26 września 2012, 09:46
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 5666 razy

Szkoły fotograficzne: warsztaty-fotograficzne.org

Szkoły fotograficzne: warsztaty-fotograficzne.org

Osoby, które chcą kształcić swoje umiejętności fotograficzne w sposób zorganizowany i profesjonalny stają przed nie lada trudnym wyborem. Podjęcie właściwej decyzji może ułatwić szczegółowa analiza mocnych stron szkoły – w powiązaniu z oceną własnych możliwości i preferencji. Kontynuujemy cykl, w którym przedstawiamy szczegółowe informacje o wybranych szkołach fotografii. Dzisiaj omawiamy szkołę nietuzinkową - jedną z najstarszych instytucji edukacji fotograficznej na Śląsku: www.warsztaty-fotograficzne.org.

Istniejące już od dwunastu lat autorskie warsztaty fotografii twórczej bazują na doświadczeniu i filozoficznej myśli ich pomysłodawcy i głównego prowadzącego - Artura Rychlickiego. Jednym z podstawowych założeń zajęć jest teza, że działalność fotograficzna musi być oparta na pełnej świadomości artystycznej i estetycznej.

To jedna z najdłużej działających "edukacyjnych instytucji" fotograficznych na Śląsku. Podstawowe zajęcia warsztatów fotograficznych realizowane są na różnych płaszczyznach edukacyjnych dotykających rozmaitych tematów związanych z fotografią: od podstawy stricte technicznej po tematy estetyczno-filozoficzne, przekładane na język fotografii. Z powyższego wywnioskować można, że zajęcia nie mają charakteru masowego.

W szkołach fotografii szczególne znaczenie mają prowadzący. Zajęcia warsztatów fotograficznych, trwające dziewięć miesięcy (w systemie zjazdów) prowadzą:

Artur Rychlicki - urodzony i mieszkający w Krakowie artysta fotograf, wystawiał swoje prace na indywidualnych wystawach we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Danii oraz Polsce. Współpracował w projektach artystycznych m.in. z Richardem Demarco oraz Andrea Cusumano. Specjalizuje się w fotografii analogowej (techniki srebrowe) oraz technikach szlachetnych (m.in. guma chromianowa). Na zajęciach warsztatowych prowadzi również wykłady z historii fotografii, sztuki oraz z zagadnień związanych z estetyką.

warsztaty fotograficzne

 

Adam Mikosz - wykształcony informatyk i fotograf, kładący od dłuższego czasu nacisk na to drugie zajęcie. Ukończył studia podyplomowe związane z grafiką 2D i kreacją artystyczną. Jako osoba chronicznie nieśmiała uwielbia pracować z ludźmi, którym może przekazać swoją wiedzę dotyczącą pracy z aparatem fotograficznym, cyfrową edycją fotografii, a także pracy w ciemni analogowej. Od kilku lat współpracuje w kontekście fotograficznym z piekarskim Urzędem Miejskim, tworzy reportaże ślubne oraz plenerowe i sesje rodzinne.

Jarosław Stoch - urodzony w Bytomiu artysta prace swe wystawiał m.in. w BWA Bielsko-Biała, podczas Festiwalu Plakatu w Krakowie, Biennale Plakatu w Katowicach, w Muzeum Śląska Cieszyńskiego w Cieszynie. Laureat nagrody Ministra Kultury za wystawę uczącą patrzenia na sztukę nowoczesną w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu. Wykłada fotografię i techniki plastyczne w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Ziętka w Katowicach, na kierunku Ochrona Dóbr Kultury. Na zajęciach warsztatowych prowadzi  wykłady z historii sztuki i estetyki.

Zajęcia mają charakter indywidualny, dostosowany do potrzeb i zainteresowań twórczych uczestników. Czas trwania zajęć jest nielimitowany, a ich uczestnicy mają bez dodatkowych opłat do dyspozycji "ciemnię analogową", stanowiska komputerowe oraz studio fotograficzne.

Cykl zajęć trwa dziewięć miesięcy (szczegółowe informacje i harmonogram znajdziecie na kolejnych stronach). Podczas zajęć uczestnik poznaje pełen zakres zagadnień technicznych (w tym również z zakresu kompozycji obrazu) związanych z fotografią oraz najważniejsze zagadnienia artystyczne estetyczne i historyczne związane z ogólnym rozwojem świata sztuki. Równolegle realizowane są indywidualne projekty artystyczne uczestników zajęć, na rozwój których prowadzący kładą duży nacisk.

Od paru lat na zajęciach pojawił się dodatkowy cykl spotkań, tzw. "zajęcia dogeniuszające". Nazwa została zapożyczona od Witolda Gombrowicza, zaś celem tych dodatkowych spotkań jest poznanie myśli oraz poglądów na sztukę i świat innych artystów - niekoniecznie związanych z fotografią. Do lektur obowiązkowych należą tu m.in. "Świat bezprzedmiotowy" K. Malewicza, "O duchowości w sztuce" W. Kandinskiego, wybrane pisma T. Kantora, czy oczywiście "Światło obrazu" R. Barthesa. Zajęcia te nie są stricte fotograficzne - idea ich powstania wynikła z konieczności określenia terminów dla twórców podstawowych, czyli: kim jest fotograf - jeżeli jest artystą oraz czym jest fotografia, jeżeli jest sztuką.

Krótko mówiąc - zajęcia dogeniuszające mówią o tym, co się dzieje w człowieku przed wykonaniem zdjęcia, a nie w jaki sposób je wykonać. Jak łatwo z tego wszystkiego wywnioskować, na warsztatach prowadzący kładą nacisk na świadomą i przemyślaną - co nie znaczy, że nie emocjonalną - pracę fotograficzną, bazującą na rzetelnym wykształceniu technicznym jak i - chyba przede wszystkim – artystycznym, odróżniając ją od bezmyślnego klapania kolejnych nudnych “fotek".

Nic dziwnego, że uczestnicy tak prowadzonych zajęć pokazują ich efekty na swoich wystawach. W tym roku odbyły się już dwie: "Życie? Teatr?" oraz "Z wypowiedzi rozproszonych"

 

warsztaty fotograficzne

Fot. Anna Nicto



Przemyślenia i komentarze na temat różnych teorii estetycznych czy artystycznych, podsumowanie co ciekawszych koncepcji pojawiających się na zajęciach, czy publikacja fotografii wykonanych przez warsztatowiczów prezentowane są na warsztatowym blogu (znajdziecie tam między innymi duży artykuł "w odcinkach" na temat kompozycji) oraz w warsztatowej galerii. Zajrzyjcie więc koniecznie na stronę http://www.warsztaty-fotograficzne.org

Myślę, że nadszedł czas, aby zaprezentować zainteresowanym bardziej szczegółowo informacje organizacyjne i programowe – ale zanim się z nimi zapoznacie (albo zaraz po), zajrzyjcie na blog warsztatów, gdzie znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i będziecie mieli okazję bliżej poznać szkołę (i jej koncepcję): - http://blog.warsztaty-fotograficzne.org/faq.

 

Organizacja warsztatów

Warsztaty będą podzielone na pięć części, często – z powodów oczywistych przeplatających się ze sobą:

1 - część wykładowa – w tej części będą omawiane wszelkie kwestie teoretyczne, estetyczne, filozoficzne dotyczące szeroko pojętego znaczenia terminu "fotografia".  Ponadto tematem będą oczywiście zagadnienia techniczne dotyczące budowy aparatów fotograficznych, omówienie funkcji, którymi one dysponują, budowy obiektywów, powiększalników, światłomierzy, filtrów itp. Ten typ prowadzenia zajęć będzie najintensywniejszy na początku warsztatów – przez okres około 2 miesięcy.
Zajęcia wtedy przebiegają w blokach tematycznych – minimum trzygodzinnych o schemacie:

1-godzina zagadnienia techniczne,
2-godzina zagadnienia estetyczne,
3-godzina (lub więcej) zajęcia praktyczne i (lub) dyskusja, prezentowanie swoich dotychczasowych osiągnięć (jeżeli ktoś oczywiście takowe już ma i ma też na tę prezentację ochotę).
W tej części nie ma jeszcze podziału na małe - robocze grupy.

2 - część "ściśle" praktyczna – okres, w którym Uczestnicy warsztatów w sposób coraz bardziej świadomy realizują swoje pomysły i idee fotograficzne. Jest to część, której podstawą jest indywidualny tok pracy. Większość zagadnień technicznych jest już Uczestnikom znana, pierwsze "wizyty" w ciemni i pierwsze zdjęcia studyjne też już są za nimi. W związku ze wspomnianym indywidualnym tokiem pracy, zajęcia odbywają się w grupach nie większych niż 5-6 osób.

3 - zajęcia dogeniuszające - zajęcia, jakie przeznaczone są dla Warsztatowiczów, dla których problemy omawiane podczas zajęć "normalnych" nie wydają się wyczerpane. Rozpoczynają się one mniej więcej na początku stycznia i uwaga: nie są dodatkowo płatne. "Intelektualny wkład własny" Uczestników jest tutaj bezwzględnie konieczny. Rozkład zajęć jest ustalany z warsztatowiczami, natomiast czas ich trwania nie jest ściśle określony.

4 - plenery – zazwyczaj odbywają się dwa, trzy razy w roku, nie są obowiązkowe. Czas trwania wynosi od 4-6 dni – (plenery "bliskie") lub 10-12 dni - (plenery "dalekie"). Oczywiście są one uzależnione od możliwości czasowych i finansowych Uczestników. Niestety – są one płatne osobno. Czas i miejsce ustalane są wspólnie. Oprócz tego przeprowadzane są plenery jednodniowe.


5- wystawy

 

warsztaty fotograficzne

Fot. Weronika Stencel

 

Zakres tematyczny warsztatów


1- Zagadnienia ogólne:
a - zakres tematu (co to w ogóle jest fotografia),
b - camera obscura,
c - historia prób wiernego odwzorowania rzeczywistości,
d - odejście od tych prób – artyzm (?) fotografii.

2 - Aparat fotograficzny:
a - historia aparatu fotograficznego,
b - budowa i rodzaje aparatów fotograficznych,
c - sposoby mierzenia światła w aparatach fotograficznych różnych typów,
d - budowa i problemy techniczne związane z obiektywami.

3 - Zagadnienia związane z obróbką obrazu fotograficznego:
a - technika analogowa a technologia cyfrowa,
b - zagadnienia związane z filmami (rodzaje, specyfikacje techniczne),
c - zagadnienia związane z materiałami pozytywowymi,
d - ciemnia,
e - zagadnienia związane z obróbką chemiczną materiałów fotograficznych,
f - powiększalnik – jako droga do sukcesu i zmora ciemni,
g - obraz cyfrowy – obróbka przygotowanie kontrolowanego wydruku drukarskiego,
h - RAW, NEF itp. Co to takiego i dlaczego jednak to, a nie JPG,
i-  fotograficzne techniki specjalne.

4 - Problemy fotografa w plenerze:
a - pomiar światła i jego rodzaj – dla odważnych: światłomierz do czego służy i dlaczego się przydaje (mimo wszystko),
b - dobór odpowiednich parametrów wykonania zdjęcia,
c - metody i zasady kadrowania i kompozycji,
d - dlaczego warto je łamać,
e - dobór odpowiednich – do powyższych - ogniskowych,
f - fotograf i jego przyjaciel – statyw. Szorstka przyjaźń.

5- Zagadnienia związane z pracą w studio:
a - specyfika pracy w studio – różnice i podobieństwa w stosunku do innych metod działalności fotograficznej (np. działalność plenerowa),
b - pomiar światła i jego rodzaje – zagadnienia związane ze światłomierzem w pracy studyjnej,
c - metody oraz zasady oświetlania modeli i przedmiotów za pomocą lamp studyjnych,
d - praca z modelem.

6 - Kamera wielkoformatowa:
a - budowa, zasady działania oraz przeznaczenie,
b - fotografia table – top,
c - korekta perspektywy,
d - korekta i kontrola głębi ostrości,
e - dlaczego wykonanie zdjęcia kamerą wielkoformatową trwa parę chwil (około 2h).

7 - Fotografia architektury:
a - założenia ogólne,
b - metody pracy,
c - korekta perspektywy, najwygodniejsze ogniskowe obiektywów,
d - rodzaje aparatów przydatnych (jeżeli nie koniecznych) w tej dziedzinie fotografii.

8 - Fotografia teatralna:

9 - fotografia jako (czy?) działalność  artystyczna:
a - fotografia w spektrum badań estetycznych,
b - fotografia a prądy obecne w historii sztuk pięknych,
c - ontologia przedstawienia w fotografii,
d - fotografia jako narzędzie filozofowania.
 

warsztaty-fotograficzne.org

Adres:

ul. Drzymały 9/6
40-059 Katowice
 
Kontakty:

Artur Rychlicki
e-mail: artur@warsztaty-fotograficzne.org
tel: +48 501 865 008

 
Adam Mikosz
e-mail: adam@warsztaty-fotograficzne.org
tel: +48 601 928 339

warsztaty fotograficzne


 



www.swiatobrazu.pl