10 września 2009, 16:18
Autor: Anna Cymer
czytano: 4383 razy

Wielkie kłamstwo we Florencji

Wielkie kłamstwo we Florencji

Od 25 września we Florencji, stolicy sztuki renesansowej, będzie można oglądać wystawę, której celem jest pokazanie wszystkich kłamstw i manipulacji, do jakich jest zdolna fotografia.

Ile prawdy jest w zdjęciu, które widzimy w gazecie albo w galerii? Czy można dziś wierzyć filmom dokumentalnym? Czy gdziekolwiek możemy jeszcze znaleźć obraz – zapis zdarzenia – któremu możemy zaufać, że jest jego obiektywnym, autentycznym zapisem? Chyba dziś już nikt nie ma złudzeń, że zarówno fotografia, jak i film kłamią i że musimy zawsze zachować ostrożność, próbując uwierzyć w to, co widzimy.
Te wszystkie zagadnienia stały się pretekstem do stworzenia wystawy „Realtà Manipolate” – Rzeczywistość zmanipulowana, o tym, jak obrazy redefiniują świat.

manipulacja wielki możny kłamstwo wystawa fotografia który Florencja być
Olivo Barbieri
site specific_LAS VEGAS 05, 2005
Color print, 120 x 165 cm
Courtesy BRANCOLINI GRIMALDI ARTE CONTEMPORANEA, Roma
© Olivo Barbieri

 

Ekspozycja powstała dzięki współpracy Centro di Cultura Contemporanea Strozzina – CCCS we Florencji, Photographers' Gallery z Londynu, DZ Bank Art Collection of contemporary photography we Frankfurcie i florenckiej Fondazione Marangoni.
Dzięki tak wielu osobom, pracującym nad wystawą, udało się na niej zgromadzić prace niezwykle zróżnicowane, autorów w różnym wieku i z różnych krajów – wszystko po to, by pokazać, że dziś pod każdą szerokością geograficzną działają fotografowie i artyści wideo, dla których fotografia jest narzędziem do manipulacji.

manipulacja wielki możny kłamstwo wystawa fotografia który Florencja być
Sarah Pickering
Abduction, 2007
C-Print
120 x 96 cm
Courtesy the artist and Meessen De Clercq, Brussels
 


Jak mówią sami twórcy wystawy, bardzo zależało im na tym, by pokazać wielość powodów i koncepcji takiej manipulacji – bo nie zawsze przecież artystom chodzi o banalne oszukanie widza – czasem w tych „kłamiących” pracach tkwi o wiele więcej treści.
Tak jak ma to miejsce w fotografiach słynnej amerykańskiej artystki, Cidy Sherman. Na zdjęciach, na których zazwyczaj umieszcza siebie w różnych przebraniach i sceneriach, artystka bada i analizuje pozycję kobiet we współczesnym świecie, kobiecą tożsamość, kulturową i społeczną rolę kobiet. Andreas Gursky, druga „gwiazda” światowej fotografii, której prace można będzie zobaczyć we Florencji, za pomocą cyfrowej manipulacji unaocznia nam między innymi to, jakie efekty może dać globalizacja i industrializacja świata.

manipulacja wielki możny kłamstwo wystawa fotografia który Florencja być
Cindy Sherman
Untitled #466, 2008
Color photograph
246,1 x 162,6 cm
Courtesy David Roberts Collection, London; Sprüth Magers Berlin London
© Cindy Sherman

manipulacja wielki możny kłamstwo wystawa fotografia który Florencja być
Andreas Gursky
Bahrain II, 2007
C-Print
307 x 213,1 x 6,2 cm
Courtesy Sprüth Magers Berlin London; Collezione privata, Londra / Private Collection, London
© Andreas Gursky / VG Bildkunst

Poza tym w galerii można będzie zobaczyć prace twórców z całego świata – od Włoch po USA, od Finlandii po Koreę. Jedni przekształcają zdjęcia w komputerze, inni pracowicie sami budują scenografie, które później na zdjęciu udają rzeczywistość, jeszcze inni z fotografii tworzą instalacje. Ale wszyscy korzystając z dobrodziejstw zawsze sprawiającej wrażenie „obiektywnej i prawdziwej” sztuki, oszukują i manipulują naszą wiarą.

 

manipulacja wielki możny kłamstwo wystawa fotografia który Florencja być
Gregory Crewdson
Untitled, 1998
C-print, Diasec
135,5 x 152,4 cm
Courtesy l’artista; DZ Bank Kunstsammlung; Luhring Augustine, New York
© Gregory Crewdson



W wystawie biorą udział:
Olivo Barbieri, Sonja Braas, Adam Broomberg & Oliver Chanarin, Gregory Crewdson, Thomas Demand, Elena Dorfman, Christiane Feser, Andreas Gefeller, Andreas Gursky, Beate Gütschow, Tatjana Hallbaum, Ilkka Halso, Rosemary Laing, Aernout Mik, Saskia Olde Wolbers, Gwon Osang, Sarah Pickering, Moira Ricci, Cindy Sherman, Paolo Ventura, Melanie Wiora.

manipulacja wielki możny kłamstwo wystawa fotografia który Florencja być
Thomas Demand
Presidency (Detail), 2008
C-Print / Diasec, 223 x 310 cm
© Thomas Demand, VG Bild-Kunst, Bonn / SIAE, Rome


Wystawa „Realtà Manipolate” czynna jest od 25 września 2009 do 17 stycznia 2010.

Centro di Cultura Contemporanea Strozzina - CCCS
Piazza Strozzi
50123 Florencja
www.strozzina.org
 

manipulacja wielki możny kłamstwo wystawa fotografia który Florencja być
Elena Dorfman
Rebecca 1, 2001
dalla serie "Still Lovers"
C-Prints, Aluminium
74,6 x 74,6 cm
Courtesy l’artista
© Elena Dorfman

manipulacja wielki możny kłamstwo wystawa fotografia który Florencja być
Ben Kinsley & Robin Hewlett
Street With A View (Performance Still), 2008
Performance comunitaria per Google Street View
Courtesy Ben Kinsley & Robin Hewlett
© Ben Kinsley & Robin Hewlett
 

manipulacja wielki możny kłamstwo wystawa fotografia który Florencja być
Andreas Gefeller
Ohne Titel (Plattenbau 1) / Untitled (Panel Building 1), 2004
C-type print / Diasec
110 x 131 cm, Courtesy Thomas Rehbein Galerie, Köln
© Andreas Gefeller



www.swiatobrazu.pl