czytano: 86800 razy
AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G - test obiektywu
Obiektywy szerokokątne charakteryzujące się dużą światłosiłą to konstrukcje rzadkie i bardzo pożądane przez fotografów. Szerokie ujęcia wykonywane z płytką głębią ostrości i przerysowanym pierwszym planem wyglądają niezwykle efektownie i przyciągają uwagę. Duża światłosiła to także komfort fotografowania w słabym oświetleniu. Firma Nikon we wrześniu bieżącego roku zaprezentowała konstrukcję, na którą wielu użytkowników aparatów z bagnetem Nikon F czekało od lat. Zapraszamy do lektury testu AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G.
AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G jest obiektywem zbudowanym solidnie, choć brak metalowego płaszcza obudowy może rozczarować. Pomimo tego jakość wykonania jest bardzo dobra – poszczególne elementy są idealnie dopasowane, a tworzywo, z którego powstaje tubus, nie przywołuje skojarzeń z tanimi, plastikowymi zabawkami. Jedynym elementem metalowym jest bagnet.
Pierścień manualnego ostrzenia jest na tyle szeroki, że zapewnia bardzo wygodną obsługę nawet w rękawiczkach. Okrywająca go karbowana, gumowa okładzina powoduje, że uchwyt jest pewny niemal w każdych warunkach – nawet [comment]wtedy, gdy dłonie są mokre lub spocone. Mechanizm ostrzenia w egzemplarzu, który miałem okazję testować, pracował precyzyjnie i pozwalał na bardzo dokładną korektę położenia głębi ostrości, co w sytuacji gdy używamy dużych otworów przysłony, jest bardzo istotne.
W górnej części tubusu AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G znajduje się okienko ze skalą odległości ostrzenia opisaną w stopach oraz metrach. Oprócz tego wyznaczona jest granica głębi ostrości dla przysłony f/16. Obok znajduje się przełącznik trybu pracy autofokusa, który niestety wydaje się odrobinę zbyt mały, co czasem utrudnia przejście z trybu manualnego na automatyczny (i odwrotnie). Zdarza się to w sytuacji, gdy dłonie schowane są rękawiczkach.
Osłona przeciwsłoneczna sporządzona jest z tworzywa sztucznego i mocowana na bagnecie otaczającym przednią soczewkę. Można ją też założyć w położeniu odwrotnym, co ułatwia transport i przechowywanie AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G. Jakość wykonania osłony jest dobra – nie wzbudza żadnych zastrzeżeń, choć brak w niej takich detali jak wyściełane materiałem wnętrze.
Parametry techniczne AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G
Parametr
|
Wartość
|
Nazwa
|
AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G
|
Dostępne mocowania
|
Nikon F
|
Rok premiery
|
2010
|
Ogniskowa
|
35 mm
|
Ekwiwalent ogniskowej dla formatu APS-C (DX)
|
~ 52,5 mm
|
Kąt widzenia
|
63° (44° dla formatu DX)
|
Maksymalna wartość przysłony
|
f/1,4 |
Minimalna wartość przysłony
|
f/16
|
Elementy/Grupy
|
10/7
|
Ilość listków przysłony
|
9
|
Minimalna odległość ostrzenia
|
0,3 m
|
Maksymalne powiększenie
|
1:5 (0.2x)
|
Ogniskowanie
|
tylne (wewnętrzne)
|
Długość obiektywu
|
89,5 mm
|
Średnica obiektywu
|
83 mm
|
Średnica filtra
|
67 mm
|
Filtr obraca się podczas ostrzenia
|
nie
|
Zmiana długości podczas ostrzenia
|
nie
|
Osłona przeciwsłoneczna
|
tak/tulipanowa
|
Dostępne kolory obudowy
|
czarny
|
Uszczelnienia
|
tak
|
Silnik ultradzwiękowy mechanizmu autofokusa
|
tak/SWM
|
Stabilizacja obrazu |
nie |
Waga
|
600 g
|
Wyposażenie dostarczane wraz z obiektywem |
|
Budowa mechaniczna
Budowa optyczna
AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G jest obiektywem zbudowanym w oparciu o układ dziesięciu elementów ułożonych w siedem grup. Soczewki posiadają powłoki antyodblaskowe Super Integrated Coating oraz nanokrystaliczne (Nano Crystal Coating), które według zapewnień producenta mają minimalizować odbicia światła wewnątrz obiektywu. Przysłona składa się z dziewięciu listków, ma zaokrąglony otwór i pracuje w zakresie f/1,4–f/16. Kąt widzenia obiektywu to 63 stopnie dla formatu 135, natomiast po podpięciu AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G do aparatów z matrycami APS-C (DX) [comment]wynosi on 44 stopnie (ekwiwalent ogniskowej to ~52,5 mm). Parametry te sprawiają, że AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G jest bardzo użytecznym obiektywem zarówno z korpusami linii pełnoklatkowej (np. Nikon D700 lub D3S), jak i aparatami o mniejszym elemencie światłoczułym. W tym drugim przypadku uzyskujemy kąt widzenia zbliżony do klasycznej pięćdziesiątki.
Budowa optyczna AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G |
Poniżej zamieszczona jest niewielka galeria fotografii ilustrująca sposób odwzorowania nieostrości przez AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G. Ponieważ analiza tego zagadnienia i ocena właściwości obiektywu w tej kategorii w ogromnej mierze zależy od indywidualnych preferencji użytkownika, jej wykonanie pozostawiam czytelnikom.
f/1,4 |
f/1,7 |
f/2,0 |
f/1,7 |
f/2,0 |
f/1,4 |
f/1,4 |
f/1,4 |
Ostrość obrazu
AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G nie jest obiektywem dającym rewelacyjnie ostry obraz przy dużych otworach przysłony. Centrum kadru jest naznaczone lekką mgiełką nieostrości do poziomu f/2,0–f/2,8. Przymknięcie przysłony do f/4,0 powoduje, że centrum kadru nabiera detali, a ostrość narożników dochodzi do maksymalnego pułapu. Przy f/11 widać już dyfrakcję, a każde zwiększenie parametru przysłony powoduje nasilenie tego zjawiska. Miękkość narożników nie jest aż tak duża, jak by można przypuszczać, biorąc pod uwagę osiągi obiektywów innych marek. Kompleksowo podchodząc do zagadnienia ostrości obrazu uzyskiwanego z pomocą AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G, mogę powiedzieć, że oscyluje ona w przedziale ocen dobrych. Fakt, że obraz przy maksymalnie otwartej przysłonie nie jest idealnie ostry, nie powinien dziwić – obiektywy o tak dużej światłosile jak AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G cierpią na tę przypadłość niezależnie od tego, jaki jest ich producent. Przyznam jednak, że oczekiwałem lepszych osiągów od nowego szkła z logiem Nikkor.
[converttable start="1" type="vertical"]
f/1,4 | |||
f/1,7 | |||
f/2,0 | |||
f/2,8 | |||
f/4,0 | |||
f/5,6 | |||
f/8,0 | |||
f/11 | |||
f/16 |
[converttable]
Aberracja
AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G może bardzo pozytywnie zaskoczyć pod względem kontroli aberracji chromatycznych – zarówno wzdłużnych, jak i poprzecznych. Obraz uzyskiwany z testowanego obiektywu nie był naznaczony silnymi przebarwieniami w odcieniach magenty i zieleni wszędzie tam, gdzie następowało na zdjęciu nawet niezbyt gwałtowne przejście z czerni do bieli. Nawet w tak trudnych sytuacjach, jak ta zaprezentowana na poniższych próbkach, AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G radzi sobie nadspodziewanie dobrze. Owszem – można natknąć się na ślady aberracji, ale [comment]występują one tylko w skrajnych przypadkach i są stosunkowo łatwe do usunięcia na etapie postprodukcji. Pamiętajmy jednak o tym, że AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G potrafi zachowywać się w pewnych sytuacjach w bardzo nieprzyjemny dla oka sposób. Poniżej przedstawiony jest przykład takiego zjawiska, które objawia się przy dużych otworach przysłony (f/1,4–f/2,8).
[converttable start="1" type="vertical"]
f/1,4 | |
f/1,7 | |
f/2,0 | |
f/2,8 | |
f/4,0 | |
f/5,6 | |
f/8,0 |
[converttable]
Drugim rodzajem aberracji, jakiemu warto się przyjrzeć, jest koma. AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G i w tym zakresie bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Aberracja komatyczna jest na zdjęciach minimalna, ale wprawne oko może ją łatwo wychwycić. Aby pozbyć się jej niekorzystnego wpływu na obraz, trzeba przymknąć przysłonę do poziomu f/4,0.
[converttable start="1" type="vertical"]
f/1,4 | |
f/1,7 | |
f/2,0 | |
f/2,4 | |
f/2,8 | |
f/4,0 | |
f/5,6 | |
f/8,0 | |
f/11 | |
f/13 | |
f/16 |
[converttable]
Winietowanie
Spore zaciemnienie obrzeży zdjęć wykonywanych przy użyciu bardzo jasnych obiektywów jest zjawiskiem powszechnym i nie powinno dziwić. Nie inaczej jest w przypadku AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G, który winietuje w przedziale f/1,4–f/4,0. Można oczywiście powiedzieć, że przy f/1,4 winietowanie jest bardzo duże, ale warto zwrócić uwagę na charakter tej winiety. Objawia on się w postaci delikatnego gradientu rozciągniętego na sporej powierzchni zdjęcia, dzięki czemu [comment]obraz jest atrakcyjny i może się podobać. Ponadto można go łatwo usunąć przy użyciu programów do obróbki fotografii (np. Adobe Photoshop Lightroom). Niemniej jednak, opisując jakość AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G, warto wspomnieć o dużym zaciemnieniu obrzeży kadru na formacie FX (35 mm). Użytkownicy aparatów z matrycami DX (APS-C) w wielu sytuacjach w ogóle nie zauważą kłopotów z winietowaniem.
[converttable start="1" type="vertical"]
f/1,4 | ||
f/1,7 | ||
f/2,0 | ||
f/2,4 | ||
f/2,8 | ||
f/4,0 | ||
f/5,6 | ||
f/8,0 | ||
f/11 | ||
f/16 |
[converttable]
f/2,0 |
f/1,4 |
f/1,4 |
f/1,4 |
f/1,7 |
f/1,4 |
f/1,4 |
Dystorsja
AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G jest obiektywem stałoogniskowym o szerokim kącie widzenia. Z tego też powodu należy chwilę uwagi poświęcić na analizę dystorsji. Na zdjęciach wykonanych testowanym obiektywem widać zniekształcenie charakterystyczne dla dystorsji beczkowatej, która jednak nie jest intensywna. W zdecydowanej większości sytuacji zdjęciowych nie powinna mieć większego wpływu na efekt końcowy, Jeżeli jednak fotografujemy tylko aparatem pełnoklatkowym, to miejmy na uwadze, że deformacje mogą się pojawić i zakłócić misternie układane przez nas linie, zwłaszcza na fotografiach architektury.
Odblaski
AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G to obiektyw, który bardzo pozytywnie zaskakuje pod względem odporności na powstawanie wewnętrznych odbić światła. Zastosowanie powłok antyodblaskowych Super Integrated Coating oraz Nano Crystal Coating dało bardzo dobry efekt, ponieważ niezwykle trudno zmusić testowany obiektyw do blikowania. Na zdjęciach wykonanych podczas testu praktycznie wcale nie ma duszków, blików i przebarwień tak charakterystycznych dla wielu obiektywów. Wystarczy zerknąć na zamieszczone poniżej fotografie aby zauważyć, że nawet bardzo intensywne źródła światła, umiejscowione w pobliżu krawędzi kadru, nie powodują "blikowania".
f/1,4 | f/5,6 |
f/1,4 | f/4,0 |
f/1,4 | f/2,8 |
f/2,4 | f/1,7 |
f/2,0 | f/5,6 |
f/13 |
Nastawianie ostrości
AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G to obiektyw, który charakteryzuje się systemem ostrzenia opartym o tylne (wewnętrzne) ogniskowanie. Dzięki temu soczewka przednia nie obraca się i nie przemieszcza podczas ostrzenia, a rozmiary tubusu pozostają bez zmian. Ponadto, z powodu wbudowanego silnika ultradźwiękowego SWM, proces nastawiania ostrości jest niemalże bezgłośny, a mechanizm autofokusa pracuje płynnie. Silnik SWM gwarantuje także możliwość szybkiego przeostrzenia ręcznego jeżeli taka potrzeba zachodzi – nie trzeba tracić czasu na przełączanie autofokusa w tryb manualny – wystarczy obrócić pierścień.
Podczas testu miałem możliwość sprawdzenia AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G wraz z aparatem Nikon D3S oraz D300S. W obu przypadkach skuteczność pracy autofokusa mogę ocenić wysoko. Odsetek nietrafionych zdjęć jest minimalny – na kilkaset fotografii przypada kilka niecelnych, co wzięło się zapewne z mojej winy, a nie z powodu słabości sprzętu. Szybkość pracy jest zbliżona do prędkości, z jaką ostrzy AF-S Nikkor 50 mm f/1.4G. Najkrócej rzecz ujmując: autofokus AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G nie jest demonicznie szybki, nie jest nawet bardzo szybki, jednak zapewnia należyty komfort pracy i sposobność do tego, aby szybko zareagować na dziejące się obok nas wydarzenia i zarejestrować fotografię z poprawnie nastawioną ostrością.
Podsumowanie i Galeria
W segmencie jasnych 35-tek produkt firmy Nikon ma dwóch konkurentów. Pierwszym z nich jest Sony 35 mm f/1,4 G, wywodzący się w prostej linii z obiektywu Minolta AF 35/1.4 G, który miał swoją premierę w 1987 r. Drugim rywalem AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G jest konstrukcja oznaczona czerwonym paskiem: Canon EF 35mm f/1.4L USM z 1998 r. AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G jest więc nowinką w tej rodzinie i pierwszym obiektywem Nikona z automatycznym nastawianiem ostrości o ogniskowej 35 mm i światłosile f/1,4. W ofercie firmy od czterech dekad występuje obiektyw o identycznych parametrach: Nikkor 35mm f/1.4, jednak jest to konstrukcja w pełni manualna. AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G, podobnie jak Canon EF 35mm f/1.4L USM, posiada wbudowany silnik ultradźwiękowy i nie ma stabilizacji obrazu. Zarówno w Nikkorze, jak i w Canonie oraz Sony znajdziemy po jednej soczewce asferycznej i przysłony z zaokrąglonym otworem. W poniższym zestawieniu mieści się także czwarty obiektyw, który nie pasuje idealnie pod względem parametrów do pozostałych, ale ogromnym błędem byłoby przemilczenie jego istnienia. Chodzi tu mianowicie o SMC Pentax FA 31 mm f/1,8 Limited, który z powodu swojej ogniskowej i światłosiły nieco odbiega od reszty, ale jest również ciekawym narzędziem.
Cecha/Obiektyw | Sony 35 mm f/1.4 G | Canon EF 35mm f/1.4L USM | SMC Pentax FA 31 mm f/1,8 AL Limited | AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G |
|
|
|||
Elementy/Grupy | 10/8 | 11/9 | 9/7 | 10/7 |
Rozmiar filtra | 55 mm | 72 mm | 58 mm | 67 mm |
Waga | 510 g | 580 g | 345 g | 600 g |
Średnica | 69 mm | 79 mm | 65 mm | 83 mm |
Długość | 76 mm | 86 mm | 69 mm | 89,5 mm |
Listki przysłony | 9 | 8 | 9 | 9 |
Elementy asferyczne | 1 | 1 | 1 | 1 |
Elementy ze szkła o niskiej dyspersji | - | - | 2 | - |
Stabilizacja obrazu | - | - | - | - |
Silnik autofokusa | nie | tak/USM | nie | tak/SWM |
Ceny wg serwisu ceneo.pl na dzień 21.12.2010 r. | 4187,00 zł do 6522,30 zł |
od 5140,00 zł do 6109,00 zł |
od 4590,00 zł do 5499,00 zł |
od 6149,00 zł do 7552,00 zł |
AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G jest obiektywem bardzo dobrym – nie ma żadnych wątpliwości w tym zakresie. Zarówno optyka, jak i mechanika są na najwyższym poziomie, a praca z tym obiektywem to duża przyjemność. Szeroki kąt widzenia i duża światłosiła jest wspaniałym połączeniem, ponieważ zespala charakterystyczne dla krótkich ogniskowych deformacje z płytkimi głębiami ostrości. Taka mieszanka potrafi być silnie uzależniająca – sam złapałem się na tym, że zamiast sprawdzić obiektyw w różnych sytuacjach zdjęciowych, szukałem tylko takich kadrów, aby wykorzystać szeroki kąt i duże otwory przysłony – cała reszta była nieistotna. Nie liczył się kadr, światło, kolor ale samo wykorzystanie cech AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G. Podobne wrażenia miałem podczas testów pozostałych 35-tek z logo Canon i Sony. Obiektywy z rodziny 35 mm f/1,4 są po prostu niezwykle wszechstronne, użyteczne, efektowne, charakterystyczne i... uzależniające.
Werdykt końcowy testu AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G może być tylko jeden: bardzo dobry. Dlaczego nie maksymalna możliwa ocena? Powodów jest kilka, ale najważniejszym z nich jest to, że tak wysoką notę może dostać obiektyw [comment]ocierający się o ideał, a przecież AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G nie jest konstrukcją doskonałą i posiada kilka wad. Najważniejszą z nich jest relatywnie niska jakość obrazu w sytuacji, gdy korzystamy z mocno otwartej przysłony (zakres f/1,4–f/2,8). Od tej klasy szkła można, a nawet trzeba oczekiwać więcej. Druga sprawa to wzdłużna aberracja chromatyczna, która potrafi mocno popsuć zdjęcie i jest niezwykle trudna do usunięcia. Poprzeczna aberracja chromatyczna praktycznie nie pojawia się wcale co jest dużym plusem. Dla wielu osób winietowanie też może być nie do przyjęcia jednak muszę przyznać, że mnie podoba się obraz z AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G również dzięki tej charakterystycznej winiecie. Zarówno aberracje wzdłużne, jak i winietowanie to cechy wspólne dla bardzo jasnej optyki, a przecież tego rodzaju obiektywem jest AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G. Warto raz jeszcze podkreślić bardzo dobrą pracę tego szkła pod światło – nie udało mi się podczas testu zmusić tego obiektywu to blikowania, a kontrast pozostaje na tym samym poziomie niemalże w każdym miejscu i w każdej sytuacji zdjęciowej. Walory użytkowe również stoją na wysokim poziomie zarówno pod względem mechaniki, jak i ergonomii. AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G to po prostu bardzo dobry sprzęt.
Obiektyw AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G
|
Poniżej znajduje się zestaw zdjęć wykonanych przy użyciu obiektywu AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G oraz aparatu Nikon D3S. Fotografie były zapisywane w formacie RAW, a następnie wywołane przy użyciu oprogramowania Adobe Photoshop Lightroom 3.2 przy neutralnych ustawieniach.
www.swiatobrazu.pl