10 lipca 2019, 11:59
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 6634 razy

Rady dla ambitnego fotografa

Rady dla ambitnego fotografa

Natty Summerky jest nie tylko edytorem treści na portalu fotograficznym 500px, ale również profesjonalnym fotografem. Korzystając z fotoedytorskich doświadczeń postanowiła podzielić się z czytelnikami swoimi spostrzeżeniami, umieszczając je w postaci pięciu krótkich porad. Ich lektura ma w założeniu pomóc ambitnym fotografom zwiększyć nie tylko ilość klientów, ale i rozpoznawalność (a między jednym i drugim istnieje przecież dość wyraźna zależność). Oto przemyślenia osoby, która patrzy na fotografię z dwóch punktów widzenia.

1. Rozwijaj swoje portfolio

Niezależnie od tego czy dopiero zaczynasz, czy już masz w dorobku kilka ujęć, z których jesteś naprawdę dumny, dobrym pomysłem jest poświęcenie czasu na to, aby ponownie przejrzeć i ewentualnie zmodyfikować swoje portfolio. Upewnij się, że jest spójne kolorystycznie, przemyślane i zawiera Twoje ostatnie najlepsze dokonania. Wyeliminuj podobne do siebie zdjęcia tego samego pomysłu, nawet jeśli jest on bardzo dobry. Pracując nad kolejnością spróbuj spojrzeć na swoje zdjęcia jako składniki i tworzywo jakiejś historii - nawet jeśli robione były w różnym czasie, można je ułożyć w odpowiedniej kolejności.

[kn_free]

[kn_advert]

Przedzielaj szerokie ujęcia i zbliżenia. Jeśli zauważysz, że starsze zdjęcia przestały pasować do Twojego obecnego stylu, nie wahaj się ich usunąć. Jeśli czujesz się z nimi związany emocjonalnie, umieść je po prostu w jednej ze swoich pobocznych galerii na profilu. I myśl nieustannie w kategoriach projektanta wystawy sklepu szewca z butami na miarę - nikt nie uwierzy, że jesteś kreatywny i wart wysokich honorariów, jeśli zobaczy 20 par przestarzałych, zakurzonych i podobnych brązowych butów. A jeśli masz wątpliwości - zapytaj znajomych twórców i poproś ich o szczerą opinię - pomogą Ci się pozbyć mniej ciekawych i przestarzałych zdjęć.

2. Zapomnij o znaku wodnym

Nikt z nas nie lubi, jak kradnie się jego zdjęcia lub wykorzystuje je bez wynagrodzenia. Ale prawdopodobnie żaden z profesjonalnych, znanych i odnoszących sukces fotografów nie "stempluje" swoich zdjęć znakiem wodnym. Kiedyś było to narzędzie służące autoryzacji, potwierdzające autentyczność - ważne dla kupującego, a przy okazji pozwalające rozpoznać twórcę. Dzisiaj znak wodny używany jest głównie przez amatorów, a jego użycie stanowi sygnał mówiący o braku profesjonalizmu. Twoje zdjęcia powinny mówić same za siebie i być rozpoznawalne bez znaku wodnego. A przecież tak naprawdę chyba nie wierzysz, że kawałek tekstu i logo naprawdę chronią twoje prawa autorskie?

3. Obserwuj trendy i tendencje twórcze, buduj swój styl w nawiązaniu do nich

To może oznaczać, w zależności od Twojego temperamentu zarówno przetwarzanie i oswajanie dominujących tendencji, jak i wręcz przeciwnie - tworzenie w wyraźnej kontrze do dominującego stylu, wykorzystywanie elementów, które same w przyszłości mogą utworzyć nowy trend. Ale Twoja twórczość powinna być w jakiejś relacji z obowiązującymi tendencjami. Utrzymuj kontakty z innymi fotografami i środowiskiem, sprawdzaj edytorskie działy "Nasz wybór", śledź czasopisma i magazyny zajmujące się nowoczesną fotografią i projektowaniem. Wiele tematów, stylów, sposobów przedstawiania historii ma oczywiście charakter ponadczasowy, ale wiele to pomysły, których czas życia jest krótki - żeby je z sukcesem eksploatować, nie można przeoczyć właściwego momentu. Na przykład, jeśli Twoim głównym zajęciem jest robienie zdjęć stokowych, powstrzymaj się od fotografowania ludzi i obiektów na białym lub czarnym tle. Oczywiście - technicznie nie ma w tym nic złego i takie zdjęcia też mogą pokazywać wielkie umiejętności i talent, ale obecnie to nie jest to, czego kupujący szuka najczęściej. Passe jest też umieszczanie w portfolio zbliżeń kwiatów, owadów i innych tego typu prac- chyba, że prezentują naprawdę unikalny poziom techniczny.

4. Dodawaj swoje prace systematycznie, co tydzień, co najmniej raz w każdym tygodniu

Na początku może to być prawdziwe wyzwanie: robienie zdjęć za każdym razem kiedy masz masz do tego okazję i jednocześnie utrzymanie właściwych dla Ciebie standardów i jakości. Ale jak to bywa z nawykami i nałogami - na początku jest pewien opór. Potem dzieje się już samo. Wkrótce coraz większa ilość ludzi znajdzie na Twoim profilu zdjęcie, które im się podoba. Jeśli pozwolisz na przekazywanie widzom informacji zwrotnej i będziesz ją analizował, Twoje umiejętności zaczną rosnąć w spektakularny sposób. Konsekwencja i zaangażowanie to dodatkowa informacja uwiarygadniająca Cię w oczach Twoich potencjalnych klientów.

5. Stwórz grupę obserwowanych Twórców

Stwórz swoją grupę obserwowanych Twórców - osób, których praca i jej efekty Ci imponują, których umiejętności są wyższe od Twoich, od których możesz się uczyć - i obserwuj ich nieustannie. Nic nie rozwija fotografa bardziej, niż zanurzenie się w wymagającym otoczeniu pełnym nowych pomysłów, umiejętności i koncepcji.  

 



www.swiatobrazu.pl