29 maja 2010, 08:06
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 17454 razy

Raport Skąpiec.pl - Aparaty fotograficzne

Raport Skąpiec.pl - Aparaty fotograficzne

Raporty Skąpiec.pl analizują preferencje zakupowe użytkowników serwisu w zakresie wybranych kategorii produktowych. Zawierają informacje na temat popularności poszczególnych marek, parametrów oraz przedziałów cenowych. Za wskaźnik preferencji przyjęto popularność działów, kategorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis. Serwis porównujący ceny Skapiec.pl odwiedza miesięcznie ok. 2 mln unikalnych użytkowników. W skali miesiąca generują oni ok. 30 mln odsłon, ujawniając tym samym swoje zainteresowania i preferencje. Statystyki te gwarantują rzetelność prezentowanych danych (uzyskane wyniki prezentują wybory znaczącej próby populacji użytkowników, dokonujących zakupów online).

Preferencje zakupowe w kategorii Aparaty cyfrowe

 

Preferencje zakupowe w kategorii Aparaty cyfrowe w dziale Foto

Preferencje dotyczące parametrów kategorii Aparaty cyfrowe



raport Skąpiec.pl

 

W okresie styczeń – marzec 2010 roku najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców aparatów cyfrowych był parametr Producent.

W omawianym przedziale czasowym 38,06% użytkowników, dokonujących wyboru spośród dostępnych parametrów, wybrała właśnie ten.

Następnym w rankingu popularności parametrem okazał się parametr Rodzaj (26,61%).
Sporo za nim uplasował się filtr Cena (10,28%).

Parametr Rozdzielczość znalazł się na czwartej pozycji z 9,74% wszystkich wyborów.
Nieco mniejsze znaczenie od rozdzielczości miał dla użytkowników Skapiec.pl parametr Zoom optyczny (5,91%). Najmniejszą wagę internauci przywiązywali do Stabilizacji obrazu (5,81%) oraz Rozmiaru matrycy (3,59%).

Producent 

 

Preferencje dotyczące parametru Producent



raport Skąpiec.pl

 

raport Skąpiec.pl

Najbardziej popularną marką w badanym okresie okazał się Canon. Producent ten odnotował w skali badanych pięciu miesięcy 24,47% wyborów dokonanych wśród 22 producentów.

Niedaleko za nim znalazł się Nikon, który uzyskał 20,01% wszystkich wyborów.
Na miejscu trzecim uplasował się Sony (16, 53%), a na czwartym – z 9,34% wskazań – Olympus. Tego ostatniego goni Panasonic, odnotowując 8,46% wskazań.

Wspomniane marki zdystansowały produkty z logo: Fuji (5,06%), Pentaxa (4,65%), Samsunga (3,57%) oraz Kodaka (1,88%).

W analizowanym okresie nie zaobserwowano gwałtownych zmian popularności poszczególnych marek. Niewielkie spadki i wzrosty występowały raczej w drodze powolnej ewolucji.


Cena
Preferencje dotyczące parametru Cena


raport Skąpiec.pl

Powyższy wykres przedstawia rozkład popularności przedziałów cenowych wybieranych przez Użytkowników Skąpiec.pl przy pomocy tzw. suwaka. Wielość wartości możliwych do wyboru przy wskazanej opcji determinuje sposób ich zaprezentowania na wykresie.

W okresie styczeń – marzec 2010 najbardziej popularnymi przedziałami cenowymi były te, które nie przekraczały 400 zł. Wybrało je ok. 26% spośród tych, którzy korzystali z opcji suwaka cenowego. Ok. 17% wskazań uzyskały przedziały oscylujące wokół 800 zł. Przy kwocie rzędu 1600 zł popularność spadła do niecałych 4%.

Przedziały powyżej 2000 zł cieszyły się najmniejszym zainteresowaniem – nie przekraczającym 2% wskazań.

 

 

Rodzaj

 

Preferencje dotyczące parametru Rodzaj

 

raport Skąpiec.pl

 

raport Skąpiec.pl

Lustrzanka zebrała na swoim koncie 59,25% wskazań.
Wyprzedziła tym samym zdecydowanie Aparaty kompaktowe, które zdobyły 29,48% wszystkich wyborów.

Sporo w tyle pozostają nadal konstrukcje zawieszone pomiędzy kompaktami a lustrzankami. Mowa o opcji Ultrazoom, która uzyskała 11,00% wyborów.
Znikomy odsetek wskazań odnotowuje na razie kolejna wartość filtru Rodzaj (wprowadzona na początku roku) – Kompakt z wymienną optyką – 0,27%.

Obserwując poszczególne miesiące badanego okresu widzimy, że większym wahaniom podlegała jedynie popularność wartości Ultrazoom. Obserwujemy tu wzrost z ok. 9% (styczeń) do ok. 13% (luty).

Zoom optyczny 

Preferencje dotyczące parametru Zoom optyczny



raport Skąpiec.pl

 

raport Skąpiec.pl



Niekwestionowanym liderem pozostaje w całym badanym okresie wartość Zoomu optycznego 10x i więcej (49,66% wszystkich wyborów).

Wartość od 5x do 7,9x cieszy się około trzykrotnie mniejszym, bo 16,01% zainteresowaniem.

Na trzeciej pozycji plasuje się zakres od 8x do 9,9x z 13,36% wszystkich wyborów.

Poza podium znalazły się wartości:
– od 4x do 4,9x (9,88 %)
– od 3x do 3,9x (5,56 %)
– brak (2,22 %)

Popularność poszczególnych wartości parametru Zoom optyczny podlegała znaczącym wahaniom na przestrzeni analizowanych 3 miesięcy. Wystarczy wspomnieć o wartości od 3x do 3,9 x, która odnotowała w styczniu br. niecałe 2% wskazań, by już w lutym dojść do ok. 10% wszystkich wyborów.
Kolejna wartość – 10 x i więcej - zdobyła w styczniu 2010 ok. 60% wskazań. Miesiąc później wynik ten zmalał do ok. 39%, by powrócić do poprzedniego poziomu w marcu (ok. 58%).

Rozdzielczość

Preferencje dotyczące parametru Rozdzielczość

 

raport Skąpiec.pl

 

raport Skąpiec.pl

Wybory poszczególnych wartości parametru Rozdzielczość podlegają generalnie jednemu prawu: im więcej, tym lepiej.
I tak, na pierwszym miejscu uplasowała się wartość ponad 10 Mpx, odnotowując 72,33% spośród wszystkich wyborów.

Daleko za nią pojawiają się wartości 9.x Mpx (z 7,60%) oraz 8.x Mpx (6,76%).
Na miejscu czwartym widzimy wartość 3.x Mpx (2,95%).

Kolejne wartości pod względem popularności to:
– 7.x Mpx (2,53%)
– 6.x Mpx (1,81%)
– 2.x Mpx (1,68%)
– 5.x Mpx (1,65%)
– 4.x Mpx (1,60%)
– poniżej 2 Mpx (1,08%)

Najbardziej popularna wartość – ponad 10Mpx – podlegała tendencji spadkowej. W styczniu 2010 uzyskała ok. 82 % wszystkich wyborów. W lutym wynik ten spadł do ok. 58 pp., a w marcu odbił z powrotem do niecałych 81%.

Rozmiar matrycy

Preferencje dotyczące parametru Rozmiar matrycy

 

raport Skąpiec.pl


raport Skąpiec.pl

 

Najczęściej wybieraną wartością parametru Rozmiar matrycy jest wartość Pełna klatka (25,96% wszystkich wyborów).

Na drugim miejscu znalazła się wartość 1/1,8 cala (12,17%).
Wyprzedziła ona nieznacznie wartość 1/1,6 cala, która może pochwalić się 11,53% wszystkich wyborów. Tuż za podium mamy wartość 1/1,7 cala z 10,68% wyborów.

Wartościami kolejnymi pod względem częstości wyborów są (w porządku malejącym):
– 4/3 (6,11%)
– Micro 4/3 (5,74%)
– 1/2,3 (5,36%)
– APS (5,11%)
– 1/2,7 (4,95%)
– 1/1,72 (4,76%)
– 1/2,5 (4,36%)
– 1/2,35 (3,27%)

Popularność poszczególnych wartości parametru Rozmiar matrycy podlegała na przestrzeni analizowanego kwartału sporym wahaniom.

Wartość Pełna klatka odnotowała w styczniu br. ok. 36% wskazań. W lutym jej popularność zmalała do ok. 18%, po czym wróciła do poprzedniego poziomu w marcu (ok. 36%).

W lutym 2010 obserwujemy chwilowy mocny wzrost popularności wartości 4/3. Zdobyła ona wówczas ok. 8% wskazań. Dla porównania, w styczniu uzyskała jedynie ok. 3%, a w marcu niecałe 4%.


Stabilizacja obrazu 
Preferencje dotyczące parametrem Stabilizacja obrazu

 

raport Skąpiec.pl

 

raport Skąpiec.pl

 

Użytkownicy serwisu Skąpiec.pl w zdecydowanej większości poszukują aparatów posiadających opcję stabilizacji obrazu.

Wartość "tak" uzyskała 96,15 % wszystkich wyborów.
Wartość "nie" – pozostałe 3,85 %.

Warto zwrócić uwagę na specyfikę otrzymanych wyników. Należy bowiem pamiętać o grupie użytkowników Skąpiec.pl, którym nie zależy specjalnie na obecności stabilizacji obrazu. Uściślając – jest to im obojętne. Takie osoby niekoniecznie zaznaczają opcję "nie", co może znacząco zaburzać (czyli zmniejszać) otrzymany wynik w zakresie wspomnianej wartości filtru.

Podsumowanie

Podsumowanie


Najważniejsze trendy dotyczące Aparatów cyfrowych

1. Najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców aparatów cyfrowych był parametr Producent (38,06% wszystkich wyborów),

2. Niekwestionowanym liderem w zakresie wybieranej marki okazał się Canon (24,47% wyborów spośród 22 producentów),

3. Najczęściej wybieranymi przez użytkowników serwisu Skapiec.pl przedziałami cenowymi były przedziały poniżej 400 zł (ok. 26%),

4. Największym zainteresowaniem cieszyła się wartość Zoomu optycznego wynosząca 10x i więcej (49,66% wszystkich wyborów),

5. Zdecydowanie najczęściej wybieraną wartością parametru Rozmiar matrycy jest wartość Pełna klatka (25,96% wszystkich wyborów),

6. Największym zainteresowaniem cieszy się Rozdzielczość o wartości ponad 10 Mpx (72,33% wszystkich wyborów),

7. Użytkownicy Skąpiec.pl najczęściej poszukują Lustrzanek (59,25% wszystkich wyborów),

8. Najczęściej poszukiwane są aparaty posiadające opcję Stabilizacji obrazu (96,15% wszystkich wyborów).

Metodologia badań

Metodologia badań


Za wskaźnik preferencji przyjęliśmy popularność działów, kategorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis. Popularność z kolei postanowiliśmy mierzyć oglądalnością. Z tego założenia wynika, że im większą oglądalność ma dany produkt, tym bardziej jest popularny i w większym stopniu jest preferowany. Zdajemy sobie sprawę, że ten dość prosty tok wnioskowania nie uwzględnia wielu czynników, mogących mieć istotny wpływ na wymienione przez nas wskaźniki. Jednocześnie jednak taka metoda wnioskowania pozwala na przedstawienie usystematyzowanych i bardziej przejrzystych wyników oraz osiągnięcie dużej oszczędności czasu.
Należy pamiętać, że na prezentowane wyniki może mieć wpływ struktura serwisu www.skapiec.pl. Po wejściu w każdy dział i kategorię wyświetlane jest 10 najczęściej wybieranych przez użytkowników produktów. Także filtry produktów ustawione są według dokonywanych przez użytkowników serwisu wyborów, tzn. najczęściej wybierany parametr w określonej grupie znajduje się najwyżej i odwrotnie. Takie dane aktualizowane są co godzinę z ostatnich 168 (7x24) godzin.

Analizując dane dotyczące wartości parametru Marka należy pamiętać o tym, że możliwa jest analiza danych na dwa sposoby:
– rozkład częstości wejść w poszczególne wartości parametru Marka, czyli wyboru określonej wartości w filtrze (w tym przypadku marki producenta);
– rozkład częstości wejść w produkty określonej marki "bezpośrednio z serwisu", np. wybór (kliknięcie) jednego z dziesięciu najczęściej wybieranych palmtopów po wejściu w kategorię Palmtopy.
Wyniki analiz prowadzonych w taki sposób mogą różnić się od siebie. W niniejszym Raporcie zastosowano pierwszy z w/w sposobów.
 
 

Raport serwisu Skąpiec.pl

raport Skąpiec.pl

Raport pod patronatem medialnym

raport Skąpiec.pl
 



www.swiatobrazu.pl