20 maja 2008, 18:20
Autor: Bogusława Kowalewska
czytano: 12153 razy

Podłączenie projektora

Podłączenie projektora

Jest wiele możliwości podłączenia projektora do sprzętu emitującego sygnał. Począwszy od najgorszego, czyli kompozytowego, przez s-video, komponentowego (najlepszy z analogowych), a skończywszy na DVI bądź HDMI. Jak łatwo się domyślić, wraz z jego jakością, rośnie cena, jaką przyjdzie nam za niego zapłacić. Niemniej jednak naprawdę warto wydać większą sumę pieniędzy, aby móc cieszyć się możliwie jak najwyższą jakością obrazu.

p>Pamiętajmy, iż nie powinny znajdować się one na przecięciu głównych szlaków komunikacyjnych bądź w miejscach o dużym natężeniu ruchu domowników. W przypadku słabego kabla HDMI może się okazać, że obraz z czasem użytkowania sprzętu ulega pogorszeniu. Powodem tego może być jego przytrzaśnięcie bądź mechaniczne uszkodzenie.To przecież nic innego jak cyfrowa magistrala o niezbyt dużej odporności na jakiekolwiek uszkodzenia. Pod tym względem bardziej odporny okazuje się być kabel analogowy – nieznaczne jego zagniecenie bądź przytrzaśnięcie nie ma większego wpływu na przenoszony sygnał, co w przypadku jego cyfrowego „brata” HDMI nie pozostaje bez znaczenia. Zaletą cyfrowego kabla jest przenoszenie dźwięku.

W przypadku używania słabych kabli efektem niepożądanym jest często powstające echo obrazu i zaburzenie kolorystyki. Oczywiści kable te zapewniają przesył obrazu, nie mniej jednak jego jakość nie zadowoli fanów kina domowego. Pamiętajmy, iż odpowiedni dobór okablowani jest równie ważny jak sam projektor. Naprawdę nie ma sensu oszczędzać pieniędzy na poszczególnych komponentach systemu kina, które w znaczący sposób mogą ograniczać rzeczywiste parametry jakościowe poszczególnych urządzeń. 

A oto bliższa charakterystyka poszczególnych łączy:
– DVI ( Digital Video Interface ) cyfrowe złącze komputerowe. Umożliwia przesyłanie cyfrowego sygnału wideo bez potrzeby konwertowania go na sygnał analogowy. Uzyskany w ten sposób obraz charakteryzuje się wyższą jakością i stabilnością. Łącze to posiada kilka odmian: DVI-D ( tylko sygnał cyfrowy), DVI-I (możliwość przekazywania zarówno sygnału analogowego, jak i cyfrowego), MI-DA (cyfrowo-analogowe złącze oferujące dodatkowe możliwości, np.: obsługę USB)
– HDMI ( High-Definition Multimedia) – następca złącza DVI oferujący nowy standard złącza cyfrowego. Umożliwia przesyłania w jednym kablu dźwięku i obrazu. Oba sygnały w technologii cyfrowej: obraz o rozdzielczości pełnej HDTV (1080p- 2,2 Gbps, nieskompresowany), wielokanałowy dźwięk (również nieskompresowany ). Całkowita przepustowość łącza to 5 Gbps. 

– Komponent (Komponent) – jedno z najbardziej zaawansowanych łączy video. Sygnał komponentowy wideo przekazuje informację o obrazie w postaci jego wszystkich składowych. Są one definiowane (czyli luminacja i chrominancja) jako „Y-Pb-Pr” dla sygnałów analogowych oraz Y-Cb-Cr. (dla sygnałów cyfrowych). Łącze to umożliwi przesyłanie obrazu przetworzonego przez system progresywnego skanowania (nie jest to nobliwe w przypadku łącza Kompozyt i S-Video). W stosunku do popularnych stadowych łączy obraz przesyłany charakteryzuje się najwyższą jakością.

– S-Video – oferuje jakość pośrednią, pomiędzy złączem kompozytowym ( Video) a komponentem. Przekazuje dane oddzielnie za pomocą informacji o kontraście (luminacja) i kolorze (chrominancja).

– Kompozyt (Composite) – potocznie nazwany Video. Najpopularniejsze i najczęściej występujące łącze sygnałowe. Sygnał kompozytowy jest wygodny, ponieważ jest kompaktowy i akceptowany przez wszystkie odbiorniki. Oferuje jednak najsłabszą jakość obrazu.



www.swiatobrazu.pl