czytano: 25170 razy
Polska przez pryzmat Nikona: Pojezierza
W dzisiejszym odcinku przetestujemy Nikona D3S w dwóch niezwykłych i znacznie różniących się pod względem fotograficznym lokalizacjach. Pierwsza to kwatera główna Adolfa Hitlera (w latach 1941-1944) zwana "Wilczym Szańcem" zlokalizowana na skraju wsi Gierłoż na Mazurach. Ponieważ obiekt położony jest w lesie a plener odbył się późnym pochmurnym popołudniem, mieliśmy okazję do przetestowania Nikona D3S w warunkach słabego oświetlenia. Druga część pleneru miała zaś miejsce następnego dnia w godzinach porannych, kiedy przemierzaliśmy Mazury kierując się na południe do Biebrzańskiego Parku Narodowego. Tutaj z małymi wyjątkami słońce towarzyszyło nam cały czas, co postanowiliśmy wykorzystać testując aparat pod względem dynamiki obrazu i odwzorowania barw.
Aby dowiedzieć się z jakiego sprzętu korzystaliśmy
w czasie ekspedycji: "Polska przez pryzmat Nikona", kliknij TUTAJ
Na zwiedzanie twierdzy Wilczy Szaniec warto wybrać się z licencjonowanym przewodnikiem, który w barwny sposób przedstawi historię tego niezwykłego miejsca oraz doradzi na co warto zwrócić uwagę. Ruiny twierdzy porośnięte są mchem i usytuowane pośród gęstego lasu a ilość docierającego do nich światła jest ograniczona. Ponieważ nasz plener odbył się tuż przed zmrokiem, koniecznym było użycie wysokich wartości czułości ISO oraz zastosowanie jasnych i obiektywów o krótkich ogniskowych. Podobnie jak to miało miejsce w kopalni złota, tak i tutaj ze względu na duże tempo zwiedzania nie było czasu na użycie statywu.
1/50 F2.8 0-.33 EV
ISO 800 70 mm fot. Piotr Madura |
1/10 F3.5 -0.67 EV
ISO 3200 10 mm fot. Marcin Woźniak |
1/30 F2.8 -2.0 EV
ISO 1600 24 mm fot. Piotr Madura |
1/50 F2.8 -1.67 EV
ISO 1600 48 mm fot. Piotr Madura |
1/50 F2.8 -0.67 EV
ISO 1600 34 mm fot. Piotr Madura |
1/50 F5.6 -1,67 EV
ISO 12800 70 mm fot. Piotr Madura |
1/100 F2.8 -1.67 EV
ISO 6400 24 mm fot. Piotr Madura |
1/30 F5.6 -1.0 EV
ISO 6400 38 mm fot. Piotr Madura |
1/80 F2.8 -0.67 EV
ISO 3200 24 mm fot. Marcin Woźniak |
Strona 2
1/320 F8.0 +0.67 EV
ISO 320 200 mm fot. Piotr Madura |
1/800 F2.8 +0.67 EV
ISO 320 200 mm fot. Piotr Madura |
1/800 F10 -1.0 EV
ISO 320 70 mm fot. Piotr Madura |
1/800 F2.8 -1.67 EV
ISO 125 100 mm fot. Marcin Woźniak |
1/250 F14 -1.33 EV
ISO 200 24 mm fot. Piotr Madura |
1/60 F8.0 +0.33 EV
ISO 200 165 mm fot. Piotr Madura |
1/1250 F2.8 +0.33 EV
ISO 250 200 mm fot. Piotr Madura |
1/80 F9.0 ISO 250 130 mm
fot. Piotr Madura |
1/400 F9.0 ISO 250 130 mm
fot. Piotr Madura |
1/400 F2.8 -0.33 EV
ISO 320 200 mm fot. Marcin Woźniak |
1/640 F3.2 ISO 640 200 mm
fot. Marcin Woźniak |
Strona 3
1/25 F8.0 -1.0 EV
ISO 250 100 mm fot. Piotr Madura |
1/80 F6.35 -1.0 EV
ISO 250 155 mm fot. Piotr Madura |
1/60 F2.8 -1.0 EV
ISO 250 135 mm fot. Piotr Madura |
1/400 F2.8 -1.0 EV
ISO 250 200 mm fot. Piotr Madura |
1/125 F3.5 -1.0 EV
ISO 250 200 mm fot. Piotr Madura |
Strona 4
Mazurski plener zakończyliśmy nad Jeziorem Śniardwy, którego krystaliczna i błękitna toń stała się tematem licznych fotografii i filmów. Aparaty marki Nikon świetnie nadają się do takich scenerii jak poniższa. Błękit nieba i soczysta zieleń to barwy, które wyjątkowo dobrze oddawane są na fotografiach wykonywanych sprzętem Nikona. Testowane przez nas Nikony D3S i D300S potwierdziły ten fakt a jako dowód przedstawiamy poniżej zdjęcia, które nie wymagały ingerencji w balans bieli ani w ekspozycję.
1/60 F16 +0.33 EV
ISO 250 85 mm fot. Piotr Madura |
1/125 F4.5 -0.33 EV
ISO 200 200 mm fot. Marcin Woźniak |
1/2500 F2.8 -0.33 EV
ISO 320 200 mm fot. Piotr Madura |
1/60 F10 +1.0 EV
ISO 200 24 mm fot. Marcin Woźniak |
1/125 F16 -1.0 EV
ISO 320 24 mm fot. Piotr Madura |
1/100 F10 -0.33 EV
ISO 200 70 mm fot. Marcin Woźniak |
1/50 F16 ISO 200 28 mm
fot. Marcin Woźniak |
1/50 F16 ISO 200 28 mm
fot. Marcin Woźniak |
1/500 F4.5 ISO 200 120 mm
fot. Marcin Woźniak |
Kraina pojezierzy polskich dostarczyła nam wielu okazji do przetestowania sprzętu w rozmaitych warunkach oświetleniowych. Fotografowaliśmy o zmierzchu, we mgle i w promieniach słonecznych. Zarówno nasz podstawowy aparat, czyli Nikon D3S jak i support w postaci mniejszego D300S sprawowały się bardzo dobrze i nie było powodów do narzekania. Przed nami ostatni odcinek serii: Polska przez pryzmat Nikona, w którym odwiedzimy bałtyckie porty, plaże i klify.
www.swiatobrazu.pl