Zoom na prezenty - świąteczny poradnik zakupowy

Zoom na prezenty - świąteczny poradnik zakupowy

Jak co roku grudzień to okres wzmożonych poszukiwań ciekawych prezentów świątecznych. I jak zwykle osoby pragnące kupić coś zapalonemu fotografowi przeżywają piekielne męki, nie wiedząc, na co się zdecydować. Nasz tegoroczny poradnik ma pomóc Wam w tym zadaniu, a także tej części z Was, która właśnie pisze list do św. Mikołaja i zastanawia się, na co w ramach nieziemsko ciasnego budżetu może sobie pozwolić.


Akcesoria


Wspaniałym prezentem fotograficznym są dodatki do zasadniczego wyposażenia, a także wszelkie rzeczy "okołofotograficzne". Dobry prezent dla fotografa może być np. związany z cyfrowym warsztatem pracy. Opcji jest tutaj bardzo wiele i każdy znajdzie coś dla siebie.

Monitory

EIZO ColorEdge CS2420 – cena 3350 zł

Wysokiej klasy monitor o przekątnej ekranu 24 cale i rozdzielczości 1920×1200 pikseli do zastosowań graficznych, kierowany do wymagających hobbystów i amatorów fotografii i pracy z grafiką komputerową. Oferuje wiele zaawansowanych funkcji typowych dla monitorów z rodziny ColorEdge, a jednocześnie charakteryzuje go atrakcyjna cena. Do jego najważniejszych cech należy: obsługa 99% barw z przestrzenią Adobe RGB, jednoczesne wyświetlanie kolorów z palety 10-bitowej oraz fabryczna regulacja krzywej gamma zapewniająca idealnie płynne przejścia tonalne dla wszystkich barw. Na uwagę zasługuje też wyjątkowo wyrównana jasność obrazu na całej jego powierzchni, dzięki firmowej technologii EIZO DUE, z której znane są najbardziej zaawansowane konstrukcje tego producenta. Całość uzupełnia elegancka minimalistyczna stylistyka, szybki rozgałęźnik USB 3.0 z wygodnie zlokalizowanymi portami oraz szereg innych użytecznych cech.
 

Zoom na prezenty świąteczny poradnik zakupowy Święty Mikołaj Święta Bożego Narodzenia Boże Narodzenie Gwiazdka
EIZO ColorEdge CS2420 (Fot. EIZO)

"Następca CS240, od którego różni się tylko wyglądem, zdecydowanie bardziej pasującym do dzisiejszych czasów. Wszystkie komponenty, parametry, a nawet warunki gwarancji są identyczne jak w CS240 – a więc oferuje on szeroki gamut i najlepszy stosunek ceny do jakości w tej klasie monitorów." – Tomasz Pluszczyk

"Obecnie jest to sprzęt o najlepszym stosunku ceny do jakości dostępny na rynku i to nawet jeśli przyjąć, że jedynymi cechami, w których CS2420 przewyższa model CS240, są stylistyka i wygląd zewnętrzny. Nowy ekran jest w istocie bardzo podobny do zastosowanego w starym CS240, odznacza się jedynie odrobinę mniejszą równomiernością kolorystyki. Nie jest to więc niestety aż tak dobry panel, jak niesamowita konstrukcja zastosowana w modelu CG2420, ale i tak jakość wyświetlanego na nim obrazu osiąga niespotykanie wysoki poziom!" – Arnaud Frich

 

EIZO ColorEdge CG2420 – cena 5700 zł

Jeden z najpopularniejszych wśród zawodowych fotografów modeli monitorów. Jego podstawowe parametry techniczne są tożsame z parametrami modelu CS2420, lecz zarazem został on wyposażony w znacznie bardziej zaawansowane funkcje dodatkowe. Sprawiają one, że jest to sprzęt w pełni dopasowany do wymagań profesjonalistów. Najważniejszym elementem z tej listy jest wbudowany czujnik automatycznej kalibracji eliminujący konieczność korzystania z zewnętrznych kolorymetrów, współpracujący z dołączonym do monitora pakietem oprogramowania ColorNavigator. Sama konstrukcja monitora została ulepszona, dzięki czemu oferowany przez urządzenie kontrast maksymalny wzrósł do 1500:1, a optymalne parametry wyświetlanego obrazu sprzęt osiąga już 3 minuty po włączeniu. Model CG2420 ma też dołączony do zestawu kaptur chroniący ekran przed bocznym światłem padającym, a dzięki fabrycznej kalibracji parametr wierności wyświetlanych barw DeltaE w obrębie wszystkich wyświetlanych kolorów jest gwarantowany na poziomie mniejszym od 3.
 

Zoom na prezenty świąteczny poradnik zakupowy Święty Mikołaj Święta Bożego Narodzenia Boże Narodzenie Gwiazdka
EIZO ColorEdge CG2420 (Fot. EIZO)

"Monitor to rzecz z niewiadomych przyczyn niedoceniana, a w moim odczuciu jedna z ważniejszych, jeśli chodzi o pracę fotografa. Dlaczego? Choćby dlatego, że to jedyne urządzenie, na którym możemy tak naprawdę ocenić kolorystykę czy jasność naszych zdjęć. To urządzenie, w oparciu o które wywołujemy nasze RAW-y czy przygotowujemy zdjęcia do druku. Jeśli monitor nie będzie pokazywał obrazu zgodnie ze standardami czy wręcz będzie fałszował obraz, cała nasza praca w programie graficznym pójdzie na marne. CG2420 to jeden z dwóch monitorów, obok CG248-4K, których codziennie używam. Jest to szerokogamutowy wyświetlacz odwzorowujący 99% przestrzeni AdobeRGB, a więc już nadaje się do pracy profesjonalnej tam, gdzie potrzebujemy «wyjść poza» sRGB. Posiada automatyczny czujnik kalibracji, który, kiedy trzeba, sam się wysuwa, sprawdza, co wyświetla monitor, i jeśli jest taka potrzeba koryguje ustawienia. Eliminuje to potrzebę posiadania zewnętrznego kalibratora. To, co również bardzo istotne z punktu widzenia fotografa, to szerokie kąty widzenia i równomierne podświetlenie obrazu." – Marcin Dobas

"Monitor Eizo CG2420 to doskonały sprzęt dla zaawansowanego fotografa. Posiada kalibrator sprzętowy, co jest dużym ułatwieniem podczas przygotowywania go do pracy. Ponadto dysponuje wszystkimi cechami, które powinien mieć dobry monitor: szybki start, równomierne podświetlenie, prawidłowe odwzorowanie barw, odpowiedni rozmiar. Jego cena jest dość wysoka, choć według mnie odpowiada jakości." – Karol Nienartowicz

 

EIZO ColorEdge CG248-4K – cena 10 997 zł

Jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie wyświetlaczy w ofercie firmy EIZO. Odznacza się największą gęstością pikseli spośród wszystkich modeli z rodziny ColorEdge – przy przekątnej 24 cale i rozdzielczości 3840×2160 pikseli wynosi ona aż 185 ppi (punktów na cal). Podobnie jak pozostałe monitory z serii CG rodziny ColorEdge, odznacza się on bardzo wyśrubowanymi parametrami. Wyświetla kolory z 99% przestrzeni Adobe RGB, 100% barw z przestrzeni Rec. 709, EBU i SMPTE-C oraz 93% kolorów w standardzie DCI wykorzystywanym w postprodukcji filmowej (posiada zresztą predefiniowane tryby kolorów dla standardów EBU, Rec. 709, SMPTE-C i DCI użyteczne w przypadku realizacji projektów dla kina i telewizji). Jest to więc idealny ekran referencyjny do montażu filmowego. Jego wbudowany czujnik skraca czas potrzebny na kalibrację i eliminuje konieczność korzystania z zewnętrznych kolorymetrów. Całość uzupełniają takie funkcje, jak możliwość sprzętowego powiększenia wybranego fragmentu obrazu (np. w celu dokładnego sprawdzenia ostrości lub poziomu szumów) czy tzw. marker bezpiecznego obszaru. Podobnie jak w przypadku innych modeli z serii CG, nabywca monitora CG248-4K otrzymuje go w zestawie z kapturem.
 

Zoom na prezenty świąteczny poradnik zakupowy Święty Mikołaj Święta Bożego Narodzenia Boże Narodzenie Gwiazdka
EIZO ColorEdge CG248-4K (Fot. EIZO)

"Jest to wysokorozdzielczościowy odpowiednik CG247 (w którym nie bardzo jest co poprawiać, poza rozdzielczością właśnie). CG248-4K ma więc wszystkie jego zalety – trudno mi sobie wyobrazić sytuację, w której ktoś mógłby być z niego niezadowolony." – Tomasz Pluszczyk

"Monitor CG248-4K to mój podstawowy monitor na, którym pracuję. Ekran o przekątnej 24 cale i rozdzielczości UHD. Dzięki takiej rozdzielczości pojedynczy piksel jest bardzo mały, a gęstość upakowania pikseli to 185 ppi (pikseli na cal). Pracując przy monitorze nie jestem w stanie dostrzec na nim pojedynczych pikseli a obraz wyglądem przypomina bardziej odbitkę wykonaną w wysokiej rozdzielczości niż ekran monitora. Monitor, jak przystało na model profesjonalny, jest szerokogamutowy (99% AdobeRGB). Podobnie jak w pozostałych monitorach EIZO ColorEdge zadbano o równomierność podświetlenia oraz czujnik autokalibracji, który w połączeniu z oprogramowaniem pozwala na "pilnowanie" ustawień wyświetlania. Podobnie jak CG2420, sprzęt ten służy mi również jako hub USB 3.0." – Marcin Dobas

 

Akcesoria drobne

Fotopro S3 Lite – cena 149 zł

Ultralekki statyw wykonany z aluminium i lekkich tworzyw sztucznych. Czterosekcyjna konstrukcja zapewnia niespełna 50-centymetrową długość po złożenia i wysokość roboczą liczącą 126,5 cm. Statyw odznacza się udźwigiem wynoszącym 2,5 kilograma, co umożliwia stawianie na nim lekkich lustrzanek cyfrowych oraz wszystkich kompaktów i bezlusterkowców. Wyposażony jest w zintegrowaną głowicę kulową z mocowaniem statywowym męskim 1/4 cala, a kolumna centralna posiada możliwość odwrotnego zamocowania, co przydaje się przy fotografowaniu i filmowaniu nisko nad ziemią. Z drugiej strony kolumny producent umieścił hak pozwalający dociążyć statyw, zwiększając tym samym jego stabilność. Wraz ze statywem nabywca otrzymuje mocowanie do smartfonów oraz adapter do kamer sportowych systemu GoPro.
 

Zoom na prezenty świąteczny poradnik zakupowy Święty Mikołaj Święta Bożego Narodzenia Boże Narodzenie Gwiazdka
Fotopro S3 Lite (Fot. Fotopro)

"Wyobraźmy sobie piękny zachód słońca na karaibskiej wyspie albo oświetloną karaibską wioskę wieczorową porą czy jakiś port, marinę przy zachodzącym słońcu lub w światłach latarni. Tutaj statyw jest niezbędny. Będę starał się znaleźć taki statyw, który jest lekki i poręczny. Nie będę ciągnął ze sobą ciężkiego sprzętu, który waży sporo i trudno się z nim wędruje pieszo, a takich wędrówek po wyspach odbędziemy kilka, więc waga sprzętu ma znaczenie." – Bartek Wardziak (fragment wywiadu)

"– Jaka jest recepta na dobre zdjęcie architektury czy zapierającą dech w piersiach panoramę? Czy konieczne są do tego jakieś szczególne predyspozycje?
– Na pewno trzeba mieć bardzo dużo cierpliwości, odrobinę szczęścia, a także... dobry statyw. Zdjęcia muszą być idealnie ostre, a stosując wysokie wartości przysłony, siłą rzeczy wydłuża się czas naświetlania." – Tomasz Kuczyński (fragment wywiadu)

 

Papiery fotograficzne FomeiJet – cena od 16,61 zł (specjalne promocyjne opakowania 20+5)

FomeiJet to linia papierów fotograficznych i mediów graficznych do druku składająca się z 17 podłoży, skierowana przede wszystkim do zawodowców wykonujących wydruki fotografii i grafik w wielkim formacie. Ze względu na korzystny stosunek jakości do ceny papiery FomeiJet są popularne także wśród amatorów i hobbystów fotografii drukujących swoje zdjęcia przy użyciu biurkowych atramentowych drukarek fotograficznych. Papiery FomeiJet w ciągu ostatnich kilku lat zdobyły zaufanie polskich fotografów dzięki wysokiej jakości wykonania, bardzo dobrej reprodukcji kolorów oraz dostępności w wielu formatach w arkuszach 10x15, 13x18, A4, A3 i A3+, a także jako role do ploterów o różnej szerokości. Dla zapewnienia wysokiej zgodności i powtarzalności kolorystycznej wydruków na papierach FomeiJet specjaliści Fomei i Medikon Polska przygotowali darmowe profile ICC, dostępne na stronie internetowej.
 

Zoom na prezenty świąteczny poradnik zakupowy Święty Mikołaj Święta Bożego Narodzenia Boże Narodzenie Gwiazdka
Papiery fotograficzne FomeiJet (Fot. Fomei)

"Zdjęcia można naprawdę docenić tylko oglądając je na papierze i coraz więcej fotografów to dostrzega. A choć oferty producentów naszych drukarek w zakresie nośników są zazwyczaj albo dość skąpe, albo bardzo drogie, to z pomocą przychodzą niezależni producenci papierów i podłoży. I jeżeli tylko taki producent zapewnia kompatybilność swoich papierów z naszym modelem drukarki poprzez przygotowanie dla nich odpowiednich profili barwnych, to powinniśmy się taką ofertą zainteresować, ponieważ na ogół jest ona bardzo różnorodna. Efekty potrafią być wręcz rewelacyjne przy całkiem niewygórowanych kosztach." – Jarek Zachwieja

"FomeiJet Pro Pearl to bardzo pozytywne zaskoczenie w tej klasie cenowej. Papier świetnie oddaje kolory nawet przy szybkim wydruku roboczym bez stosowania dedykowanych profili barwnych. Perlista, półmatowa powierzchnia redukuje odbicia światła jednocześnie podkreślając kontrastowość zdjęć. Ten papier jest bardzo “techniczny", jego biel jest chłodniejsza niż w Fomei Collection Velvet, jednak nie jest to wadą. Bardzo uniwersalne podłoże do różnych zastosowań- może poza ciepłymi portretami, do tego rodzaju zdjęć wybrałbym papier o nieco cieplejszej barwie." – Łukasz Widziszowski

"Sprawa jakości podłoży FomeiJet jest oczywista i ciężko się nie zgodzić ze stwierdzeniem znakomitego stosunku jakości do ceny. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na możliwość zakupu próbki papierów i sprawdzenia ich na własnym środowisku drukarskim. Po prostu kupujesz próbkę za śmieszne pieniądze i możesz być jak ja - niewiernym Tomaszem. Sam sprawdzisz jak dany papier zachowuje się u Ciebie, na Twojej drukarce. Nie musisz kupować całej paczki, aby się o tym przekonać. Dla mnie jest to bardzo wygodne rozwiązanie." – Tomasz Sobczak

 

 

Wszelkie przekłady opinii specjalistów z języków obcych dokonane zostały przez redakcję serwisu SwiatObrazu.pl.

 

 

Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl



Najnowsze fotografie

Niech żyje wolność. Zamek Książ z innej perspektywy Rapperswil Rodzina w oknie.jpg Rapperswil Fastnacht.jpg Radość Rapperswil Fastnaht.jpg Rapperswil Fastnacht Diablica swiat obrazu.jpg ....