12 lipca 2018, 14:30
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 8347 razy

Jak ustawić aparat względem modela na podstawie zmysłowej sesji zdjęciowej Moniki Jagaciak autorstwa Daniela Matallana

Jak ustawić aparat względem modela na podstawie zmysłowej sesji zdjęciowej Moniki Jagaciak autorstwa Daniela Matallana

Monika JAC Jagaciak to obecnie jedna z najpopularniejszych polskich modelek w świecie mody. Pozowała do zdjęć reklamowych dla najważniejszych marek: Calvina Kleina, Marca Jacobsa, Valentino, Diora czy Chanel. 22-latka trafiła również do grona aniołków Victoria's Secret, a jej najnowsza sesja zdjęciowa została zrealizowana dla meksykańskiego magazynu Harper's Bazaar przez Daniela Matallana.

Sesja zdjęciowa Moniki Jagaciak autorstwa Daniela Matallana

Sesja nosi tytuł: "Aż do wschodu słońca" i przedstawia modelkę widzianą z różnej perspektywy. Warto w tym miejscu przypomnieć tematykę ustawienia aparatu względem fotografowanej osoby. Kilka zasad, które przygotował znany Czytelnikom SwiatObrazu.pl Harold Davis odnajdziecie na fotografiach Daniela Matallana.
 
Ustawienie aparatu względem fotografowanego obiektu wymaga uwzględnienia kilku istotnych czynników i odpowiedzi na kilka pytań:
 
• Czy zamierzasz pokazać modela z góry, czy z dołu?
• Czy chcesz zrobić zdjęcie z profilu, en face, czy z jakiejś pośredniej perspektywy?
• Z jakiej odległości zamierzasz fotografować?
[kn_free]
[kn_advert]
 
Kąt ustawienia aparatu ma istotny wpływ na podświadomy odbiór fotografii: jeśli sfotografujesz modela odrobinę z dołu aparatem skierowanym ku górze, sportretowany człowiek będzie budził szacunek. Tej sztuczki trzeba jednak używać z umiarem, gdyż przy zbyt dużym kącie nachylenia zrobisz portret z widokiem na dziurki od nosa, a takie zdjęcie nie będzie wyglądało estetycznie. Przyznam, że zadziwia mnie naturalna skłonność ludzi do podążania za tymi, którzy — dosłownie — patrzą na nich z góry. Czytałem o wynikach badań, w których dowiedziono, że zdecydowana większość szefów firm notowanych na liście 500 najbogatszych czasopisma "Fortune" jest znacznie wyższa od przeciętnej. Innymi słowy, niski prezes stanowi rzadkość. Portret zrobiony z dołu, sugerujący wysoki wzrost człowieka, jest zarazem wskazówką, że ów człowiek jest z jakichś względów godzien szacunku. Co ciekawe, takie ujęcie wywiera opisany wpływ nawet wówczas, gdy aparat wcale nie znajduje się dużo niżej niż zwykle.
 
Analogicznie spojrzenie na kogoś z góry stanowi ukrytą wskazówkę, że model nie robi na nas większego wrażenia. Zauważ, że niewiele jest zdjęć przedstawiających Winstona Churchilla czy Baracka Obamę z góry. Pewnym wyjątkiem od tej reguły są dzieci; głównie z tego względu, że jesteśmy przyzwyczajeni do patrzenia na nie w ten sposób. Perspektywę z góry stosuje się także w przypadku niektórych zdjęć kobiet, mających na celu podkreślenie marzycielskiej, intymnej atmosfery fotografii. W takich sytuacjach często fotografuje się z drabiny.
 
Zróżnicowanie kątów ustawienia aparatu jest bardzo ważne, gdyż często niosą one pewien przekaz o sfotografowanym człowieku. Zdjęcia zrobione na wprost są niekiedy traktowane jako najbardziej prawdziwy, autentyczny sposób przedstawienia postaci, lecz jednocześnie są nużące ze względu na swoją powtarzalność. Widok z profilu może w interesujący sposób ukazywać charakter człowieka, zaś nietypowe kąty widzenia są świetną receptą na przedstawienie czyichś dziwactw i ekstrawagancji.
 
Fotografowanie z bliska pozwala nawiązać więź z modelem i stworzyć wrażenie intymności. Jeśli zbliżenie sprawia, że twarz staje się najważniejszym elementem portretu, to kompozycja rozumiana jako harmonia linii i kształtów ustępuje miejsca bardziej ulotnym aspektom, takim jak osobowość uwiecznionego człowieka. W takich przypadkach można się pokusić o użycie teleobiektywu, który pozwala zrobić zdjęcie z nieco większej odległości, zachować analogiczne proporcje i stylistykę kadru, a przy tym nadaje twarzy bardziej atrakcyjny wygląd. 
 
W eksperymentowaniu z różnymi ustawieniami aparatu i nawet najdziwniejszymi ujęciami nie ma nic złego, trzeba jedynie pamiętać o wpływie różnych działań na wymowę portretu. 
 
Powodzenia w kolejnej sesji zdjęciowej!
 
sesja zdjęciowa
 
Fot. Daniel Matallan
 
sesja zdjęciowa
 
Fot. Daniel Matallan
 
sesja zdjęciowa
 
Fot. Daniel Matallan
 
sesja zdjęciowa
 
Fot. Daniel Matallan
 
sesja zdjęciowa
 
Fot. Daniel Matallan
 
sesja zdjęciowa
 
Fot. Daniel Matallan
 
sesja zdjęciowa
 
Fot. Daniel Matallan
 
sesja zdjęciowa
 
Fot. Daniel Matallan
 
sesja zdjęciowa
 
Fot. Daniel Matallan
 
sesja zdjęciowa
 
Fot. Daniel Matallan
 
 
 


www.swiatobrazu.pl