22 grudnia 2009, 16:00
Autor: Piotr Madura
czytano: 19572 razy

Polska przez pryzmat Nikona: Wyżyny

Polska przez pryzmat Nikona: Wyżyny

Kontynuujemy naszą fotograficzną ekspedycję z Nikonem D3S po Polsce. W dzisiejszym odcinku zwiedzimy jedną z największych atrakcji Lublina - Muzeum Wsi Lubelskiej. Następnie udamy się w Góry Świętokrzyskie, gdzie zbocze Łysej Góry pokryte jest gołoborzem.

Aby dowiedzieć się z jakiego sprzętu korzystaliśmy
w czasie ekspedycji: "Polska przez pryzmat Nikona", kliknij TUTAJ

 


Najpiękniejszym miastem leżącym w paśmie Wyżyn Polskich jest zdecydowanie Lublin. Jego magiczna zabytkowa starówka, tworzy niezwykły klimat zachęcając do zatrzymania się na dłużej i fotografowania. My jednak ze względu na wyjątkowo mgliste tego dnia warunki pogodowe, zdecydowaliśmy się poszukać tematu w którym mgła stałaby się naszym sprzymierzeńcem.

wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/125 F8.0 -1.0 EV
ISO 800 24 mm

fot. Piotr Madura
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED

Lokalizacja na Google Maps
1/20 F8.0 -0.67 EV
ISO 800 48 mm

fot. Piotr Madura

 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/80 F8.0 -0.67 EV
ISO 800 24 mm

fot. Piotr Madura

 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/1000 F2.8 -0.67 EV
ISO 800 62mm

fot. Piotr Madura

 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/40 F8.0 -1.0 EV
ISO 800 56 mm

fot. Piotr Madura

W tym celu opuściliśmy centrum miasta i udaliśmy się do skansenu Muzeum Wsi Lubelskiej, gdzie na terenie o powierzchni 27 hektarów znajduje się kilkadziesiąt zabudowań, w tym gospodarstwa z żywym inwentarzem oraz perełki - małe kościółki, piękny dworek i wiatrak.
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/25 F10 ISO 800 24 mm
fot. Piotr Madura
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/200 F2.8 -0.67 EV
ISO 800 135 mm

fot. Piotr Madura
 
Wizyta w lubelskim skansenie była naszą pierwszą, toteż początkowo nie bardzo zdawaliśmy sobie sprawę, jak wielki obszar obejmuje i co tak naprawdę zastaniemy wewnątrz. Pełni ciekawości przekroczyliśmy bramę skansenu i rozpoczęliśmy zwiedzanie. Ku naszemu miłemu zaskoczeniu sceneria okazała się być niezwykle realistyczna.
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/100 F8.0 -0.33 EV
ISO 500 85 mm

fot. Piotr Madura
 
Wybór miejsca na zdjęcia był strzałem w dziesiątkę. Znajdujące się na terenie skansenu zabudowania są rozmieszczone w sposób wyjątkowo przemyślany i tak dobrze zachowane, że ma się wrażenie spacerowania po prawdziwej wsi o jaką trudno w dzisiejszych czasach. Czym prędzej wyjęliśmy więc sprzęt i rozpoczęliśmy fotografowanie.
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/100 F2.8 -1.0 EV
ISO 400 600 mm

fot. Marcin Woźniak

 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/100 F8.0 -1.0 EV
ISO 800 130 mm

fot. Piotr Madura
 
Sceneria lubelskiego skansenu jest bardzo urozmaicona pod względem ilości motywów wartych sfotografowania. Można fotografować całą wieś, pojedyncze chałupy z zagrodami, a można także skupić uwagę na przedmiotach codziennego użytku i elementach charakterystycznych dla tamtejszej architektury.
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/200 F2.8 ISO 800 122 mm
fot. Piotr Madura
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/500 F2.8 -0.67 EV
ISO 400 45 mm

fot. Marcin Woźniak
 
Charakterystyczną cechą każdego skansenu jest spora rozbieżność wymiarów fotografowanych obiektów. Aby wygodnie je ująć w kadrze, dobrze jest wyposażyć się w zestaw obiektywów o szerokim wahlarzu ogniskowych. Jeżeli ponadto mamy do czynienia ze słoneczną lub mglistą jak owego dnia pogodą, to użycie kontrastowego obiektywu z dobrymi powłokami antyrefleksyjnymi jest wysoce wskazane.
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/320 F3.2 -0.33 EV
ISO 500 120 mm

fot. Piotr Madura
 
Kiedy nie mamy wpływu na wybór czasu i miejsca wykonywania zdjęć, trzeba pogodzić się z zastanymi warunkami pogodowymi i na przykład kreatywnie wykorzystać cechy mgły. Pierwszą z nich najlepiej wykorzystać do ukrycia zbędnych elementów na ostatnim planie. Przykłady zamieszczamy na dwóch poniższych fotografiach.
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/200 F8.0 -0.33 EV
ISO 500 24 mm

fot. Piotr Madura
 

Jak widać w przypadku naszego skansenu sprawdziło się to znakomicie. Choć sceneria w której ten się znajduje nie jest wolna od współczesnych zabudowań na horyzoncie, to udało się schować niepotrzebne elementy tła w kadrze. Na fotografii z wiatrakiem (powyżej) były to słupy energetyczne i betonowe ogrodzenie, zaś na fotografii z kościółkiem (poniżej) miejskie zabudowania.

wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/800 F4.0 -1.0 EV
ISO 500 32 mm

fot. Piotr Madura


Inną dobrą stroną mgły jest efekt perspektywy powietrznej, która wyodrębnia w kadrze kolejne plany. Efekt ten pomaga nadać dwuwymiarowej fotografii niezbędną głębię, bez konieczności operowania przysłoną.
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/250 F2.8 -0.67 EV
ISO 400 52 mm

fot. Piotr Madura
 

 

Strona 1


Strona 2

 

Optymalnymi obiektywami do fotografowania skansenu okazały się w praktyce dwa jasne i kontrastowe zoomy, które na przemian zapinaliśmy do Nikona D3S i D300S. Krótkie ogniskowe AF-S Nikkora 24-70mm f/2.8G ED posłużyły do objęcia szerokich planów...

wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/250 F4.0 -1.0 EV
ISO 500 27 mm

fot. Piotr Madura

Plastyczne i naturalne odwzorowanie nieostrości obiektywu AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED.

 

oraz fotografowania wnętrz...

wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/6 F5.6 -0.33 EV
ISO 1600 24 mm

fot. Piotr Madura
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/1.25 F5.6 -0.33 EV
ISO 1600 24 mm

fot. Piotr Madura
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/5 F5.6 -0.33 EV
ISO 1600 56 mm

fot. Piotr Madura

 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/640 F2.8 -0.67 EV
ISO 400 40 mm

fot. Piotr Madura

 

Z kolei z AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR idealnie nadawał się do wyłapywania mniejszych detali z dystansu oraz przybliżania dalszych planów.

 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/500 F3.2 -0.33 EV
ISO 500 200 mm

fot. Piotr Madura
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/800 F3.2 -0.33 EV
ISO 500 200 mm

fot. Piotr Madura
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/250 F2.8 -1.0 EV
ISO 400 200 mm

fot. Marcin Woźniak
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/400 F3.5 -0.33 EV
ISO 500 135 mm

fot. Piotr Madura
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED
1/640 F9.0 -0.67 EV
ISO 1600 55 mm

fot. Piotr Madura
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/125 F8.0 -0.33 EV
ISO 500 200 mm

fot. Piotr Madura
 

 W obu przypadkach mieliśmy do czynienia z jasną optyką o jasności F2.8, która umożliwia wygodne operowanie głębią ostrości. Ponadto, gdy ma się do dyspozycji lustrzankę cyfrową wyposażoną w matrycę formatu małoobrazkowego, fotografowanie na małej głębi ostrości ma jeszcze jedną zaletę: plastyka obrazu jest przyjemniejsza dla oka, niż w przypadku lustrzanki z matrycą formatu APS-C i mniejszego.

Większy rozmiar komórek światłoczułych ma wpływ także na większą dynamikę samej matrycy, co w praktyce przekłada się na lepsze odwzorowanie subtelnych przejść tonalnych oraz zachowanie detali w światłach i cieniach. Ta właśnie cecha okazała się być kluczową przy fotografowaniu skansenu Nikonem D3S, gdyż większość zdjęć wykonana została na czułościach ISO 500 i ISO 800.  

 


Strona 3

 

Po blisko dwóch godzinach spędzonych na fotografowaniu skansenu, spakowaliśmy sprzęt i wyruszyliśmy w kierunku Gór Świętokrzyskich. Pomimo przychylnych prognoz, pogoda za nic nie chciała się poprawić. Zwiedzanie Łysej Góry zaczęliśmy od fotografowania Sanktuarium na Świętym Krzyżu. Ze względu na to, że obiekt położony jest na skalnym wzgórzu, do jego sfotografowania wykorzystaliśmy obiektyw z korekcją perspektywy.

wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED
1/100 F9.5 +0.67 EV
ISO 400 24 mm

fot. Piotr Madura
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED
1/40 F9.5 ISO 400 24 mm
fot. Piotr Madura
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/160 F5.0 +0.33 EV 
ISO 400 70 mm

fot. Marcin Woźniak

PC-E Nikkor 24mm f/3.5D ED po raz kolejny okazał się być złotym środkiem, który pozwolił nie tylko objąć całą budowlę w całości, ale także zachować pionowy układ ścian.

Z funkcji korekcji perspektywy skorzystaliśmy także podczas fotografowania oddalonego kilkaset metrów od klasztoru  rumowiska skalnego czyli gołoborza. Zmiana perspektywy w obiektywie PC-E Nikkor 24mm f/3.5D ED pozwoliła bez zbędnego przerysowania odwzorować głazy znajdujące się na pierwszym planie kadru.

wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/160 F3.2 -1.0 EV
ISO 400 200 mm

fot. Piotr Madura
 

Tak jak w przypadku wcześniejszych plenerów, tak i tutaj posłużyliśmy się funkcją LiveView oraz elektroniczną poziomicą.  Dodatkowo dla zachowania precyzji kadrowania posłużyliśmy się statywem. Ze względu na to, że barierki platformy nachylone są do wewnątrz a podłoga kratowana, koniecznym było zamocowanie naszego Slika jak na fotografii poniżej:

wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/160 F3.2 ISO 400 135 mm
fot. Marcin Woźniak
 
 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D300S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/125 F3.2 -1.0 EV
ISO 400 200 mm

fot. Marcin Woźniak
 

Z tego miejsca i na tak osadzonym (solidnie) statywie wykonaliśmy większość ujęć, które prezentujemy poniżej. Część z nich zarejestrowana została z wykorzystaniem obiektywu PC-E Nikkor 24mm f/3.5D E, a część teleobiektywem AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II. Poniższa fotografia i film wykonane zostały przy użyciu Nikona D3S i obiektywu PC-E Nikkor 24mm f/3.5D E:

wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED
1/50 F8.0 -1.0 EV
ISO 400 24 mm

fot. Piotr Madura
 
 

Wyjątkowo dobrze spisał się AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II. Wykonane nim fotografie zachowały bardzo dobry kontrast, nawet wykonane na małych wartościach przysłony. Niewątpliwie duża w tym zasługa wysokiej jakości powłok antyrefleksyjnych Super Integrated Coating oraz Nano Crystal Coat. Fotografowanie tym obiektywem jest niezwykle wygodne gdy spogląda się przez duży wizjer Nikona D3S. Obraz w nim jest naturalnie jasny i kontrastowy, jakby widziany nieuzbrojonym okiem.

wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/80 F2.8 ISO 200 200 mm
fot. Piotr Madura

 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/250 F3.5 -0.67 EV
ISO 800 155 mm

fot. Piotr Madura

 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/400 F2.8 -0.67 EV
ISO 800 200 mm

fot. Piotr Madura

 
wyżyna Nikon pryzmat przez Polski
Nikon D3S
AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
1/250 F3.5 -0.67 EV
ISO 800 190 mm

fot. Piotr Madura
 
Fotografowaniem gołoborza zakończyliśmy kolejny dzień naszej fotograficznej ekspedycji: "Polska przez pryzmat Nikona". Tym razem zamiast deszczu i wiatru, cały dzień towarzyszyła nam mgła, która dzięki znakomitej jakości obiektywom okazała się problemem do ominięcia. Po całym dniu fotografowania w takich warunkach na myśl nasuwa się następujący wniosek: bez względu na pogodę i temat, duża rozpiętość tonalna matrycy w aparacie i wysoki kontrast obiektywu są kluczowymi elementami zapewniającymi odpowiednie odwzorowanie barw i detali. Takie właśnie cechy posiada Nikon D3S i optyka którą do niego podpinaliśmy. Czy równie dobrze poradzi sobie w słonecznej scenerii? O tym przekonacie się w kolejnym odcinku serii: "Polska przez pryzmat Nikona", gdzie w popołudniowym słońcu fotografować będziemy Biebrzański Park Narodowy. Zapraszamy!

 

 

 



www.swiatobrazu.pl