17 maja 2009, 22:38
Autor: Marcin Woźniak
czytano: 77305 razy

TEST: Sony 16 mm f/2.8 Fisheye

TEST: Sony 16 mm f/2.8 Fisheye

Sony 16 mm f/2.8 Fisheye wywodzi się bezpośrednio od obiektywu Minolta AF 16 mm f/2.8 Fisheye który wszedł na rynek w 1986 roku. Od tego czasu konstrukcja ta nie przechodziła żadnych modyfikacji, a od roku 2006 Sony postanowiło kontynuować jego produkcję z uwzględnieniem kosmetycznych zmian. Jest to jedyny obiektyw klasy "rybie oko" w systemie Sony Alpha i jeden z niewielu dostępnych w tej chwili na rynku. Charakterystyczny obraz jaki rysuje taka optyka sprawia, że dla wielu osób jest to wymarzone narzędzie do realizacji swoich pomysłów.
Zapraszamy do lektury testu.

Sony 16 mm f/2.8 Fisheye jest wykonany solidnie i sprawia bardzo dobre pierwsze wrażenie. Materiały użyte do produkcji tubusu to metal, wysokiej jakości tworzywo sztuczne oraz guma. Montaż poszczególnych elementów jest przeprowadzony wzorowo a mechanizm ustawiania ostrości pracuje precyzyjnie.


Osłona przeciwsłoneczna jest wyprofilowana w kształt kielicha kwiatu i wykonana z metalu. Nie ma możliwości jej odłączenia a konstrukcja obiektywu nie pozwala na korzystanie z filtrów fotograficznych.


Budowa obiektywu nie pozwala na korzystanie z tradycyjnych dekli dlatego też producent dostarcza specjalnie zaprojektowany pokrowiec. Takie rozwiązanie bardzo dobrze chroni przednią soczewkę ale wymaga nabycia wprawy aby szybko i sprawnie z niego korzystać.

Pierścień ustawiania ostrości jest pokryty gumową okładziną, która niestety jest zupełnie gładka. Ponadto jego szerokość powoduje, że manualne ustawianie ostrości jest w wielu wypadkach kłopotliwe.


Obudowa nie została wyposażona w dodatkowe przyciski funkcyjne a przełączenie trybu pracy autofocusa odbywa się z poziomu aparatu. Obiektyw posiada skalę odległości ostrzenia wyrażona w stopach i metrach oraz skalę zakresu głębi ostrości. 

Sony 16 mm f/2.8 Fisheye w porównaniu do obiektywu 50 mm f/1.7

  Parametry techniczne Sony 16 mm f/2.8 Fisheye

Nazwa
Sony 16 mm f/2.8 Fisheye
Rok premiery
2006
Ogniskowa
16 mm
Ogniskowa w przeliczeniu na format 35 mm w przypadku użycia z aparatem wyposażonym w matrycą o rozmiarze APS-C 24 mm
Kąt widzenia
180° (110° dla formatu APS-C)
Maksymalna wartość przysłony
2.8
Minimalna wartość przysłony
22
Elementy/Grupy
11/8
Ilość listków przysłony/otwór przysłony 7/brak
Minimalna odległość ostrzenia
0,20 m
Maksymalne powiększenie
1:6,67 (0,15x)
Długość obiektywu 66,5 mm
Średnica obiektywu
75 mm
Średnica filtra
- (filtry wbudowane: O56, A12, B12)
Zmiana długości podczas ostrzenia tak
Osłona przeciwsłoneczna tak/tulipanowa (zintegrowana)
Dostępne kolory obudowy czarny
Uszczelnienia nie
Silnik ultradzwiękowy mechanizmu autofocusa nie
Waga 400 g

 

 

Budowa mechaniczna

Budowa optyczna

Sony 16 mm f/2.8 Fisheye to przedstawiciel szczególnego rodzaju obiektyw i w związku z tym pierwszą rzeczą jaka rzuca się w oczy jest duża, wypukła soczewka. Cały układ optyczny zawiera w sumie jedenaście elementów, które są ułożone w osiem grup. Przysłona zwiera w sobie siedem listków a jej otwór nie jest okrągły.


Ponieważ obiektyw nie pozwala na stosowanie filtrów fotograficznych montowanych przed pierwsza soczewką, Sony 16 mm f/2.8 Fisheye zwiera w sobie cztery filtry:

Jest to zestaw podstawowych filtrów korygujących, które są przydatne głównie w fotografii analogowej. W chwili obecnej technika cyfrowa pozwala na łatwe skorygowanie barwy światła w postprocesie, więc użyteczność tego rozwiązania jest znacznie mniejsza.

 

 

 


Ostrość obrazu

Sony 16 mm f/2.8 Fisheye testowaliśmy wraz z lustrzanką cyfrową Sony DSLR-A900. Aparat ten pozwolił nam na sprawdzenie zachowania obiektywu na klatce małoobrazkowej, gdzie dużym wyzwaniem jest nie tylko rozmiar elementu światłoczułego ale także jego wysoka rozdzielczość wynosząca 24,6 miliona pikseli.
Poniższa tabela zawiera próbki w skali 1:1, pobrane ze zdjęć wykonanych z różnym stopniem domknięcia przysłony. Jeżeli spojrzymy na zdjęcie zrobione przy maksymalnym otworze względnym to zauważymy, że ostrość w centrum kadru jest dobra. Widać tam niewielkie rozmycie i mniejszą ilość detali niż na następnych fotografiach. W miarę oddalania się od środka kadr,u zauważyć można stopniowy spadek jakości, czego przy zadanych parametrach możne się było spodziewać. Przymykanie przysłony wyraźnie zmniejsza rozmydlenie obrazu w narożnikach i powoduje zauważalny wzrost jakości w centrum kadru.
Optymalną pod względem ilości rejestrowanych detali i jakości obrazu wartością przysłony dla zestawu Sony 16 mm f/2.8 Fisheye i aparatu Sony DSLR-A900 wydaje się być poziom f/11. Przy takich nastawach zdjęcie zawiera największą liczbę szczegółów również w narożach kadru. Jeżeli otwór przysłony zostaje zmniejszony o jeszcze 1 EV, to można się dopatrzyć wpływu dyfrakcji.

  f/2.8  

  f/4.0  

  f/5.6  

   f/8.0  

  f/11  
  f/16  

   f/22  

 

 


Aberracja

Aberracja chromatyczna to przypadłość układu optycznego, która w optyce typu rybie oko jest często poważnym kłopotem. Sony 16 mm f/2.8 Fisheye już od maksymalnego otworu przysłony daje obraz wolny od przebarwień w centralnej części kadru. Niestety im bliżej obrzeży tym większe jest prawdopodobieństwo wystąpienia skutków aberracji. Jest to zauważalne na zamieszonych poniżej próbkach.

  f/2.8  
 

  f/4.0  

  f/5.6  

  f/8.0  

  f/11  

  f/16  

Aberracja komatyczna objawia się przy dużych otworach przysłony na poziomie f/2.8-4.0. Powyżej tych wartości punkty światła usytuowane przy krawędziach zdjęć są przedstawiane w sposób poprawny. Poniżej zaprezentowane są próbki pobrane z narożników zdjęć.

f/2.8 f/4.0

f/5.6 f/8.0

 


Winietowanie

Sony 16 mm f/2.8 Fisheye to przykład obiektywu o bardzo szerokim kącie widzenia. Można się więc domyślać że winietowanie przy dużych otworach przysłony będzie silne zwłaszcza w sytuacji gdy używamy aparatu pełnoklatkowego takiego jak Sony DSLR-900. Taka sytuacja ma miejsce a zdjęcia wykonane z maksymalnie otwartą przysłoną są nacechowane silnym zaciemnieniem narożników. Efekt ten daje się łatwo zniwelować poprzez domykanie przysłony. Fotografie zrobione z przysłoną zmniejszoną o dwa stopnie EV, są niemalże pozbawione śladów winiety.

f/2.8  f/4.0 f/5.6 f/8.0

 

 

f/2.8

f/5.6

 

 


Dystorsja

Sony 16 mm f/2.8 Fisheye to obiektyw szerokokątny który musi dawać zdeformowany obraz. Jeżeli byłoby inaczej to nie mógłby nosić nazwy ?rybie oko?. Poniżej prezentujemy kilka zdjęć, które przedstawiają sposób w jaki obiektyw oddaje geometrię obrazu. Zdjęcia są nacechowane silną dystorsją tak charakterystyczną dla tego rodzaju optyki.


Odblaski

W obiektywie o ogniskowej 16 mm oraz posiadającego dużą, wypukłą pierwszą soczewkę, zminimalizowanie wewnętrznych odbić światła jest zadaniem trudnym. Kąt widzenia 180° w wielu sytuacjach zdjęciowych może być niezwykle kłopotliwy, nie tylko z powodów kompozycyjnych. Często będzie tak, że słońce lub inne silne punktowe źródło światła, będzie musiało się zmieścić w kadrze. Może to być przyczyną powstania blików, które w większości przypadków są na fotografii niepożądanym dodatkiem.
Poniższe fotografie przedstawiają sposób w jaki zachowuje się Sony 16 mm f/2.8 Fisheye w sytuacji wykonywania zdjęć pod światło, wtedy gdy słońce znajdzie się w kadrze lub w sytuacji gdy znajduje się nieznacznie poza nim. Na większości poniższych fotografii widać jeden blik pojawiający się w przeciwległym krańcu zdjęcia w stosunku do położenia źródła światła.

f/5.6
 f/11
 f/13
 f/19

Ponadto można zaobserwować bliki otaczające źródło światła w sytuacji gdy usytuowane jest blisko krawędzi fotografii. Efekt ten prezentujemy na poniższym zestawieniu. 

f/16

 

 f/16


Autofocus

Sony 16 mm f/2.8 Fisheye nie jest wyposażony w silnik ultradźwiękowy a napęd mechanizmu automatycznego ustawiania ostrości jest przekazywany z aparatu. Brak też wewnętrznego ogniskowania, co skutkuje tym, że obiektyw nieznacznie się wydłuża podczas ustawiania ostrości.

 

Szybkość pracy i celność autofocusa aparatu Sony DLSR-A900 i Sony 16 mm f/2.8 Fisheye można ocenić wysoko. Z racji tego, ze masa soczewek obiektywu jest niska, silnik autofocusa wbudowany w aparat nie ma żadnych kłopotów z poruszaniem całym mechanizmem. Przeostrzenie po w całym zakresie sali ostrości trwa krótko, a duży otwór względny sprawia że można skorzystać ze wszystkich cech systemu autofocus aparatów Sony Alpha.


Podsumowanie

 
Sony 16 mm f/2.8 Fisheye to obiektyw, który dzięki swoim specyficznym właściwościom może być dla wielu osób bardzo pomocnym narzędziem. W wielu sytuacjach sprawdzi się wyśmienicie i pozwoli na uzyskanie ciekawych ujęć. Może też okazać się źródłem sporej dawki przyjemności i dać sporo satysfakcji z fotografowania zwłaszcza, gdy dysponujemy aparatem pełnoklatkowym.


Pomimo kilku wad jakie posiada optyka Sony 16 mm f/2.8 Fishey można się pokusić o stwierdzenie, że jest to dobry obiektyw. Ostrość obrazu w centrum kadru jest dobra a spadek jakości i rozmycie w narożnikach jest cechą, która występuje we wszystkich obiektywach tego typu. Niepokoić może tendencja do pojawiania się blików otaczających punktowe źródła światła usytuowane blisko krawędzi fotografii.
Aberracje nie stanowią dużego problemu choć na zdjęciach próbnych można zauważyć przebarwienia w kontrastowych miejscach. Prawdopodobieństwo ich wystąpienia rośnie wraz ze spadkiem odległości do brzegów zdjęcia.
 

Cecha/Obiektyw AF Fisheye-Nikkor 16mm f/2.8D Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye Sigma 15 mm F/2.8 EX  DG Diagonal Fisheye Sony 16 mm F2.8 Fisheye
 
Elementy/Grupy 8/5 8/7 7/6 11/8
Kąt widzenia po przekątnej 180° 180° 180° 180°
Rozmiar filtra - - - -
Waga 290g 330 g 370 g 400 g
Średnica 63 mm 73 mm 73,5 mm 75 mm
Długość 57 mm 62,2 mm 65 mm 66,5 mm
Listki przysłony 7 5 7 7
Przysłona kołowa nie nie nie nie
Elementy asferyczne - - - -
Elementy ze szkła o niskiej dyspersji - - - -
Optyczna stabilizacja obrazu - - - -
Silnik ultradźwiękowy autofocusa - - - -
Ceny w sklepie cyfrowe.pl* 3199  zł
3035  zł 2699  zł 3049  zł

* stan na dzień 14.05.2009 r. 

 
Krótki przegląd oferty innych producentów jaki zamieszczony jest powyżej pokazuje, że większość producentów optyki do aparatów małoobrazkowych proponuje swoim klientom obiektywy klasy ?rybie oko?
Sony 16 mm f/2.8 Fisheye jest wśród nich konstrukcją najcięższą, największą i najbardziej skomplikowaną. Pod względem cenowym wszystkie wymienione obiektywy stoją na tej samej półce i żaden z nich nie wybija się z szeregu z wyjątkiem propozycji Sigmy, która jest od innych wyraźnie tańsza.

Sony 16 mm f/2.8 Fishey to konstrukcja solidna zarówno mechanicznie jak i optycznie. W żadnej kategorii nie wybija się w sposób szczególny ale gwarantuje duże możliwości i jest mocnym punktem w ofercie Sony. Ocena jaką redakcja SwiatObrazu.pl przyznaje obiektywowi Sony 16 mm f/2.8 Fishey na podstawie testu to: dobry.

 

Ocena końcowa (w skali 1-6):
 

dobry

  
Zalety:

Wady:

 

  

Dziękujemy firmie Sony Poland za wypożyczenie obiektywu Sony 16 mm f/2.8 Fisheye oraz aparatu Sony Alpha DSLR-A900.  

 

 


Galeria zdjęć

 

 

Poniższa galeria zawiera przykładowe, pełnowymiarowe zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900 oraz obiektywem Sony 16 mm f/2.8 Fisheye.


Kliknij na wybrane zdjęcie - zostanie otwarte w pełnej rozdzielczości w nowym oknie.

 

1 2 3
4 5 6
7 8 9
10 11 12
13 14 15
16 17 18
19 20 21
22 23 24
25 26 27

 



www.swiatobrazu.pl