16 czerwca 2010, 01:49
Autor: Antoni Żółciak
czytano: 4493 razy

Reserved plagiatuje zdjęcie 19-letniej Amerykanki?

Reserved plagiatuje zdjęcie 19-letniej Amerykanki?

Na Facebooku trwa ożywiona dyskusja pod oficjalnym oświadczeniem spółki LPP S.A., właściciela marki Reserved, odnośnie bezprawnego użycia zdjęcia 19-letniej Rockie Nolan na jednej z koszulek. O ile błąd może przytrafić się każdemu, to propozycja rozwiązania problemu nie jest najszczęśliwsza; dziewczynie zaproponowano współpracę, w wyniku której miałaby otrzymywać 150 dolarów za każdą wykorzystaną w przyszłości fotografię.

Po raz kolejny kwestia prawa autorskiego i publikowanych w Sieci zdjęć jest jawnie lekceważona. Na jednej z koszulek marki Reserved pojawiło się zdjęcie, które wykorzystano bez wiedzy - i tym samym bez zgody autorki - 19-letniej dziewczyny ze Stanów Zjednoczonych. Rockie Nolan nagłośniła sprawę za pośrednictwem strony you thought we wouldn't notice:

"Nazywam się Rockie Nolan. Jestem 19-letnią fotografką ze Stanów Zjednoczonych. Niedawno jeden z użytkowników serwisu deviantART poinformował mnie, iż duża firma odzieżowa RESERVED (której siedziba znajduje się w Polsce) sprzedaje koszulki ze zdjęciem mojego autorstwa" - pisze Nolan.

Sama fotografia jest autoportretem, opublikowanym na deviantART w czerwcu zeszłego roku:

reserved rockie nolanreserved rockie nolan
Bezpodstawnie wykorzystane zdjęcie autorstwa Rockie Nolan

oficjalnym oświadczeniu właściciela marki Reserved, LPP S.A., czytamy:

Użycie przedmiotowej fotografii bez zgody uprawnionego, miało więc miejsce poza wiedzą i akceptacją spółki LPP S.A. Spółka nigdy nie popierała ani nie tolerowała takich działań, rozwijając popularność i renomę swojej marki wyłącznie w oparciu o uczciwe działania i praktyki. Mając na uwadze powyższe, w chwili obecnej podjęte zostały rozmowy z Panią Rockie Nolan, mające na celu rozwiązanie zaistniałej sytuacji.

Zobacz zdjęcie w oryginale

Radca prawny Rafał Cisek na łamach Dziennika Interautów pisze o ewentualnych dodatkowych kłopotach, przed jakimi może stanąć popularna polska sieć odzieżowa. Chodzi głównie o aspekty prawne dotyczące nieautoryzowanej obróbki i przeprowadzonych przez grafików modyfikacji.

 

Źródło: Dziennik Internautów



www.swiatobrazu.pl