29 września 2020, 16:05
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 11818 razy

Trzy błędy początkujących użytkowników szerokokątnego obiektywu

Trzy błędy początkujących użytkowników szerokokątnego obiektywu

Fotograf krajobrazowy Mark Denney przygotował krótki poradnik, który w szczególności przyda się początkującym entuzjastom uwieczniania pejzaży - Skupia się w nim na najczęściej popełnianych błędach podczas korzystania z obiektywu szerokokątnego. Paradoksalnie krótka ogniskowa wydaje się łatwiejsza niż tele, gdyż nie trzeba martwić się aż tak o ostrość i zazwyczaj łatwiej jest operować głębią ostrości. Jednakże jak w przypadku każdego obiektywu, także szerokokątny wymaga solidnego opanowania warsztatu.

Obiektywy szerokokątne są najbardziej popularne w fotografii krajobrazowej. Dlatego właśnie ich dobre opanowanie jest kluczem do udanych pejzaży. Przede wszystkim biegłości wymaga operowanie szerokim polem widzenia, które zdecydowanie odbiega od tego, jak postrzega się świat gołym okiem. Stąd obiektywy szerokokątne mogą być kłopotliwe dla początkujących fotografów.
 
Mark Denney przygotował krótki odcinek vloga, w którym dzieli się swoimi uwagami adresowanymi do początkujących użytkowników obiektywów szerokokątnych. Przypomina on w nim o najpowszechniejszych pułapkach, w które wpada się podczas pracy z szerokim polem widzenia. 

Obiektywy szerokokątne - 3 błędy początkujących

Rozważania Marka Denney można podsumować poprzez wyszczególnienie trzech najczęściej popełnianych błędów przez początkujących użytkowników obiektywów szerokokątnych. Należą do nich:
 
Efekt pierwszego spojrzenia - obiektywy szerokokątne często dają tak szerokie pole widzenia, że można w nim umieścić niema lcałą widoczną scenę. To ślepa uliczka, gdyż okazuje się, że taka fotografia jest przepełniona motywami i staje się przegadana. Co więcej odbiorcy trudno często zrozumieć, na co chciał zwrócić uwagę fotograf. Zresztą prawdopodobnie nie wie tego sam autor zdjęcia. Szerokie pole widzenia obiektywów o krótkiej ogniskowej nie zwalnia z obowiązku kadrowania, komponowania i usuwania ze zdjęcia zbędnych elementów, które odwracają uwagę od opowiadanej obrazem historii. 
 
Płaski obraz - gdy wszystko znajduje się w tej samej odległości od aparatu, to zdjęcie staje się jednowymiarowe czyli płaskie. Na brak głębi może pomóc rozmieszczenie elementów w różnych odległościach od obiektywu, tak aby zbudować kilka planów. 
 
Unikanie zniekształceń - obiektywy szerokokątne - w szczególności tańsze konstrukcje - mają swoje specyficzne zniekształcenia obrazu. Czasami nie da się ich uniknąć, a część początkujących fotografów zamiast skupiać się na ciekawych kadrach, rozmyśla tylko o tym, aby uniknąć widocznych na zdjęciach zniekształceń. To błąd gdyż czasami może to jeszcze bardziej zaszkodzić kompozycji i zdjęciom niż widoczne zniekształcenia. W szczególności, że nowoczesne oprogramowanie pozwala skutecznie sobie z nimi radzić. 
 
Szerzej te błędy Mark Denney omawia w swoim wideo. Może chcielibyście podzielić się swoimi doświadczeniami i uzupełnić tę podstawową listę błędów? Zapraszamy.



www.swiatobrazu.pl