Georges Didi-Huberman: Obrazy mimo wszystko

Georges Didi-Huberman: Obrazy mimo wszystko

Wydawnictwo Univesitas opublikowało tom ?Obrazy mimo wszystko?, autorstwa jednego z najważniejszych współczesnych francuskich filozofów i myślicieli, Georgesa Didi-Hubermana.


Po doskonałej książce ?Jak czytać fotografię? Ian Jeffrey (czytaj TUTAJ) krakowskie wydawnictwo proponuje nam kolejną lekturę na temat fotografii ? zupełnie jednak innego rodzaju. Bo i ile ?Jak czytać fotografię? bazuje na opisach znanych zdjęć i skierowana jest do szerokiego grona czytelników, których prowadzi po fascynujących dziejach nie tyle fotografii w ogóle, co poszczególnych dzieł i ich autorów oraz bohaterów, o tyle ?Obrazy mimo wszystko? ? to lektura o wiele trudniejsza, wymagająca więcej skupienia.

Jej autor, Georges Didi-Huberman, filozof i historyk sztuki, wykładowca słynnej École des Hautes Études en Sciences Sociales w Paryżu, od lat bada teorię obrazów, czy to malarskich, czy fotograficznych. Powstawanie, istnienie, nasze rozumienie obrazów jest przecież bardzo często uwikłane w politykę, ideologię, rozmaite doraźne interesy. Choć sami, jako widzowie, rzadko to dostrzegamy, obrazy kształtują naszą świadomość w stopniu o wiele większym niż by się to mogło wydawać. Choćby dlatego, że mają potężny wpływ na naszą pamięć i interpretację faktów.

Pamięć, zbudowana na podstawie kilku fotografii, jest też punktem wyjścia dla rozważań francuskiego filozofa, zawartych w tomie ?Obrazy mimo wszystko?. Georges Didi-Huberman swój wywód rozpoczyna od czterech zdjęć, wykonanych potajemnie przez członków Sonderkommando w 1944 roku w Auschwitz. Jak wiadomo, obrazy pokazujące Holocaust są w niepisany, jakby podświadomy sposób przez ludzi ocenzurowane ? nie publikuje się ich i o nich nie rozmawia. Jednocześnie od zawsze wzbudzają one u jednych dziwną fascynację, dla innych będąc źródłem autentycznej wiedzy na temat Zagłady. Wśród wielu refleksji, które nasuwają się autorowi na ten temat, jedna mówi właśnie o tym, że takie fotografie ? obrazy mimo wszystko ? są dla nas nie tylko źródłem informacji, ale też ułatwiają ?wyobrazić sobie niewyobrażalne? (bo przecież nikt z żyjących współcześnie nie umie sobie wyobrazić, czym był Holocaust i co działo się w Auschwitz).


Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja 

dla nowych użytkowników

 

Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego.

 

 

Logowanie 

dla użytkowników SwiatObrazu.pl

 

E-mail: 

 

Hasło:  

 

Zapomniałeś loginu lub hasła?

Problemy z logowaniem

 

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

  • wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
  • mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
  • forów dyskusyjnych;
  • prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
  • codziennego newslettera informacyjnego;
  • swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem