20 listopada 2009, 23:24
Autor: Marcin Woźniak
czytano: 117334 razy

TEST: smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR

TEST: smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR

smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR to jeden z najnowszych produktów firmy Pentax. Obiektyw został zaprezentowany wraz z lustrzanką Pentax K-7 w maju 2009 roku i wchodzi w skład oferowanych przez producenta zestawów z tym właśnie korpusem. Zapraszamy do lektury testu.

smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR jest obiektywem, który charakteryzuje się dobrą jakością wykonania, ale próżno szukać w nim cech konstrukcji z serii Pentax DA* poza jedną. Jest to obiektyw wyposażony w uszczelnienia, które mają chronić jego wnętrze przed działaniem wilgoci i kurzu. Poniżej zamieszczony jest schemat uszczelnień jaki udostępnił producent przy okazji premiery smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR. Widzimy tam, że uszczelki usytuowane są przy bagnecie, pierścieniach ostrzenia i zmiany ogniskowej, wysuwającym się tubusie oraz przedniej soczewce. Wszystkie te zabiegi mają sprawić, że smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR będzie idealnie dopasowany do takich aparatów jak Pentax K-7, które również są zabezpieczane przed wpływem niekorzystnych czynników zewnętrznych przez uszczelnienia obudowy.

 TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR

 

TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR

 Bagnet smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR jest metalowy natomiast korpus obiektywu sporządzony z wysokiej jakości tworzywa sztucznego. Obudowa jest wykonana bardzo dobrze a wszystkie jej elementy są prawidłowo spasowane. Tworzywo jest sztywne i nie ugina się pod palcami. Jedyny kłopot to luzy tubusu, który wysuwa się podczas zmiany ogniskowej. Wpływ jaki ma ta wada na obraz podczas filmowania przy pomocy lustrzanki widoczny jest na zamieszczonym poniżej filmie.

 

TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR

 

TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR

Podczas ustawiania ostrości obudowa smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR wydłuża się.  Mechanizm ogniskowania zastosowany w obiektywie powoduje, że tubus wysuwa się i jest najdłuższy przy minimalnej odległości ostrzenia. Również podczas zmiany ogniskowej następuje zmiana długość obudowy. Zachowanie się smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR podczas zmian parametrów jest przedstawione na poniższych fotografiach.

 
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
18 mm 35 mm 55 mm

Osłona przeciwsłoneczna smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR jest wykonana z tworzywa sztucznego. Jej montaż przebiega szybko i sprawnie z pomocą dedykowanego bagnetu, który umieszczony jest wokół przedniej soczewki. Po zamocowaniu osłona jest sztywno osadzona i nie przemieszcza się podczas przenoszenia aparatu. Nie ma też niebezpieczeństwa, że samoczynnie się wypnie, co mogłoby skutkować jej zagubieniem. Wnętrze osłony nie jest wyściełane dodatkowym materiałem, który miałby za zadanie tłumić odbicia światła. Zamiast tego powierzchnia tworzywa jest zmatowiona. Istnieje możliwość zamontowania osłony w pozycji odwrotnej co pokazane jest na poniższych fotografiach.

 
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 

Podobnie jak w innych konstrukcjach Pentaxa z wyższej półki cenowej, osłona przeciwsłoneczna  smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR posiada klapkę, która daje możliwość łatwej regulacji filtra polaryzacyjnego. Kłopot w tym, że klapkę można łatwo zgubić ponieważ aby zmienić położenie filtra wymagane jest całkowite jej wypięcie.

TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR

 

Parametry techniczne smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR

Parametr
Wartość
Nazwa
smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
Dostępne mocowania
Pentax KAF2
Rok premiery
2009
Ogniskowa
18-55 mm
Ogniskowa w przeliczeniu na format 35 mm w przypadku użycia z aparatem wyposażonym w matrycą o rozmiarze APS-C
~27,5 - 84,5 mm
Kąt widzenia
76° - 29°
Maksymalna wartość przysłony
F3,5 - 5,6
Minimalna wartość przysłony
F22 - 40
Elementy/Grupy
11/8
Ilość listków przysłony
6
Minimalna odległość ostrzenia
0,25 m
Maksymalne powiększenie
0,34x
Średnica filtra
52 mm
Długość obiektywu (minimalna/maksymalna)
67,5 mm
Średnica obiektywu
68,5 mm
Wewnętrzne ogniskowanie
nie
Filtr obraca się podczas ostrzenia
nie
Filtr obraca się podczas zoomowania
nie
Zmiana długości podczas ostrzenia
tak
Zmiana długości podczas zoomowania
tak
Osłona przeciwsłoneczna
tulipanowa
Dostępne kolory obudowy
czarny
Silnik ultradzwiękowy mechanizmu autofocusa
nie
Waga
230 g
Wyposażenie standardowe
  • dekiel przedni O-LC52
  • dekiel tylny
  • osłona PH-RBC52mm
  • pokrowiec S80-120

 

 

 

 

Budowa mechaniczna

Budowa optyczna

smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR posiada układ optyczny składający się z jedenastu   soczewek ułożonych w osiem grup. Producent zapewnia, że w obiektywie użyto jednej soczewki asferycznej oraz jednego elementu wykonanego ze szkła o niskiej dyspersji. Niestety nie udało mi się odnaleźć żadnej dokładnej informacji, o które konkretnie elementy może chodzić. Poniżej znajdują się dwa rysunki przedstawiające budowę optyczną smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR.


TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR

 

TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR

Przysłona jest zbudowana z sześciu listków i nie zachowuje okrągłego otworu. Poniżej zamieszczone są dwa krótkie filmy, które prezentują sposób w jaki smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR odwzorowuje punkty światła za głębią ostrości. Można zauważyć, że egzemplarz który był testowany posiada przysłonę, która nie domyka się symetrycznie.

 

 

 

 

 

 



Ostrość obrazu

Analizę ostrości obrazu rozpoczniemy od przyjrzenia się próbkom pobranym ze zdjęć wykonanych z ogniskową 18 mm. Widać na nich, że smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR osiąga najlepsze wyniki w zakresie f8,0 – 11. Przy takim przemknięciu przysłony ilość detali rejestrowana w centrum i na obrzeżach kadru jest największa. Próbki wycięte spoza centrum pokazują, że wraz ze zwiększaniem odległości od środka kadru spada ostrość, co najbardziej widoczne jest na zdjęciach wykonanych z maksymalnie otwartą przysłoną. Ta tendencja jest jednak zauważalna praktycznie przy każdym ustawieniu przysłony. Dyfrakcja zaczyna pożerać szczegóły przy F22, co jest minimalnym otworem przysłony dla ogniskowej 18 mm.

18 mm
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F3,5 F5,6 F8,0 F11 F16 F22
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 

Dla ogniskowej 35 mm optymalnymi wartościami przysłony wydają się być te zawierające się w przedziale f/8,0 – 16. Poniższe próbki pokazują, że smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR osiąga wtedy maksimum swoich możliwości przy tej ogniskowej. Rozmycie obrazu powodowane dyfrakcją jest zauważalne dla przysłony na poziomie F22 i nasila wraz ze zmniejszaniem jej otworu. Obrzeża zdjęć odstają jednak w porównaniu do tego co widzimy w centrum, a tendencja opisana przy ogniskowej 18 mm, w przypadku 35 mm jest nadal aktualna. Znaczny wzrost ilości rejestrowanych detali obrazu widać przy F16 ale każde następne zmniejszenie otworu przysłony będzie wpływać negatywnie na ogólną jakość fotografii.

35 mm
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F4,5 F11
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F5,0 F16
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F5,6 F22
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F8,0 F32
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 

Patrząc na zdjęcia wykonane przy 55 mm rodzi się opinia, że jest to ogniskowa, przy której smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR radzi sobie najlepiej. Już od maksymalnego otworu przysłony jakość w centrum kadru można dobrze ocenić. Widać co prawda nieznaczny ubytek detali w narożach, ale niewielkie przymknięcie o 1/3EV zdaje się mieć pozytywny wpływ na zdjęcie.

55 mm
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F5,6 F16
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F6,3 F22
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F8,0 F32
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F11 F40
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 

 

 

 

 



Aberracja

smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR to obiektyw, który ma sporo kłopotów z poprzeczną aberracją chromatyczną przy najkrótszych ogniskowych. Takie wnioski nasuwają się podczas analizowania poniższego zestawienia próbek. Widać na nich wyraźnie, że w narożnikach kadru przebarwienia powodowane przez aberracje chromatyczną nie znikają nawet wtedy, gdy przymkniemy przysłonę o 3 działki EV.

18 mm
TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR
F3,5 F5,6 F8,0 F11 F16 F22
TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR
TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR
 

  

18 mm
TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR
F3,5 F5,6 F8,0 F11 F16 F22
TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR
TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR
 

Wzrost ogniskowej jest skorelowany ze wzrostem jakości obrazu pod względem występowania aberracji chromatycznych. Poniżej zamieszczone są dwa zestawienia próbek, na których widać, że brak jest przebarwień tak mocno widocznych na zdjęciach wykonanych z ogniskową 18 mm. Oczywiście można je dostrzec na wykonanych fotografiach ale nie mają tak dużego wpływu na zdjęcia jak w poprzednim przypadku.

55 mm
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F5,6 F8,0 F11 F16 F22 F32
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 

  

55 mm
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F5,6 F6,3 F7,1 F8 F11 F16
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 

Kolejna sprawa to sposób w jaki smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR radzi sobie z aberracją komatyczną. Na poniższych zdjęciach koma objawia się charakterystycznym zniekształceniem obrazu latarni. Zamiast punktów światła widać kształt podobny do sylwetki ptaka. Takie efekt pojawia się na zdjęciach niezależnie od ogniskowej wtedy, gdy korzystamy z największych dostępnych otworów przysłony. Aby koma przestała być dokuczliwa trzeba domknąć przysłonę przynajmniej o 2 stopnie EV.

18 mm 35 mm 55 mm
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
18 mm
F3,5 F4,0 F5,6 F8,0 F11
TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR
35 mm
F4,5 F5,0 F5,6 F8,0 F11
TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR
55 mm
F5,6 F6,3 F7,1 F8,0 F11
TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR
 

 

 

 

 



Winietowanie

Zaciemnienie obrzeży kadru na zdjęciach wykonanych przy użyciu smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR jest spore w przypadku gdy korzystamy z dużych otworów przysłony. Jej przymykanie wpływa na poprawę tego parametru, jednak zmiana jaką można zaobserwować jest dość nikła. Nawet przy F11 można zauważyć różnice pomiędzy próbkami pobranymi z centrum i narożników zdjęć przy każdej ogniskowej. Poniżej zamieszczone jest zestawienie wycinków zdjęć wykonanych  z zastosowaniem  trzech ogniskowych. Z lewej znajduje się próbka wycięta z centrum kadru, natomiast drugi fragment to cząstka narożnika.

18 mm     35 mm     55 mm
F3,5 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR   F4,5 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR   F5,6 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F4,0 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR   F5,0 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR   F6,3 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F5,6 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR   F5,6 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR   F7,1 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F8,0 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR   F8,0 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR   F8,0 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F11 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR   F11 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR   F11 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
F16 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR   F16 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR   F16 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 

  

 

 

 



Dystorsja

smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR ma spore kłopoty z dystorsją przy krótkich ogniskowych co widać na dwóch pierwszych zdjęciach zamieszczonych poniżej. Geometria obrazu jest wyraźnie zakłócona przez silną dystorsję beczkowatą. Zniekształcenia tego rodzaju zanikają wraz ze wzrostem ogniskowej, a zdjęcia wykonane przy 32 i 35 mm wyglądają znacznie lepiej, niż te zaprezentowane na początku. Maksymalna ogniskowa łączy się z pojawieniem się minimalnej dystorsji poduszkowej jednak jej natężenie jest bardzo niskie.

18 mm
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
18 mm
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
32 mm
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
35 mm
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
55 mm
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 55 mm
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 

 

 

 

 



Odblaski

smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR w tej kategorii zasługuje na pochwały. Obiektyw ten bardzo dobrze sprawuje się podczas fotografowania pod światło. W galerii, która znajduje się na ostatniej stronie testu można zobaczyć kilka zdjęć, które były wykonywane podczas wieczornego pleneru przy sztucznym oświetleniu oraz takie, które powstały w środku dnia. Na żadnym z nich nie znajdziemy łańcuszków blików i duchów jakie mogą się pojawiać w przypadku konstrukcji o niskiej jakości powłokach przeciwodblaskowych. smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR do takiej kategorii sprzętu z całą pewnością nie należy.

18 mm F9,0
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
18 mm F10
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
18 mm F10
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
18 mm F16
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
27 mm F9,0
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
42 mm F8,0
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
55 mm F9,0
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 

 

 

 



Nastawianie ostrości

Mechanizm autofocusa smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR jest napędzany przez silnik wbudowany w korpus aparatu. Z tego też powodu podczas automatycznego ostrzenia słychać charakterystyczny dźwięk, który temu towarzyszy. Dla osób, które przyzwyczajone są do takich rozwiązań technicznych nie powinien on sprawiać kłopotów. Jeżeli ktoś posługiwał się wcześniej obiektywem z wbudowanym silnikiem ultradźwiękowym to może odczuwać pewien dyskomfort.
smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR daje możliwość manualnego przeostrzenia, który jest bardzo zbliżony do tego co oferują silniki ultradźwiękowe. Ręczne ostrzenie jest wygodne ponieważ pierścień jest pokryty gumową, karbowaną okładziną.
Test przeprowadzany był z wykorzystaniem dwóch aparatów: Pentax K-7 oraz Pentax K-x Szybkość z jaką aparaty nastawiały ostrość mogę dobrze ocenić. Zarówno na dłuższych jak i krótszych ogniskowych autofocus działał równie szybko. Trochę gorzej wypada ocena skuteczności ponieważ zdarzyło się sporo zdjęć, na których ostrość nie była ustawiona poprawnie i zdarzały się przestrzelenia. Procentowy udział błędów wnosił około 10% niezależnie od aparatu.

TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR

 

 

 



Podsumowanie

smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR to konstrukcja, która jest praktycznie rzecz biorąc tzw. kitem. Zasięg ogniskowych oraz światłosiła sugerują, że mamy do czynienia z podstawowym obiektywem dodawanym do lustrzanki. Jest jednak kilka rzeczy, które ten model odróżniają od „kitów”. Jest to konstrukcja lepiej wykonana niż większość podstawowych obiektywów spotykanych w zestawach. Ma również system uszczelnień, który sprawia, że smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR jest konstrukcją bardziej zaawansowaną i dopasowaną do aparatów Pentax K-7.
Jeżeli chodzi o właściwości optyki, to obiektyw ten niczym szczególnym się nie wyróżnia i jest podobny do wielu innych „kitów”. Na szerokim kącie napotkamy kłopoty z aberracją chromatyczną, która nie znika nawet przy mocnym przymknięciu przysłony. Na zdjęciach pojawia się również koma, ale akurat w tym przypadku zmniejszanie otworu przysłony korzystnie wpływa na jakość uzyskiwanych fotografii. Kolejne słabe punkty to mocne winietowanie i silna dystorsja jaka pojawia się na zdjęciach wykonanych z krótkimi ogniskowymi. Natomiast mocną stroną smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR jest sposób w jaki zachowuje się przy fotografowaniu pod światło. Praktycznie rzecz biorąc nie musimy się przejmować blikami w czasie wykonywania zdjęć tym obiektywem. Powłoki przeciwodblaskowe jakie zastosował Pentax sprawdzają się wyśmienicie.

TEST SMC PENTAX DA 18-55MM F3.5-5.6 AL WR

Pozostali producenci proponują bardzo podobne konstrukcje pod względem zakresu ogniskowych oraz jasności. W stawce wybranych produktów najkorzystniej wygląda Nikkor ze względu na wbudowaną stabilizację obrazu oraz silnik ultradźwiękowy. Produkt Pentaxa na tle pozostałych obiektywów wypada przeciętnie tzn. nie szokuje żadnymi udogodnieniami. Brak jest silnika ultradźwiękowego i jedyny powód do wyróżnia go, to uszczelnienia obudowy. Warto jednak podkreślić, że zarówno Pentax jak i Sony oferują stabilizację obrazu wbudowaną w korpus aparatu. Dlatego też nie znajdziemy optycznej redukcji drgań zintegrowanej w układzie optycznym  obiektywów tych marek. smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR jest napędzany z aparatu poprzez mechaniczne przeniesienie napędu natomiast pozostałe obiektywy w tabeli posiadają wbudowane silniki.
W momencie przygotowywania niniejszego testu ceny większości modeli mieściły się w granicach 500 zł. Najdroższy jest Sony, którego cena jest znacznie wyższa od innych. Później w stawce pojawia się wyrób Nikona i testowany produkt Pentaxa. Najtańszy jest „kit” Canona, który zmieścił się w cenie do 400 zł. Widać więc, że smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR nie jest również szczególnie wysoko wyceniany i mieści się w okolicy średniej.

Cecha/Obiektyw
Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS
AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR
Sony DT 18-55 mm F3,5-5,6 SAM
smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 
 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
Elementy/Grupy
11/9
11/8
 8/7
11/8
Rozmiar filtra
58 mm
52 mm
55 mm
52 mm
Waga
200 g
265 g
210 g
230 g
Średnica
68,5 mm
73 mm
69 mm
68,5 mm
Długość
84,5 mm
79,5 mm
69,5 mm
67,5 mm
Elementy asferyczne
1
 1
2
1
Elementy ze szkła o niskiej dyspersji
-
-
1
1
Optyczna stabilizacja obrazu
tak/IS
tak/VR
-
-
Silnik ultradzwiękowy mechanizmu autofocusa
-
tak/SWM
-
-
Cena w sklepie fotozakupy.pl*
369,- zł
499,- zł
od 699,00  zł do 746,07 zł. **
499,- zł
*   stan na dzień 20.11.2009 r.
**  cena wg. serwisu ceneo.pl na dzień 20.11.2009 r.

Pomimo kilku wad jakie posiada smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR ważne jest to, czy fotografowanie nim jest przyjemne. Muszę przyznać, że w roli kita sprawdza się znakomicie. Jest lekki i oferuje użyteczny zakres ogniskowych (~27,5 - 84,5 mm w formacie 135). Nie będę jednak namawiać posiadaczy starszych „kitów” Pentaxa na to, aby kupowali smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR. Wydaje się, że poza uszczelnieniami nie zyskają wiele, choć końcowy wyrok można by było wydać dopiero po bezpośrednim porównaniu starszych „kitów” z smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR. 
 
 
 
Ocena końcowa (w skali 1-6):
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
dobry

 

Zalety:
  • poręczny zakres ogniskowych
  • małe gabaryty
  • uszczelnienia obudowy
  • bardzo dobra praca pod światło
  • wygodne i szerokie pierścienie
Wady:
  • silna aberracja chromatyczna i dystorsja beczkowata przy krótkich ogniskowych,
  • winietowanie
  • spadek jakości obrazu w narożnikach
  • luzy tubusu wysuwającego się podczas zoomowania

 

 

Obiektyw smc smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR oraz aparaty Pentax K-7 i K-x wypożyczył sklep FOTOZAKUPY.PL
 
Tamron SP AF60mm F/2.0 Di II LD [IF] MACRO 1:1
 

 

 

  

 


Galeria

Prezentowane poniżej zdjęcia zostały wykonane aparatami Pentax K-7 i Pentax K-X oraz obiektywem smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR w formacie RAW (PEF). Pliki zostały następnie wywołane z pomocą oprogramowania Adobe Lightroom 2,5 (bez wyostrzenia i przy zachowaniu neutralnych ustawień programu).

Kliknij na wybrane zdjęcie - zostanie otwarte w pełnej rozdzielczości w nowym oknie.  

 

 
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
   
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
   
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
     
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
TEST smc Pentax DA 18-55 mm F3.5-5.6 AL WR
 
     
  

 



www.swiatobrazu.pl