- Barwa i kolor
- Cyfrowa ciemnia
- Ćwiczenia fotograficzne
- Czerń i biel
- Filmowanie aparatem
- Fotograf - ZUS i podatki
- Fotograf i prawo
- Fotograficzne ABC
- Fotografia aktu
- Fotografia od A do Z
- Fotografia krajobrazu
- Fotografia produktów
- Fotografia uliczna - street phofo
- Fotograficzne inspiracje
- Fotografowanie architektury
- Fotografowanie ruchu
- Fotografowanie zwierząt
- Kadrowanie
- Kompozycja
- Leksykon fotografów
- Najczęściej popełniane błędy
- Ostrość i nieostrość
- Perspektywa
- Portret
- Przygotowanie prezentacji zdjęć
- Studio fotograficzne dla początkujących
- Światło i ekspozycja
- Zarabiaj na fotografii
Dołącz do nas
Partnerzy
Studio i oświetlenie II

Osiągnięcie zamierzonego rezultatu oświetleniowego wymaga przypisania każdemu ze źródeł światła odpowiedniej funkcji, jaką mają spełnić na planie zdjęciowym. Rozpatrując charakter oświetlenia studyjnego, można je podzielić na:
światłocieniowe,
tonalne,
sylwetowe.
Projektując oświetlenie światłocieniowe, dążymy do takiego rozmieszczenia opraw oświetleniowych w przestrzeni studia, aby osiągnąć efekty zdjęciowe, przypominające rezultaty podobne do oświetlenia naturalnego w słoneczny dzień. Bezpośrednie promienie słońca oświetlają obiekt zdjęciowy, a zacienione miejsca obiektu rozjaśnione są światłem od nieboskłonu. Powstają wówczas światła i cienie, podkreślające przestrzenne formy obiektu.
Oświetlenie tonalne realizowane jest przez równomierne wypełnienie planu zdjęciowego miękkim, rozproszonym światłem. Osiągnięte efekty zdjęciowe są podobne do naturalnego oświetlenia przy zachmurzonym niebie, kiedy rozproszone światło jednakowo oświetla wszystkie elementy fotografowanego przedmiotu. Zdjęcia wykonane przy takim równomiernym, płaskim oświetleniu, wydobywają kontrast własny obiektu, jednak odwzorowanie form przestrzennych jest mniej wyraźne.
Oświetleniem sylwetowym nazywamy takie przypadki, kiedy postacie i przedmioty na pierwszym planie znajdują się w cieniu, natomiast tło jest oświetlone jasno. W praktyce takie rozwiązanie spotykane jest bardzo rzadko, częściej przy zdjęciach we wnętrzach.
Oświetlenie kierunkowe nazywamy takie oświetlenie, przy którym światło pada na oświetlaną scenę z uprzywilejowanego kierunku. Wiązka oświetlenia kierunkowego jest formowana przez oprawy oświetleniowe, których kąt rozwarcia wiązki świetlnej jest mniejszy od 30. Warunek ten spełniają projektory oświetleniowe, odbłyśniki z plastrami miodu lub tubusy. Cechą charakterystyczną oświetlenia kierunkowego jest duża ostrość i kontrastowość, wymaga dużej precyzji ustawienia i dokładnych pomiarów eksponometrycznych. Stosowane bez oświetlenia rozjaśniającego wzmacnia dramaturgię obrazu. Jest podstawą światłocieniowego stylu oświetleniowego.
Oświetlenie rozproszone - oświetlenie, przy którym światło padające na przedmiot lub powierzchnię nie ma żadnego uprzywilejowanego kierunku. Takie oświetlenie otrzymujemy z wielkopowierzchniowych źródeł światła, którymi są płaszczyzny rozpraszające, parasolki transparentne lub płaszczyzny odbijające światło kierunkowe. Oświetlenie rozproszone dominuje w tonalnym stylu oświetleniowym, stosowane często bez oświetlenia kierunkowego banalizuje obrazy i zmniejsza ich siłę wyrazu.
Każde z wymienionych oświetleń składa się z oddzielnych elementów, które nazywane są światłami. Zależnie od funkcji, jaką spełniają w obrazie nadaje się im odpowiednie nazwy:
Światło główne, inaczej zwane też zasadniczym, lub w technice operatorskiej kluczowym lub rysującym. Światło kluczowe stanowi najważniejsze oświetlenie planu zdjęciowego, rysuje obraz fotografowanych przedmiotów i jest kluczem w stosunku do innych świateł. Światło kluczowe stanowi najważniejsze oświetlenie planu zdjęciowego. Jego wartość stanowi punkt odniesienia dla innych świateł sceny. Jego funkcją techniczną jest zapewnienie wymaganego poziomu oświetlenia, zależnego od światłoczułości stosowanego materiału zdjęciowego. Funkcja artystyczna światła kluczowego polega na takim uporządkowanie obrazu, aby uwaga widza koncentrowała się w miejscach najważniejszych kompozycyjnie, treściowo i emocjonalnie. Odpowiednio wykorzystane wzmacnia iluzję przestrzenności, kiedy postać fotografowanej osoby oświetlona jest mocniej niż tło. Jest elementem decydującym o charakterze plastycznym obrazu.
Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.
|
DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?
Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".
A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:
- wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
- mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
- forów dyskusyjnych;
- prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
- codziennego newslettera informacyjnego;
- swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.
Czas rejestracji - ok. 1 min.
Uwaga
Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem
Najczęściej czytane dzisiaj
Najczęściej czytane w tygodniu
- Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba i nigdy wcześniej nie widziane oblicze Jowisza
- Posłuchaj, jak brzmi Sony A9 III podczas fotografowania z prędkością 120 kl./s
- Sztuczna inteligencja wygeneruje obrazy, o których pomyślisz
- Najlepsze edytory obrazów oparte na sztucznej inteligencji w 2023 roku
- Konfrontacja windsurfera z wielorybem
- Rozkład temperatur na Ziemi widoczny na zdjęciach satelitarnych
- Dwójka fotografów dzikiej przyrody ledwo uszła z życiem po spotkaniu z hipopotamem
- Aktualizacja Nikona Z9 spodoba się miłośnikom ptaków
- Gwiezdny żłobek na fotografiach teleskopu Jamesa Webba
Najczęściej czytane w roku
- Najlepsze zdjęcia wykonane przez Kosmiczny Teleskop Webba w 2022 roku
- Adobe Lightroom: Ekspozycja, korekty świateł i cieni
- Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba i nigdy wcześniej nie widziane oblicze Jowisza
- Pokaż błysk w oczach Twoich modeli. Jak wykorzystać bliki do tworzenia przyciągających uwagę portretów?
- Kamera ze sztuczną inteligencją przekształca zwykłe zdjęcia w fantazyjne obrazy
- Przypadkowe odkrycie - schowek z 2000 aparatami i obiektywami
- Nowe zdjęcia pokazują, jak ogromny jest największy wulkan w Układzie Słonecznym
- Niesamowite zdjęcie Księżyca na tle największego teleskopu na świecie
- Burger King pozwany przez wielkość burgera różną od tej, którą widać na zdjęciach reklamowych
- Niezwykłe nagranie wiatru, który poskutkował najniższą temperaturą w USA w historii