30 września 2015, 14:37
Autor: Jay Dickman, Jay Kinghorn
czytano: 5349 razy

Skuteczna korekcja zdjęcia w trzy minuty

Skuteczna korekcja zdjęcia w trzy minuty

Poniższy poradnik opracowałem w taki sposób, by przedstawić nie tylko konkretne czynności, lecz także proces analizowania i podejmowania decyzji, który ma na celu przekształcenie niezbyt atrakcyjnej fotki w ciekawe, kolorowe, fascynujące zdjęcie.

Szare, pochmurne dni świetnie nadają się do fotografowania subtelnych detali i kolorów, takich jak pasemka mchu wczepione w szczeliny skał czy zielonożółty sweter miłośniczki wspinaczki górskiej, ujętej na zdjęciu. Niestety, otrzymany efekt nie zawsze odpowiada temu, co chciałbyś uzyskać. Patrząc na to zdjęcie, dostrzegam kilka mankamentów, które wymagają skorygowania:

Biorąc pod uwagę powzięte postanowienia, przystąpiłem do korygowania zdjęcia.

Krok 1.

Pierwszy etap pracy polegał na skorygowaniu balansu bieli zdjęcia przy użyciu narzędzia White Balance (balans bieli). Wprowadziłem też kilka kosmetycznych poprawek przy użyciu suwaków.

Krok 2.

Ekspozycja zdjęcia nie jest zła, lecz drobna poprawka przy użyciu suwaka Recovery (odtwarzanie) pozwoliła mi wyeliminować niewielkie "przepalenia" w tle. Postanowiłem też rozjaśnić cienie i zwiększyć kontrast detali znajdujących się w tym zakresie tonalnym poprzez zwiększenie wartości parametrów Fill Light (światło wypełniające) i Blacks (czarne), aby zaakcentować drzewa na pierwszym planie. Ponadto rozjaśniłem całą fotografię przy użyciu suwaka Brightness (jasność).

Krok 3.

Po powiększeniu podglądu do 100% wprowadziłem subtelne poprawki przy użyciu suwaka Clarity (przejrzystość), które miały na celu zaakcentowanie sylwetki wspinającej się kobiety. W tym samym celu sięgnąłem po suwaki Vibrance (jaskrawość) i Saturation (nasycenie). Mieszanka tych dwóch parametrów w proporcji 2:1 zazwyczaj sprawdza się znakomicie, tutaj postanowiłem zwiększyć różnicę pomiędzy nimi do około 3:1. Prócz tego zaplanowałem dalsze poprawki przy uzyciu suwaków HSL. Wszystkie opisane czynności miały na celu uzyskanie interesującej kolorystyki zdjęcia.

[kn_advert]

Krok 4.

Kolejne zadanie polegało na lepszym rozgraniczeniu drzew na pierwszym planie i w tle zdjęcia. Pożądany efekt postanowiłem uzyskać przy użyciu krzywej tonalnej. Ze względu na to, że jasność drzew jest bardzo podobna, postanowiłem nieznacznie przesunąć granicę pomiędzy dwoma pierwszymi zakresami tonalnymi (cieni oraz ciemniejszych półcieni).

Dzięki temu mogłem skorygować jasność drzew w tle przy użyciu suwaka Shadows (cienie), zaś drzewa na pierwszym planie znalazły się w zakresie obsługiwanym przez suwak Darks (ciemne). Tego typu poprawek, wykonanych przy użyciu krzywej w panelu Tone Curve (krzywa tonalna), nie da się naśladować przy użyciu innych narzędzi. Między innymi z tego względu opanowanie technik korekcji obrazu przy użyciu tej krzywej jest bardzo istotne.

 

Krok 5.

W celu zaakcentowania różnic pomiędzy pierwszym planem a tłem fotografii skorzystałem z suwaków HSL. Za ich pomocą nadałem drzewom w tle nieco bardziej niebieski odcień i przyciemniłem je, a następnie zwiększyłem jasność i nasycenie odcieni żółtego, pomarańczowego i czerwonego, dzięki czemu górska ściana, wspinająca się kobieta i drzewa na pierwszym planie stały się znacznie czytelniejsze. Po wprowadzeniu tych poprawek uznałem, że fotografia stała się zbyt jasna, postanowiłem więc zmniejszyć wartość parametru Brightness (jasność) o 3 punkty – to subtelna, lecz zauważalna zmiana.

W ten sposób zrealizowałem trzy cele, które wytyczyłem sobie na początku, a jednocześnie zdecydowanie poprawiłem wygląd fotografii. 

 

 

Przed i po

Gdy nabierzesz wprawy w posługiwaniu się poszczególnymi narzędziami, będziesz mógł skorygować typowe zdjęcie przy użyciu całego arsenału funkcji programu Lightroom w trzy minuty, a czasami jeszcze szybciej. 

 

 

Fragment pochodzi z książki "Fotografia doskonała. Jak kreować magię cyfrowego obrazu", którą SwiatObrazu.pl objął patronatem medialnym.



www.swiatobrazu.pl