Książki100 najważniejszych zdjęć świataPytania i odpowiedziCytaty dla fotografaNajczęściej wyszukiwane

Dołącz do nas

Google+

Daj się ocenić i oceniaj



  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 4


  • Autor:
    Komentarzy: 8


  • Autor:
    Komentarzy: 13


  • Autor:
    Komentarzy: 8


  • Autor:
    Komentarzy: 12


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 43


  • Autor:
    Komentarzy: 5


  • Autor:
    Komentarzy: 8


  • Autor:
    Komentarzy: 9


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 16


  • Autor:
    Komentarzy: 15


  • Autor:
    Komentarzy: 20

Zakłady fotograficzne i fotografia warszawska w latach 1839–1920 - rozmowy o fotografii

Zakłady fotograficzne i fotografia warszawska w latach 1839–1920 - rozmowy o fotografii

Z Warszawą związane są początki fotografii polskiej. Już w kilka tygodni po paryskim oficjalnym pokazie zdjęć Daguerre’a jego wynalazek zaprezentowano w stolicy Priwislanskiego Kraju. Pokazano wówczas między innymi znane tylko z opisu dagerotypy Jędrzeja Radwańskiego wykonane w październiku 1839 roku, które przedstawiały kościół ss. Wizytek i Pałac Kazimierzowski przy Krakowskim Przedmieściu. Wykonane własnoręcznie dagerotypy służyły najwybitniejszemu pejzażyście miejskiemu XIX wieku – Marcinowi Zaleskiemu do malowania widoków Warszawy.


"Wybitny numizmatyk Karol Adolf Beyer (1818–1877), zwany ojcem polskiej fotografii, założył pierwszy stały zawodowy zakład fotograficzny w stolicy. Był wydawcą licznych albumów fotograficznych, prekursorem fotografii naukowej (w 1851 r. wykonał dagerotypy przedstawiające zjawisko zaćmienia Słońca). Jego cykl widoków placu Saskiego z lat 1861–1863, z biwakującymi tam wojskami carskimi, uważa się za pierwsze polskie zdjęcia reportażowe. Uczniowie Beyera: Jan Mieczkowski, Marcin Olszyński i Konrad Brandel nie tylko kierowali własnymi zakładami fotograficznymi, ale także w ciągu blisko 30 lat dokumentowali życie miasta. Konrad Brandel uważany jest za pierwszego polskiego fotografa prasowego. Czołową postacią fotografii przełomu XIX i XX wieku była Jadwiga Golczówna, jedna z niewielu kobiet, która w tym czasie prowadziła własne atelier w hotelu Bristol. Była też inicjatorką powstania pierwszej szkoły fotograficznej dla kobiet. W latach 1898–1905 współpracowała z właścicielem atelier fotograficznego Stanisławem Szalayem. W końcu XIX wieku swoje pierwsze zdjęcia wykonał najbardziej znany warszawski fotograf ubiegłego stulecia Zdzisław Marcinkowski.


Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja 

dla nowych użytkowników

 

Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego.

 

 

Logowanie 

dla użytkowników SwiatObrazu.pl

 

E-mail: 

 

Hasło:  

 

Zapomniałeś loginu lub hasła?

Problemy z logowaniem

 

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

  • wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
  • mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
  • forów dyskusyjnych;
  • prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
  • codziennego newslettera informacyjnego;
  • swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem