9 lipca 2021, 12:12
Autor: Mikołaj Konkiewicz
czytano: 1213 razy

Historia zdjęcia, które zdobyło nagrodę Pulitzera

Historia zdjęcia, które zdobyło nagrodę Pulitzera

Całkiem niedawno fotograf Associated Press Emilio Morenatti podarował starszej parze odbitkę fotografii, na której ludzie Ci wymieniają się pocałunkiem, w obliczu walki z pandemią COVID-19. Obraz ten stał się jednym z najbardziej ikonicznych przedstawień wpływu pandemii na osoby starsze. Fotograf zdobył w tym roku nagrodę Pulitzera za swój materiał, dokumentujący życie starszych osób w Hiszpanii, zmagających się z zagrożeniem wirusem.

Nagroda Pulitzera za materiał o walce z COVID-19

Wśród świetnych zdjęć tego autora znajduje się obraz przedstawiający 82-letnią Augustinę Cañamero i 85-letniego Pascuala Péreza, którzy obejmują się i całują poprzez plastikowy ekran chroniący ich przed zarażeniem. Para w tym momencie przebywała w domu opieki w Barcelonie, gdzie zastosowano różne środki mające na celu zapobiegnięcie rozprzestrzenianiu się wirusa. Augustina Cañamero i Pascual Pérez są małżeństwem od prawie sześciu dekad i uścisk ten wywołał wielkie emocje nie tylko u nich, ale także wszystkich, którzy byli jego świadkami - w tym także fotografa.
 
nagroda pulitzera
 
fot. Emilio Morenatti
 
Było to jedno z wielu zdjeć, które wykonał w tamtym czasie w trakcie pracy nad fotoreportażem. Początkowo rozpoczął prace pod koniec lutego 2020 roku, gdy dostęp do szpitali czy cmentarzy był w Hiszpanii ograniczony. Fotograf starał się jednak znaleźć sposób, aby móc dokumentować bezprecedensowe wydarzenia w swoim kraju. "Zdecydowałem się działać na własną rękę, kierując się własnym instynktem, tak jak robiłem to wiele razy w strefach konfliktów" zdradził autor nagrodzonego materiału. 
 
Realizując swój cykl zdjęć chciał skupić się na najsłabszych, na osobach, które były najbardziej narażone na ciężki przebieg choroby wywołanej COVID-19. Podążając za swoim instynktem fotograf skontaktował się ze swoją przyjaciółką, która była pielęgniarką i odwiedzała starsze osoby w ich domach. Zajmowała się głównie osobami, które nie mogły samodzielnie się poruszać i nie mogły odwiedzić szpitala. Ponadto w tamtym okresie szpitale publiczne były przeciążone przyjmowaniem pacjentów "covidowych". 
 
Fotograf pracował nad tą serią przez cały czas trwania w Hiszpanii pandemii. Jak wspomina, początkowo nie było do końca wiadomo czego spodziewać się po tej chorobie, stąd panował duży strach, gdy wkraczali do domów osób starszych, w tym już zarażonych. "Ani ja ani pielęgniarki nie mieliśmy specjalistycznych kombinezonów ochronnych, stąd wykonaliśmy nasze zabezpieczenia z dużych, plastikowych worków na śmieci" zdradza Emilio Morenatti.
 
nagroda pulitzera
 
fot. Emilio Morenatti
 
nagroda pulitzera
 
fot. Emilio Morenatti
 
Fotograf przyznaje, że często fotografowaniu towarzyszyły naprawdę silne emocje. Zdarzało mu się nawet płakać podczas fotografowania niektórych scen. "Być może najbardziej poruszającym momentem ze wszystkich był pocałunek Augustiny Cañamero i Pascuala Péreza, który przypieczętował ogromną miłość, niesłabnącą nawet w czasach zarazy. 
 
Jak wspomina Emilio Morenatti, fotografując pandemię czuł się tak, jakby fotografował konflikt w swoim własnym domu. Chociaż wielokrotnie fotografował w niebezpiecznych miejscach zajętych przez działania militarne, to jednak zupełnie nowym doświadczeniem była sytuacja, gdy realizował tak niebezpieczny temat zaledwie pięć kilometrów od miejsca stałego zamieszkania. 
 
nagroda pulitzera
 
fot. Emilio Morenatti
 
nagroda pulitzera
 
fot. Emilio Morenatti
 
nagroda pulitzera
 
fot. Emilio Morenatti


www.swiatobrazu.pl