czytano: 65556 razy
TEST: Sony Vario-Sonnar 24–70 mm F2.8 ZA SSM
Obiektyw Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM jest jedną z nowych propozycji, które pojawiły się w tym roku w systemie Sony Alpha. Konstrukcja ta została przygotowana przez niemiecką firmę Carl Zeiss, która od wielu lat współpracuje z Sony w dziedzinie optyki, korzystając ze swoich pokaźnych doświadczeń. Jest to sztandarowy obiektyw systemy Sony Alpha, który ma być synonimem wysokiej jakości i idealnie współgrać z aparatem Sony Alpha A900 wyposażonym w pełnoklatkową matrycę.
Ponad 100 lat doświadczenia w produkcji szkła optycznego oraz projektowaniu układów optycznych, to ogromny kapitał. Firma Carl Zeiss korzystając ze swoich ogromnych doświadczeń buduje swoją markę w oparciu o nowe technologie. Jednym z najświeższych projektów w zakresie optyki do aparatów małoobrazkowych jest Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM. Zbudowany od podstaw nowy obiektyw zawiera w sobie wiele nowoczesnych rozwiązań, takich jak pierścieniowy silnik ultradźwiękowy. Dzięki uprzejmości firmy Sony Poland mieliśmy okazję do przetestowania Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM z lustrzanką Sony Alpha A700.
Parametry techniczne Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM
Parametr |
Wartość |
Nazwa |
Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM |
Nazwa katalogowa producenta |
SAL2470Z |
Rok premiery |
2008 |
Ogniskowa |
24-70 mm |
Ogniskowa w przeliczeniu na format 35 mm w przypadku użycia z aparatem wyposażonym w matrycą o rozmiarze APS-C |
36-105 mm |
Kąt widzenia | 84o - 34o (61o - 23o dla formatu APS-C) |
Maksymalna wartość przysłony |
f/2.8 |
Minimalna wartość przysłony |
f/22 |
Elementy/Grupy |
17/13 |
Listki przysłony/kształt otworu przysłony |
9/okrągły |
Minimalna odległość ostrzenia |
34 cm |
Maksymalne powiększenie |
1:4 (x0.25) |
Ogniskowanie |
wewnętrzne |
Maksymalna długość obiektywu |
111 mm |
Średnica obiektywu |
83 mm |
Średnica filtra |
77 mm |
Filtr obraca się podczas ostrzenia |
nie |
Zmiana długości podczas ostrzenia |
nie |
Zmiana długości podczas zoomowania |
tak |
Osłona przeciwsłoneczna |
tak/tulipanowa |
Kolor |
czarny |
Uszczelnienia |
nie |
Silnik autofocusa |
tak/Super Sonic wave Motor |
Waga |
955 g |
Poniższa tabela zawiera zestawienie podstawowych danych technicznych pięciu obiektywów, które aktualnie znajdują się w sprzedaży. Mamy tu do czynienia z konstrukcjami ogniskowej 24-70 mm oraz jasności równej f/2.8. Wyjątkiem jest w tym gronie obiektyw marki Tamron, którego zakres ogniskowych wynosi 28-75 mm.
Obiektyw |
Elementy/Grupy |
Rozmiar filtraa | Waga |
Wymiary |
Canon EF 24-70mm f/2,8L USM |
16/13 |
77 mm | 950 g |
83.2 x 123.5 mm |
Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2,8G ED |
15/11 |
77 mm | 900 g |
83.0 x 133 mm |
Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD ASP. [IF] MACRO | 16/14 | 67 mm | 510 g | 73 x 92 mm |
Sigma 24-70mm f/2,8 EX DG Macro | 14/13 | 82 mm | 715 g | 88.7 x 115.5 mm |
Vario-Sonnar T* 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM | 17/13 | 77 mm | 955 g | 83 x 111 mm |
Zestawianie obiektywów typu zoom 24-70/2.8 z uwzględnieniem ich wagi oraz wymiarów
Z porównania wynika, że Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM nie odstaje gabarytowo od produktów Canona oraz Nikona. Wszystkie trzy obiektywy mają zbliżoną wagę oraz wymiary. W tabeli uwagę zwracają parametry Tamrona SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD ASP. [IF] MACRO, który jest jednocześnie najlżejszy i najmniejszy. Sigma 24-70mm f/2,8 EX DG Macro jest zdecydowanie cięższa i większa od produktu z logo Tamron. Zarówno Tamron jak i Sigma, to konstrukcje, których korpusy zbudowane są w oparciu o tworzywa sztuczne. Pozostałe, w tym Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM, to obiektywy wykonane praktycznie tylko ze szkła i metalu. Canon EF 24-70mm f/2,8L US oraz Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2,8G ED są zabezpieczone przez wpływem czynników zewnętrznych, przez system uszczelnień obudowy.Przejdźmy jednak do testu Sony Vario-Sonnar T* 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM.
Budowa mechaniczna i optyczna
Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM to obiektyw o wysokim skomplikowaniu konstrukcji. W skład układu wchodzi 17 elementów ułożonych w 13 grup. Wśród nich znajdują się dwa elementy asferyczne oraz dwa wykonane ze specjalnego szkło o niskiej dyspersji odpowiadające za korygowanie dystorsji oraz aberracji.
Oznaczenie T* jakie posiada opisywany obiektyw, wskazuje na zastosowanie specjalnych wielopowłokowych otulin przeciwodblaskowych. Jest to rozwiązanie, które od ponad trzydziestu lat stosuje i udoskonala Carl Zeiss. Przysłona obiektywu jest zbudowana z dziewięciu listków a jej otwór jest okrągły.
Przekrój Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM zaprezentowany na targach Photokina 2008. |
Bagnet Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM |
Korpus obiektywu Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM jest wykonany z metalu oraz wysokiej jakości tworzyw sztucznych. Pierścienie zoom'a oraz manualnego nastawiania ostrości zostały pokryte gumową okładziną. Projekt jednoznacznie nawiązuje do surowej stylistyki pozostałych obiektywów z oferty Sony. Jakość wykonania nie wzbudza żadnych zastrzeżeń. Wszystkie elementy są bardzo dobrze dopasowane i nie pojawiają się żadne luzy nawet przy maksymalnym wysunięciu tubusu. Bagnet jest wykonany z metalu.
Osłona przeciwsłoneczna jest metalowa. Wewnątrz została pokryta miękkim materiałem, który ma za zadanie pochłaniać światło. Osłona mocowana jest na bagnet, nie zakłóca możliwości użycia filtrów oraz pozwala na swobodne korzystanie z dekla ochraniającego przednią soczewkę.
Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM z ustawioną maksymalną i minimalną ogniskową. |
Pierścienie pracują precyzyjnie i pozwalają na dokładną regulację ogniskowej oraz ręczne ustawienie ostrości. Korzystając z pierścienia zooma można jednak odnieść wrażenie, że opór jaki stawia obiektyw w trakcie zmiany ogniskowej, jest zbyt duży. Częstą przypadłością innych konstrukcji typu zoom, jest tendencja do samoczynnej zmiany ogniskowej, w sytuacji gdy obiektyw skierowany jest w dół lub ku górze. Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM pomimo masywnego pierwszego członu optycznego, który wysuwa się podczas zoomowania, nie ma tej wady. Nie ma niebezpieczeństwa samoistnej zmiany ogniskowej. Zastosowany mechanizm wewnętrznego ogniskowania zapobiega obracaniu się przedniej soczewki. Osoby przykładające dużą wagę do estetyki mogą zwrócić uwagę na to, że okładziny pierścieni, z racji drobnego karbowania, łatwo się brudzą. Nie ma to wpływu na działanie mechanizmów i jakość optyczną obiektywu, niemniej jednak może być to kłopotliwe.
Tylny, sąsiadujący z bagnetem element Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM posiada osłony (tzw. bafle), których zadaniem jest odcięcie nadmiaru światła dostającego się do komory lustra. Ma to zapobiegać pojawieniu się blików pogarszających jakość uzyskiwanego obrazu. Wnętrze obiektywu przylegające do komory lustra aparatu jest dodatkowo wyściełane materiałem pochłaniającym światło.
Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM jest wyposażony w silnik Super Sonic wave Motor (SSM), który napędza system autofocusa. Obiektyw nie posiada tradycyjnego, przenoszonego z aparatu mechanicznego napędu. Zastosowanie silnika pierścieniowego sprawia, że kultura pracy obiektywu jest bardzo wysoka. Nastawianie ostrości przebiega cicho i szybko a użytkownik ma ciągły dostęp do funkcji DMF. Ma to też swoją negatywną stronę. Użytkownicy analogowych aparatów marki Minolta, wyprodukowanych przed premierą modelu Dynax/Maxxum/Alpha 7, nie będą mogli korzystać z automatycznego nastawiania ostrości. Obiektyw będzie współpracował z takimi korpusami pod względem pomiaru światła i sterowania przysłoną, ale będzie dostępny tylko tryb ręcznego ostrzenia.
Pole widzenia Vario-Sonnar T* 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM użytego z aparatem Sony Alpha A700 (matryca formatu APS-C) |
24 mm |
70 mm |
Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM nie został wyposażony w uszczelnienia. Ich brak może dziwić. Wszystkie tego typu obiektywy konkurentów posiadają uszczelnienia. Zarówno Canon EF 24-70mm f/2,8L USM jak i Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2,8G ED są zabezpieczone przeciw wpływom zewnętrznych warunków. Sony Vario-Sonnar T* 24-70 mm F2.8 ZA SSM jest ich bezpośrednim odpowiednikiem i wydawać się może, że i on powinien zostać w takie rozwiązanie wyposażony.
Budowa mechaniczna i optyczna
Ostrość obrazu i aberracja
Ostrość obrazu
Zdjęcia wykonane przy użyciu Sony 24-70/2.8 ZA są bardzo wysokiej jakości i mogą zadowolić nawet najbardziej wybrednych fotografów. Obiektyw pozwala na uzyskanie ostrych obrazów już od przysłony f/2.8. Zachęcamy do zapoznania się ze zdjęciami zamieszonymi w galerii na ostatniej stronie testu. Jest tam wiele przykładów na bardzo dobrą ostrość zdjęć wykonanych przy użyciu testowanego obiektywu. Przy 70 mm można się dopatrzeć niewielkiego spadku ostrości, nie mniej jednak jest ona wciąż bardzo dobra. W tej kategorii Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM zasługuje na pochwałę.
24 mm f/2.8 |
wycinek w skali 1:1 |
24 mm f/2.8 |
wycinki w skali 1:1 |
Wycinki w skali 1:1, zdjęcie wykonane przy ogniskowej 70 mm |
|||
f/2.8 | |||
f/4 | |||
f/8 |
Aberracja
Aberracji jest w przypadku zdjęć wykonanych Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM marginalna. Jeżeli pojawiają się przebarwienia na granicy jasnych i ciemnych tonów, to są niewielkie. Można je zobaczyć tylko przy dużych powiększeniach i praktycznie nie mają wpływu na jakość fotografii. Widać tutaj ogromne doświadczenie projektantów z firmy Carl Zeiss. Udało im się opracować układ optyczny który, znakomicie radzi sobie z aberracjami. Trudno jest doszukać się przebarwień w granicach głębi ostrości oraz poza nią. Również w tej kategorii produktowi Sony należy się dobra ocena.
70 mm f/2.8 | |||
70 mm f/2.8 | |
24 mm f/2.8 | |
24 mm f/2.8 | |
Winietowanie i dystorsja
Winietowanie
Test przeprowadzaliśmy przy wykorzystaniu aparatu Sony Alpha A700, który jest wyposażony w przetwornik formatu APS-C. W takim przypadku, Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM jest obiektywem, w którym winietowanie praktycznie nie istnieje. Można zaobserwować bardzo niewielki spadek jasności narożników kadry przy 70 mm ogniskowej oraz przysłonie f/2.8. Różnica pomiędzy jasnością centrum kadru oraz narożnikiem jest tak mała, że trudno ją gołym okiem zauważyć. Dopiero bezpośrednie zestawienie próbek w skali 1:1, pozwala na lepszą ocenę. Należy jednak podkreślić, że na odbitkach, wychwycenie różnicy będzie praktycznie niemożliwe.
70 mm f/2.8 |
|
centrum kadru |
narożnik kadru |
Dystorsja
Zniekształcenia geometryczne obrazu jaki uzyskujemy przy pomocy Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM przy ogniskowej równej 24 mm, są widoczne. Można rozpoznać charakterystyczne beczkowate zniekształcenie. Jednakże im wyższa ogniskowa, tym mniejsze zniekształcenia. Przy 50 mm brak jest jakichkolwiek znamion dystorsji. Podobnie jest w przypadku 70 mm, gdzie nie występuje dystorsja poduszkowa, która często pojawia się w tego typu konstrukcjach przy maksymalnej ogniskowej.
24 mm |
70 mm |
Odblaski i autofocus
Odblaski
Duża złożoność układu optycznego Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM podpowiada, że podczas wykonywania zdjęć pod światło, odblaski mogą zrujnować jakość obrazu. Dzięki powłokom T* oraz przemyślanej budowie mechanicznej, bliki nie są tak dużym problemem jak można by przypuszczać. Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM pod tym względem można ocenić dobrze. Nie jest to obiektyw pozbawiony wad w tym zakresie, co widać na poniższych próbkach. Niezależnie od przysłony i ogniskowej, pojawiają się dość spore bliki w narożnikach. Nie ma natomiast niebezpieczeństwa, że w centrum kadru pojawi się łańcuch odblasków.
24 mm f/2.8 |
24 mm f/13 |
24 mm f/11 |
70 mm f/8 |
Autofocus
Automatyczne nastawianie ostrości obiektywu Vario-Sonnar T* 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM stoi na najwyższym poziomie. Nawet w trudnych warunkach AF pracuje szybko i precyzyjnie. Test został przeprowadzony z aparatem Sony Alpha A700 posiadającym potrójny, centralny czujnik krzyżowy automatycznego nastawiania ostrości, który dobrze współpracuje z testowym obiektywem.
Vario-Sonnar T* 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM kierowany jest do najbardziej wymagający odbiorców, którzy docenią skutecznie działający autofocus. Rzadko zdarza się, aby aparat nie był w stanie poprawnie nastawić ostrość. Jeżeli jednak obiektyw przeostrza na pełnym zakresie skali to proces ten przebiega szybko. Należy pamiętać o tym, że w warunkach niskiego kontrastu i słabego oświetlenia, nawet najlepszy system autofocus może zawieźć. W takim przypadku fotograf ma możliwość skorzystania z trybu ręcznego nastawiania ostrości bez potrzeby wciskania dodatkowych przycisków. Jest to jedna z ważnych cech zastosowanego w obiektywie silnika SSM, który pozwala na szybką i sprawną korektę wg życzenia użytkownika. W tradycyjnym systemie autofocusa, gdzie ostrość nastawnia była z wykorzystaniem mechanicznego przeniesienia napędu z korpusu aparatu, szybka korekta nie była możliwa. Spowodowane to było koniecznością uprzedniego wysprzęglenia silnika znajdującego się w korpusie aparatu, co zajmowało stosunkowo dużo czasu.
Podsumowanie i tabela ocen
Podsumowanie
Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM to kolejny obiektyw, który jest firmowany znakiem Carl Zeiss. Obok Carl Zeiss Sonnar T* 135 mm F1.8 ZA oraz Carl Zeiss Planar T* 85 mm F1.4 ZA, stanowi mocny punkt w ofercie Sony, oferując bardzo dobrą jakość obrazu. Optyka tego obiektywu nie pozostawia wiele do życzenia. Niska aberracja, wysoka rozdzielczość i kontrast, niewielkie zjawisko winietowania, to podstawowe cechy Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM. Oprócz wspaniałej optyki, użytkownik otrzymuje do dyspozycji dopracowaną stronę mechaniczną. Metalowa obudowa korpusu i wysokiej jakości wykonanie to kolejne zalety testowanego obiektywu. Jedyny niedostatek, jaki pojawia się po porównaniu do produktów konkurencji, to brak uszczelnień. W tej klasie cenowej i jakościowej tego typu wyposażenie już dawno stało się standardem.
Podsumowanie testu można praktycznie streścić jednym zdaniem: Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM to obiektyw wart polecenia. Posiadacze aparatów z matrycą APS-C powinni być zadowoleni z efektów, jakie pozwala osiągnąć testowany obiektyw.
Tabela ocen
Kategoria |
Ocena |
Jakość wykonania |
5 |
Ostrość obrazu |
5,5 |
Aberracja chromatyczna |
5,5 |
Winietowanie |
5 |
Dystorsja |
4 |
Odblaski |
4 |
Autofocus |
5 |
Średnia |
4,86 |
Oceny przyznane są w skali od 0 do 6 punktów.
Zalety:
- szybki i pewny autofocus,
- bardzo dobra jakość mechaniczna,
- bardzo dobra jakość obrazu,
- niski poziom aberracji,
- słabe winietowanie
Wady:
- brak uszczelnień,
- drobne mankamenty estetyczne (okładzina pierścieni),
Dziękujemy formie Sony Poland za wypożyczenie obiektywu do testu. |
Galeria zdjęć
Galeria
Poniższa galeria zawiera przykładowe, pełnowymiarowe zdjęcia wykonane obiektywem Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM oraz aparatem Sony Alpha A700. Po kliknąciu na wybraną miniaturę, plik zostanie otwarty w pełnej rozdzielczości w nowym oknie.
www.swiatobrazu.pl