25 stycznia 2019, 08:00
Autor: Mikołaj Konkiewicz
czytano: 6245 razy
czytano: 6245 razy
Na czym należy się skupić, aby zostać profesjonalnym fotografem?
Tihomir Lazarov jest profesjonalnym fotografem portretowym i twórcą filmów. Postanowił podzielić się pewnymi wskazówkami związanymi z pracą profesjonalisty. Nazywa je skrótami, gdyż pomagają w szybszym i skutecznym dotarciu do celu.
Co sprawia, że fotograf jest profesjonalistą?
Profesjonalny fotograf to nie osoba, która na profilowym zdjęciu jedno z oczu ma zasłonięte aparatem. To nie drogi sprzęt. To także nie świetny logotyp, którym się reklamuje i za który zapłacił dużą sumę. Tym co sprawia, że fotograf jest profesjonalistą, to obrazy tworzące jego portfolio. Jeżeli mają one odpowiedni poziom, to nie ma znaczenia czy dana osoba jest właścicielem studia czy jest szefem firmy fotograficznej. Najważniejsze jest zatem osiągnięcie wysokiego poziomu technicznego, który umożliwia stworzenie profesjonalnie wyglądających fotografii. Rady udostępniane przez Tihomira Lazarova pozwalają na osiągnięcie wysokiego poziomu poprzez skupienie się na najbardziej istotnych sprawach.
Jaka jest różnica między obrazem nieprofesjonalnym a profesjonalnym?
Zawodowiec potrafi konsekwentnie tworzyć arcydzieła. Czasami amatorzy tworzą świetne zdjęcia, jednakże nie potrafią powtórzyć sukcesu, obwiniając przy tym za niepowodzenia sprzęt, warunki pogodowe, modeli lub post produkcję. Ocenianie czy obraz jest profesjonalnie wykonany ma w sobie dużo subiektywizmu. Najczęściej jednak uważa się to za efekt ciężkiej pracy, a tylko odpowiednie wyszkolenie pozwala na uzyskiwanie profesjonalnych efektów. W drodze do bycia profesjonalistą można zatem usprawnić metody twórcze i płynność działania.
[kn_advert]
[kn_free]
Kwestia sprzętu
Kupienie droższego aparatu nie poprawi Twoich zdjęć. Konieczne jest dostosowanie narzędzi do oczekiwanych rezultatów. Nie ma sensu kupować aparatu o ekstremalnych wartościach ISO, jeżeli zamierzasz pracować w świetle studyjnym, w dodatku z martwymi naturami. Średnioformatowy aparat także nie uczyni Cię od razu profesjonalistą, w szczególności jeśli nie zamierzasz tworzyć dużych wydruków.
Analogicznie nie ma potrzeby inwestować w rozbudowany zestaw oświetleniowy, jeśli nie masz pomysłu, co z nim zrobić. Co więcej czasami możesz po prostu nie mieć chęci go wykorzystywać. To nie jest Twoim obowiązkiem, w szczególności na początku kariery. Tihomir Lazarov zdradza, że przez pierwsze cztery lata swojej przygody z fotografią wykorzystywał dwie lampy i jednego dużego softboxa.
Wiele osób uważa również, że nie da się obrabiać fotografii na laptopach. Co prawda komputery stacjonarne zapewniają świetną jakość, ale laptopy również poszły do przodu. Te wyposażone w matrycę IPS dają całkiem przyzwoite rezultaty. Pamiętaj, że nie ma konieczności nabywania szybkiej karty graficznej, jeżeli zamierza na komputerze jedynie obrabiać fotografie. Potrzebne jest za to wyposażenie się w większą ilość pamięci RAM i ROM. Obecnie najlepszym rozwiązaniem są dyski SSD, które zapewniają najlepszą wydajność przy przeszukiwaniu dużych katalogów zdjęć.
Oprogramowanie wykorzystywane w cyfrowej ciemni
Kiedy Tihomir Lazarov zaczynał swoja karierę, zakupił oprogramowanie Adobe Elements. Aplikacja ta jest dużo mniej zaawansowana i rozbudowana w porównaniu do Photoshopa, jednakże pozwoliła mu obrabiać fotografie i zarabiać pieniądze. Można także wykorzystać darmowe aplikacje, takie jak np. GIMP. Oglądając fotografie w portfolio nie da się odgadnąć, który program został wykorzystany przy konkretnych zdjęciach.
Obecne możliwości post produkcji pozwalają na wzbogacanie walorów nawet przeciętnych fotografii. Nie zmienia to jednak faktu, że takie zabiegi były także obecne w czasach fotografii tradycyjnej. Ważne jest tylko, aby nie skupiać się na tym przesadnie i starać się robić wszystko dobrze od początku do końca, a nie traktować oprogramowanie graficzne jako panaceum na kiepskie zdjęcia.
Co jest najważniejsze?
Kiedy spoglądasz na fotografie widzisz przede wszystkim trzy rzeczy - opowieść, kompozycję i oświetlenie. Skoncentruj się na nich. Nie zależą one od rozdzielczości aparatu, ostrości obiektywu, technik retuszu, szybkości komputera, kosztu licencji oprogramowania czy producenta lamp.
Opowieść
Patrząc na zdjęcia genialnych fotografów, takich jak np. Gregory Heisler, Annie Leibovitz, Mark Seliger itp., widać w nich nie tylko ładne portrety, ale również kryjące się za nimi historie. Opanowanie tego zagadnienia stanowi jedną z najtrudniejszych umiejętności fotografa. Według Tihomira Lazarova jedynym sposobem na robienie postępów w tym zakresie, jest oglądanie innych zdjęć.
Kompozycja
Klasyczne zasady kompozycji są ponadczasowe. Ich przestrzeganie wcale nie oznacza rezygnacji z indywidualności. Wielu łamie reguły kompozycyjne, ale robią to na siłę i nieudolnie, stąd prowadzi to jedynie do efekciarstwa. Możliwe jest tworzenie nowych, ciekawych realizacji opartych na klasycznych regułach kompozycyjnych. Łamanie ich powinno być przy tym świadome.
Oświetlenie
Warto skupić się na świetle i zacząć bacznie mu się przyglądać. Konieczne jest wypróbowanie różnych efektów. Pojedyncza lampa z softboxem to dobry punkt wyjścia, aby dowiedzieć się, jak działa światło. Paradoksalnie często ograniczenia zwiększają kreatywność. Nie skupiaj się więc na oświetleniu, którego Ci brakuje, lecz zastanów się, co możesz zrobić z tym, które masz do dyspozycji.
Skrótem, który proponuje Tihomir Lazarov jest więc skupienie się na trzech wspomnianych elementach: opowieści, kompozycji i oświetleniu. Warto odrzucić elementy, które rozpraszają i skoncentrować się na tym, co w fotografii najważniejsze.
Wokół tematu:
Każdy fotograf studyjny zna problem zmiany schematu oświetleniowego w trakcie sesji portretowej. Wielu z Was zapewne zdarzyła się sytuacja, kiedy na eksperymenty ze światłem jest za mało czasu, lub gdy po prostu trzeba uwiecznić modelkę na kilka sposobów...
www.swiatobrazu.pl