nikon FX (system usuwania kurzu) |
Zapis danych (wielkość zdjęcia w pikselach) | Format FX (36×24) - 4256 × 2832 3184 × 2120, 2128 × 1416; 1.2× (30×20) - 3552 × 2368, 2656 × 1776, 1776 × 1184; Format DX (24×16) - 2784 × 1848, 2080 × 1384, 1392 × 920; 5:4 (30×24) - 3552 × 2832, 2656 × 2120, 1776 × 1416 |
Format zapisu zdjęć | 12- lub 14-bitowy NEF (RAW) z kompresją bezstratną lub stratną albo bez kompresji, TIFF (RGB), JPEG, NEF (RAW) + JPEG |
Pamięć wymienna | Karty pamięci CompactFlash (typu I, zgodne ze standardem UDMA), 2 gniazda do kart pamięci |
Wizjer | Z pryzmatem pentagonalnym z poziomu oka, matówka typu B BriteView Clear-Matte Mark VI z ramkami pól autofokusa |
Powiększenie | Około 0,7x |
Dystans widzenia całej matówki | 18 mm (–1 dptr.) |
Korekcja dioptrażu | Od –3 do +1 dptr. |
Tryby wyzwalania migawki | Zdjęcia pojedyncze, seryjne wolne, seryjne szybkie, ciche wyzwalanie migawki, samowyzwalacz, uniesienie lustra |
Szybkość fotografowania | (Wg wytycznych Camera & Imaging Products Association) DX (24×16): maks. około 9 kl./s (CL) lub około 9–11 kl./s (CH), Inne obszary zdjęcia: maks. około 9 kl./s |
Ekspozycja | System pomiaru TTL przy całkowicie otwartej przysłonie, korzystający z 1005-pikselowego czujnika RGB: 1) Pomiar matrycowy 3D Color Matrix II 2) Pomiar centralny: przypisanie 75% wagi pomiaru do koła środku kadru (średnicę koła można ustawić na 8, 12, 15 lub 20 mm) lub uśrednienie pomiaru z całego kadru 3) Pomiar punktowy: pomiar w kole o średnicy 4 mm (około 1,5% powierzchni kadru) na środku wybranego pola ostrości |
Tryby ekspozycji | 1) Automatyka programowa z fleksją programu (P) 2) Automatyka z preselekcją czasu (S) 3) Automatyka z preselekcją przysłony (A) 4) Manualny (M) |
Czułość ISO | Od ISO 200 do ISO 12800 w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV; czułość można też zmniejszać o około 0,3, 0,5, 0,7 lub 1 EV (odpowiednik ISO 100) poniżej wartości ISO 200 oraz zwiększać o około 0,3, 0,5, 0,7, 1, 2 lub 3 EV (odpowiednik ISO 102400) powyżej wartości ISO 12800, dostępne automatyczne ustawianie czułości ISO; w trybie wideo - ISO 200–12800 (od ISO 6400 do Hi 3 w trybie filmów o wysokiej czułości) |
Autofokus | Moduł autofokusa Nikon Multi-CAM 3500FX |
Zakres działania AF | Od –1 do +19 EV (ISO 100 w temperaturze 20°C) |
Tryb wyboru pola AF | 1) Pojedynczy punkt AF, 2) Dynamiczny wybór pola AF, 3) Automatyczny wybór pola AF |
Balans bieli | Automatyczny (balans bieli TTL określany z użyciem matrycy aparatu i 1005-pikselowego czujnika RGB), Światło żarowe, Światło jarzeniowe (7 ustawień), Światło słoneczne, Lampa błyskowa, Pochmurno, Cień, Pomiar manualny (można zapisać maks. 5 wartości) i Wybór temp. barwowej (od 2500 do 10 000 K), wszystkie z dokładną regulacją, Braketing balansu bieli : Od 2 do 9 klatek w krokach co 1, 2 lub 3 |
Podgląd na żywo | Tryby: Statyw, Bez statywu; Autofokus: Statyw - autofokus z wykrywaniem kontrastu w dowolnym miejscu kadru, Bez statywu - autofokus z detekcją fazową TTL o 51 punktach ostrości (w tym 15 czujników krzyżowych); Redukcja migotania: 50 Hz i 60 Hz |
Rozdzielczość wideo | 1280 x 720/24 kl./s, 640 x 424/24 kl./s, 320 x 216/24 kl./s |
Format plików wideo | AVI (Format kompresji Motion-JPEG) |
Ekran LCD | 3-calowy, niskotemperaturowy, polisilikonowy monitor LCD z matrycą TFT o rozdzielczości około 921 tys. punktów (rozdzielczość VGA) z kątem widzenia 170°, około 100-procentowym pokryciem kadru i regulacją jasności |
Interfejsy | Hi-Speed USB; Wyjście wideo NTSC lub PAL; Złącze HDMI typu C; Wejście dźwięku stereofoniczne typu mini-jack (średnica 3,5 mm); 10-stykowe gniazdo zdalnego sterowania |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy EN-EL4a/EL4 lub zasilacz sieciowy EH-6 (opcjonalny) |
Wymiary | 159,5 x 157 x 87,5 mm |
Masa | 1240 g |
www.swiatobrazu.pl