czytano: 45520 razy
Praktica DCZ 14.1 - test

Praktica DCZ 14.1 należy do rodziny łatwych w obsłudze, tanich aparatów kompaktowych, przeznaczonych dla amatorów. Teoretycznie stwarza duże perspektywy rozwoju, a to za sprawą całej gamy rozmaitych trybów i możliwości ustawień, włącznie z trybami priorytetu migawki, przysłony, czy trybem manualnym – co w tej klasie sprzętu należy do rzadkości.
Nasuwa się pytanie: czy najnowsza odsłona serii DCZ jest rzeczywiście funkcjonalnym, a przy tym niedrogim aparatem, czy może wypadkową marketingowych trendów, w myśl których priorytetem jest jedynie ciągłe zwiększanie parametrów sprzętu?
Budowa
Model | Praktica DCZ 14.1 |
Wielkość matrycy | 14 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | 14 Mpix, 8 Mpix, 5 Mpix, 3 Mpix |
Proporcje obrazu | 4:3, opcjonalnie: 3:2, 16:9 |
Format zapisu | JPEG |
Zakres czułości | AUTO, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400 |
Pomiar światła | punktowy, centralnie ważony, matrycowy |
Programy |
programy tematyczne, priorytet przysłony (Av), |
Czasy migawki | 8s – 1/2000s |
Przysłona | f/2.9-5.4 |
LCD | 2,7 cala, 230 000 pix |
Ogniskowa | 6.3-18.9mm (ekwiwalent 38-113mm) |
Zapis wideo | tak (VGA, QVGA) |
Polskie menu | tak |
Wbudowana lampa błyskowa | tak |
Samowyzwalacz | tak |
Nośnik | SD/SDHC |
Wbudowana pamięć | tak / 32 MB |
Zasilanie | 2x baterie typu AA |
Wymiary | 92 x 61 x 25 mm |
Waga | 120 g |
Praktica DCZ 14.1 stanowi rozwinięcie modelu DCZ 12.1, stąd też otrzymujemy taki sam korpus – mały, zgrabny, dobrze wykonany. Nawet rozkład przycisków pozostał ten sam – zmieniły się jedynie funkcje przypisane niektórym z nich. Całość sprawia pozytywne wrażenie sprzętu funkcjonalnego, o wręcz intuicyjnej obsłudze.
Praktica DCZ 14.1 / Fot. Łukasz Maciejowski |
Nowa Praktica cechuje się bardzo prostą budową. W górnej części znajdują się kolejno: przycisk odpowiedzialny za włączanie/wyłączanie aparatu, przycisk uruchamiający cyfrową stabilizację obrazu oraz spust migawki.
Praktica DCZ 14.1 / Fot. Łukasz Maciejowski |
Tylny panel posiada: ekran LCD, przycisk odpowiedzialny za zmianę ogniskowej, kilka przycisków funkcyjnych (m.in. podglądu zdjęć, dostępu do menu), krzyżowy wybierak oraz diodę sygnalizującą gotowość do dalszej pracy.
![]() |
Praktica DCZ 14.1 / Fot. Łukasz Maciejowski |
Lampa błyskowa umieszczona została z przodu aparatu. Tuż pod nią znajduje się lampka wspomagająca pracę AF.
Aparat podłączamy do drukarki/komputera/TV za pomocą USB, którego wejście (wersja micro-USB) znajduje się w bocznej ściance urządzenia.
Praktica DCZ 14.1 / Fot. Łukasz Maciejowski |
Użytkowanie
Aparat jest gotowy do pracy w niespełna dwie sekundy od momentu uruchomienia. Jego prosta i przejrzysta budowa jest atutem dla osób, które po uruchomieniu chcą po prostu oddać się beztroskiemu fotografowaniu. Natomiast dla bardziej wymagających użytkowników praca z DCZ 14.1 szybko może stać się dość uciążliwa. Zmiana większości parametrów wymaga wejścia do menu aparatu i wykonania sporej ilości kroków. Sytuację częściowo ratuje tzw. szybkie menu, dając dostęp do zmiany podstawowych parametrów – m.in. trybu fotografowania (niestety tylko kilku wybranych), rozmiaru zdjęć oraz ich jakości, korekty ekspozycji, balansu bieli, czy zmiany ISO.
Fot. Łukasz Maciejowski |
Fot. Łukasz Maciejowski |
Optyka
Praktica DCZ 14.1 wyposażona została w obiektyw o 3-krotnym zoomie optycznym. Otrzymujemy zatem ogniskową o zakresie 6.3–18.9 mm, co stanowi ekwiwalent 38–113 mm dla filmu 35 mm. To niewiele jak na dzisiejsze standardy, niemniej taki zakres wydaje się być wystarczający dla większości amatorskich zastosowań.
Praktica DCZ 14.1 / Fot. Łukasz Maciejowski |
Przy najkrótszej ogniskowej zdjęcia charakteryzują się widoczną dystorsją beczkowatą, która systematycznie ustępuje, by praktycznie zniknąć w okolicach połowy zakresu ogniskowych. Z kolei dystorsja poduszkowata pojawia się dopiero przy samym końcu zakresu ogniskowych, niemniej utrzymuje się na akceptowalnym, niewielkim poziomie.
6.3 mm |
![]() |
10 mm |
![]() |
13 mm |
![]() |
18 mm |
![]() |
Fot. Łukasz Maciejowski |
Aberracja chromatyczna jest stosunkowo dobrze korygowana. Jakkolwiek zauważalna niezależnie od wielkości użytej ogniskowej czy przysłony, to jednak nie psuje ogólnego odbioru zdjęcia.
![]() |
![]() |
Fot. Łukasz Maciejowski |
Trudna do rozstrzygnięcia wydaje się być kwestia ostrości układu optycznego. Ogólnie rzecz biorąc ostrość obiektywu jest na średnim poziomie. Niestety ciężko oszacować jaka w przeciętnym wyniku "zasługa" słabej matrycy – ale o niej samej w dalszej części testu.
Pozostaje jeszcze problem winietowania – to na szczęście nie występuje, co wydaje się być niestety jedyną mocną stroną optyki testowanego aparatu.
Matryca
Praktica DCZ 14.1 wyposażona jest w sensor CCD o pojemności 14 Mpix, o fizycznych rozmiarach 1/2.3 cala i stosunku proporcji boków 4:3. Pozwala on na rejestrowanie obrazu w rozdzielczościach: 14M, 8M, 5M oraz 3M. Dodatkowo dostępne jest uzyskiwanie zdjęć o stosunku boków 3:2, 16:9 oraz rejestrowanie filmów w rozdzielczości VGA (640x480). Zdjęcia zapisywane są w formacie JPEG.
Zakres dostępnych czułości prezentuje się imponująco jak na sprzęt tej klasy. Aparat oferuje zakres ISO od 100 do 6400. Przy czym wydaje się to mieć sens jedynie marketingowy, gdyż jakość obrazu bardzo szybko ulega degradacji. Już przy ISO400 obraz poddawany jest silnemu odszumianiu i wyostrzaniu – skutkiem tego zdjęcie jest czytelne, ale bardzo często wygląda nienaturalnie. Z kolei przy ISO800 widoczne stają się kolorowe plamy, które jeszcze bardziej psują obraz całości. Czułości ISO3200 oraz ISO6400 nie mają praktycznego zastosowania. Warto jednak w tym miejscu nadmienić, że przy najwyższych czułościach aparat automatycznie redukuje rozdzielczość do 3M, pozostawiając ją na tym poziomie nawet po obniżeniu czułości do wcześniej używanego poziomu.
ISO100 | ISO200 |
![]() |
![]() |
ISO400 | ISO800 |
![]() |
![]() |
ISO1600 | ISO3200 |
![]() |
![]() |
ISO6400 | |
![]() |
|
Fot. Łukasz Maciejowski |
Fotografowanie
Kadrowanie odbywa się za pomocą 2,7 calowego wyświetlacza TFT. Wyświetlany obraz jest przejrzysty, jednak ma wyraźną tendencję do przekłamywania zdjęć – głównie dotyczy to ostrości (zdjęcia ostre na wyświetlaczu często w rzeczywistości okazują się nieostre) oraz lekkiego wychładzania wyświetlanych kolorów (głównie podczas fotografowania w świetle żarowym). Powiększanie oraz przeglądanie zdjęć odbywa się niemal natychmiastowo i nie nastręcza żadnych problemów.
Praktica DCZ 14.1 / Fot. Łukasz Maciejowski |
Dane wyświetlane podczas fotografowania możemy w pewnym zakresie dostosowywać do własnych potrzeb. Wyświetlane mogą być wszystkie podstawowe dane na temat ekspozycji (tutaj znalazło się miejsce nawet dla histogramu), dwa okrojone warianty oraz jedynie siatka linii pomocniczych.
Autofocus działa na zasadzie detekcji kontrastu w trybach: normalny oraz makro. Szybkość działania, nawet mając na uwadze klasę sprzętu, jest przeciętna. Nieco lepiej wygląda kwestia celności – zazwyczaj nie ma problemu z poprawnym ustawieniem ostrości, chociaż i tu zdarzają się wpadki. Dużym plusem jest lampka wspomagająca pracę autofocusa – w wielu sytuacjach wyraźnie przyśpieszała nastawianie ostrości. Oczywiście w kłopotliwych sytuacjach można ją wyłączyć.
Miłym akcentem jest dostępność – obok programów tematycznych – trybów preselekcji migawki, przysłony oraz trybu manualnego. Jednakże niedosyt pozostawia tryb preselekcji przysłony – dostępna w modelu DCZ 14.1 opcja jest specyficznie uproszczoną wersją trybu znanego użytkownikom lustrzanek. Otóż dla każdej z kilku dostępnych wartości ogniskowych osiągalne są jedynie dwie typowe dla niej wartości przysłon – jak nietrudno się domyślić: maksymalna i minimalna.
Nasycenie 0 |
![]() |
Nasycenie -1 | Nasycenie +1 |
![]() |
![]() |
Fot. Łukasz Maciejowski |
Oprócz wyboru trybu fotografowania, Praktica DCZ 14.1 daje też możliwość ingerencji – niestety dość ograniczonej – w jakość zapisywanych obrazów. Mamy więc możliwość zmiany ostości zdjęć (3 stopnie), nasycenia (3 stopnie), czy tryb kolorów (m.in. naturalny, żywy, sepia, czarno-biały).
Naturalny | Żywy |
![]() |
![]() |
Sepia | Czarno-biały |
![]() |
![]() |
Fot. Łukasz Maciejowski |
Zdjęcia zapisywane mogą być na karcie SD/SDHC lub w pamięci aparatu (której jest niestety tylko 32MB). Prędkość zapisu nie jest też mocną stroną testowanego aparatu (trybu zdjęć seryjnych nawet nie przewidziano).
Praktica DCZ 14.1 / Fot. Łukasz Maciejowski |
Do zasilania aparatu służą dwie baterie typu AA. Niestety w kategorii zużycia energii jest nie najlepiej. Para dołączonych do zestawu handlowego baterii DURACELL Ultra wystarczyła zaledwie na niecałe 300 zdjęć (z czego tylko kilka z lampą).
Filmowanie
Tryb rejestracji filmów jest od jakiegoś czasu standardem w aparatach kompaktowych. Również testowana Praktica została wyposażona w możliwość nagrywania filmów. Aparat pozwala na rejestrację w dwóch rozdzielczościach: VGA (640 x 480) oraz QVGA (320 x 240).
Ta funkcja wypada dobrze – uzyskiwany obraz jest płynny i wyrazisty. Dodatkowo wartym podkreślenia jest fakt, że DCZ 14.1 daje możliwość zmiany ogniskowej w trakcie filmowania w pełnym jej zakresie, czego czasem brakuje w modelach kilkukrotnie droższych i z założenia o kilka klas wyższych. Ostrość podczas filmowania ustawiana jest automatycznie i – warto zauważyć – bardzo celnie.
Jedyny minus to słabe zachowanie matrycy w przypadku scen o dużej rozpiętości tonalnej – niemal za każdym razem obraz pokrywał się kolorowymi artefaktami. Niemniej w ogólnym rozrachunku filmowanie w DCZ 14.1 stoi na przyzwoitym, użytecznym poziomie.
Podsumowanie
Aparat Praktica DCZ 14.1 to konstrukcja raczej przeciętna. Otrzymujemy proste, dość amatorskie urządzenie, które choć potrafi zaskoczyć oferowanymi możliwościami, to pod wieloma względami wypada słabo. Bardziej zaawansowani użytkownicy – lub po prostu osoby stawiające wysoko poprzeczkę, gdy idzie o jakość obrazu – mogą poczuć się zawiedzeni. Niemniej stanowiący grupę docelową dla DCZ 14.1 amatorzy, dla których liczy się przede wszystkim prostota i funkcjonalność powinni być usatysfakcjonowani. Zwłaszcza gdy pod uwagę weźmie się korzystny stosunek cena/jakość.
Ocena końcowa: 3 |
||
![]() |
Zalety:
- prosta obsługa
- intuicyjne i rozbudowane menu
- obecność trybów manualnych
- bardzo korzystny stosunek cena/jakość
- użyteczny tryb filmowania
- celny autofocus
Wady:
- słaba jakość obrazu dla wyższych czułości
- widoczna dystorsja beczkowata
- silna aberracja chromatyczna
- powolny zapis na kartę pamięci
ISO100 / 8 mm | ISO200 /15 mm | ISO200 / 10 mm |
![]() |
![]() |
![]() |
ISO400 / 17 mm | ISO400 / 6 mm | ISO400 / 19 mm |
![]() |
![]() |
![]() |
ISO100 / 10 mm | ISO200 / 17 mm | |
![]() |
![]() |
Fot. Łukasz Maciejowski
www.swiatobrazu.pl