czytano: 2483 razy
Pół roku wtorkowej fotografii w Częstochowie
Zapraszamy do Częstochowy na wieczorne spotkania fotograficzne, odbywające się we wtorki, zamiennie ze spotkaniami filmowymi, o godz. 19.00, w budynku Odwachu, obok Ratusza przy Placu dr Biegańskiego w samych centrum Częstochowy. Na najbliższym spotkaniu, 11 sierpnia w Odwachu, w ramach miejskiej akcji "Aleje - tu się dzieje" poznamy twórczość Wojciecha Prażmowskiego - polskiego fotografa, przedstawiciela nurtu fotografii kreacyjnej.
-
11 sierpnia – Dokumentacja i kreacja. Wojciech Prażmowski
-
18 sierpnia – Podróże? Jacek Bonecki z Gdyni i Krzysztof Muskalski z Częstochowy
-
8 września – Fotografia wojenna – Krzysztof Miller (Niedecydujący Moment)
-
22 września – Fotoreportaż Witold Krassowski z Warszawy i Grzesiek Skowronek z Częstochowy
-
13 października - Polska powiatowa. Jacenty Dędek
-
13 listopada – Finał Klimatów Częstochowy i wernisaż Wystawy Grand Press Photo w Częstochowie – gość Maciej Moskwa.
[kn_advert]
Wojciech Prażmowski. Fotograf, urodzony w 1949 w Częstochowie. W latach 1972-74 studiował w Škole Vytvarnej Fotografie w Brnie. Wykładowca PWSFTviT w Łodzi i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a przed laty także Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Członek ZPAF.
Działalność fotograficzną rozpoczął w latach 70. Początki to fotografia metaforyczna, w której można było wyczuć motywy konceptualne. Wykonywał zlecenia dla Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Częstochowie, które przekraczały zakres zwykłej inwentaryzacji. Przełomem w jego podejściu do fotografii okazała się wystawa "Pierwsza światowa wystawa zdjęć zepsutych" z 1989 roku. Prażmowski od tego momentu tworzył fotografię, której koncepcja wyrażała tradycję najnowszej historii Polski, jej symboli i mitów. W II połowie lat 90. rozpoczął kolejny etap swej twórczości polegający na tworzeniu foto-obiektów, które mogły być prezentowane jako samoistne dzieła sztuki lub być wykorzystane do wykonania "fotografii inscenizowanej". W ten sposób podkreślał dwoistość materii fotograficznej. Od samego początku chętnie stosował zabieg fotomontażu, zmieniał także obraz pozytywowy, co miało swą polską tradycję w doświadczeniach z kręgu piktorializmu, a także z eksperymentów grupy "Zero 61". W 1995 roku rozpoczął wykonywanie serii Hommage à... poświeconej wybitnym twórcom XX wieku. W końcu lat 90. artysta sięgnął do dokumentu fotograficznego, czego podsumowaniem jest książka Biało-czerwono-czarna (1999) opowiadająca we wszechstronny sposób o Polsce lat 90. Stosował także wielkoformatowe kompozycje kolorowe "Bardzo martwe natury" o fowistycznym i nowoczesnym rozumieniu koloru, a od początku XXI wieku stosuje połączenie fotografii barwnej z dokumentem fotograficznym (wystawa "Zarzecze"), co świadczy o tym, że artysta poszukuje nowych znaczeń także w dokumencie.
Fot. Wojciech Prażmowski
Fot. Wojciech Prażmowski
Fot. Wojciech Prażmowski
www.swiatobrazu.pl