19 października 2015, 15:38
Autor: Harold Davis
czytano: 3767 razy

Porządek i jego brak

Porządek i jego brak

Kompozycja, która jest niespójną mieszaniną różnych elementów, większości oglądających nie będzie się podobać. W chaosie nie można znaleźć miejsca, w którym wzrok mógłby odpocząć, ani też ważnych obszarów, które przyciągnęłyby uwagę.Chaotyczna, zabałaganiona kompozycja sprawia, że oglądający z reguły przestają wierzyć fotografowi. Wskutek tego ten traci okazję, by nawiązać więź z oglądającym, jako że ten drugi nie wyczuwa tego zamiaru po stronie twórcy obrazu

Z drugiej strony kompozycja, która jest zbyt uporządkowana, jest również nieefektywna. Samo życie jest pełne nieładu – z ogromną liczbą detali, które są nieokreślone i nieregularne. Zbyt wielka regularność wydaje się czymś sztucznym i nie pomaga oglądającemu w zrozumieniu intencji fotografa.
 
Idealnie byłoby, gdyby kompozycja zawierała w sobie i porządek, i bałagan. Jeśli fotografowi udaje się zachować równowagę pomiędzy tymi elementami, oglądający może poczuć się podekscytowany, patrząc na chaotyczne i wypełnione szczegółami obszary, odpocząć, oglądając fragmenty uporządkowane, i dojść do wniosku, że twórca przedstawił obraz zarówno autentyczny, jak i posiadający strukturę.
 
[kn_advert]
 
Chaotyczna nieregularność kalifornijskich wzgórz Alabama Hills na pierwszym planie kontrastuje z regularnymi kształtami gór Sierra Nevada i chmur w tle.
 
Fot. Harold Davis (70 mm, 1/60 s, ISO 200, statyw)
 
Gdy stwierdziłem, że warunki są odpowiednie do fotografowania, miałem za sobą całe późne popołudnie wędrówki wśród wzgórz Alabama Hills. Kiedy słońce zaczęło zachodzić za górami, przez chmury przebiły się horyzontalne smugi światła. Dostrzegłem wzór złożony ze świateł i cieni, który tworzył na obrazie horyzontalne linie przebiegające w poprzek zdjęcia. Pozwoliło mi to na ukazanie pewnej struktury na tle ogólnej pozbawionej porządku sceny. Czekałem z aparatem ustawionym na statywie, aż słońce oświetliło pełne dysharmonii skały. 
 
 


www.swiatobrazu.pl