Światło konturowe

Światło konturowe

W studiu fotograficznym tylko w wyjątkowych przypadkach wykorzystujemy jedno źródło światła. W większości przypadków pracujemy zespołem lamp, w którym każda jednostka oświetleniowa pełni wcześniej wyznaczoną funkcję. Światło kluczowe pełni najważniejszą rolę w kształtowaniu stylu oświetleniowego, a wypełniające odpowiada za kontrast oświetlenia. Pozostałym oprawom przypada rola w kształtowaniu odpowiedniej atmosfery świetlnej. Światło konturowe, bo o nim będzie mowa, jest na ogół niedoceniane w praktyce fotograficznej. W wielu przypadkach, jeśli jest już stosowane, to jego rola zostaje najwyżej sprowadzona do rozjaśniania włosów fotografowanych osób.

Strona 2




Światło konturowe stawia określone wymagania, co do wielkości studia. W małym studiu niemal niemożliwe jest jego stosowanie. Wynika to z pozycji, jaką zajmuje na planie zdjęciowym, i roli, jaką spełnia w budowaniu atmosfery zdjęcia. Zależnie od koncepcji zdjęcia możemy wykorzystywać jedno lub dwa światła konturowe. Znacznie lepsze rezultaty otrzymujemy, kiedy tło jest odsunięte od ściany studia przynajmniej jeden metr. Światła konturowe ustawione za tłem nie zwiększają jego luminacji, co ma niebagatelne znaczenie przy realizacji zdjęć w niskim kluczu oświetleniowym. Ustawiamy je za modelem w pozycjach między kątem 135-225?, licząc od osi optycznej kamery zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Ponieważ tło zazwyczaj zajmuje sektor, którego ramiona zawarte są w kącie około 150-210?, to praktycznie zostaje nam niewiele miejsca na ruchy tego światła. Dla światła konturowego ustawionego z lewej strony kamery zdjęciowej pozostaje nam tylko sektor zawarty w kącie 135-150? z lewej strony kamery zdjęciowej, lub 210-225? z prawej strony. Przesuwanie światła konturowego w stronę kamery nie przynosi dobrych rezultatów. W sektorach zawartych w granicach 120-135? lub 225-240? nie ma dobrych pozycji do ustawiania świateł, przesuwanie ich jeszcze bliżej kamery powoduje, że przestają spełniać rolę światła konturowego, stając się światłem bocznym. Przy natężeniu strumieni świetlnych tych świateł na poziomie równym, lub niższym od wypełniającego, boczne pozycje świateł, mogą dać korzystne rezultaty oświetleniowe. Jeśli jednak ich poziom oświetlenia jest równy, lub wyższy od kluczowego, to prowadzi to do zakłócenia równowagi oświetleniowej. Takie oświetlenie potocznie nazywane jest brudnym światłem.


Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja 

dla nowych użytkowników

 

Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego.

 

 

Logowanie 

dla użytkowników SwiatObrazu.pl

 

E-mail: 

 

Hasło:  

 

Zapomniałeś loginu lub hasła?

Problemy z logowaniem

 

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

  • wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
  • mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
  • forów dyskusyjnych;
  • prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
  • codziennego newslettera informacyjnego;
  • swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem