czytano: 17210 razy
René Magritte z aparatem – arcydzieła sztuki w obiektywie
Swobodna interpretacja dzieła malarskiego czy celowy zabieg marketingowy, który wywoła szum medialny? W dzisiejszym odcinku cyklu „Arcydzieła sztuki w obiektywie” prezentujemy kolejny przykład kontrowersyjnej fotografii reklamowej, tym razem autorstwa Oliviero Toscaniego, zainspirowanego obrazem "Kochankowie" René Magritte’a.
Czytaj także pozostałe artykuły z cyklu "Arcydzieła sztuki w obiektywie".
René Magritte to belgijski malarz, surrealista; jego obrazy nierzadko wstrząsały i prowokowały do dyskusji. Wydarzeniem, które znalazło wyraźne odbicie w twórczości tego artysty, była samobójcza śmierć jego matki. Wyłowione z rzeki zwłoki miały twarz owiniętą koszulą nocną. Motyw twarzy ukrytej pod zawojem pojawia się na wielu obrazach Magritte’a z końca lat 20., wśród nich znajdują się Temat główny, Prawie symetria oraz prezentowani poniżej Kochankowie.
Kochankowie, René Magritte
Prace Oliviero Toscaniego, podobnie jak René Magritte’a, szokują i wzbudzają kontrowersje. Fotograf ten uznawany jest za czołowego przedstawiciela nurtu reklamy szokującej. Jego odważne fotografie często poruszają tematykę tabu, odwołują się do kwestii rasizmu, mniejszości seksualnych, łamią stereotypy związane z religią.
[kn_advert]
Nazwisko Toscaniego kojarzone jest przede wszystkim z wyrazistymi kampaniami reklamowymi firmy odzieżowej Benetton. Nasuwające skojarzenie z obrazem Kochankowie zdjęcie księdza całującego się z zakonnicą powstało w 1991 roku i – jak się można domyślić – w wielu, szczególnie katolickich krajach, wywołało spore kontrowersje.
Fot. Oliviero Toscani
Przypomnijmy, powyższa fotografia Toscaniego znalazła się w naszym zestawieniu 100 najważniejszych zdjęć świata.
Czytaj także pozostałe artykuły z cyklu "Arcydzieła sztuki w obiektywie".
www.swiatobrazu.pl