czytano: 16332 razy
Rodzaje Odbitek
Opis katalogowy powinien zawierać specyfikację odbitki, określającej moment jej wykonania oraz to czy wywołana została przez autora zdjęcia lub pod jego nadzorem, czy też została wykonana z negatywu jego autorstwa, lecz przez innego kopistę, bez jego udziału i nadzoru. Przy wykonywaniu opisu posługujemy się angielską terminologią, funkcjonującą na wszystkich rynkach kolekcjonerskich.
Zazwyczaj najdroższymi i najbardziej poszukiwanymi fotografiami są odbitki określane jako vintage print. Są to zdjęcia współczesne negatywowi, wykonane z oryginalnego negatywu nie później niż 5 lat po jego powstaniu przez autora zdjęcia lub pod jego nadzorem. Life time print to odbitka wykonana przez autora lub pod jego nadzorem lecz później niż 5 lat po wykonaniu negatywu (w tym miejscu można wprowadzić jeszcze rozróżnienie na perid print wykonaną w okresie 5-10 lat od momentu powstania negatywu przez autora zdjęcia lub pod jego nadzorem, lecz ta kategoria jest trudna do wprowadzenia w przypadku rynku polskiego i braku tego typu danych dotyczących niekiedy fotografii powstających już w latach 90. XX w.)
Reprint to zdjęcia wykonane z oryginalnego negatywu w określonym nakładzie, ale już bez udziału autora (zwykle po jego śmierci). W takim przypadku opis katalogowy powinien zawierać nazwisko autora zdjęcia oraz kopisty, który wykonał daną odbitkę. Wreszcie copy print czyli odbitki wykonane z kontrnegatywu, przy uwzględnieniu nazwiska osoby wykonującej reprodukcję.
Paweł KWIEK
xxx, z cyklu: Spotkania ze światłem, 1990/1991
fotografia czarno-biała, brom, papier naklejony na tekturę, farba, tusz, 49 x 56 cm;
na odwrocie opis (ołówkiem); odbitka autorska, nakład: 1/2; vintage print
Fotografia była eksponowana na wystawie Spotkania ze światłem w Galerii Małej w październiku 1991 r.
4 000 zł
Paweł KWIEK
xxx, z cyklu: Spotkania ze światłem, 1990/1991
fotografia czarno-biała, brom, papier naklejony na tekturę, farba, tusz, 49 x 58 cm;
na odwrocie sygn., oraz opis (tuszem, ołówkiem); odbitka autorska, nakład: 1/2, vintage print
Fotografia była eksponowana na wystawie Spotkania ze światłem w Galerii Małej w październiku 1991 r.
4 000 zł
Paweł KWIEK
Autoportret, 1997
fotografia czarno-biała, brom, papier Kodak, 45 x 30 cm;
na odwrocie opis (ołówkiem); odbitka autorska, nakład: 1/3, vintage print
2 200 zł
Ryszard WAŚKO
Portret Henryka Stażewskiego, 1980
fotografia czarno-biała, brom, papier, 29 x 38 cm;
na odwrocie sygn., dat. oraz opis (ołówkiem);
odbitka autorska, nakład: 1/5, vintage print
5 000 zł
Ryszard WAŚKO
Portret pocięty (Jan Nowicki), 1971/2007
fotografia czarno-biała, papier, 90 x 67 cm; na odwrocie sygn., dat. oraz opis (ołówkiem);
wydruk autorski, nakład: 3/3, lifetime print
3 000 zł
Łukasz SOKÓŁ
Abong Mbang,Kamerun, 2009
fotografia barwna, papier Harman Matt FB(baryt), 30 x 45 cm (w świetle passe-partout);
na odwrocie sygn. oraz opis (ołówkiem); wydruk autorski (Epson Ultrachrome K3), nakład: 1/20, vintage print
1 400 zł
Łukasz SOKÓŁ
Rhumsiki, Kamerun, 2009
fotografia barwna, papier Harman Matt FB(baryt), 30 x 45 cm (w świetle passe-partout);
na odwrocie sygn. oraz opis (ołówkiem); wydruk autorski (Epson Ultrachrome K3), nakład: 1/20, vintage print
1 400 zł
Katarzyna SAGATOWSKA
Palace Puzzle # 1a #1b, #1c,
fotografia barwna, dibond, plexi, 40 x 41 cm (każda); wydruk autorski, nakład każdej fotografii: 2/5, vintage print
6 000 zł
Katarzyna SAGATOWSKA
#2 z cyklu: HOT!
fotografia barwna, dibond, plexi, laminat, 75 x 75 cm; na odwrocie sygn., dat. oraz opis (tusz); wydruk autorski, nakład: 1/5, vintage print
2 500 zł
Stanisław EKIER
Impresja, 1983
fotografia czarno-biała, brom, papier, 39 x 29 cm (w świetle passe-partout);
sygn., i dat. u dołu passe-partout (ołówkiem): p.d.: IMPRESJA / ST. EKIER '83; odbitka autorska, nakład: 14/20, vintage print
1 800 zł
Stanisław EKIER
Bez tytułu, 1994
fotografia czarno-biała, brom, papier, 37 x 28 cm (w świetle passe-partout);
sygn., i dat. u dołu passe-partout (ołówkiem) p.d.: STANISŁAW EKIER '99;
odbitka autorska, nakład: 8/20, vintage print
1 800 zł
Projekt realizowany we współpracy z Artinfo.pl i Fotografia Kolekcjonerska.
Twórca projektu "Rynek Fotografii"
Współpraca
Partner strategiczny
www.swiatobrazu.pl