Noc i dzień w Dubaju na pojedynczych fotografiach

Noc i dzień w Dubaju na pojedynczych fotografiach

Piękno fotografii polega przede wszystkim na tym, że pozwala pokazywać to, co zazwyczaj umyka naszej uwadze lub jest dla nas niedostępne. W tę myśl wpisują się prace Floriana Kriechbaumera, która na pojedynczych panoramach ukazuje widoki za dnia i nocą. Za temat swoich prac obrał głównie panoramy Dubaju, jednakże w ten sposób obrazuje także inne widoki.



Cała doba na pojedynczej panoramie

Jego fascynacja tego typu ukazywaniem świata wynika z przygody z time lapsami. Rzeczywiście jego prace kumulują w sobie ducha filmów poklatkowych. W zasadzie stanowią one streszczenie takich wideo. Florian Kriechbaumer chciał przede wszystkim ukazywać zmiany krajobrazów i miejskich pejzaży w ciągu doby. Podczas tworzenia takich właśnie time lapsów zadał sobie pytanie, jak wyglądałyby zdjęcia, na których da się to uchwycić.
 
panoramy
 
fot. Florian Kriechbaumer
 
Na początku 2020 roku zaczął pracować nad taką właśnie serią, która później przerodziła się w cykl zdjęć z Dubaju. Szybko okazało się, że także inni fotografowie próbowali swoich sił w tego typu obrazowaniu. Dla Floriana Kriechbaumera ich doświadczenia były bardzo pomocne i inspirujące. Nie twierdzi on przy tym, iż wymyślił tego typu technikę czy w jakiś szczególny sposób ją rozwinął, ale że jedynie dopasował ją do własnego stylu fotografowania. 
 
Ostatecznym celem fotografa było umożliwić oku widza wędrowanie przez stopniowe zmiany scenerii za dnia i nocą. Normalnie takie widzenie nie jest dostępne, ale jednak w ciągu każdej doby go doświadczamy. Florian Kriechbaumer skumulował 24 godziny w jedną chwilę, którą jest spojrzenie na jego panoramę. 
 
Fotograf ten jest od 15 lat związany z Dubajem, stąd w naturalny sposób wykorzystał tę metropolię do stworzenia swoich niecodziennych panoram. Uważa to miasto za jedno z najbardziej fotogenicznych miejsc na Ziemi. Poza nowoczesnym pejzażem miejskim Florian Kriechbaumer przygotował także ujęcia ukazuje sceny z gór Al-Hadżar czy wydmy pustyni, którą jest otoczony Dubaj. Serię zamknął w 14 kompozycjach. 
 
W trakcie pracy nad tym projektem fotograf wiele nauczył się na temat tego, jak światło wpływa na postrzeganie danej sceny. Eksperymentował z tym, które części danego pejzażu lepiej prezentują się w nocy, a które korzystniej w dzień. Konieczne było także zbadanie, ile zdjęć źródłowych jest potrzebnych do stworzenia docelowej panoramy. Jednocześnie konieczne było uwzględnienie poruszających się obiektów, tak aby wyglądały w kadrach w naturalnych sposób. 
 
panoramy
 
fot. Florian Kriechbaumer
 
Aby to wszytko uzyskać, konieczne było czasami powtarzanie ujęć w tych samych sceneriach. Niektóre z panoram wykorzystują po 20 zdjęć bazowych. Łączenie zdjęć wymagało wielu godzin w Photoshopie. Nie dlatego, że fotograf edytował same zdjęcia źródłowe - te pozostawały bez zmian - jednakże ich dopasowanie wymagało wiele pracy. Istotna była także praca z trybami mieszania, rozmywania i innymi narzędziami pozwalającymi uzyskać płynne przejścia pomiędzy fotografiami wykonanymi w dzień i w nocy. 
 
Florian Kriechbaumer wykonał swoje panoramy w wysokiej rozdzielczości, do czego posłużył mu Olympus OMD EM-1. To nieco zaskakujące, iż nie użył aparatu pełnoklatkowego, ale chciał posłużyć się trybem High Res dostępnym w tym modelu, który pozwala na uzyskiwanie fotografii o rozdzielczości 80 MP. Ostatecznie panoramy miały rozdzielczość nawet 200 MP, co sprawiło, że proces był jeszcze bardziej wymagający dla sprzętu, gdyż niektóre pliki osiągały rozmiar nawet 20 GB. Wydruki panoram Floriana Kriechbaumera mają do 2 metrów długości. Poniżej możesz zobaczyć wybrane zdjęcia tego fotografa.
 
panoramy
 
fot. Florian Kriechbaumer
 
panoramy
 
fot. Florian Kriechbaumer
 
panoramy
 
fot. Florian Kriechbaumer
 
panoramy
 
fot. Florian Kriechbaumer
 
panoramy
 
fot. Florian Kriechbaumer
 
panoramy
 
fot. Florian Kriechbaumer
 
panoramy
 
fot. Florian Kriechbaumer
 
panoramy
 
fot. Florian Kriechbaumer
 
 

Reklama

Fotografowanie przyrody


Uchwycone w niepowtarzalnym momencie, ostre, doskonałe skomponowane i z pięknym światłem świetne fotografie przyrody to najczęściej nie dzieło szczęśliwego przypadku, lecz efekt skrupulatnych przygotowań i znajomości odpowiednich technik.

 

 

Biorę udział w e-kursie

 

Autor: Mikołaj Konkiewicz






Oceny artykułu: 0% 0% ocen: 0

Sprawdź inne artykuły z kategorii: Polska przez pryzmat Nikona



Komentarze Użytkowników

Niezalogowanych Użytkowników prosimy o zalogowanie się przed dodaniem komentarza.



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu i w żaden sposób nie odzwierciedlają poglądów prezentowanych przez właścicieli i administratorów SwiatObrazu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.



Najnowsze fotografie

Z widokiem na Tatry Kopciuszek Czekam na Ciebie:) Przyczajony:) Pobocze Drogi Wojewódzkiej 364. Okolice Krotoszyna. Bażanty, Common Pheasant (Phasianus colchicus) ... 2021r