To, czego nie chcemy oglądać na zdjęciach - pornografia (część 2)

To, czego nie chcemy oglądać na zdjęciach - pornografia (część 2)

Pornografia, podobnie jak przemoc na fotografii, ciągle wzbudza liczne dyskusje i spory. Pozostaje dla mnie całkowicie oczywiste, że obok przemocy i śmierci jest najbardziej pożądanym przez widzów tematem zdjęć, będąc jednocześnie (nie boję się użyć tego stwierdzenia) nieodłączną częścią naszej kultury, której się sprzeciwiamy, chcemy potępiać i czujemy z jej powodu wstyd. Tak samo jak w wypadku fotografii pokazującej przemoc, zdjęcie pornograficzne jest ambiwalentne pod względem artystycznym i etycznym. Co jest ważniejsze, o tym decyduje potrzeba widza.

Pornografia - pytania


Istnieją cztery zasadnicze pytania, które chcę postawić. Czym jest pornografia według opinii publicznej i według mnie? Czy pornografia to zjawisko nowe? Jaka pornografia na zdjęciach jest zła? Czym różni się akt od pornografii?

Jak zwykle w moich tekstach, zacznę od etymologii i historii. Według słownika języka polskiego słowo pornografia powstało ze złączenia dwóch słów greckich - porne (πόρνη) - oznaczającego "najtańszą prostytutkę" i graphos (γραφος) - oznaczająca czynność pisania. Wszelako nie chodzi w tej definicji o opisywanie słowami zawodu prostytutki, lecz o przekaz wizualny w postaci malarstwa i rysunku. Definicja ta ma konotację pejoratywną, stąd przypuszczam, że Grecy mieli ten sam problem co współczesne społeczeństwa. Z jednej strony wykształciły definicję pornografii jako przedstawiania skrzywionej wizji seksu i erotyki w postaci stosunku z najgorszą, traktowaną gorzej niż niewolnicy prostytutką, a jednocześnie do rangi sztuki urosły uchodzące przecież dzisiaj za wulgarne i pornograficzne rysunki i obrazy przedstawiające spółkujących efebów z nabrzmiałymi penisami, seks oralno-analny, Heraklesa odbywającego stosunek z 50 kobietami w czasie jednej nocy, kozła z Mendes, który zapładniał kobiety itp. Sytuacja w Starożytnym Rzymie nie była inna, podobnie w niektórych narodach semickich, gdzie seks był wręcz dyscypliną sportową. To bezpretensjonalne i bezpruderyjne podejście do erotyki z biegiem czasu zastąpiono  zakłamanym, sklerykalizowanym wstrętem do cielesności, ale potrzeba zaspokojenia chuci nie znikła, została wręcz skompresowana i zaostrzona z powodu sztucznego wytłumienia. Wybuchła ona znacznie później, gdy społeczeństwa wyzwoliły się spod wpływu nauczania Kościoła na temat moralności, ale wyzwolenie to nie było zdrowe. Niestety, było m.in. jednym z tych czynników, z pwoodu których dzisiaj mamy tak rozbudowany, działający na granicy prawa przemysł pornograficzny, zaspokajający, nadal w jakimś historycznie świadomościowym sensie, stłumioną, nacechowaną patologicznym lękiem potrzebę zaspokojenia własnej seksualności. Ta zbiorowa nerwica ludzkości rzutuje na interpretacje fotografii aktu, właśnie jako bezwartościowego i ukierunkowanego na podniecanie widza - tak jakby uczucie podniecenia było czymś negatywnym.


Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja 

dla nowych użytkowników

 

Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego.

 

 

Logowanie 

dla użytkowników SwiatObrazu.pl

 

E-mail: 

 

Hasło:  

 

Zapomniałeś loginu lub hasła?

Problemy z logowaniem

 

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

  • wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
  • mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
  • forów dyskusyjnych;
  • prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
  • codziennego newslettera informacyjnego;
  • swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem