20 listopada 2008, 08:55
Autor: Marcin Woźniak
czytano: 65556 razy

TEST: Sony Vario-Sonnar 24–70 mm F2.8 ZA SSM

TEST: Sony Vario-Sonnar 24–70 mm F2.8 ZA SSM

Obiektyw Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM jest jedną z nowych propozycji, które pojawiły się w tym roku w systemie Sony Alpha. Konstrukcja ta została przygotowana przez niemiecką firmę Carl Zeiss, która od wielu lat współpracuje z Sony w dziedzinie optyki, korzystając ze swoich pokaźnych doświadczeń. Jest to sztandarowy obiektyw systemy Sony Alpha, który ma być synonimem wysokiej jakości i idealnie współgrać z aparatem Sony Alpha A900 wyposażonym w pełnoklatkową matrycę.

Ponad 100 lat doświadczenia w produkcji szkła optycznego oraz projektowaniu układów optycznych, to ogromny kapitał. Firma Carl Zeiss korzystając ze swoich ogromnych doświadczeń buduje swoją markę w oparciu o nowe technologie. Jednym z najświeższych  projektów w zakresie optyki do aparatów małoobrazkowych jest  Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM. Zbudowany od podstaw nowy obiektyw zawiera w sobie wiele nowoczesnych rozwiązań, takich jak pierścieniowy silnik ultradźwiękowy. Dzięki uprzejmości firmy Sony Poland mieliśmy okazję do przetestowania Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM z lustrzanką Sony Alpha A700.

Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar

Parametry techniczne Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM

Parametr
Wartość
Nazwa
Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM
Nazwa katalogowa producenta
SAL2470Z
Rok premiery
2008
Ogniskowa
24-70 mm
Ogniskowa w przeliczeniu na format 35 mm w przypadku użycia z aparatem wyposażonym w matrycą o rozmiarze APS-C

36-105 mm

Kąt widzenia 84o - 34o (61o - 23o dla formatu APS-C)
Maksymalna wartość przysłony
f/2.8
Minimalna wartość przysłony
f/22
Elementy/Grupy
17/13
Listki przysłony/kształt otworu przysłony
9/okrągły
Minimalna odległość ostrzenia
34 cm
Maksymalne powiększenie
1:4 (x0.25)
Ogniskowanie
wewnętrzne
Maksymalna długość obiektywu
111 mm
Średnica obiektywu
83 mm
Średnica filtra
77 mm
Filtr obraca się podczas ostrzenia
nie
Zmiana długości podczas ostrzenia
nie
Zmiana długości podczas zoomowania
tak
Osłona przeciwsłoneczna
tak/tulipanowa
Kolor
czarny
Uszczelnienia
nie
Silnik autofocusa
tak/Super Sonic wave Motor
Waga
955 g

Poniższa tabela zawiera zestawienie podstawowych danych technicznych pięciu obiektywów, które aktualnie znajdują się w sprzedaży. Mamy tu do czynienia z konstrukcjami ogniskowej 24-70 mm oraz jasności równej f/2.8. Wyjątkiem jest w tym gronie obiektyw marki Tamron, którego zakres ogniskowych wynosi 28-75 mm.
 

Obiektyw
Elementy/Grupy
Rozmiar filtraa Waga
Wymiary
Canon EF 24-70mm f/2,8L USM
16/13
77 mm 950 g
83.2 x 123.5 mm
Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2,8G ED
15/11
77 mm 900 g
83.0 x 133 mm
Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD ASP. [IF] MACRO 16/14 67 mm 510 g 73 x 92 mm
Sigma 24-70mm f/2,8 EX DG Macro 14/13 82 mm 715 g 88.7 x 115.5 mm
Vario-Sonnar T* 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM 17/13 77 mm 955 g 83 x 111 mm

Zestawianie obiektywów typu zoom 24-70/2.8 z uwzględnieniem ich wagi oraz wymiarów

Z porównania wynika, że  Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM nie odstaje gabarytowo od produktów Canona oraz Nikona. Wszystkie trzy obiektywy mają zbliżoną wagę oraz wymiary. W tabeli uwagę zwracają parametry Tamrona SP AF28-75mm F/2.8 XR Di LD ASP. [IF] MACRO, który jest jednocześnie najlżejszy i najmniejszy. Sigma 24-70mm f/2,8 EX DG Macro jest zdecydowanie cięższa i większa od produktu z logo Tamron. Zarówno Tamron jak i Sigma, to konstrukcje, których korpusy zbudowane są w oparciu o tworzywa sztuczne. Pozostałe, w tym  Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM, to obiektywy wykonane praktycznie tylko ze szkła i metalu. Canon EF 24-70mm f/2,8L US oraz Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2,8G ED są zabezpieczone przez wpływem czynników zewnętrznych, przez system uszczelnień obudowy.Przejdźmy jednak do testu Sony Vario-Sonnar T* 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM.

 

Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar

 

Budowa mechaniczna i optyczna

Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar

Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM to obiektyw o wysokim skomplikowaniu konstrukcji. W skład układu wchodzi 17 elementów ułożonych w 13 grup. Wśród nich znajdują się dwa elementy asferyczne oraz dwa wykonane ze specjalnego szkło o niskiej dyspersji odpowiadające za korygowanie dystorsji oraz aberracji.
Oznaczenie T* jakie posiada opisywany obiektyw, wskazuje na zastosowanie specjalnych wielopowłokowych otulin przeciwodblaskowych. Jest to rozwiązanie, które od ponad trzydziestu lat stosuje i udoskonala Carl Zeiss. Przysłona obiektywu jest zbudowana z dziewięciu listków a jej otwór jest okrągły.

Przekrój Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM zaprezentowany na targach Photokina 2008.
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
Bagnet Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar

 
Korpus obiektywu Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM jest wykonany z metalu  oraz wysokiej jakości tworzyw sztucznych. Pierścienie zoom'a oraz manualnego nastawiania ostrości zostały pokryte gumową okładziną. Projekt jednoznacznie nawiązuje do surowej stylistyki pozostałych obiektywów z oferty Sony. Jakość wykonania nie wzbudza żadnych zastrzeżeń. Wszystkie elementy są bardzo dobrze dopasowane i nie pojawiają się żadne luzy nawet przy maksymalnym wysunięciu tubusu. Bagnet jest wykonany z metalu.

Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar


Osłona przeciwsłoneczna jest metalowa. Wewnątrz została pokryta miękkim materiałem, który ma za zadanie pochłaniać światło. Osłona mocowana jest na bagnet, nie zakłóca możliwości użycia filtrów oraz pozwala na swobodne korzystanie z dekla ochraniającego przednią soczewkę.

Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
  Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM z ustawioną maksymalną i minimalną ogniskową.

 
Pierścienie pracują precyzyjnie i pozwalają na dokładną regulację ogniskowej oraz ręczne ustawienie ostrości. Korzystając z pierścienia zooma można jednak odnieść wrażenie, że opór jaki stawia obiektyw w trakcie zmiany ogniskowej, jest zbyt duży. Częstą przypadłością innych konstrukcji typu zoom, jest tendencja do samoczynnej zmiany ogniskowej, w sytuacji gdy obiektyw skierowany jest w dół lub ku górze. Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM pomimo masywnego pierwszego członu optycznego, który wysuwa się  podczas zoomowania, nie ma tej wady. Nie ma niebezpieczeństwa samoistnej zmiany ogniskowej. Zastosowany mechanizm wewnętrznego ogniskowania zapobiega obracaniu się przedniej soczewki. Osoby przykładające dużą wagę do estetyki mogą zwrócić uwagę na to, że okładziny pierścieni, z racji drobnego karbowania, łatwo się brudzą. Nie ma to wpływu na działanie mechanizmów i jakość optyczną obiektywu, niemniej jednak może być to kłopotliwe.

Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar


Tylny, sąsiadujący z bagnetem element Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM posiada osłony (tzw. bafle), których zadaniem jest odcięcie nadmiaru światła dostającego się do komory lustra. Ma to zapobiegać pojawieniu się blików pogarszających jakość uzyskiwanego obrazu. Wnętrze obiektywu przylegające do komory lustra aparatu jest dodatkowo wyściełane materiałem pochłaniającym światło.

Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar

Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM jest wyposażony w silnik Super Sonic wave Motor (SSM), który napędza system autofocusa. Obiektyw nie posiada tradycyjnego, przenoszonego z aparatu mechanicznego napędu. Zastosowanie silnika pierścieniowego sprawia, że kultura pracy obiektywu jest bardzo wysoka. Nastawianie ostrości przebiega cicho i szybko a użytkownik ma ciągły dostęp do funkcji DMF. Ma to też swoją negatywną stronę. Użytkownicy analogowych aparatów marki Minolta, wyprodukowanych przed premierą modelu Dynax/Maxxum/Alpha 7, nie będą mogli korzystać z automatycznego nastawiania ostrości. Obiektyw będzie współpracował z takimi korpusami pod względem pomiaru światła i sterowania przysłoną, ale będzie dostępny tylko tryb ręcznego ostrzenia.

Pole widzenia Vario-Sonnar T* 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM użytego z aparatem Sony Alpha A700 (matryca formatu APS-C)
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
 24 mm
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
70 mm

Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM  nie został wyposażony w uszczelnienia. Ich brak może dziwić. Wszystkie tego typu obiektywy konkurentów posiadają uszczelnienia. Zarówno Canon EF 24-70mm f/2,8L USM jak i Nikon AF-S Nikkor 24-70mm f/2,8G ED są zabezpieczone przeciw wpływom zewnętrznych warunków. Sony Vario-Sonnar T* 24-70 mm F2.8 ZA SSM jest ich bezpośrednim odpowiednikiem i wydawać się może, że i on powinien zostać w takie rozwiązanie wyposażony.

 

Budowa mechaniczna i optyczna

Ostrość obrazu i aberracja

Ostrość obrazu

Zdjęcia wykonane przy użyciu Sony  24-70/2.8 ZA są bardzo wysokiej jakości i mogą zadowolić nawet najbardziej wybrednych fotografów. Obiektyw pozwala na uzyskanie ostrych obrazów już od przysłony f/2.8. Zachęcamy do zapoznania się ze zdjęciami zamieszonymi w galerii na ostatniej stronie testu. Jest tam wiele przykładów na bardzo dobrą ostrość zdjęć wykonanych przy użyciu testowanego obiektywu. Przy 70 mm można się dopatrzeć niewielkiego spadku ostrości, nie mniej jednak jest ona wciąż bardzo dobra.  W tej kategorii Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM zasługuje na pochwałę.

Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
24 mm f/2.8
 wycinek w skali 1:1

  

Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
24 mm f/2.8
 wycinki w skali 1:1

 

 

Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar

    Wycinki w skali 1:1, zdjęcie wykonane przy ogniskowej 70 mm
f/2.8 Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
 f/4 Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
 f/8 Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar

  

Aberracja

Aberracji jest w przypadku zdjęć wykonanych  Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM marginalna. Jeżeli pojawiają się przebarwienia na granicy jasnych i ciemnych tonów, to są niewielkie. Można je zobaczyć tylko przy dużych powiększeniach i praktycznie nie mają wpływu na jakość fotografii. Widać tutaj ogromne doświadczenie projektantów z firmy Carl Zeiss. Udało im się opracować układ optyczny który, znakomicie radzi sobie z aberracjami. Trudno jest doszukać się przebarwień w granicach głębi ostrości oraz poza nią. Również w tej kategorii produktowi Sony należy się dobra ocena.

 70 mm f/2.8
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar

 

 

 

70 mm f/2.8
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
 
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar

 

   24 mm f/2.8
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
 
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar

 

 

   24 mm f/2.8
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
 
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar

  


Winietowanie i dystorsja

Winietowanie

Test przeprowadzaliśmy przy wykorzystaniu aparatu Sony Alpha A700, który jest wyposażony w przetwornik formatu APS-C. W takim przypadku,  Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM jest obiektywem, w którym winietowanie praktycznie nie istnieje. Można zaobserwować bardzo niewielki spadek jasności narożników kadry przy 70 mm ogniskowej oraz przysłonie f/2.8. Różnica pomiędzy jasnością centrum kadru oraz narożnikiem jest tak mała, że trudno ją gołym okiem zauważyć. Dopiero bezpośrednie zestawienie próbek w skali 1:1, pozwala na lepszą ocenę. Należy jednak podkreślić, że na odbitkach, wychwycenie różnicy będzie praktycznie niemożliwe.

70 mm f/2.8
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
centrum kadru
narożnik kadru

 

 

Dystorsja

Zniekształcenia geometryczne obrazu jaki uzyskujemy przy pomocy Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM przy ogniskowej równej 24 mm, są widoczne. Można rozpoznać charakterystyczne beczkowate zniekształcenie. Jednakże im wyższa ogniskowa, tym mniejsze zniekształcenia. Przy 50 mm brak jest jakichkolwiek znamion dystorsji. Podobnie jest w przypadku 70 mm, gdzie nie występuje dystorsja poduszkowa, która często pojawia się w tego typu konstrukcjach przy maksymalnej ogniskowej.

Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
 24 mm
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
 70 mm

 


Odblaski i autofocus

 

Odblaski

Duża złożoność układu optycznego  Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM podpowiada, że podczas wykonywania zdjęć pod światło, odblaski mogą zrujnować jakość obrazu. Dzięki powłokom T* oraz przemyślanej budowie mechanicznej, bliki nie są tak dużym problemem jak można by przypuszczać.  Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM pod tym względem można ocenić dobrze. Nie jest to obiektyw pozbawiony wad w tym zakresie, co widać na poniższych próbkach. Niezależnie od przysłony i ogniskowej, pojawiają się dość spore bliki w narożnikach. Nie ma natomiast niebezpieczeństwa, że w centrum kadru pojawi się łańcuch odblasków.

Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
 24 mm f/2.8
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
 24 mm f/13
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
 24 mm f/11
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
 70 mm f/8

 

Autofocus

Automatyczne nastawianie ostrości obiektywu Vario-Sonnar T* 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM stoi na najwyższym poziomie. Nawet w trudnych warunkach AF pracuje szybko i precyzyjnie. Test został przeprowadzony z aparatem Sony Alpha A700 posiadającym  potrójny, centralny czujnik krzyżowy automatycznego nastawiania ostrości, który dobrze współpracuje z testowym obiektywem.
Vario-Sonnar T* 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM kierowany jest do najbardziej wymagający odbiorców, którzy docenią skutecznie działający autofocus. Rzadko zdarza się, aby aparat nie był w stanie poprawnie nastawić ostrość. Jeżeli jednak obiektyw przeostrza na pełnym zakresie skali to proces ten przebiega szybko. Należy pamiętać o tym, że w warunkach niskiego kontrastu i słabego oświetlenia, nawet najlepszy system autofocus może zawieźć. W takim przypadku fotograf ma możliwość skorzystania z trybu ręcznego nastawiania ostrości bez potrzeby wciskania dodatkowych przycisków. Jest to jedna z ważnych cech zastosowanego w obiektywie silnika SSM, który pozwala na szybką i sprawną korektę wg życzenia użytkownika. W tradycyjnym systemie autofocusa, gdzie ostrość nastawnia była z wykorzystaniem mechanicznego przeniesienia napędu z korpusu aparatu, szybka korekta nie była możliwa. Spowodowane to było koniecznością uprzedniego wysprzęglenia silnika znajdującego się w korpusie aparatu, co zajmowało stosunkowo dużo czasu.

  


Podsumowanie i tabela ocen

 

Podsumowanie

Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM to kolejny obiektyw, który jest firmowany znakiem Carl Zeiss. Obok Carl Zeiss Sonnar T* 135 mm F1.8 ZA oraz Carl Zeiss Planar T* 85 mm F1.4 ZA, stanowi mocny punkt w ofercie Sony, oferując bardzo dobrą jakość obrazu. Optyka tego obiektywu nie pozostawia wiele do życzenia. Niska aberracja, wysoka rozdzielczość i kontrast, niewielkie zjawisko winietowania, to podstawowe cechy Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM. Oprócz wspaniałej optyki, użytkownik otrzymuje do dyspozycji dopracowaną stronę mechaniczną. Metalowa obudowa korpusu i wysokiej jakości wykonanie to kolejne zalety testowanego obiektywu. Jedyny niedostatek, jaki pojawia się po porównaniu do produktów konkurencji, to brak uszczelnień. W tej klasie cenowej i jakościowej tego typu wyposażenie już dawno stało się standardem.
Podsumowanie testu można praktycznie streścić jednym zdaniem: Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM to obiektyw wart polecenia. Posiadacze aparatów z matrycą APS-C  powinni być zadowoleni z efektów, jakie pozwala osiągnąć testowany obiektyw.

 

Tabela ocen  

Kategoria
Ocena
Jakość wykonania
5
Ostrość obrazu
5,5
Aberracja chromatyczna
5,5
Winietowanie
5
Dystorsja
4
Odblaski
4
Autofocus
5
Średnia
4,86

 Oceny przyznane są w skali od 0 do 6 punktów.


Zalety:


Wady:

  

 Dziękujemy formie Sony Poland za wypożyczenie obiektywu do testu.
 Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar

 

 


Galeria zdjęć

 

Galeria

Poniższa galeria zawiera przykładowe, pełnowymiarowe zdjęcia wykonane obiektywem Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM oraz aparatem Sony Alpha A700. Po kliknąciu na wybraną miniaturę, plik zostanie otwarty w pełnej rozdzielczości w nowym oknie.

 

Sony Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2.8 ZA SSM + Sony Alpha A700
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
70 mm f/2.8 ISO 100
70 mm f/2.8 ISO 100 24 mm f/2.8 ISO 100
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
70 mm f/2.8 ISO 100 24 mm f/2.8 ISO 100 70 mm f/2.8 ISO 100
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
70 mm f/2.8 ISO 200 70 mm f/2.8 ISO 200 70 mm f/2.8 ISO 200
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
24 mm f/8 ISO 100
35 mm f/8 ISO 100
70 mm f/2.8 ISO 100
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
24 mm f/2.8 ISO 100
70 mm f/2.8 ISO 100
70 mm f/2.8 ISO 100
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
70 mm f/2.8 ISO 100
70 mm f/5.6 ISO 100
70 mm f/9 ISO 100
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
70 mm f/2.8 ISO 100
28 mm f/10 ISO 100
70 mm f/8 ISO 100
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
70 mm f/2.8 ISO 200
60 mm f/2.8 ISO 200
50 mm f/4 ISO 200
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
70 mm f/8 ISO 200
70 mm f/2.8 ISO 200
70 mm f/2.8 ISO 200
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar
70 mm f/2.8 ISO 200
24 mm f/2.8 ISO 200
70 mm f/2.8 ISO 200
Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar Sony Vario-Sonnar T 24 – 70 mm F2.8 ZA SSM sal2470z SAL2470ZA Zeiss Carl Sonnar sonnar  
70 mm f/2.8 ISO 500
24 mm f/2.8 ISO 500

 

 

 



www.swiatobrazu.pl