5 stycznia 2010, 10:10
Autor: Piotr Madura
czytano: 25170 razy

Polska przez pryzmat Nikona: Pojezierza

Polska przez pryzmat Nikona: Pojezierza

W dzisiejszym odcinku przetestujemy Nikona D3S w dwóch niezwykłych i znacznie różniących się pod względem fotograficznym lokalizacjach. Pierwsza to kwatera główna Adolfa Hitlera (w latach 1941-1944) zwana "Wilczym Szańcem" zlokalizowana na skraju wsi Gierłoż na Mazurach. Ponieważ obiekt położony jest w lesie a plener odbył się późnym pochmurnym popołudniem, mieliśmy okazję do przetestowania Nikona D3S w warunkach słabego oświetlenia. Druga część pleneru miała zaś miejsce następnego dnia w godzinach porannych, kiedy przemierzaliśmy Mazury kierując się na południe do Biebrzańskiego Parku Narodowego. Tutaj z małymi wyjątkami słońce towarzyszyło nam cały czas, co postanowiliśmy wykorzystać testując aparat pod względem dynamiki obrazu i odwzorowania barw.

  

Aby dowiedzieć się z jakiego sprzętu korzystaliśmy
w czasie ekspedycji: "Polska przez pryzmat Nikona", kliknij TUTAJ

 

Na zwiedzanie twierdzy Wilczy Szaniec warto wybrać się z licencjonowanym przewodnikiem, który w barwny sposób przedstawi historię tego niezwykłego miejsca oraz doradzi na co warto zwrócić uwagę. Ruiny twierdzy porośnięte są mchem i usytuowane pośród gęstego lasu a ilość docierającego do nich światła jest ograniczona. Ponieważ nasz plener odbył się tuż przed zmrokiem, koniecznym było użycie wysokich wartości czułości ISO oraz zastosowanie jasnych i obiektywów o krótkich ogniskowych. Podobnie jak to miało miejsce w kopalni złota, tak i tutaj  ze względu na duże tempo zwiedzania nie było czasu na użycie statywu.

pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED

Lokalizacja na Google Maps
1/50 F2.8 0-.33 EV
ISO 800 70 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S DX Nikkor 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Lokalizacja na Google Maps
1/10 F3.5 -0.67 EV
ISO 3200 10 mm

fot. Marcin Woźniak
 
Niezwykle miło zaskoczył nas Nikon D3S tym jak poradził sobie z odwzorowaniem kolorów na fotografiach. Pochmurne niebo i późna pora sprawiły, że padające z nieba światło miało bardzo chłodną barwę. Podczas gdy nasz wzrok  rozpoznawał już bardziej kształty niż kolory, aparat radził sobie nadspodziewanie dobrze i rejestrował pełnię barw.
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED
Lokalizacja na Google Maps
1/30 F2.8 -2.0 EV
ISO 1600 24 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED
Lokalizacja na Google Maps
1/50 F2.8 -1.67 EV
ISO 1600 48 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon Nikon D3S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED
Lokalizacja na Google Maps
1/50 F2.8 -0.67 EV
ISO 1600 34 mm

fot. Piotr Madura
 
Równie dobrze Nikon D3S spisywał się w czasie pracy na wysokich czułościach. W niektórych miejscach ilość światła była tak mała, że koniecznym było użycie wartości ISO 12800, co ilustruje poniższa fotografia.
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED
Lokalizacja na Google Maps
1/50 F5.6 -1,67 EV
ISO 12800 70 mm

fot. Piotr Madura
 
Jak widać nawet przy tak dużej czułości kolory są dobrze nasycone a utrata detali nieznaczna. Obraz nacechowany jest drobnym ziarnem, które przyjmuje naturalny i miły dla oka charakter.
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED
Lokalizacja na Google Maps
1/100 F2.8 -1.67 EV
ISO 6400 24 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED
Lokalizacja na Google Maps
1/30 F5.6 -1.0 EV
ISO 6400 38 mm

fot. Piotr Madura
 
Fotografowanie w warunkach słabego i płaskiego oświetlenia wymaga posiadania aparatu z czułym systemem nastawiania ostrości. Przygotowując się do zwiedzania twierdzy Wilczy Szaniec zaopatrzyliśmy się w latarkę, która mogłaby okazać się pomocna, gdyby aparat miał problem z nastawieniem ostrości w ciemnych pomieszczeniach. W praktyce okazało się, że latarka przydała się tylko podczas filmowania w zupełnych ciemnościach - Nikon D3S wystarczająco dobrze radził sobie z nastawieniem ostrości. Jego system AF zadowalał się bardzo niewielką ilością światła, która nam  ledwie wystarczała do poruszania się w ciemnych korytarzach twierdzy.
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S DX Nikkor 10-24mm f/3.5-4.5G ED

Lokalizacja na Google Maps
1/80 F2.8 -0.67 EV
ISO 3200 24 mm

fot. Marcin Woźniak
 
 
 
Strona 1


Strona 2

 
 
 
Po zwiedzaniu twierdzy w Gierłożu przyszła kolej na mazurskie pejzaże. Lśniące w blasku wschodzącego słońca jeziora jak magnes przyciągają wzrok i nie pozwalają oderwać oka od wizjera aparatu. Do sfotografowania tego cudu natury wykorzystaliśmy dwa uniwersalne obiektywy typu zoom: AF-S Nikkora 24-70mm f/2.8G ED oraz AF-S Nikkora 70-200mm f/2.8G ED VR II. Cechujące się wysokim kontrastem i dobrą pracą pod światło, sprawdziły się bardzo dobrze podczas fotografowania połyskującej tafli jeziora.
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/320 F8.0 +0.67 EV
ISO 320 200 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/800 F2.8 +0.67 EV
ISO 320 200 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/800 F10 -1.0 EV
ISO 320 70 mm

fot. Piotr Madura
 
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/800 F2.8 -1.67 EV
ISO 125 100 mm

fot. Marcin Woźniak
 
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED
Lokalizacja na Google Maps
1/250 F14 -1.33 EV
ISO 200 24 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/60 F8.0 +0.33 EV
ISO 200 165 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/1250 F2.8 +0.33 EV
ISO 250 200 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/80 F9.0 ISO 250 130 mm
fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/400 F9.0 ISO 250 130 mm
fot. Piotr Madura
   
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II

Lokalizacja na Google Maps
1/400 F2.8 -0.33 EV
ISO 320 200 mm

fot. Marcin Woźniak
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II

Lokalizacja na Google Maps
1/640 F3.2 ISO 640 200 mm
fot. Marcin Woźniak
 
 
 


Strona 3

 
 
Pasmo pojezierzy to nie tylko liczne zbiorniki wodne, ale także piękne lasy i prowadzące przez nie malownicze drogi. Jedną z nich uwieczniliśmy w promieniach wschodzącego słońca. Gładka, czysta jak stół i otoczona dziewiczym lasem droga niezwykle kontrastuje z tymi po których jeździmy każdego dnia. Wijąca się jak wstążka okazała się być  elementem nadającym fotografii trzeci wymiar. Do jej sfotografowania użyłem ogniskowej 100 milimetrów, co pozwoliło lekko "skompresować" odległość i uzyskać możliwie najciekawszy kadr.
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/25 F8.0 -1.0 EV
ISO 250 100 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/80 F6.35 -1.0 EV
ISO 250 155 mm

fot. Piotr Madura
 
Na poniższych fotografiach wykorzystałem jedną z największych zalet obiektywu AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II. Jego miękkie i bardzo plastyczne odwzorowanie nieostrości świetnie sprawdza się przy fotografowaniu na małej głębi ostrości.
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/60 F2.8 -1.0 EV
ISO 250 135 mm

fot. Piotr Madura
 
 
Równie malownicza była poranna mgiełka. W połączeniu z plastycznym światłem i miękkim rozmyciem obiektywu stworzyła miły dla oka klimat. Tutaj także skorzystałem z obiektywu AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II dzięki któremu udało się uchwycić wiele planów w jednym kadrze i przy zachowaniu małej głębi ostrości.
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/400 F2.8 -1.0 EV
ISO 250 200 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/125 F3.5 -1.0 EV
ISO 250 200 mm

fot. Piotr Madura
 

 


Strona 4

 

Mazurski plener zakończyliśmy nad Jeziorem Śniardwy, którego krystaliczna i błękitna toń stała się tematem licznych fotografii i filmów. Aparaty marki Nikon świetnie nadają się do takich scenerii jak poniższa. Błękit nieba i soczysta zieleń to barwy, które wyjątkowo dobrze oddawane są na fotografiach wykonywanych sprzętem Nikona. Testowane przez nas Nikony D3S i D300S potwierdziły ten fakt a jako dowód przedstawiamy poniżej zdjęcia, które nie wymagały ingerencji w balans bieli ani w ekspozycję.

 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/60 F16 +0.33 EV
ISO 250 85 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II

Lokalizacja na Google Maps
1/125 F4.5 -0.33 EV
ISO 200 200 mm

fot. Marcin Woźniak
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II
Lokalizacja na Google Maps
1/2500 F2.8 -0.33 EV
ISO 320 200 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED

Lokalizacja na Google Maps
1/60 F10 +1.0 EV
ISO 200 24 mm

fot. Marcin Woźniak
 
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED

Lokalizacja na Google Maps
1/125 F16 -1.0 EV
ISO 320 24 mm

fot. Piotr Madura
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED

Lokalizacja na Google Maps
1/100 F10 -0.33 EV
ISO 200 70 mm

fot. Marcin Woźniak
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED

Lokalizacja na Google Maps
1/50 F16 ISO 200 28 mm
fot. Marcin Woźniak
 
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED

Lokalizacja na Google Maps
1/50 F16 ISO 200 28 mm
fot. Marcin Woźniak
 
 
Do zarejestrowania rozległej 270 stopniowej panoramy Jeziora Świardwy posłużyliśmy się trybem rejestrowania filmu w Nikonie D3S. Wcześniej za pomocą wbudowanego w aparat żyroskopu i podglądu na żywo wypoziomowaliśmy statyw.
 
pojezierze Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED

Lokalizacja na Google Maps
1/500 F4.5 ISO 200 120 mm
fot. Marcin Woźniak
 
 
 
Po tym zabiegu mogliśmy już nagrać dwa poniższe filmy, z których pierwszy to panoramiczny przejazd, drugi zaś statyczne ujęcie:
 

 

 

Kraina pojezierzy polskich dostarczyła nam wielu okazji do przetestowania sprzętu w rozmaitych warunkach oświetleniowych. Fotografowaliśmy o zmierzchu, we mgle i w promieniach słonecznych. Zarówno nasz podstawowy aparat, czyli Nikon D3S jak i support w postaci mniejszego D300S sprawowały się bardzo dobrze i nie było powodów do narzekania. Przed nami ostatni odcinek serii: Polska przez pryzmat Nikona, w którym odwiedzimy bałtyckie porty, plaże i klify.

 

 



www.swiatobrazu.pl