czytano: 59180 razy
TEST: Olympus Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake
Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake to jedna z nowości, jaką w 2008 roku zaprezentował Olympus. Jest to szczególna konstrukcja optyczna, która wraz z aparatem Olympus E-420 stanowi jeden z najmniejszych zestawów z obiektywem. Ważący 475 gramów komplet jest sprzedawany jako podstawowy zestaw dodatkowo wyposażony w skórzany pokrowiec. Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake jest miniaturowy i przypomina dokonania marki Pentax, która w swojej ofercie posiada tego rodzaju optykę.
Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake, potocznie zwany również naleśnikiem, to konstrukcja ważąca jedynie 95 g. Jest to też odpowiednik standardu 50 mm stosowanego w aparatach małoobrazkowych. Dla wielu posiadaczy aparatów z bagnetem FourThirds to ciekawa propozycja również z powodu jasności równej f/2.8. Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake jest więc mniejszy i jaśniejszy od obiektywów kitowych.
Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake wraz z aparatem Olympus E-420 |
Parametry techniczne Olympus Zuiko Digital 25 mm f/2.8
Parametr | Wartość |
Nazwa | Olympus Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake |
Dostępne mocowania | FourThirds |
Rok premiery | 2008 |
Ogniskowa | 25 mm |
Ogniskowa w przeliczeniu na format 35 mm | 50 mm |
Kąt widzenia | 47° |
Maksymalna wartość przysłony | f/2.8 |
Minimalna wartość przysłony | f/22 |
Elementy/grupy | 5/4 |
Listki przysłony | 7 |
Minimalna odległość ostrzenia | 20 cm |
Maksymalne powiększenie | x0.19 |
Sposób ostrzenia | zewnętrzne |
Długość | 23 mm |
Średnica | 64 mm |
Średnica filtra | 43 mm |
Filtr obraca się podczas ostrzenia | nie |
Zmiana długości podczas ostrzenia | tak |
Kolor | czarny |
Uszczelnienia | nie |
Wbudowany silnik SWD |
nie |
Waga | 95 g |
Bezpośrednie porównanie Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake do tego co oferują pozostali producenci jest trudne. Jest to na tyle oryginalna konstrukcja, że jedynym konkurentem wydaje się być Pentax SMC-DA 40mm f/2.8 Limited. Jest to również obiektyw typu „naleśnik” i podobnie jak Olympus, zaskakuje swoimi wymiarami. Zarówno Pentax jak i Olympus mają tę samą ilość soczewek, które są tak samo pogrupowane. Warto zauważyć, że Pentax SMC-DA 40mm f/2.8 Limited jest mniejszy i nieznacznie lżejszy. Różnice są subtelne, ale zauważalne, zwłaszcza że daje on większe pole obrazowe. Canon, Nikon i Sony nie mają podobnych obiektywów i w związku z tym nie znalazły się w poniższym zestawianiu. Porównanie Pentax SMC-DA 40mm f/2.8 Limited do Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake wydaje się być zasadne również dlatego, że oferują bardzo podobne pole widzenia. Naleśnik Zuiko po podbięciu do korpusu standardu FourThirds, daje ekwiwalent 50 mm dla formatu małoobrazkowego. Natomiast Pentax SMC-DA 40mm f/2.8 Limited wraz z aparatem z matryca APS-C, to odpowiednik 60 mm
Nazwa obiektywu | Elementy/Grupy | Średnica filtra | Wymiary | Waga |
Pentax SMC-DA 40mm f/2.8 Limited | 5/4 |
49 mm | 15 x 63 mm | 90 g |
Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake |
5/4 |
43 mm |
23 x 64 mm |
95 g |
Budowa mechaniczna i optyczna
Mimo że korpus Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake zbudowany jest w tworzyw sztucznych, jakość wykonania należy ocenić wysoko. Elementy, z których zestawiony jest tubus, są nienagannie zmontowane i ściśle do siebie przylegają. Wysuwająca się podczas ostrzenia cześć korpusu jest stabilnie osadzona.
Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake - ostrość nastawiona na ? |
Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake przy minimalnej odległości ostrzenia. |
Podczas ostrzenia, przednia soczewka nie obraca się, co daje dużą wygodę podczas korzystania z filtrów. Ponieważ obiektyw nie posiada wewnętrznego ogniskowania, tubus nieznacznie wydłuża się w trakcie nastawiania ostrości.
Porównanie wielkości Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake oraz Zuiko Digital 14-42 mm f/3.5-5.6 |
Bagnet jest metalowy a elementy otaczające tylną soczewkę zbudowano z tworzyw sztucznych. Ich powierzchnia jest matowa i minimalizuje powstawanie odbić światła wewnątrz komory lustra aparatu.
Bagnet Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake |
Małe rozmiary obiektywu nie przeszkodziły konstruktorom w zaprojektowaniu wygodnego pierścienia manualnego ostrzenia. Wbrew pozorom, korzystanie z niego nie nastręcza kłopotów.
Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake wraz z aparatem Olympus E-420 |
Mechanizm pierścienia pracuje dokładnie i jest pozbawiony luzów. Za jego pośrednictwem można precyzyjnie wyregulować ostrość. Obiektyw wyposażony jest w system full time manual, który pozwala na wprowadzenie pożądanej korekty podczas ostrzenia w trybie auto.
Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake wraz z aparatem Olympus E-420 |
Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake nie jest dostępny wraz z osłona przeciwsłoneczną. Producent oferuje ją w ramach dodatkowego wyposażenia, które sprzedawane jest oddzielnie. W fabrycznym komplecie znajduje się tylny dekiel oraz metalowa pokrywa przedniej soczewki. Z powodu małych rozmiarów Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake mocowanie przedniego dekla odbywa się za pomocą gwintu. Pokrywę trzeba wkręcić, co zajmuje znacznie więcej czasu w porównaniu do tradycyjnego dekla typu snap-on.
Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake wraz z aparatem Olympus E-420 |
Tubus nie został zaopatrzony w skalę odległości ostrzenia co jest zrozumiałe z racji niewielkich rozmiarów konstrukcji. Pentax zdołał wyposażyć obiektyw SMC-DA 40mm f/2.8 Limited w taką skalę, jednak odbyło się to kosztem znacznego zmniejszenia pierścienia manualnego ostrzenia.
Przysłona Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancakezamknięta do f/13 |
Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake zawiera w sobie pięć soczewek ułożonych w cztery grupy. Ostatni składnik optyki jest soczewką asferyczną. Przysłona składa się z listków. Poniżej umieszczone jest kilka próbek, ukazujących sposób oddawania jasnych punktów znajdujących się poza głębią ostrości. Można zobaczyć również jak zmienia się kształt otworu przysłony w zależności od stopnia jej przymknięcia.
Budowa optyczna Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake |
Kształt przysłony oraz bokeh |
||
f/2.8 | ||
f/4 | ||
f/5.6 |
Budowa mechaniczna i optyczna
Ostrość obrazu i aberracja
Ostrość obrazu.
Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake to obiektyw, który przy maksymalnym otwarciu przysłony charakteryzuje się widocznym rozmyciem. Jest to jednak wada niewielka a poziom szczegółów zdecydowanie zwiększa się już przy przysłonie f/4. Wydaje się, że pod względem największej ostrości obrazu, optymalną wartością przysłony jest f/5.6. Przy mniejszych przysłonach, zwłaszcza gdy osiągną poziom f/11, obiektyw daje wyraźnie gorszy obraz co wiąże się ze zjawiskiem dyfrakcji światła.
f/2.8 | ||
f/4 |
||
f/5.6 |
||
f/8 |
f/2.8 |
||
f/4 |
||
f/5.6 |
||
f/8 |
||
f/11 |
Aberracja
Obraz jaki można uzyskać z pomocą Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake może być w znacznym stopniu zakłócony przez aberracje. W niekorzystnych warunkach zdjęciowych, kiedy napotkamy duże kontrasty pomiędzy jasnymi i ciemnymi tonami, przebarwienia mogą być bardzo widoczne. Jakość obrazu w ekstremalnych przypadkach jest poważnie obniżona i z tego powodu ocena testowanego obiektywu w tej kategorii nie jest wysoka. Od konstrukcji stałoogniskowej można wymagać lepszej korekty aberracji.
f/2.8 | ||
f/4 | ||
f/5.6 | ||
f/8 |
f/2.8f | ||
f/4 | ||
f/5.6 | ||
f/8 | ||
f/11 |
Winietowanie i dystorsja
Winietowanie
Zaciemnienie brzegów zdjęć wykonanych przy pomocy Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake, przy dużych otworach przysłony, jest spore. Małe rozmiary obudowy oraz optyki mają swój skutek w postaci silnego winietowania. Przymknięcie przysłony do poziomu f/4 zdecydowanie zmniejsza tę wadę. Przy f/5.6 cały kadr jest już równomiernie naświetlony i pozbawiony znamion winietowania.
f/2.8 | ||
f/4 | ||
f/5.6 | ||
f/8 | ||
f/11 |
Dystorsja
Jedną z podstawowych wad Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake jest dystorsja jaka pojawia się na zdjęciach wykonanych z jego udziałem. Jest to zjawisko widoczne już na pierwszy rzut oka i nie potrzeba tablicy testowej, aby jednoznacznie stwierdzić jej istnienie. Już podczas kadrowania zakrzywienie linii jest wyraźnie widoczne. Jak na obiektyw, który ma być standardem dla systemu FourThirds, dystorsja jest zbyt duża.
Odblaski i autofocus
Odblaski
Kontrola odblasków, które mogą się pojawić wewnątrz układu optycznego podczas wykonywania zdjąć pod światło, stoi na najwyższym poziomie. Zamieszczone poniżej próbki zdjęć pokazują, że obiektyw w tej kategorii zasługuje na pochwały. Nieskomplikowany układ optyczny, mały rozmiar soczewek oraz wysokiej jakości powłoki antyodblaskowe to cechy, które mają tutaj zasadnicze znacznie.
Oferowana przez producenta dodatkowa osłona przeciwsłoneczna może wpłynąć korzystanie na jakość zdjęć, ale jej posiadanie wydaje się nieobowiązkowe z powodu bardzo dobrych właściwości obiektywu.
f/2.8 |
f/5.6 |
f/11 |
f/2.8 |
f/4 |
f/8 |
f/5.6 |
Autofocus
Obiektyw testowaliśmy warz z dwoma aparatami: Olympus E-3 oraz Olympus E-420. W obydwu przypadkach nie zauważyliśmy niepokojących rezultatów w zakresie celności zestawu. Ostrość nastawiana była poprawnie a zjawisko front/back focus'a praktycznie nie występowało. Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake nie wyróżnia się błyskawiczną prędkością ostrzenia pośród pozostałych standardowych obiektywów. Biorąc pod uwagę doświadczenia z testu oraz zdjęcia jakie udało się wykonać, szybkość pracy możemy ocenić dobrze.
Autofocus Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake jest więc solidny i pewny.
Ponieważ obiektyw nie został wyposażony w pierścieniowy silnik ultradźwiękowy, mechanizm nie jest całkowicie bezgłośny. Pomimo to odgłos, jaki towarzyszy automatycznemu nastawianiu ostrości, nie powinien przeszkadzać użytkownikowi oraz osobom postronnym. Warto wspomnieć, że Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake wspiera system automatycznego nastawiania ostrości oparty na detekcji kontrastu, który oferują aparaty Olympus E-420 oraz E-520 w trybie live-view.
Podsumowanie i tabela ocen
Podsumowanie
Niezaprzeczalną zaletą Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake są jego gabaryty. W połączeniu z tak małym aparatem jak Olympus E-420, staje się poręcznym i uniwersalnym narzędziem, które można przenosić w kieszeni kurtki lub spodni. Znacznie większa jasność, w porównaniu do obiektywów kitowych, przydaje się w chwilach kiedy światła jest niewiele. Jeśli przyjdzie nam wykonywać fotografie pod słońce, zdjęcia nie będą nacechowane łańcuchami blików.
Autofocus pracuje pewnie nawet w słabym oświetleniu, zwłaszcza gdy podepniemy obiektyw do aparatu Olympus E-3.
Prosta budowa optyczna oraz małe rozmiary mają tez swoje wady. Mogą pojawić się kłopoty z dystorsją a aberracje potrafią mocno wpłynąć na jakość zdjęć. Winietowanie przy dużych otworach przysłony jest stosunkowo silna.
Olympus E-3 + Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake |
Od strony mechanicznej konstrukcji Olympusa nie można nic zarzucić. Obiektyw jest solidnie wykonany, pierścień manualnego ostrzenia pracuje precyzyjnie a bagnet jest metalowy. W niektórych sytuacjach nieco kłopotliwy może się okazać dekiel, który jest wkręcany na gwint mocowania filtrów. Trzeba poświęcić chwilę na jego wykręcenie przez co możemy stracić szanse na wykonanie zdjęcia w decydującym momencie.
Tabela ocen
Kategoria |
Ocena |
Jakość wykonania |
4,5 |
Ostrość obrazu |
4 |
Aberracja chromatyczna |
2,5 |
Winietowanie |
3 |
Dystorsja |
2,5 |
Odblaski |
5 |
Autofocus |
4 |
Średnia |
3,64 |
Oceny przyznane są w skali od 0 do 6 punktów.
Zalety:
- małe rozmiary,
- dobra jakość wykonania,
- wysoka odporność na bliki,
- pewny autofocus,
Wady:
- spora aberracja,
- duża dystorsja,
- zauważalna winieta.
Dziękujemy firmie Olympus za wypożyczenie obiektywu Zuiko Digital 25 mm f/2.8 Pancake i aparatu Olympus E-3 do testu. |
Galeria zdjęć
Galeria zdjęć
www.swiatobrazu.pl