23 marca 2014, 22:10
Autor: Jarosław Zachwieja
czytano: 26855 razy

Papiery fotograficzne Sihl Masterclass – test praktyczny

Papiery fotograficzne Sihl Masterclass – test praktyczny

Dzięki uprzejmości polskiego dystrybutora podłoży fotograficznych, otrzymaliśmy do testów pakiet najnowszych papierów fotograficznych i artystycznych Sihl Masterclass. Pragniemy dziś zaprezentować Wam te nośniki oraz przedstawić nasze wrażenia z ich użytkowania. A ponieważ mieliśmy okazję przeprowadzić dość wnikliwe testy z użyciem profesjonalnego sprzętu drukującego dla fotografów, toteż udało nam się uzyskać bardzo interesujące rezultaty. Przekonajcie się zresztą sami.

Przegląd oferty

Dobrych podłoży fotograficznych nigdy za wiele. Coraz lepsza na naszym rynku oferta wysokiej klasy papierów tzw. producentów niezależnych (oczywiście z dobrym zapleczem technicznym i merytorycznym, a więc przede wszystkim bogatą biblioteką profili ICC dla różnych modeli drukarek, dokumentacją techniczną i poradnikami właściwego korzystania z podłoży), pozwala ambitnemu fotografowi przygotowywać odbitki na znacznie ciekawszych nośnikach, niż zapewnia producent drukarki. Kolejną ciekawą – po prezentowanych jakiś czas temu Ilfordzie Galerie Premium oraz bardziej wyrafinowanym Ilfordzie Galerie Prestige – grupą podłoży, jakie trafiły do naszego redakcyjnego laboratorium są papiery niemiecko-szwajcarskiej firmy Sihl należące do oferty Sihl Masterclass.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Oferta papierów Sihl Masterclass jest dosyć bogata – osiem typów podłoży podzielonych na cztery grupy. Większość z nich jest kierowana przede wszystkim do fotografów, choć z materiałów Creative Art użytek zrobią zapewne również artyści niezwiązani z fotografią lub wykorzystujący obraz fotograficzny jedynie jako medium pośrednie dla swojej twórczości.


Obecna oferta firmy Medikon (http://www.sihl-masterclass.pl/) obejmuje wszystkie osiem rodzajów podłoży z tej linii oferowanych zarówno w postaci arkuszy formatów A4, A3, A3+ i A2, jak i roli o szerokościach od 17 do 44 cali. Do naszej redakcji trafiły natomiast pakiety próbne (czyli tzw. sample) zawierające arkusze formatu A4.

[kn_advert]

Sihl Masterclass – cztery grupy papierów, osiem produktów

Kolekcja podłoży Sihl Masterclass dzieli się na cztery główne grupy nośników: Glossy, Silk & Satin, Black & White oraz Creative Art. Pierwsze to, zgodnie z nazwą, błyszczące papiery fotograficzne o gramaturze 290 i 330 g/m². Odznaczają się wysoko połyskującą, gładką powierzchnią i sprawdzają się szczególnie dobrze wszędzie tam, gdzie wymagane są bardzo żywe, nasycone kolory. Druga grupa, to podłoża typu Lustre, czyli półmatowe lub perełkowe – ulubione papiery tych fotografów, którzy szukają podłoży błyszczących, ale o kontrolowanym odblasku, odpornych na palcowanie. Tutaj oferta firmy Sihl obejmuje tak naprawdę jeden typ nośnika w dwóch odmianach: zwykłym i dwustronnym. Ten drugi może szczególnie zaciekawić osoby zainteresowane drukowaniem albumów.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Etykieta każdej grupy papierów Sihl Masterclass zawiera pewien określony obraz, który jednocześnie stanowi doskonałą ilustrację tego, do jakiego typu obrazów zalecane jest dane podłoże.

 

Grupa Black & White to tak naprawdę jeden produkt: barytowy papier o właściwościach czyniących z niego podłoże idealne do zdjęć czarno-białych, a także wydruków archiwalnych. Z pewnych względów, do których jeszcze wrócimy, podłoże to znacznie wyróżnia się spośród innych podobnych, dostępnych na rynku. No i wreszcie materiały Creative Art, czyli bawełniane oraz bawełniano-poliestrowe podłoża artystyczne występujące w trzech odmianach odznaczających się wysoką gramaturą, przeznaczone do drukowania fotografii i reprodukcji dzieł sztuki.

Wszystkie te podłoża są bohaterami tego artykułu i przedstawiamy je szczegółowo na kolejnych stronach. Ponieważ jednak w przypadku papierów fotograficznych nic nie jest w stanie zastąpić bezpośredniego kontaktu z nimi, to jeśli jesteście zainteresowani samodzielnym sprawdzeniem, co potrafią, najlepiej zrobicie, dokonując samodzielnego ich porównania. Szczęśliwie dystrybutor przewidział taką możliwość w postaci pakietów Sample Pack, ale jeśli rozważacie możliwość odwiedzenia tegorocznej edycji targów FILM VIDEO FOTO w Łodzi, to na stoisku firmy Medikon będziecie mieli okazję obejrzeć je wszystkie dokładnie i nie płacąc za to.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Platformą sprzętową wykorzystaną przez nas na potrzeby tego materiału była drukarka fotograficzna Canon PIXMA PRO-100 działająca w oparciu o atramenty z rodziny ChromaLife100+. Jej cechą charakterystyczną jest rozszerzony zakres barwników szarych opracowany specjalnie na potrzeby fotografii czarno-białej. (Fot. Canon)

 

Ile trzeba za to zapłacić?

Ceny papierów Sihl Masterclass sytuują opisywane podłoża gdzieś pomiędzy wspomnianymi na początku tego artykułu i opisanymi szczegółowo na naszych łamach grupami papierów Ilford Galerie. Są wyraźnie droższe od tanich nośników kierowanych do mniej wymagających amatorów oraz nieco tańsze od typowych podłoży klasy Premium. Cechą charakterystyczną oferty firmy Sihl jest w tym wypadku brak arkuszy mniejszych niż A4, lecz w zamian za to miłośnicy wydruków o większych formatach będą zadowoleni z dostępności arkuszy znacznie większych – w większości przypadków do "plakatowego" formatu A2 włącznie. Kształtowanie się cen poszczególnych nośników opisujemy w poniższej tabeli.
 

Rodzaj podłoża Format Liczba arkuszy Cena detaliczna
Sihl Masterclass High Gloss Photo Paper 330 A4 25 62,77 zł
A3 125,07 zł
A3+ 159,94 zł
A2 250,97 zł
Sihl Masterclass Metalic Pearl High Gloss Photo Paper A4 25 93,92 zł
A3+ 159,94 zł
Sihl Masterclass Lustre Photo Paper 300 A4 25 62,77 zł
A3 125,07 zł
A3+ 159,94 zł
A2 250,97 zł
Sihl Masterclass Lustre Photo Paper Duo 330 A4 25 85,55 zł
A3 223,07 zł
A2 342,09 zł
Sihl Masterclass Satin Baryta Paper 290 A4 25 118,56 zł
A3+ 302,52 zł
A2 475,63 zł
Sihl Masterclass Matt Photo Canvas 400 A4 25 138,45 zł
A3+ 352,84 zł
Sihl Masterclass Smooth Matt Cotton Paper 320 A4 25 125,53 zł
A3+ 320,03 zł
Sihl Masterclass Textured Matt Cotton Paper 320 A4 25 128,89 zł
A3+ 328,30 zł

 

Oczywiście dla najbardziej wymagających i dysponujących odpowiednio zaawansowanymi urządzeniami drukującymi wszystkie opisywane tutaj papiery dostępne są też w rolkach o długości od 12 do 30 metrów w zależności od typu podłoża. Tradycyjnie już w przypadku tej formy sprzedaży, papiery dostępne są w trzech formatach: o szerokości 17, 24 i 44 cali, czyli 43,2 cm, 61 cm i 111,8 cm. W przypadku niektórych dochodzi do tego jeszcze wersja 60 cali, czyli 152,4 cm. Ceny przedstawiamy w tabeli poniżej. Z dość chyba oczywistych powodów oferta papierów w rolkach nie obejmuje nośnika Lustre Photo Paper Duo 330 (dwustronnego).
 

Rodzaj podłoża Szerokość roli Długość rolki Cena detaliczna
Sihl Masterclass High Gloss Photo Paper 330 17" / 43,2 cm 30 m 465,87 zł
24" / 61 cm 657,42 zł
44" / 111,8 cm 1205,13 zł
Sihl Masterclass Metalic Pearl High Gloss Photo Paper 17" / 43,2 cm 15 m 330,93 zł
24" / 61 cm 466,80 zł
44" / 111,8 cm 856,88 zł
Sihl Masterclass Lustre Photo Paper 300 17" / 43,2 cm 30 m 465,87 zł
24" / 61 cm 657,42 zł
44" / 111,8 cm 1205,13 zł
60" / 152,4 cm 1643,10 zł
Sihl Masterclass Satin Baryta Paper 290 17" / 43,2 cm 15 m 421,71 zł
24" / 61 cm 595,12 zł
44" / 111,8 cm 1091,67 zł
Sihl Masterclass Matt Photo Canvas 400 17" / 43,2 cm 12 m 364,20 zł
24" / 61 cm 514,28 zł
44" / 111,8 cm 942,54 zł
Sihl Masterclass Smooth Matt Cotton Paper 320 17" / 43,2 cm 12 m 385,64 zł
24" / 61 cm 544,50 zł
44" / 111,8 cm 998,07 zł
Sihl Masterclass Textured Matt Cotton Paper 320 17" / 43,2 cm 12 m 396,23 zł
24" / 61 cm 559,48 zł
44" / 111,8 cm 1025,71 zł

 

W przypadku papierów sprzedawanych w postaci rolek można odnieść mylne wrażenie, że ceny różnych typów podłoży są do siebie podobne. W rzeczywistości jednak z uwagi na różnice pomiędzy długościami rolek, zróżnicowanie jest znaczne. Co można natomiast pochwalić, to kompletność oferty polskiego dystrybutora. W przypadku papierów Ilford Galerie narzekaliśmy, że niektóre z formatów rozprowadzanych przez producenta trudno jest zdobyć w polskiej dystrybucji. Tym razem tego problemu nie ma.

 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Niewielkie zestawy papierów Sihl Masterclass do prób i eksperymentów można zakupić w postaci tzw. Sample Packów. Dostępne są dwa pakiety tego typu, a każdy zawiera 12 arkuszy – po trzy danego rodzaju.

 

A co, jeśli mamy ochotę tylko wypróbować opisywane papiery, za to wszystkie? To też nie problem. Firma Sihl przygotowała, a Medikon rozprowadza pakiety próbne (Sample Pack) zawierające po 3 niezadrukowane arkusze formatu A4 czterech różnych podłoży należących do dwóch grup – czyli łącznie 12 arkuszy. Pakiety te to Sihl Masterclass Sample Pack Glossy / Silk & Satin oraz Sihl Masterclass Sample Pack Black & White / Creative Art. Z tego wynika, że jeśli interesuje nas np. wypróbowanie wyłącznie papierów Metallic Pearl Hgh Gloss Photo Paper 290 i Satin Baryta Paper 290, to będziemy musieli nabyć dwa komplety próbne zawierające łącznie wszystkie osiem podłoży. Trochę to mało komfortowe, ale z drugiej strony lepszy taki wybór, niż żaden – zwłaszcza, że zapewnia jednocześnie możliwość bezpośredniego porównania ze sobą różnych rodzajów podłoży, a chyba to jest w tym wszystkim najcenniejsze. Ceny tych pakietów to odpowiednio około 78 oraz 96 złotych.

 

Wsparcie dla klienta – niezłe, choć pewne kwestie dałoby się poprawić

W przypadku papierów producentów niezależnych nabywca ma zarówno komfort, jak i kłopot. Komfort – ponieważ może nabyć te same podłoża niezależnie od tego, z jakiego modelu drukarki korzysta. Kłopot – ponieważ ustawienie drukarki do druku nie jest aż tak proste, jak w wypadku nośników zdefiniowanych w sterownikach, a samo uzyskanie poprawnych wydruków uzależnione jest od tego, czy drukarkę w ogóle da się skonfigurować do pracy z danym materiałem. Największą rolę w tej ostatniej kwestii odgrywa wsparcie ze strony producenta papierów.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Na stronie internetowej firmy Sihl poświęconej papierom Masterclass można znaleźć odnośnik prowadzący do bazy danych z profilami ICC (Download ICC Profiles) oraz linki do dokumentów z danymi technicznymi, wskazówkami dla użytkowników oraz tabeli z zalecanymi ustawieniami drukarki w przypadku urządzeń, których profil nie znajduje się w bazie. Ponadto każdy profil ICC zawiera też instrukcję konfiguracji drukarki – niestety ten akurat dokument jest dostępny tylko w języku niemieckim, a ponadto dla osób słabo zorientowanych w temacie jest niezbyt użyteczny.

 

W przypadku papierów fotograficznych artystycznych Sihl Masterclass mamy do dyspozycji zdecydowanie mniejszą bibliotekę dedykowanych profili ICC, niż w przypadku wspominanych już kilkakrotnie nośników Ilforda. W zależności od typu papieru ze strony internetowej firmy Sihl pobrać można profile barwne dla 9, 12, 13 lub 14 modeli drukarek fotograficznych firmy Epson oraz 6 lub 7 modeli drukarek firmy Canon. Lista ta z całą pewnością nie jest jeszcze ostateczna, o czym świadczy chociażby miejsce, jakie przewidziano dla modeli firmy HP. Co jednak mają zrobić użytkownicy sprzętu niewymienionego w tej bazie danych? Na stronie WWW producenta można znaleźć również dokument w formacie PDF zawierający zalecane ustawienia drukarek danego producenta (z podziałem na dodatkowe podgrupy w zależności od stosowanego typu atramentów) dla każdego z ośmiu rodzajów papieru. Cała operacja staje się dzięki temu całkiem prosta.

Trudno natomiast pochwalić dokumentację dołączoną do profili ICC, będącą (w założeniu) instrukcją ich stosowania. Abstrahując już od faktu, że jest ona wyłącznie po niemiecku, to i tak cała treść dokumentu (przynajmniej w wersji dla wspomnianego wcześniej, używanego przez nas urządzenia Canon Pixma PRO-100) sprowadza się do stwierdzenia "jak wybrać odpowiedni typ papieru z listy udostępnianych przez sterownik, ustawić wysoką jakość druku i wyłączyć zarządzanie kolorem w sterowniku drukarki". Ani słowa o uruchomieniu profilu w edytorze graficznym – albo też w sterowniku drukarki, jeśli nasz program graficzny nie dysponuje odpowiednimi opcjami - ani o tym, jak zainstalować profil ICC w systemie operacyjnym komputera, ani o wielu innych naprawdę ważnych kwestiach. Szczególnie dla osób mniej zorientowanych w temacie zarządzania barwą w procesie druku fotografii. Dlatego też jeśli zainteresują Was prezentowane tutaj papiery, a stawiacie dopiero pierwsze kroki w tym temacie, polecamy Wam sięgnięcie do obszerniejszej dokumentacji.

 

 

Linia Glossy

Przyjrzymy się teraz omawianym w tym artykule papierom po kolei. Jako że w naszych testach kładziemy szczególny nacisk na praktyczne aspekty całego "sprawdzianu", będzie to w dużej mierze relacja z naszych wrażeń związanych z drukiem oraz przede wszystkim tym, jak spodobały się nam papiery i wykonane na nich odbitki. Nie zapomnimy jednak też o uważnym przyjrzeniu się ich parametrom technicznym, a także sprawdzimy, czego możemy dowiedzieć się z ich profili ICC dla drukarki Canon Pixma PRO-100. Zaczynajmy zatem.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Opakowanie papierów fotograficznych Sihl Masterclass Metallic Pearl High Gloss Photo Paper. (Fot. Sihl)

 

Pierwszą grupę papierów Sihl Masterclass stanowią podłoża z grupy Glossy, a więc błyszczące. W jej skład wchodzą dwa podłoża: High Gloss Photo Paper oraz Metallic Pearl High Gloss Photo Paper. Pierwszy z nich to klasyczne białe podłoże o wysokim połysku, charakteryzujące się gramaturą wynoszącą 330 g/m² i grubością 0,275 mm. Według producenta zapewnia wysoki poziom odwzorowania detali na zdjęciach oraz typowe dla papierów błyszczących żywe kolory o szerokim zakresie tonalnym. Drugi jest znacznie ciekawszy: od pierwszego odróżniają go nie tylko parametry (które zresztą są dosyć zbliżone – gramatura 290 g/m², grubość 0,27 mm), lecz przede wszystkim nałożona na powierzchnię powłoka ze specjalnym pigmentem, który zapewnia papierowi metaliczny blask.

[kn_advert]

Analiza porównawcza profili ICM

Poprzez porównanie ze sobą informacji o gamucie (przestrzeniach barwnych) zapisanych w oficjalnych profilach ICM różnych papierów można określić ich możliwości w zakresie wierności odwzorowywania kolorów – szczególnie tych skrajnych, mocno nasyconych. Jest tak, ponieważ barwy nie objęte profilem po prostu nie mogą znaleźć się na wydruku. Istnieje tu wszakże pewna pułapka: dany profil jest przypisany nie do samego podłoża, ale do zestawu podłoże-drukarka-atramenty. Urządzenie drukujące jest przy tym bardzo ważnym czynnikiem ograniczającym paletę możliwych do uzyskania barw. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby testy dokonywane były na jak najlepszym sprzęcie.
 

[converttable end="1"]

High Gloss Photo Paper vs. Canon Photo Paper Plus Glossy
papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Metallic Pearl High Gloss Photo Paper vs. Canon Photo Paper Plus Glossy
papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
High Gloss Photo Paper vs. Metallic Pearl High Gloss Photo Paper
papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Porównanie przestrzeni barwnych obsługiwanych przez papiery fotograficzne uzyskanych z oficjalnych profili ICM udostępnianych przez producentów. Drukarka Canon PIXMA PRO-100, porównanie przeprowadzono z wykorzystaniem narzędzia ICCView 2.0.

[converttable]

W naszym przypadku drukarka nie była ograniczeniem. Osiem atramentów barwnikowych i wysokiej jakości głowica zapewniały wystarczająco wysoką jakość wydruków, tak więc porównanie ze sobą profili przygotowanych przez producenta papierów Sihl Masterclass z profilami dla konkurencyjnych papierów mogło przynieść nam konkretną wiedzę na temat możliwości tych nośników. Na potrzeby testu porównaliśmy profile testowanych podłoży z oryginalnymi papierami Canon zawartymi w dokumentami podłoży Sihl jako odpowiednik testowanych materiałów.

W przypadku papierów należących do linii Sihl Masterclass Glossy wyniki okazały się całkiem ciekawe. Podłoże Sihl Masterclass High Gloss Photo Paper praktycznie bez problemu dorównuje gamutowi oferowanemu przez papiery Canon Photo Paper Plus Glossy. Metallic Pearl High Gloss Photo Paper radzi sobie nieco gorzej, choć nie jest to różnica wyraźna i na wydrukach nikt nie powinien dostrzec różnicy – a przynajmniej nie taką, jaka związana byłaby z dynamiką barwną drukowanego obrazu. Bezpośrednie porównanie tych dwóch papierów ze sobą jest już tylko formalnością i potwierdza wcześniejsze spostrzeżenia: podłoże High Gloss Photo Paper ma szerszy gamut, co zresztą nie dziwi. Natomiast bardzo pozytywnie zaskakuje sama rozpiętość obu profili – prawie 700 tys. jednostek sześciennych objętości barwnej dla profilu papieru fotograficznego do druku atramentowego (693982 dla papieru High Gloss oraz 641061 dla Metallic Pearl High Gloss) to całkiem sporo.

 

Podłoża Sihl Masterclass Glossy w praktyce

Zalecane zastosowanie obydwu papierów jest podobne, choć producent w materiałach promocyjnych zaleca stosowanie podłoży Metallic Pearl High Gloss Photo Paper do tematów wymagających "specjalnego potraktowania". Jeden rzut oka na wydruk wykonany na tym materiale uświadamia, dlaczego. Mówiąc wprost i bez ogródek, połysk papierów Sihl Masterclass Metallic Pearl High Gloss Photo Paper jest niewiarygodny, choć niestety bez względu na to, jakbyśmy się nie starali, nie oddamy tego na zdjęciach publikowanych w artykule.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Podłoża Metallic Pearl High Gloss Photo Paper bardzo zaskoczyły nas niesamowitym połyskiem oraz doskonałą jakością reprodukcji drobnych, kontrastowych detali. Papier ten nadaje się znakomicie do wszystkich tych zdjęć, w których ważną rolę odgrywają kontrasty, odblaski i połyskujące powierzchnie, ponieważ uwypukla te właśnie cechy obrazu na wydrukach.

 

Nie mamy więc wielkiego wyboru i możemy tylko opisać, jak niesamowitą, metaliczną poświatą odznaczają się te wydruki – na pozór wszystko wygląda normalnie, ale wystarczy przyjrzeć się bliżej, zmienić kąt patrzenia, spojrzeć na detale i wszystko zaczyna przedstawiać się zupełnie inaczej. Najbardziej kontrastowe elementy na zdjęciach umieszczone na tle mniej kontrastowych wyglądają tak, jakby chciały wyskoczyć z papieru. To specyficzne "wrażenie głębi" jest często bardzo silne – w wydrukowanych przez nas przykładach wrażenie takie udało nam się uzyskać przy zdjęciu przedstawiającym panoramę Nowego Jorku oraz wykonanego w technice duo tonu ujęciu zabytkowego mostu we Wrocławiu.

Wszystko to jednak okazało się niezbyt efektowne w porównaniu z wrażeniem, jakie odnieśliśmy, patrząc na świeży jeszcze wydruk zachodu słońca nad morzem. Złociste plamy odbijających się promieni były tak sugestywne, jakby odbitka powstała nie z wykorzystaniem atramentów CMYK, lecz specjalnych metaliczny barwników Pantone. Wrażenia, jakie udało nam się w ten sposób uzyskać po prostu nie da się opisać słowami. Niewątpliwie podłoże Masterclass Metallic Pearl High Gloss Photo Paper należy uznać za jedno z dwóch najciekawszych w całej ofercie papierów Sihl Masterclass.
 

 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
High Gloss Photo Paper to bardzo dobrej jakości podłoże o wysokim połysku. Nie błyszczy tak – ani dosłownie, ani w przenośni – jak jego bezpośredni rywal z grupy, ale spełnia pokładane w nim oczekiwania. Nabywca tego papieru z pewnością nie będzie żałować decyzji o jego zakupie.

 

W porównaniu z przedstawionym wyżej papierem metalicznym połysku, nośniki High Gloss Photo Paper mogą wydawać się niezbyt interesujące, jednak i one zasługują na uwagę. Są wszystkim tym, czego oczekuje się od papierów fotograficznych o wysokim połysku: sztywny, twardy, o wysokiej gramaturze, umożliwia uzyskanie zdjęć o znakomitym poziomie detali i pięknej, żywej kolorystyce. Jest to niewątpliwie podłoże bardzo uniwersalne – nadaje się do wszystkich rodzajów zdjęć, niezależnie od tematyki czy formy.

Przez osoby preferujące wysokiej jakości wydruki na papierze błyszczącym, Sihl Masterclass High Gloss Photo Paper może być traktowany jako "materiał codziennego użytku". Jest to niewątpliwie papier atrakcyjny cenowo (mógłby nawet konkurować z niedrogimi podłożami Ilford Galerie Premium, gdyby ich producent nie zdecydował się w ramach promocji podwoić zawartość paczek), a przy tym oferujący jakość z wyższej półki. Poza tym pamiętajmy też o jednym: metaliczny blask jednak nie do wszystkiego pasuje i często potrzebna jest klasyczna, ładna biel. High Gloss Photo Paper ją niewątpliwie zapewnia.

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Bardzo trudno pokazać na zdjęciu efekt, jaki daje oglądanie wydruków wykonanych na papierze Metallic Pearl High Gloss Photo Paper pod niewielkim kątem i nie wiemy też, czy na wszystkich monitorach będzie on w ogóle widoczny, lecz zapewniamy Was, że wrażenie jest niesamowite. Wszystkie błyszczące obszary na tym krajobrazie prezentują się tak żywo, jakby oglądało się je na wysokiej klasy monitorze. Jest to coś, czego na zwyczajnym papierze nie sposób uzyskać bez specjalnych farb do odwzorowania barw leżących poza paletą CMYK.

Podsumowując: papiery fotograficzne Sihl Masterclass z linii Glossy niewątpliwie spełniają pokładane w nich oczekiwania. Na pewno lepsze wrażenie z tej dwójki robi Metallic Pearl High Gloss Photo Paper, dzięki swojemu niewiarygodnemu połyskowi i temu, w jaki sposób "podkręca" on jasne kolory i kontrastowe detale. Z całą pewnością jest to obecnie jedno z naszych ulubionych podłoży.

 

 

Linia Silk & Satin

Kolejną omawianą grupą papierów od Sihla jest Silk & Satin – półmatowe, czyli perełkowe podłoża przydatne wszędzie tam, gdzie papier o wysokim stopniu połysku się nie sprawdzi, a jednocześnie nie chcemy podłoża idealnie matowego. Szczególnym typem takiej właśnie fotografii są portrety, które dodatkowo nakładają na fotografa cały szereg wymagań względem poziomu detali, naturalności odwzorowania kolorów, ostrości, kontrastu i innych cech. Papiery perełkowe w powszechnym mniemaniu są też uważane za bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne, kurz i palcowanie – dlatego też ocena, jakiej podlegają, jest bardzo krytyczna.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Opakowanie papierów fotograficznych Sihl Masterclass Lustre Photo Paper. (Fot. Sihl)

 

W ofercie firmy Sihl grupę tę reprezentują dwa podłoża. Choć, jak się przekonaliśmy podczas testów, jest to tak naprawdę jedno podłoże w dwóch odmianach – jednostronnej i dwustronnej. Papier Lustre Photo Paper 300, to zgodnie z nazwą materiał o półmatowej powierzchni perełkowej i gramaturze 300 g/m². Odznacza się grubością 0,29 mm i współczynnikiem odbijania światła wynoszącym 18% pod kątem 60°.

Tak jak wspomnieliśmy, drugi typ podłoża z grupy Silk & Satin to po prostu dwustronna odmiana papieru opisanego powyżej. Dlatego choć różni się on nieco parametrami (gramatura 325 g/m², grubość 0,27 mm), to jest to tak naprawdę spowodowane tylko koniecznością dostosowania obu stron podłoża do zadrukowania. Z tej samej przyczyny nie jest on sprzedawany w rolkach, a arkusze dostarczane w opakowaniach są dodatkowo separowane od siebie bibułą. Większość uwag zawartych na tej stronie, odnoszących się do papieru Lustre Photo Paper można uznać za prawdziwe również w stosunku do wersji Duo.

[kn_advert]

Analiza porównawcza profili ICM

W dokumentacji tego papieru dla drukarki Canon PIXMA PRO-100 oraz tabelach kompatybilności przygotowanych przez firmę Sihl jako odpowiednik tego podłoża podawany jest papier Canon Photo Paper Plus Semigloss. Dlatego też porównanie profili dla podłoży Lustre Photo Paper oraz Lustre Photo Paper Duo przeprowadziliśmy dla tego właśnie podkładu. Dodatkowo, porównując ze sobą profile obydwu papierów Sihl Masterclass Silk & Satin, postanowiliśmy rozwiać wszelkie wątpliwości na temat tego, czy można te podłoża traktować w testach jako jedno.

[converttable end="1"]

Lustre Photo Paper vs. Canon Photo Paper Plus Semigloss
papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Lustre Photo Paper Duo vs. Canon Photo Paper Plus Semigloss
papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Lustre Photo Paper vs. Lustre Photo Paper Duo
papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Porównanie przestrzeni barwnych obsługiwanych przez papiery fotograficzne uzyskanych z oficjalnych profili ICM udostępnianych przez producentów. Drukarka Canon PIXMA PRO-100, porównanie przeprowadzono z wykorzystaniem narzędzia ICCView 2.0.

[converttable]

 

Porównanie przyniosło bardzo interesujące wyniki. Po pierwsze przestrzenie barwne testowanych papierów firmy Sihl są zauważalnie węższe, niż w podłożach referencyjnych Canona. To jednak nie jest tak dużą niespodzianką jak to, że profile papierów Lustre Photo Paper oraz Lustre Photo Paper Duo różnią się między sobą jeśli chodzi o szerokość profili barwnych – ten drugi ma mniejszy gamut. Czy jest to zauważalne na wydrukach? Oglądając te same zdjęcia wydrukowane na obydwu rodzajach podłoży, można dojść do wniosku, że tak – wydruki na papierach dwustronnych mają nieco mniej nasycone i odrobinę chłodniejsze kolory. Jest to jednak różnica nieznaczna i praktycznie niedostrzegalna bez przeprowadzenia bezpośredniego porównania.

 

Podłoża Sihl Masterclass Silk & Satin w praktyce

Jak już wspomnieliśmy, głównym obszarem zastosowania podłoży półmatowych jest dla wielu fotografów portret – i w takim też obszarze przede wszystkim przetestowaliśmy te papiery. Trzeba przyznać, że efekt jest po prostu rewelacyjny: Zdjęcia portretowe wydrukowane na papierze Sihl Masterclass Lustre Photo Paper 300 wyglądają po prostu perfekcyjne. Poziom oddanych szczegółów uwiecznionych twarzy jest bardzo wysoki (tak bardzo, że fotograf musi uważać, aby na zdjęciu nie pozostały żadne niedoskonałości cery modelki – nie ma co liczyć na to, że "zgubią się w druku", reprodukcja barw skóry bardzo naturalna, a błyski w oczach tak wyraziste, że trudno się od nich oderwać.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Sihl Masterclass Lustre Photo Paper 300 ze wszystkich testowanych papierów to podłoże zdecydowanie najlepiej nadające się do fotografii portretowej – składają się na to tak naprawdę wszystkie jego cechy.

 

Półmatowa powierzchnia papieru bardzo dobrze zachowuje się pod światło. Błyszczy, ale nie oślepia. Doskonale oddaje pełną rozpiętość tonalną zdjęcia – detale zachowane zarówno w obszarach jasnych, jak i ciemnych są doskonale widoczne. I rzeczywiście wykazuje sporą odporność na odciski palców, choć oczywiście nie znaczy to jeszcze, że można go bezkarnie obmacywać. Niemniej jednak znosi całkiem sporo, co w przypadku albumów i portfolio nie jest bez znaczenia. Mógłby być natomiast nieco grubszy i sztywniejszy.

Podłoże Lustre Photo Paper może nie zrobiło na nas tak szokującego wrażenia, jak opisane na poprzedniej stronie Metallic Pearl High Gloss Photo Paper, czy też Satin Baryta Paper, do którego przejdziemy już za moment, ale z całą pewnością zasługuje ono na to, żeby je w tym teście wyróżnić. Powód jest prosty: jest to najbardziej uniwersalne podłoże w całej ofercie szwajcarskiego producenta. A przy tym jedno z najlepszych do fotografii portretowej, z jakim kiedykolwiek mieliśmy do czynienia.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
W fotografii portretowej szczególnie ważne jest uchwycenie detali spojrzenia, ostrych i wyraźnych brwi oraz rzęs – i to zarówno w zdjęciach kobiet, jak i mężczyzn. Testowane papiery z grupy Silk & Satin realizują to zadanie perfekcyjnie, a naniesione na nie portrety wyglądają bardzo dobrze. Również jeśli ogląda się je pod niewielkim kątem w dobrze oświetlonym pomieszczeniu.

 

Przy tak dobranych cechach niska cena papieru Lustre Photo Paper 300, sytuująca się na tym samym poziomie, co papieru High Gloss Photo Paper 330 jest jego bardzo mocną stroną. Doskonałe podłoże w świetnej cenie.

 

 

Linia Black & White

Kto choć raz w życiu nie drukował na barycie, ten nie wie, jak powinna wyglądać naprawdę dobra odbitka czarno-biała. Co takiego mają w sobie te podłoża powlekane mineralnym siarczanem baru, że uważa się je (nie bezpodstawnie) za najlepszy materiał do odbitek zdjęć monochromatycznych? Przede wszystkim zapewniają możliwość uzyskania znakomitej dynamiki tonalnej – od nieskazitelnej jasności po głęboką czerń – oraz pozwalają uchwycić na wydrukach wielu szczegółów w obszarach jasnych i ciemnych. Do tego faktura powierzchni, która nie jest błyszcząca, ale też nie do końca matowa i znakomicie podkreśla charakter zdjęć, w rolę głównego środka wizualnego odgrywa nie odcień barwy, lecz ton.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Opakowanie papierów fotograficznych Sihl Masterclass Satin Baryta Paper. (Fot. Sihl)

 

Grupa papierów Black & White firmy Sihl jest bardzo skromna – liczy sobie tylko jedno podłoże, którym jest Satin Baryta Paper 290. Jest to bardzo interesujące podłoże, według producenta łączące cechy autentycznego tradycyjnego papieru barytowego (w skład powłoki wchodzi siarczan baru) z nowoczesnym materiałem przystosowanym do wymagań druku atramentowego. Jest to papier o gramaturze 290 g/m² i 0,355 mm (a więc wyraźnie grubsze od przedstawionych do tej pory). Jego współczynnik połysku (odbicie światła mierzone pod kątem 60°) wynosi 12%, a więc jeszcze mniej, niż w przypadku materiałów Silk & Satin. Jak wiele podłoży barytowych, Satin Baryta Paper jest materiałem bezkwasowym oraz pozbawionym OBA (optycznych substancji rozjaśniających), a więc spełnia warunki stawiane podłożom archiwalnym.

Co bardzo ciekawe, Sihl Masterclass Satin Baryta Paper jest kompatybilny z drukarkami barwnikowymi, co jest bardzo mocną przewagą nad wieloma konkurencyjnymi papierami, na których można drukować tylko tuszami pigmentowymi (jedynie w niektórych przypadkach jest to "mocno wskazane"). W dokumentacji testowanego podłoża widnieje natomiast jedynie informacja o tym, że pigmenty w przypadku podłoża Satin Baryta Paper są bardziej zalecane niż barwniki (co akurat jest zupełnie zrozumiałe). Jest to bardzo dobra wiadomość dla użytkowników atramentowych drukarek barwnikowych, do których należy m.in. Canon PIXMA PRO-100.

[kn_advert]

Analiza porównawcza profili ICM

Podłoże zalecane przez producenta jako bazowe w przypadku używanej przez nas drukarki firmy Canon dla papierów Satin Baryta Paper to ponownie Canon Photo Paper Plus Semigloss. Pamiętając, jak dużym zakresem gamutu się ono odznaczało, spodziewaliśmy się prawdziwego pogromu. Tym razem jednak czekała nas niespodzianka.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Porównanie przestrzeni barwnych obsługiwanych przez papiery fotograficzne uzyskanych z oficjalnych profili ICM udostępnianych przez producentów. Drukarka Canon PIXMA PRO-100, porównanie przeprowadzono z wykorzystaniem narzędzia ICCView 2.0.

 

Jednak tym razem czekała nas niespodzianka – gamut papieru Sihl Masterclass Satin Baryta Paper jest imponująco duży (łącznie o jakieś 4% szerszy od gamutu podłoża referencyjnego) i w praktyce bardzo dobrze pokrywa się z tym, co według producenta umożliwia półmatowe podłoże Canona. Daje to już na starcie testowanemu przez nas materiałowi całkiem spory potencjał.

 

Podłoża Sihl Masterclass Black & White w praktyce

Użyta przez nas do testów drukarka Canon PIXMA PRO-100 (poza tym, że korzysta z barwnikowych tuszów ChromaLife100+) jest modelem szczególnym: jej podstawowy zakres atramentów CMYK+LMLC został rozszerzony jeszcze o dwa barwniki: szary i jasnoszary, specjalnie do wykonywania wydruków czarno-białych. Dlatego też obiecywaliśmy sobie po testach praktycznych papieru Satin Baryta Paper całkiem sporo. Nie zawiedliśmy się.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Najlepsze, dostępne dla każdego podłoże do zdjęć czarno-białych i tonowanych – to stwierdzenie doskonale opisuje papiery Sihl Masterclass Satin Baryta Paper. Bez dwóch zdań doskonały materiał wart swojej ceny.

 

Wrażenia… No cóż, baryt jak baryt – zdjęcia wyglądają znakomicie. Jednak "lwi pazur" to podłoże pokazuje dopiero przy zdjęciach o bardzo dużej dynamice tonalnej. Tam, gdzie szczegóły kryją się w cieniach, gdzie bieli i szarościom towarzyszy smolista czerń i gdzie pojawiają się bliki intensywnego światła. Wszędzie tam, patrząc na odbitkę, trudno uwierzyć, że ma się w rękach wydruk. Wrażenie jest po prostu kolosalne i każdy, kto widział efekty naszych redakcyjnych testach szybko stwierdzał, że takie zdjęcia rzeczywiście wyglądają znacznie lepiej.

I jeszcze jedno: jeżeli kiedykolwiek, drukując zdjęcia czarno-białe, mieliście problem z rozlewającą się czernią i związanym z tym zanikiem detali w ciemnych partiach obrazu, to z całą pewnością powinniście wypróbować podłoże Satin Baryta Paper. Przekonacie się, że problemu tego można z powodzeniem uniknąć.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Najlepiej na papierze Satin Baryta Paper prezentują się zdjęcia o wysokim kontraście oraz te, gdzie natężenie głębokiej czerni jest wysokie, a znajdujące się w jej obrębie detale mają dla fotografii duże znaczenie.

 

Podsumowując, Sihl Masterclass Satin Baryta Paper to ostatni z trzech podłoży firmy Sihl, które w trakcie tego testu zrobiły na nas najlepsze wrażenie. Wprawdzie jego zastosowanie jest dość specyficzne, a cena wyraźnie wyższa od Metalic Pearl High Gloss Photo Paper (nie mówiąc już o Lustre Photo Paper – tu już różnica w cenie jest mniej więcej dwukrotna), ale w swojej klasie jest to produkt po prostu wzorowy.

 

 

Linia Creative Art

I wreszcie pozostała nam ostatnia grupa papierów. Jest kierowana nie tylko do fotografów, ale też (a może nawet głównie) do grafików i artystów-plastyków linia Creative Art. Są to podłoża grube, sztywniejsze od wcześniej przedstawionych, tworzone z naturalnej bazy bawełnianej, lub też (w jednym wypadku) bawełniano-poliestrowej. W ofercie firmy Sihl pełnią one rolę sztywnych papierów matowych, choć pewne ich cechy sprawiają, że są też czymś więcej. A czym? Przekonamy się.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Opakowanie papierów fotograficznych Sihl Masterclass Smooth Matt Cotton Paper. (Fot. Sihl)

 

Linia Creative Art. To z punktu widzenia fotografa przede wszystkim podłoża Smooth Matt Cotton Paper oraz Textured Matt Cotton Paper – dwa wykonane w całości na naturalnej, bawełnianej bazie sztywne i grube papiery o wysokiej gramaturze 320 g/m². W przypadku podłoża typu Smooth grubość wynosi 0,49 mm, a wersja teksturowana ma aż 0,55 mm. Mimo to jednak nie są to podłoża wymagające specjalnych drukarek – mogą być w trakcie druku nieco wyginane bez ryzyka uszkodzenia.

W tekście tym nieco mniejszą uwagę poświęcimy natomiast podłożu Matt Photo Canvas 400, czyli grubemu materiałowi o największej gramaturze (400 g/m², 0,47 mm). Powód jest prosty: wbrew nazwie jest to podkład o stosunkowo niewielkiej przydatności dla fotografa (chyba, że ktoś lubi twórcze eksperymenty), a służący raczej drukowaniu reprodukcji dzieł sztuki. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby na płótnie drukować również zdjęcia, dlatego też jeśli ktoś chce spróbować, to gorąco zachęcamy do eksperymentów. Uprzedzamy jednak, że ceny tych podłoży nie należą do najniższych!

[kn_advert]

Analiza porównawcza profili ICM

Jeśli chodzi o podłoże bazowe dla papierów Matt Cotton Paper (zarówno w wersji Smooth, jak i Textured) dla drukarek barwnikowych firmy Canon, to w dokumentacji występuje pewna niekonsekwencja. Tabela zbiorcza kompatybilności wymienia tutaj podłoża Fine Art "Photo Rag", które w sterownikach wielu drukarek wspomnianego typu w ogóle nie występują (sic!), natomiast niemieckojęzyczna instrukcja dołączona do profilu ICM dla drukarki Canon PIXMA PRO-100 wspomina o podłożu Matte Photo Paper i takiego też profilu zdecydowaliśmy się użyć do naszego porównania.
 

[converttable end="1"]

Smooth Matt Cotton Paper vs. Canon Matte Photo Paper
papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Textured Matt Cotton Paper vs. Canon Matte Photo Paper
papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Smooth Matt Cotton Paper vs. Textured Matt Cotton Paper
papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Porównanie przestrzeni barwnych obsługiwanych przez papiery fotograficzne uzyskanych z oficjalnych profili ICM udostępnianych przez producentów. Drukarka Canon PIXMA PRO-100, porównanie przeprowadzono z wykorzystaniem narzędzia ICCView 2.0.

[converttable]

 

Wyniki analizy wypadają wręcz rewelacyjnie dla materiałów firmy Sihl. Profil podłoża Smooth Matt Cotton Paper wykazuje o ponad 25% szerszy gamut od papierów Canon Matte Photo Paper. W przypadku podłoża Textured wynik ten jest nieznacznie tylko gorszy. Oznaczałoby to, że możliwości tych papierów w zakresie odwzorowania mocno nasyconych kolorów oraz szerokiego zakresu tonów (i co za tym idzie subtelnych szczegółów w jasnych i ciemnych obszarach kadru) stoją na bardzo wysokim poziomie. Nasze testy przeprowadzone zarówno na zdjęciach kolorowych, jak i czarno-białych to zresztą potwierdziły.

Taki wynik testu ma jednak swoją ciemną stronę: osoby, które dysponując drukarką firmy Canon, dla jakiej specjaliści z firmy Sihl nie przygotowali dedykowanego profilu ICM, zmuszeni będą skorzystać z ustawień dla papieru Matte Photo Paper. A to z kolei sprawi, że rzeczywiste możliwości podłoży z grupy Creative Art nie zostaną w pełni wykorzystane. Alternatywą w takiej sytuacji może być samodzielne skalibrowanie sprzętu – lub też zlecenie tego zadania specjalistom.

 

Podłoża Sihl Masterclass Creative Art w praktyce

Podłoża Smooth i Textured różnią się od siebie nieznacznie i przede wszystkim fakturą, która sprawia, że ten pierwszy można traktować jako odpowiednik klasycznego papieru matowego, podczas gdy wrażenia związane z tym drugim bliższe są temu, czego doświadczamy, obcując z odbitkami na papierze czerpanym. Jest to dość zaskakujący wniosek, biorąc pod uwagę, że są to materiały tak do siebie zbliżone. Trzeba jednak pamiętać, że obecnie w ofercie Sihl Masterclass nie ma żadnych innych podłoży matowych. W obliczu takiego postawienia sprawy tego typu rozróżnienie zaczyna nabierać sensu.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Porządne, choć tak naprawdę niczym nie wyróżniające się (przynajmniej na oko) grube papiery matowe – podłoża Matt Cotton Paper zainteresują głównie tych, którzy szukają nośników przypominających nieco papier czerpany, ale łatwiejszych w użyciu i nie wymagających przystosowanych do takiego materiału drukarek.

 

Papiery Sihl Masterclass z grupy Matt Cotton nie błyszczą – ani dosłownie, ani w przenośni. Nie są złe (tak naprawdę to bardzo dobrze podłoża), ale też nie wyróżniają się niczym szczególnym. Ich dynamika tonalna oraz zdolność reprodukcji szczegółów jest raczej poprawna, a odcień bieli papieru delikatnie ciepły. Nie wyróżniają się więc niczym dla kogoś, kto wie, co to jest prawdziwie matowy papier fotograficzny (a nie podłoże typu perełkowego, nazywane w sieciowych salonach matowym).

Ważne jest natomiast coś innego: papiery Matt Cotton Paper wykonane są z naturalnej pulpy bawełnianej i podobnie jak Satin Baryta Paper stanowią podłoża bezkwasowe i pozbawione rozjaśniaczy. Dodatkowo producent wyposażył je w specjalną powłokę zapewniającą dłuższą żywotność i odporność na światło, dlatego też można je traktować jako podłoża archiwalne. Ucieszy to niewątpliwie fotografów poszukujących materiałów na potrzeby długotrwałej ekspozycji zdjęć.
 

papiery fotograficzne Sihl Masterclass test praktyczny nośniki podłoża drukowanie zdjęć
Niezależnie od tego, pod jakimi kątami do powierzchni papieru i źródła światła oglądamy zdjęcia wydrukowane na papierach z grupy Creative Art, nie zobaczymy na powierzchni papieru żadnych odblasków, a kolory będą tak samo intensywne, jak przy patrzeniu na odbitkę na wprost.

 

Papiery z rodziny Creative Art to całkiem niezłe podłoża dla osób poszukujących dobrych papierów matowych o wysokiej trwałości. Nie odznaczają się niestety zachwycająco wysokimi parametrami, a ich cena może odstraszyć nieco fotografów, którzy szukają tańszych rozwiązań (niekoniecznie o parametrach zapewniających długą żywotność odbitek). Wydaje się więc, że największym problemem tych materiałów jest paradoksalnie brak w rodzinie Sihl Masterclass tańszych podłoży matowych – czegoś na miarę Ilford Galerie Premium Heavyweight Matt. Wówczas podłoża Smooth i Textured Matt Cotton Paper mogłyby być znacznie lepiej rozpoznawalne jako atrakcyjny materiał dla osób poszukujących podłoży o zastosowaniu archiwalnym.

 

 

Podsumowanie

Papiery fotograficzne i artystyczne Sihl Masterclass to stosunkowo nowa w naszym kraju oferta podłoży do druku atramentowego niezależnego producenta. Czy są godne naszego zainteresowania? Niewątpliwie tak – nasze testy wykazały, że w ich przypadku mamy do czynienia z materiałami wysokiej klasy o znakomitych możliwościach, a w niektórych przypadkach naprawdę rewelacyjnymi. Na szczególną uwagę w tym względzie zasługują niewątpliwie papiery Sihl Masterclass Lustre Photo Paper 300, jako niedrogie, a przy tym po prostu znakomite podłoże do użytku "codziennego". Jest to papier dla wszystkich, którzy szukają czegoś przystępnego cenowo, a przy tym oferującego bez porównania lepszą jakość, niż "masówka", zaś dla fotografów portretowych, drukujących zdjęcia w kolorze, to po prostu rewelacja.

[kn_advert]

Z grupy "wyższej" wybijają się natomiast podłoża Metallic Pearl High Gloss Photo Paper 290 oraz Satin Baryta Paper 290, czyli papier błyszczący o metalowym połysku oraz znakomity, prawie matowy papier barytowy do zdjęć czarno-białych. Obydwa stanowią klasę samą w sobie i jeśli tylko ktoś z Was będzie obecny w tym roku na targach FVF w Łodzi, to niech nie zapomni się o tym przekonać na własne oczy. Za to za pewien niedostatek w tej ofercie uznać można brak niedrogiego, matowego papieru fotograficznego o wysokiej gramaturze. Smooth Matt Cotton Paper nie spełnia tutaj wszystkich kryteriów – przede wszystkim cenowych.

Natomiast za największą wadę oferty firmy Sihl należy bez wątpienia uznać poziom obsługi klienta z poziomu oficjalnej strony WWW. Zakres dostępnych profili ICC jest dość skromny, a dołączona do nich dokumentacja (zwłaszcza brak kompletnego opisu konfiguracji stanowiska drukującego) zasługuje na ocenę mierną. Daleko szwajcarskiemu producentowi pod tym względem choćby do znanego i lubianego Ilforda. Jeżeli ten ostatni problem zostanie usunięty, to nie będzie się tak naprawdę już do czego przyczepić.

 

Papiery fotograficzne Sihl Masterclass udostępniła nam do testów firma Medikon z Warszawy.

ILFORD GALERIE Premium Gloss Lustre Heavyweight Matt papier fotograficzny papiery fotograficzne błyszczący błyszczące matowy matowe półmatowy półmatowe dla wymagających amatorów recenzja test

 

 



www.swiatobrazu.pl