30 października 2008, 16:10
Autor: Piotr Madura
czytano: 5202 razy

Relacja: krakowska edycja warsztatów "Cyfrowy warsztat grafika"

Relacja: krakowska edycja warsztatów "Cyfrowy warsztat grafika"

28 października 2008 roku w Krakowie, w sali konferencyjnej hotelu Novotel Kraków Bronowice, odbyła się kolejna edycja bezpłatnych warsztatów graficznych pod nazwą "Cyfrowy warsztat grafika" organizowanych wspólnymi siłami firm Corel, Eizo, Epson oraz Wacom. Chociaż nazwa warsztatów sugeruje, że przeznaczone są dla osób zajmujących się grafiką, to w rzeczywistości adresowane są do wszystkich tych, którzy zawodowo lub hobbystycznie mają praktyczną styczność z procesem tworzenia, obróbki i wizualizacji cyfrowego obrazu.

Tak jak w poprzednich edycjach warsztatów, celem ich jest teoretyczne i praktyczne przybliżenie możliwości, jakie oferują współczesne narzędzia niezbędne w cyfrowym warsztacie. Plan warsztatów podzielony został na dwa etapy. Pierwszym z nich były krótkie seminaria prowadzone przez przedstawicieli poszczególnych firm, po których następowała praktyczna część – warsztatowa. Kolejność, w jakiej prezentowane były produkty i rozwiązania, nie była przypadkowa, bowiem warsztaty rozpoczął pokaz możliwości wysokiej jakości tabletów firmy Wacom.

 

W roli urządzenia pokazowego wystąpił wysokiej klasy tablet Cintiq 12WX spełniający rolę cyfrowego szkicownika. Artysta grafik Mateusz Urbanowicz, korzystając ze wspomnianego wcześniej tabletu i oprogramowania Corel Painter X, zaprezentował, jak wygodna i przyjemne jest rysowanie komiksu za jego pomocą.

W ten sam sposób wykazano również przydatność tabletu do retuszowania fotografii w oprogramowaniu Adobe Photoshop CS3. Wszystkie ruchy dłoni oraz efekty pracy zostały dokładnie zobrazowane za pomocą umieszczonej obok tebletu kamery, która śledziła ruchy dłoni i przekazywała obraz do telewizora LCD.

Z kolei efekty pracy mogliśmy podziwiać na ekranie za pomoca projektora podłączonego do tabletu. To także zilustrowało jak bogate możliwości oferuje Wacon Cintiq 12WX. Świetna precyzja i ogrom możliwości tabletu po raz kolejny utwierdziły wszystkich w przekonaniu, że w dziedzinie produkcji tego typu urządzeń Wacom jeszcze długo pozostanie liderem na rynku.

 

Druga część seminarium poświęcona została temu, co w pracy z grafiką komputerową jest najważniejsze, czyli poprawnemu wyświetlaniu kolorów na monitorze. Wykład z dziedziny cyfrowego wyświetlania kolorów poprowadził Paweł Waszniewski, przedstawiciel firmy Eizo. Na tę część warsztatów wszyscy czekali z niecierpliwością. Trudno się temu dziwić, gdyż takie zagadnienia jak kalibracja monitora, jego kontrast i odzwierciedlenie kolorów budzą w ostatnich latach ożywione dyskusje. Wynikają one z ciągłego rozwoju techniki produkcji matryc LCD i powstających sporów, która z nich jest lepsza, ale część także, niestety, z niewiedzy użytkowników, którzy nie potrafią w pełni wykorzystać możliwości swojego monitora. Poparty licznymi przykładami wykład Pawła Waszniewskiego pozwolił łatwo przyswoić podstawową wiedzę na temat kalibracji monitorów LCD i wszystkich zagadnień z nią związanych.

 

Podczas prezentacji nie zabrakło także pytań i komentarzy ze strony uczestników, zwłaszcza przy okazji omawiania takich parametrów, jak zalecana jasność monitora i jego kontrast, które są często wykorzystywane przez producentów jako element reklamy. Przy tej okazji można było przekonać się, dlaczego najlepsze i nietanie monitory Eizo daleko odbiegają takimi prametrami jak kontrast, jasność czy czas reakcji, uważanymi za podstawowy wyznacznik możliwości urządzenia od tych, które można kupić za cenę kilkuset złotych.

 

Zadawano także pytania o polecane urządzenia do kalibrowania monitorów. Jak usłyszeliśmy od  Pawła Waszniewskiego, wszystkie monitory Eizo serii ColorEdge posiadają fabrycznie skorygowaną krzywą gamma dla poszczególnych barw RGB, przez do ich sprzętowej kalibracji w domu wystarczy już najtańszy kalibrator za kilkaset złotych i dołączone do monitora oprogramowanie Eizo ColorNavigator.

Co więcej, producent nie zaleca stosowania programów dołączanych do kalibratorów, gdyż te nie są przystosowane do już skalibrowanego fabrycznie monitora Eizo. Można je więc stosować do monitorów innych producentów, które to wymagają wcześniejszej korekcji krzywej gamma. Na te i wiele innych pytań każdy otrzymał satysfakcjonującą odpowiedź, którą w praktyczny sposób mógł zweryfikować, testując wybrane modele monitorów.

 

Trzecia i ostatnia prezentacja podczas warsztatów dotyczyła ostatniego etapu przetwarzania obrazu, czyli przygotowywania do druku i druku jako takiego. W roli eksperta z tej dziedziny i przedstawiciela firmy Epson wystapił  Tomasz Kuciński. Krótko, zwięźle i na temat zaprezentował nowe rozwiązania wprowadzone przez firmę Epson do drukarek. Pośród nich znalazły się takie jak nowy 8-kolorowy atrament Epson UltraChrome GS i wykorzystująca jego możliwości, przyjazna dla środowiska, ekonomiczna drukarka wielkoformatowa Epson Stylus Pro GS6000.

 

Dla tych, którzy wierzą bardziej temu, co widzą na własne oczy, zaprezentowano możliwości wymienionych drukarek w postaci przygotowanych wcześniej wydruków. Jeśli ktoś miał wątpliwości co do jakości wydruków, to szybko się ich pozbył, gdyż ta nie budziła zadnych zastrzeżeń i nawet wywoływała zdumienie osób, które na codzień drukiem wielkoformatowym się zajmują.

Oprócz tej i innych drukarek oraz skanerów pojawiły sie dwa produkty, niejako nawiązujące do wcześniejszego wykładu. Zaprezentowane przeglądarki do zdjęć Epson P-6000 i P-7000 PhotoViewer, jak zapewnia producent, są zdolne wyświetlić na ekranie do 94% palety barw AdobeRGB, tak jak to potrafią profesjonalne monitory Eizo.

Jak mówią organizatorzy, przeprowadzone warsztaty pod względem udziału publiczności były wyjątkowe. Uczestnicy zadawali wiele pytań, które sypały się raz po raz w trakcie wykładów i późniejszej części warsztatowej. Taki aktywny udział w warsztatach pokazuje, jak duże jest zapotrzebowanie na tego typu spotkania i jak wielkie  panuje zainteresowanie tematami cyfrowej obróbki fotografii i wszelkimi pobocznymi kwestiami z nią związanymi.

 



www.swiatobrazu.pl