6 grudnia 2015, 11:01
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 3206 razy

Odbitka albuminowa - Przewodnik praktyczny

Odbitka albuminowa - Przewodnik praktyczny

Odbitka albuminowa to jedna z najważniejszych, i najpiękniejszych technik w historii fotografii. Technika, w której tworzyli najwięksi mistrzowie wieku dziewiętnastego i wielu fotografów wieku dwudziestego; by wymienić tylko sławną portrecistkę Margaret Julię Cameron i autora magicznych zdjęć Paryża, Eugene Atget'a. Jest to technika pozwalająca na uzyskanie zdjęć o magicznej wręcz jakości, pięknych i subtelnych, a jednocześnie nie pozbawionych siły wyrazu, jak częstokroć zdarzało się w przypadku, na przykład, papieru solnego.

Jest to pierwsza technika pozytywowa, która zrobiła wieloletnią, światową karierę zdobywając szczególną popularność na Starym Kontynencie, gdzie zdominowała fotografię na całe dziesięciolecia. Z jednej strony technika ta zapewnia ogromne możliwości kształtowania wyglądu obrazu, wybór powierzchni matowej bądź błyszczącej i wpływ na kolorystykę powstałego obrazu poprzez tonowanie, z drugiej jest ona relatywnie prosta, nie wymaga skomplikowanego zaplecza czy trudnych do zdobycia materiałów. Dzięki temu odbitka albuminowa sprawdza się też znakomicie jako pierwszy krok w stronę tradycyjnych metod fotograficznych, jest doskonałą okazją by rozpocząć samodzielne wykonywanie klasycznych odbitek fotograficznych. Nie potrzeba do tego ani rozbudowanej, profesjonalnie wyposażonej ciemni, ani niezbędnej w technice mokrego kolodionu kamery wielkoformatowej. Właśnie z myślą o wszystkich osobach pragnących odkryć magię fotografii klasycznej Wydawnictwo Szlachetna Fotografia przygotowało swoją najnowszą publikację; Odbitka albuminowa - Przewodnik praktyczny opracowaną przez Radosława Brzozowskiego, autora bestsellerów Fotografia Obnażona oraz Ambrotypia - Przewodnik praktyczny, dyrektora Trójmiejskiej Szkoły Fotografii w Gdyni, specjalisty w zakresie historycznych i szlachetnych technik fotograficznych. Podręcznik ten przyda się zarówno osobom początkującym, pragnącym dopiero rozpocząć przygodę z techniką albuminową i fotografią historyczną w ogóle, jak i osobom, które pracę już rozpoczęły, lecz pragną poszerzyć swe umiejętności, poznać pełnię możliwości oferowanych przez tą magiczną technikę.

Licząca blisko 150 stron publikacja zawiera wszystkie informacje niezbędne zarówno do rozpoczęcia pracy z użyciem techniki albuminowej, jak i poznania bardziej zaawansowanych metod pracy, od wyposażenia pracowni, przez techniki samodzielnego przygotowania papierów błyszczących i matowych, różne metody ich uczulania i naświetlania, aż po metody tonowania, receptury tonerów wraz z poradami dotyczącymi ich użycia. Nie zabrakło także informacji dotyczących negatywów, które można wykorzystać w pracy z techniką albuminową, od metod tradycyjnych, po najbardziej współczesne. Dla pasjonatów techniki kolodionowej w książce znalazła się również receptura i szczegółowe instrukcje pozwalające na samodzielne przygotowanie negatywu kolodionowego, który stanowił dominujący rodzaj negatywu wykorzystywanego w okresie największej popularności odbitki albuminowej. Większość osób, które zetknęły się wcześniej z techniką albuminową być może zaskoczy też fakt, że w wieku dziewiętnastym, fotografowie korzystający z techniki albuminowej używali również wywoływaczy, podobnie, jak czyni się to obecnie.

Serdecznie zapraszamy również do zapoznania się z resztą naszej oferty materiałów i narzędzi niezbędnych do tworzenia odbitek historycznych, dostępnej w sklepie internetowym www.szlachetnafotografia.com, nie wspominając o pierwszej polskiej publikacji poświęconej fotografii w technice ambrotypii; Ambrotypia - Przewodnik praktyczny.

Osoby zainteresowane praktycznym poznaniem pozostałych historycznych i szlachetnych technik fotograficznych zapraszamy do odwiedzenia Centrum Szkoleniowego Szlachetnej Fotografii i zapoznania się z naszą ofertą warsztatów fotograficznych.

Do 18 grudnia 2015 Odbitka albuminowa - Przewodnik praktyczny jest dostępna w przedsprzedaży, a zakupione (zamówione i opłacone) w tym okresie książki są wysyłane bez dodatkowych kosztów wysyłki.

 

Spis treści

Zamiast wstępu, czyli trochę historii ... str. 6

Rozdział 1 - Pracownia ... str. 9

• Właściwe pomieszczenie ... str. 10

• Wyposażenie ... str. 14

• Kilka słów o pędzlach ... str. 20

Rozdział 2 - Materiały ... str. 23

• Odczynniki ... str. 24

• Wybór odpowiedniego papieru ... str. 26

Rozdział 3 Odbitka albuminowa błyszcząca ... str. 32

• Przygotowanie roztworu albuminowego ... str. 33

• Przygotowanie papieru albuminowego ... str. 38

• Dwukrotne pokrywanie papieru roztworem albuminy ... str. 46

• Uczulanie papieru albuminowego ... str. 48

Rozdział 4 - Odbitka albuminowa matowa ... str. 61

• Przygotowanie albuminy matowej ... str. 62

• Pokrywanie albuminą papierów matowych ... str. 63

Rozdział 5 - Naświetlanie odbitki albuminowej ... str. 69

• Źródła światła sztucznego ... str. 70

• Kopiowanie odbitki - narzędzia ... str. 72

• Test paskowy czyli wyznaczanie prawidłowego czasu naświetlania ... str. 76

Rozdział 6 - Kontrola kontrastu w technice albuminowej ... str. 81

Rozdział 7 - Obróbka nietonowanej odbitki albuminowej ... str. 87

• Schemat obróbki odbitki nietonowanej ... str. 89

• Sprawdzanie skuteczności płukania ... str. 91

Rozdział 8 - Tonowanie odbitek albuminowych ... str. 93

• Tonery złote ... str. 96

• Tonery platynowe i palladowe ... str. 108

• Toner niebieski (żelazowy) ... str. 112

• Tonery dostępne komercyjnie ... str. 114

• Uzyskiwanie tonacji zbliżonej do neutralnej ... str. 116

• Sel d'or (utrwalacz tonujący) ... str. 117

Rozdział 9 - Zastosowanie wywoływaczy w technice albuminowej ... str. 119

• Odbitka albuminowa chloro-bromowa przeznaczona do wywołania ... str. 122

Rozdział 10 - Negatywy ... str. 127

• Negatyw papierowy ... str. 128

• Negatyw albuminowy ... str. 129

• Negatyw kolodionowy (wraz z instrukcją wykonania) ... str. 129

• Proces wzmacniania negatywu kolodionowego ... str. 133

• Negatyw szklany ... str. 136

• Negatyw wielkoformatowy ... str. 138

• Błona RTG ... str. 140

• Negatyw cyfrowy ... str. 142

• Na skróty czyli cyfrowy negatyw papierowy ... str. 144

Zamiast zakończenia czyli prezentacja odbitek ... str. 146

Bibliografia 

Fot. Radosław Brzozowski

Fot. Radosław Brzozowski

Fot. Radosław Brzozowski

Fot. Radosław Brzozowski

Fot. Radosław Brzozowski

Fot. Radosław Brzozowski

Fot. Radosław Brzozowski

Fot. Radosław Brzozowski

Fot. Radosław Brzozowski

Fot. Radosław Brzozowski

 



www.swiatobrazu.pl