20 czerwca 2018, 14:00
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 3581 razy

7 sposobów na udane zdjęcia z wakacji

7 sposobów na udane zdjęcia z wakacji

Okres letniego wypoczynku zbliża się wielkimi krokami. Jest to też okazja wykonania wielu wspaniałych zdjęć z wakacji i każdy fotograf powinien się odpowiednio przygotować do wakacyjnych wojaży. W zależności od tego, jak zamierzamy spędzić najciekawszy okres najbliższych trzech lub czterech miesięcy, nasze przygotowania, zgromadzony sprzęt oraz techniki wykonywania zdjęć będą się prezentowały nieco inaczej. O tym właśnie traktuje poniższy poradnik.

Trudno jest napisać kompletny, dobry poradnik fotografii wakacyjnej – przypuszczalnie nawet byłoby to niemożliwe, albo zakończyłoby się powstaniem opasłej książki o bardzo rozległej tematyce. Sposobów spędzania wolnego czasu latem jest bowiem naprawdę wiele, szczególnie w dzisiejszych czasach oferujących bardzo wiele możliwości. Niemniej jednak chcemy przekazać Wam garść wiedzy przydatnej latem, gdy – jak powszechnie wiadomo – umysł odpoczywa, a część szarych komórek lubi pozostać w domu. Liczymy na to, że zawarte tu informacje przydadzą się podczas wykonywania zdjęć z wakacyji.

zdjęcia z wakacji
Wakacje – okres wypoczynku i beztroski powinien na zdjęciach zostać ukazany dokładnie w taki właśnie sposób. Nie chodzi tylko o to, żeby rozpoznać siebie pod Wieżą Eiffla, czy nad jeziorem i przypomnieć sobie ten miły czas. Sztuka polega na tym, aby ktoś, kogo tam z nami nie było, mógł patrząc na te zdjęcia choć przez chwilę poczuć to samo, co my wtedy. 

 

1. Planujemy przed wyjazdem i robimy wszystko, aby zrealizować te plany

Wielu z nas przed wakacjami snuje iście napoleońskie plany nie zastanawiając się, czy wystarczy nam czasu na ich realizację, nie mówiąc już o chęciach. Tymczasem znacznie lepiej sprawdza się podejście realistyczne – czasu mamy ograniczoną ilość, trzeba go wykorzystać jak najlepiej. To samo dotyczy fotografii. Jest to tym ważniejsze, że plany te mają najczęściej zasadniczy wpływ na to, co zabieramy ze sobą.

2. Bierzmy to, co potrzebne – nie więcej

Wyjeżdżając na wakacje chcielibyśmy brać ze sobą jak najmniej, lecz ostatecznie i tak zazwyczaj dźwigamy więcej, niż byśmy chcieli. A jeśli do tego dorzucimy cały sprzęt fotograficzny, jaki wydaje nam się, że powinniśmy zabrać… Często właśnie wtedy okazuje się, jak duży mamy kłopot. A tymczasem solidne "przepracowanie tematu" pozwala najczęściej zredukować ilość zabieranego sprzętu naprawdę do minimum, a już na miejscu okazuje się, że mamy ze sobą dokładnie to, czego potrzebujemy. A więc wszystko to, co zostawiliśmy w domu byłoby dla nas tylko zbędnym ciężarem.

Pierwsza i najważniejsza rzecz, to dokładne przemyślenie tego, jakie zdjęcia będziemy robić. Planujemy wyłącznie wykonywanie zdjęć krajobrazowych podczas górskiej wycieczki z plecakiem? To nie zabierajmy ze sobą ciężkiego telezooma 70-200/2.8. Oczywiście jest to wspaniały sprzęt i również w górach często mógłby się przydać, ale 1,5 kg wagi to nie jest coś, co należy mieć pod ręką tylko dlatego, że "może będzie potrzebny". Musimy wiedzieć, że będzie potrzebny – w przeciwnym wypadku zostawmy go.

Tak właśnie należy postępować kompletując wyposażenie na wyjazd wakacyjny – bez litości i sentymentów, ponieważ stawką jest nasz komfort. Czasem warto też poczynić pewne kompromisy: po co np. zabierać komplet jasnych szkieł, jeśli mamy pod ręką całkiem niezły superzoom zastępujący je wszystkie? Zgoda, jakość zdjęć z takiego obiektywu nie będzie tak wspaniała, a i jego jasność jest gorsza, ale bądźmy wobec siebie szczerzy: czy zamierzamy korzystać z ultramałej głębi ostrości, jaką daje światło f/1.4 przy ogniskowej 85 mm lub f/2.8 przy 200 mm? Jeśli odpowiedź pytanie brzmi "nie", to znaczy, że sprzęt do sesji ślubnych należy zostawić w domu.

Zasady te powinny być przez nas przestrzegane tym bardziej, jeśli nasz wyjazd zakłada podróżowanie samolotem. Dochodzi tu dodatkowo kwestia możliwości kradzieży. W wielu przypadkach bezpieczeństwo sprzętu gwarantuje tylko przewożenie go w bagażu podręcznym – a ten jak wiadomo jest bardzo ograniczony. Pamiętajmy o tym.

[kn_advert]

3. Warto wstawać wcześniej

Chyba każdy fotograf wie, że okres dnia, w którym odbywa się większość wakacyjnych aktywności na świeżym powietrzu niezbyt sprzyja fotografii. Jeżeli naszym celem jest dokumentowanie tego, co robimy my i nasi znajomi bądź rodzina, to musimy się z tym pogodzić. Jeżeli jednak pragniemy uwiecznić na naprawdę wspaniałych zdjęciach miejsce, w którym się znajdujemy, powinniśmy wybrać sobie ku temu odpowiedni moment.
 

zdjęcia z wakacji
Kiedy fotografujemy egzotyczne dla nas miejsce, które mieliśmy przyjemność odwiedzić latem, pamiętajmy o tym, aby starać się uchwycić je w możliwie jak najlepszym świetle. Wówczas będzie się ono prezentowało naprawdę magicznie. 

 

Obserwujmy światło – kiedy jest najlepsze, jak długo to trwa (a więc ile czasu mamy na zrobienie zdjęcia). Wypróbujmy poranne i wieczorne Złote Godziny (pod każdą szerokością geograficzną wyglądają one nieco inaczej i trwają dłużej lub krócej), spróbujmy naszych sił z Niebieską Godziną (okres tuż po zachodzie Słońca, idealny do wykonywania zdjęć nocnych z uwagi na piękną barwę nieba). I przede wszystkim postarajmy się wstawać naprawdę wcześnie, ponieważ to właśnie w okolicach świtu dysponować będziemy nie tylko wspaniałym oświetleniem, ale też znacznie większą swobodą w doborze kadru.

Dlaczego to ostatnie jest takie ważne? Spróbujcie kiedykolwiek wykonać zdjęcie miejsca, które w okresie wakacyjnym odwiedzane jest przez liczne rzesze turystów – z pewnością ktoś wejdzie Wam w kadr. Jednak wcześnie rano szansa natknięcia się na tłumy przelewające się w tę i z powrotem jest znacznie mniejsza.

[kn_free]

4. Fotografowanie czy wypoczynek z innymi? Czasem trzeba się zdecydować

Wielu ludzi wyobraża sobie uprawianie wakacyjnej fotografii w taki sposób, że wypoczywa wraz z rodziną bądź przyjaciółmi, z którymi wybrał się na urlop, a od czasu do czasu wyciągnie aparat i zrobi kilka zdjęć, które po powrocie do domu okażą się arcydziełami. I najczęściej tak właśnie jest (może poza tymi arcydziełami) – w ten właśnie sposób powstają te wszystkie sympatyczne, często poprawne, choć dalekie od wybitnych zdjęcia pamiątkowe. Jest tak z wielu powodów.
 

zdjęcia z wakacji
Spędzając "klasycznie" wakacje wraz z bliskimi i aparatem musimy pogodzić się z tym, że nasze zdjęcia będą miały charakter kroniki. Aparat realizujący to zadanie powinien przede wszystkim nie przeszkadzać i być możliwy do obsłużenia przez wszystkich – w końcu nie zawsze my będziemy z niego korzystać. Amatorska, lekka lustrzanka sprawdzi się w takim zadaniu całkiem nieźle.

 

Przede wszystkim kwestia podzielności uwagi: wbrew powszechnej opinii fotografowanie absorbuje i często wymaga znacznej ilości czasu. Znalezienie pomysłu, dopracowanie kompozycji, przygotowanie sprzętu, odczekanie na właściwy moment – to wszystko trwa. Mówi się wręcz czasem o "konieczności wychodzenia zdjęcia". Jeśli do tego dodamy wspomniany wcześniej problem oświetlenia, to może okazać się, że nasze plany fotograficzne często kolidują z planami innych osób, które niekoniecznie muszą podzielać naszą pasję i będą chciały na nas czekać, albo też wyruszać w trasę wtedy, kiedy my.

Jeżeli zatem chcemy fotografować i mamy już pomysł na zdjęcia (chociaż jakiś jego zarys), to najlepszym pomysłem może się okazać wyznaczenie sobie "dnia z aparatem". Jeżeli w grupie mamy też innych miłośników fotografii, to jak najbardziej możemy taki dzień zaplanować wspólnie, lecz tutaj pojawia się jedno zastrzeżenie: w momencie wyciągnięcie aparatów nie powinniśmy sobie nawzajem przeszkadzać. Inaczej po prostu nic z tego nie wyjdzie. Zasada ta oczywiście nie obowiązuje, gdy naszym celem jest dokumentowanie wakacyjnej aktywności grupy. W takim wypadku jednak aparat należy mieć zawsze pod ręką, bo nigdy nie wiadomo, kiedy zdarzy się coś ciekawego.

5. Pejzaże i przyroda

Osoby ceniące wypoczynek na łonie natury, a także ci, dla których wymarzone wakacje to góry, plecak i namiot, podczas swoich wędrówek najczęściej wykonują oczywiście klasyczne zdjęcia pamiątkowe (jak wszyscy), ale też – a czasem przede wszystkim – fotografie krajobrazowe i przyrodnicze. A ponieważ te dwa gatunki fotografii wiążą się ze specyficznymi wymaganiami, toteż przygotowanie do tego typu wakacji z punktu widzenia osoby robiącej zdjęcia jest dosyć proste.

Co zabrać ze sobą

Kompletując wyposażenie fotograficzne z myślą o szeroko pojętej fotografii przyrodniczej (szczególnie tej uprawianej "przy okazji" wakacyjnych wędrówek) głównym kryterium ograniczającym jest po prostu ilość sprzętu, z jakim będziemy czuć się w miarę komfortowo. I tak jeśli mamy naprawdę dużo miejsca w plecaku, najlepiej sprawdzi się sprzęt wysokiej klasy, np. lustrzanka małoobrazkowa z dobrymi szkłami (szeroki kąt – zoom lub obiektyw stałoogniskowy – do krajobrazu, długie makro i/lub długi zoom do przyrodniczej). W przypadku pewnych ograniczeń dobrym rozwiązaniem będzie mała lustrzanka amatorska z obiektywem typu superzoom lub bezlusterkowiec z kilkoma szkłami. 

Miłośnicy fotografowania natury z bliska oraz w silnym powiększeniu mogą mieć tu spory dylemat – czy decydować się na zakup obiektywu makro o dłuższej, czy też krótszej ogniskowej. Krótsza w tym wypadku oznacza zakres od 50 do około 90 mm, a dłuższa od ok. 100 do 150 mm lub nawet więcej (wartości podane dla ekwiwalentu małego obrazka, a więc obiektyw makro 60 mm f/2.8 przeznaczony dla aparatu z matrycą 35 mm będzie klasyfikowany jako krótki, dla formatu APS-C jako średni, a dla Cztery Trzecie i Mikro Cztery Trzecie jako długi). Dlaczego jest to dylemat? Ponieważ każda grupa szkieł ma mocne i słabe strony. Modele krótsze są z reguły nie tylko tańsze, ale też mniejsze i lżejsze, co w trasie ma spore znaczenie. Wymagają jednak znacznego zbliżenia się do fotografowanego obiektu i przez to w plenerze sprawiają problemy ze światłem i kompozycją.

Dłuższe modele są z kolei o wiele większe i cięższe, droższe (czasem nawet znacznie), lecz fotografowanie nimi to czysta przyjemność. Przy swoim zakresie ogniskowych stanowią też dla fotografującego miłośnika przyrody sprzęt znacznie bardziej uniwersalny, niż szkła podobne do optyki typu standard i portretowej. Czy możliwy jest tutaj kompromis? Cóż, wiele zależy od formatu matrycy w aparacie oraz samego typu korpusu. W przypadku lustrzanek małoobrazkowych praktycznie nie ma wyboru – szkła makro o ogniskowej rzędu 100 mm są duże i ciężkie, bo tak każe fizyka. Jednak już dla lustrzanek formatu APS-C można znaleźć konstrukcje znacznie mniejsze, a bezlusterkowce o tego typu matrycy lub mniejszej (szczególnie Mikro Cztery Trzecie) dysponują już bardzo atrakcyjnymi modelami. Niestety zależność długości ogniskowej do ceny w przypadku szkieł makro pozostaje niezmienna – dłuższe szkła oferujące tę samą, wysoką skalę odwzorowania są droższe od krótszych odpowiedników.

Z wyposażeniem dodatkowym jest nieco inaczej – znajdzie się tu kilka rzeczy, bez których trudno mówić o ambitnym fotografowaniu. Do tego grona należy niewątpliwie statyw, który jest po prostu niezbędny w większości sytuacji fotograficznych. Dobrze jest mieć też filtry: polaryzacyjny, połówkowy oraz neutralny szary. Umożliwią nam one wykorzystanie technik, których raczej nie podrobimy skutecznie w Photoshopie. No i oczywiście odpowiedni zapas kart pamięci (minimum dwie) oraz zapasowych akumulatorów (minimum jeden). Nigdy nie wiadomo, kiedy będziemy mieli okazję skopiować gdzieś zdjęcia i podładować źródła zasilania.

Na co zwracać uwagę

Jeżeli wędrujemy sami lub w niewielkim gronie (szczególnie gdy osoby nam towarzyszące również lubią robić zdjęcia), mamy sporo swobody w wykonywaniu zdjęć. Oczywiście marszruta (jeśli obowiązuje) jest rzeczą świętą, ale poza tym nasze możliwości jako fotografów są duże i warto to wykorzystać. Zwracajmy uwagę na wszystko – piękno przyrody przejawia się zarówno w ogromnych przestrzeniach, jak i pojedynczych roślinach i drobnych detalach. Temat na zdjęcie w każdej chwili może rozpościerać się przed nami, albo też skrywać się u naszych stóp.

Wiele zależy od tego, jaki charakter mają nasze wakacje. Jeżeli przebywamy dłużej w jakimś miejscu, możemy spróbować sobie "wychodzić temat" – gdy zauważamy coś intrygującego, nie fotografujemy od razu, lecz wracamy w dane miejsce kilkakrotnie. Szukamy inspiracji, planujemy kompozycję, czekamy na właściwe światło. W pewnym momencie będziemy wiedzieli, że "to jest to". Nieco inaczej będzie w trakcie wędrówki – tutaj, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że w dane miejsce już nie wrócimy, decyzje trzeba podejmować szybko.

Jak fotografować

Niezależnie od tego, czy jesteśmy w jakimś miejscu dłużej, czy też nie, gdy już wyciągamy aparat, nie spieszmy się (no chyba, że tematem są dzikie zwierzęta bądź ptaki – wówczas refleks jest wskazany). Dlatego też jeśli znajdziemy temat, który nas zainteresuje i który uznamy za wartościowy, spróbujmy podejść do niego na kilka sposobów – eksperymentujmy z ekspozycją, kompozycją, kadrami pionowymi i poziomymi… W ten sposób z większym prawdopodobieństwem uzyskamy coś naprawdę ciekawego.
 

zdjęcia z wakacji
Jeżeli wygląd nieba nie jest zachęcający lub ogólne warunki oświetleniowe nie sprzyjają umieszczaniu go w kadrze (jest np. środek dnia i kontrast pomiędzy obszarami ziemi i nieba jest zbyt duży) nic nie stoi na przeszkodzie, aby element ten wyeliminować z kompozycji. Patrząc z góry na rozpościerający się krajobraz można dostrzec w nim wspaniałe, warte uwiecznienia na zdjęciu kształty.

 

Jeśli chodzi o wskazówki dotyczące ustawień aparatu, to obowiązują powszechnie znane zasady dotyczące wykonywania takich zdjęć: a więc przy krajobrazie statyw, filtr połówkowy (jeśli mamy), polaryzacyjny (lecz pamiętajmy, że jeśli słońce znajduje się przed nami lub za naszymi plecami to efekt polaryzacji nieba będzie znikomy), duża wartość przysłony i kompozycja, w której unikać będziemy (poza bardzo nielicznymi i dobrze umotywowanymi przypadkami) umieszczania linii horyzontu w centrum kadru. Dodatkowo jeśli w kadrze znajdzie się jakiś strumień, potok lub wodospad, przyda się filtr szary, umożliwiający stosowanie dłuższych czasów ekspozycji. Podobnie przy makrofotografii podstawą jest statyw i najczęściej ręczne ustawianie ostrości, natomiast przy fotografowaniu ptaków i zwierząt, gdy trzeba działać szybko i dyskretnie, wskazany jest monopod.

Warto też pamiętać o pewnej dość uniwersalnej radzie dotyczącej fotografii przy świetle naturalnym: jeśli jest ono niezbyt sprzyjające do wykonywania zdjęć w ujęciu ogólnym (np. krajobraz), to bardzo często sprawdza się dobrze przy fotografii makro lub polowaniu na abstrakcyjne kształty w zbliżeniach rozmaitych roślin, kamieni, czy drobnych elementów pejzażu. W tym pierwszym przypadku idealne warunki to pochmurne niebo dające światło "płaskie" i rozproszone, a w tym drugim blask słońca o wysokim kontraście. Zasada ta obowiązuje w każdą stronę – zawsze, ale to naprawdę zawsze warunki oświetleniowe pozwolą nam wykonać ciekawe zdjęcie. Trzeba tylko mieć oczy szeroko otwarte i umieć to zauważyć. Zresztą w przypadku oświetlenia rozproszonego i mało kontrastowego istnieje jeszcze jedna metoda naprawienia tej sytuacji: filtr polaryzacyjny, którego użyteczność znacznie wykracza poza poprawianie wyglądu nieba i wody.

 

6. Fotografia podróżnicza

Dla wielu z nas idealne wakacje oznaczają podróż w egzotyczne miejsce. W zależności od tego, co nas naprawdę interesuje, tym miejscem może być któraś ze sławnych światowych stolic, greckie lub egipskie All Included, zaułki Maroka bądź też inne miejsce. Tym, co je łączy jest jednak podróż. A skoro podróż, to i fotografia podróżnicza oraz pamiątkowa. W końcu wakacje bez przywiezienia z nich żadnych zdjęć to nie wakacje.

Co zabrać ze sobą

Planując podróż w dalekie miejsca jesteśmy bardzo mocno ograniczeni ilością możliwego do zabrania bagażu, dlatego też nasze przygotowania powinny być szczególnie dokładne. Należy wziąć pod uwagę przewidywane środki transportu z jakich będziemy korzystać, liczbę walizek, toreb, ilość zabieranych rzeczy oraz fakt, że aparat najprawdopodobniej stale zechcemy mieć przy sobie. Tutaj obowiązują podobne zasady, co w opisanych na poprzedniej stronie wakacji z plecakiem, z tym że statyw będzie już raczej sprzętem opcjonalnym, choć niewątpliwie przydatnym. Więcej osób będzie też decydować się zapewne na aparaty kompaktowe, które mają tę zaletę, że zajmują naprawdę mało miejsca – szczególnie w porównaniu z większymi lustrzankami – a przy tym nie wymagają kompletowania optyki.

Podsumowując, wybór sprzętu na podróż w dalekie strony jest znacznie bardziej dowolny, niż mogłoby się zdawać i powinien zależeć (oprócz wspomnianych przed chwilą kwestii gabarytowo-bagażowych) głównie od naszych przyzwyczajeń. Jeśli lubimy fotografować lustrzanką, weźmy lustrzankę (choć zalecany jest raczej jeden obiektyw uniwersalny, np. superzoom, niż cała torba szkieł), a jeśli chcemy coś mniejszego, to bezlusterkowiec. Ważne, byśmy dobrze znali ten sprzęt i nie musieli uczyć się jego obsługi już podczas wyjazdu. To ostatnie grozi bowiem utratą wielu okazji do wykonania dobrych zdjęć.

Na co zwracać uwagę

Gdy jesteśmy po raz pierwszy w nowym, egzotycznym miejscu, nasze zmysły atakowane są ze wszystkich stron dziesiątkami doznań. Nawet wprawny fotograf potrzebuje nieco czasu, aby przywyknąć do nowej sytuacji i praktycznie od nowa selekcjonować rzeczywistość. Jest to jednak konieczne – w innym wypadku grozi nam, że praktycznie nie oderwiemy palca od spustu i wykonamy tyle zdjęć, że nawet ich nie obejrzymy. Tymczasem znacznie lepiej jest "ustrzelić" jeden kadr w pełni oddający charakter miejsca, niż 10 migawek o znikomej treści i estetyce.
 

poradnik fotografia wakacyjna sprzęt aparaty kamery akcesoria wakacje twoich marzeń na zdjęciach
W większości odwiedzanych przez podróżników i turystów miast znaleźć można miejsca tak charakterystyczne i piękne, że po prostu nie sposób zrobić w nich zdjęć, które byłyby nudne czy mało interesujące. Znacznie trudniejsze jest natomiast uniknięcie wpadnięcia w banał. Jak więc sfotografować coś tak, aby tylko patrząc na zdjęcie chciało się wrócić w to samo miejsce? Rozglądając się za tym, co nas zachwyca, zadziwia lub w inny sposób przykuwa naszą uwagę. (Fot. James Clear)

 

W takich sytuacjach przydaje się doświadczenie, jakim dysponują miłośnicy uprawiania fotografii ulicznej: nabyta umiejętność wyławiania widoków i sytuacji trwających niejednokrotnie bardzo krótko, a stanowiących doskonały temat do zdjęć. Szukajmy lokalnego kolorytu, ignorujmy turystów (niekiedy bardzo trudne), nie bójmy się podejść bliżej do tego, co nas interesuje.

Wiele atrakcyjnych wizualnie miejsc znanych jest też wśród fotografów z tego, że o określonych porach dnia i roku panujące w nich warunki oświetleniowe sprzyjają wykonywaniu zachwycających zdjęć. Dobrze jest przed wyjazdem dowiedzieć się, czy i kiedy w miejscu, do którego jedziemy zdarza się taka sytuacja oraz na czym polega jej wyjątkowość. Na miejscu zaś ćwiczmy nasz "fotograficzny zmysł" i wypatrujmy nie tylko interesujących sytuacji i miejsc, ale też pięknego światła. Szybko nam się to opłaci.

Jak fotografować

Starajmy się wchodzić w interesujące nas miejsce jak najbardziej przygotowani. Jeśli na przykład zwiedzamy ciasne zaułki Maroka z lustrzanką czy bezlusterkowcem, to weźmy ze sobą tylko obiektyw szerokokątny. Inne raczej nie będą nam potrzebne, natomiast staną się powodem do ciągłych obaw – czy nie uszkodzimy, nie zgubimy lub czy nas nie okradną. Jeśli chodzi o propozycje konkretnych ustawień aparatu, to w tej kwestii trudno cokolwiek doradzić – możliwych sytuacji, z którymi będziecie mieć do czynienia jest niezliczona ilość. Jeżeli jednak nie czujecie się pewnie, to na początek kwestie związane z ekspozycją powierzcie automatyce aparatu (tryb P jest tutaj szczególnie użyteczny), a sami skupcie się na kompozycji.
 

zdjęcia z wakacji
Oczy szeroko otwarte – to podstawa podczas szukania tematów do zdjęć i fotografowania w miejscu, w którym jesteśmy po raz pierwszy. Czasem wręcz będziemy musieli przerwać na chwilę zwiedzanie i podziwianie, pragnąc zrobić naprawdę dobre, przemyślane i dopracowane zdjęcie. I vice versa, jeżeli odkryjemy, że podziwianie rzeczywistości wokół nas bardzo nas absorbuje i czerpiemy z tego autentyczną przyjemność, to odłóżmy na moment aparat. Nie da się patrzeć na świat własnymi oczami i z perspektywy matówki jednocześnie. (Fot. Nikon)

 

Przy wykonywaniu tradycyjnych zdjęć pamiątkowych (my na tle jakiegoś ciekawego miejsca) pamiętajmy o tym, żeby nie popełniać dwóch najbardziej typowych dla tego rodzaju fotografii błędów. Po pierwsze, starajmy się zachować odpowiednie proporcje w kadrze między nami a tłem – my musimy być bez problemu rozpoznawalni, a tło widoczne w całości. Przy większych obiektach oznacza to konieczność fotografowania aparatem ustawionym na krótką ogniskową, stojąc dość blisko fotografowanej osoby i daleko (czasem nawet bardzo daleko od tła). Druga kwestia to oświetlenie: jeśli np. tło oświetlone jest jasno, a my staniemy w cieniu, to na zdjęciu albo pierwszy plan wyjdzie niedoświetlony, albo widok w tle będzie zbyt jasny. Szukajmy więc miejsc o podobnym stopniu nasłonecznienia zarówno w obrębie pierwszego planu, jak i tła. Jeżeli będziemy pamiętać o tych dwóch szczegółach, reszta powinna już być całkiem prosta.

[kn_advert]

7. Plaża, morze i głębiny

Tak jak jedni kochają góry i są w stanie jeździć w nie przy każdej nadarzającej się okazji, tak dla innych idealną formą wypoczynku jest wyjazd nad morze. A ponieważ już od wielu lat nie musimy się ograniczać do naszego rodzimego Bałtyku, lecz swobodnie odwiedzamy wszystkie morza Europy, a coraz częściej również innych kontynentów, więc nowych widoków i okazji do wykonania ciekawych zdjęć jest w naszym zasięgu coraz więcej – tym bardziej, że sprzęt fotograficzny też nam to bardzo ułatwia.

Co zabrać ze sobą

Osoby planujące spędzić wakacje nad morzem mają w kwestii wyboru sprzętu fotograficznego kilka drobnych problemów do pokonania. Przede wszystkim nawet jeśli nie zamierzają ze swoim aparatem wchodzić do wody, to powinny mieć na uwadze, że owo wspaniałe miejsce wypoczynku dla sprzętu fotograficznego jest – mówiąc delikatnie – niezbyt korzystnym środowiskiem. Piasek i wilgoć są w stanie uszkodzić matrycę, optykę i części mechaniczne aparatu niezależnie od tego, czy jest to kompakt, bezlusterkowiec czy lustrzanka. Jeśli po powrocie z wakacji usłyszycie przy okazji zoomowania lub ustawiania ostrości w Waszym sprzęcie ciche chrobotanie, którego wcześniej nie było, to jest to pierwsze i ostatnie ostrzeżenie, jakiego udziela nam sprzęt: czas na czyszczenie w serwisie.

Warto też zauważyć, że słona woda z uwagi na swoje silne działanie korozyjne jest dla wnętrza aparatu (czy jakiegokolwiek innego urządzenia elektrycznego) znacznie bardziej zabójcza, niż woda słodka. Jak bardzo? Lepiej, abyście się o tym nigdy nie przekonali.

Drugim problemem jest to, że jeśli chcemy, aby nasz sprzęt był bezpieczny, to będąc na plaży powinniśmy go mieć przy sobie, albo też pozostawiać go wyłącznie pod opieką kogoś, komu ufamy. Im większy aparat i im więcej mamy do niego wyposażenia dodatkowego, tym gorzej dla nas i naszego wypoczynku. Dlatego też dla osób lubujących spędzać wolny czas na plaży i w morzu proponujemy zaopatrzenie się w model wodoodporny – nie musi być to nawet sprzęt przystosowany do pracy pod wodą na głębokości większej, niż 1,5 metra (chyba, że zamierzamy z nim nurkować). Ważne, żeby wytrzymał bez szwanku kontakt z falami i chociaż chwilowe zanurzenie.

Jeżeli natomiast nasze wakacyjno-fotograficzne plany obejmują płetwonurkowanie z aparatem, to powinniśmy dopilnować, aby wodoodporność naszego sprzętu odpowiadała głębokości, na jaką będziemy schodzić oraz ile czasu spędzimy pod wodą (normy wytrzymałościowe sprzętu przystosowanego do pracy pod wodą uwzględniają te dwa parametry). Jeśli zaś nasza cyfrówka nie jest przystosowana do działania w takich warunkach, to poszukajmy dla niej odpowiedniej obudowy. Dla większości aparatów cyfrowych dostępne są mniej i bardziej zaawansowane konstrukcje obudów, pokrowców oraz worków umożliwiających fotografowanie pod wodą – jest to zarówno osprzęt firmowy, jak i oferowany przez producentów niezależnych.

Nieco inaczej powinni natomiast postąpić fotografowie, których morze interesuje jako temat fotografii krajobrazowej. Ci niestety powinni poświęcić nieco przyjemnych chwil spędzonych na plaży i wybrać się w plener ze sprzętem typowym dla klasycznej fotografii krajobrazowej.

Na co zwracać uwagę

Plaża, słońce i morze to przede wszystkim okazja do dobrej zabawy – i to właśnie najczęściej będzie tematem naszych wakacyjnych zdjęć, jeśli spędzimy wakacje w nadmorskim kurorcie. Warto jednak na krótką chwilę chociaż przerwać uwiecznianie wygłupów własnych oraz naszych towarzyszy i zainteresować się samym morzem. A jest to żywioł piękny i bardzo zmienny. Dobrze jest go obserwować nad ranem i w porze zachodów słońca, a także przy okazji rozmaitych załamań pogody. A jeżeli uda nam się znaleźć miejsce o interesujących walorach wizualnych (ładna linia brzegowa, dobrze wychodząca pod względem kompozycyjnym na zdjęciach) to starajmy się odwiedzić je kilkakrotnie, aby sprawdzić jak wygląda w innym oświetleniu i przy zróżnicowanych warunkach pogodowych. Istnieje spora szansa, że za którymś razem trafimy wręcz idealnie.
 

zdjęcia z wakacji
Chwila wytchnienia, np. podczas wycieczkowego rejsu, jest doskonałą okazją, aby bez pośpiechu, w spokoju rozejrzeć się za ciekawym kadrem. Może być to też okazja do uchwycenia na zdjęciu nieco innego rodzaju sceny, niż zwykle. 

 

Na samej plaży czekają na nas z kolei rozmaite ujmujące detale – ślady, gałązki, muszle i inny materiał naniesiony przez wodę. Do tego rozmaite kształty mniej lub bardziej regularne. A więc, mówiąc krótko, prawdziwy raj dla miłośników fotografii minimalistycznej, którą (w odróżnieniu od krajobrazowej) można uprawiać przez cały dzień, praktycznie niezależnie od panujących warunków oświetleniowych.

W przypadku fotografii podwodnej problemu nie ma: tematy ciekawych zdjęć pojawiają się same. Wystarczy jedynie mieć pod ręką aparat i umieć z niego korzystać w tak nietypowych warunkach. I przede wszystkim pamiętać o kwestiach bezpieczeństwa – nie warto ryzykować życiem dla zdjęcia. A o to nietrudno, szczególnie wtedy, gdy nasze doświadczenie w nurkowaniu jest niewielkie.

Jak fotografować

W przypadku fotografii przedstawiającej nadmorskie widoki w postaci typowych pejzaży sprawa jest prosta: obowiązują tutaj zasady identyczne, jak podczas wykonywania "normalnych" zdjęć krajobrazowych. Ważne, aby mieć przy sobie filtry połówkowy (różnica jasności pomiędzy obszarem nieba i morzem potrafi być naprawdę duża, a linia horyzontu jest często tak równa, że znakomicie sprawdzają się tu mocne filtry o twardym przejściu) oraz neutralny (eksperymenty z długimi czasami ekspozycji w przypadku morza dają wspaniałe rezultaty). Może to zresztą prawdziwy "fotograficzny samograj" i praktycznie sam dostarcza wspaniałych tematów, choć jego zmienność potrafi utrudniać fotografowanie.
 

zdjęcia z wakacji
Nadmorskie krajobrazy urzekają piękną paletą barw i bogactwem emocji, jakie budzą u oglądających. Starajmy się te cechy (a także inne dostrzeżone podczas naszych wypraw plenerowych) uwieczniać na zdjęciach przy użyciu wszystkich dostępnych nam środków.

 

Jeśli chodzi o plażową fotografię pamiątkową, to należy pamiętać o kilku sprawach. Po pierwsze, sięgając po aparat zawsze upewniajmy się, czy na obiektywie nie mamy piasku – w ferworze zabawy jest o to bardzo łatwo. Po drugie, upewnijmy się, czy nasz aparat dobrze radzi sobie z poprawnym ustawieniem ekspozycji, ponieważ w przypadku jasnych scen (plaża sprawia tutaj podobne problemy, co w zimie śnieżny krajobraz). Jeżeli na kilku zdjęciach próbnych okaże się, że kadry wychodzą zbyt ciemne, wprowadźmy dodatnią korektę ekspozycji na poziomie ok. +1,5 EV (dokładna wartość zależeć będzie od sytuacji). Jeżeli fotografujemy aparatem w trybie pełnej automatyki, dobrym pomysłem może być skorzystanie z programu tematycznego o nazwie w rodzaju "Plaża" lub "Śnieg/Plaża".

Typowo nadmorskie fotografie przedstawiające zachody słońca, jakie każdy przebywający na plaży fotograf choć raz podczas pobytu zapewne zechce wykonać, to również wyzwanie dla układów pomiaru światła w aparacie. W tym wypadku aparat może jednak zarówno rejestrować obraz zbyt jasny, jak i zbyt ciemny, a to z powodu wysokiego poziomu kontrastu sceny. Musimy samodzielnie kontrolować sytuację i stosować odpowiednią dla każdego przypadku korektę ekspozycji pamiętając o tym, że fotografie przedstawiające zachody słońca (o ile nie korzystamy z pomocy filtra połówkowego) najczęściej przedstawiają krajobraz w postaci zarysu i należy się z tym po prostu pogodzić.
 

zdjęcia z wakacji
Fotografia podwodna to marzenie wielu amatorów wykonywania zdjęć i podziwiania natury. W dzisiejszych czasach, dzięki lepszej dostępności aparatów cyfrowych przystosowanych do pracy pod wodą oraz dużemu rozpowszechnieniu "podmorskich wycieczek" jest na wyciągnięcie ręki prawie każdego turysty

 

W przypadku fotografii podwodnej czeka na nas cała masa wyzwań, o których traktują obszerne dedykowane teksty, z którymi warto się zapoznać. Jeżeli przystępujemy do niej po raz pierwszy, pamiętajmy o kilku podstawowych kwestiach. Po pierwsze, w wodzie jest mniej światła i uzyskanie właściwej ekspozycji może być problemem, a podniesienie czułości ISO – koniecznością. Po drugie, aparat prawie na pewno będzie miał problemy z poprawnym zbalansowaniem bieli w trybie automatycznym, więc jeżeli nasz sprzęt dysponuje dedykowanym ustawieniem do zdjęć podwodnych, to z niego skorzystajmy. I wreszcie kwestia pola widzenia obiektywu – na skutek zjawisk optycznych (załamanie światła na granicy ośrodków) podczas wykonywania zdjęć pod wodą w naszym aparacie wystąpi zjawisko zmniejszenia pola widzenia analogiczne do wydłużenia ogniskowej obiektywu. Dlatego też aparat z optyką szerokokątną jest w tym wypadku jak najbardziej wskazany.

Udane zdjęcia z wakacji - na zakończenie

Pamiętajcie o jednym: żeby z wakacji wrócić z kartami pamięci pełnymi doskonałych zdjęć, trzeba pojechać na nie z aparatem, a na miejscu robić z niego użytek. Jest to truizm, lecz jak pokazuje praktyka wakacyjne nieróbstwo nie zawsze sprzyja robieniu zdjęć. A ze sprzętu fotograficznego leżącego w torbie zamkniętej w hotelowej szafie chyba jeszcze nikt nie miał żadnego pożytku. Do usłyszenia po wakacjach!

 

 



www.swiatobrazu.pl