czytano: 37097 razy
Polska przez pryzmat Nikona: Pobrzeża
Fotograficzna ekspedycja ze sprzętem firmy Nikon dobiegła końca. Dzisiejszy odcinek zamyka cykl artykułów relacjonujących praktyczny test najnowszej lustrzanki Nikon D3S. Tym razem zaprezentujemy wam jak w trudnych warunkach atmosferycznych radzi sobie profesjonalny Nikon D3S i wysokiej klasy obiektywy marki Nikkor.
Aby dowiedzieć się z jakiego sprzętu korzystaliśmy
w czasie ekspedycji: "Polska przez pryzmat Nikona", kliknij TUTAJ
Testowanie Nikonów na polskim wybrzeżu rozpoczęliśmy od nadbałtyckiego kurortu Międzyzdroje, położonego na północnym skraju Wyspy Wolin. Jego główną atrakcją jest Promenada Gwiazd, na której znajdują się płyty z odciskami dłoni najznakomitszych postaci polskiego kina. Niestety poza sezonem turystycznym (głównie czerwiec-wrzesień) Międzyzdroje pustoszeją. Stojące wzdłuż promenady zabite deskami i niczym nie pasujące do siebie (a tym bardziej do architektury miasta) stragany i budki z pamiątkami oraz małą gastronomią, raczej zniechęcają do odwiedzania tego miejsca o innej porze roku. Szkoda, bo taki region jak Podhale potrafi zadbać o swój wizerunek przez cały rok. Tematem, który zwrócił naszą uwagę i wart był wyjęcia Nikona z plecaka było stadko bezpańskich kotów, które nad wyraz ciekawskie witają nowo przybyłych turystów licząc, że ktoś je dokarmi.
1/200 F2.8 -0.33 EV
ISO 400 200 mm fot. Piotr Madura |
1/40 F8.0 +0.33 EV
ISO 200 24 mm fot. Piotr Madura |
1/80 F10 +0.33 EV
ISO 320 70 mm fot. Piotr Madura |
Chłodne późno popołudniowe światło, ciemne chmury na horyzoncie i jasne niebo nad nami sprawiły, że gładka tafla morza stała się jakby krzywym zwierciadłem, mieniącym się wszystkimi odcieniami błękitu i srebra. Tak jak w przypadku Jeziora Śniardwy, tak i tutaj nasze Nikony (D3S i D300S) miały szerokie pole do wykazania się. Pełny subtelnych odcieni i rozmaitych faktur pejzaż, uwieczniony został na fotografiach dokładnie tak, jak wyglądał w rzeczywistości.
1/320 F4.0
ISO 400 200 mm fot. Marcin Woźniak |
1/60 F4.0 -0.67 EV
ISO 800 70 mm fot. Marcin Woźniak |
1/200 F2.8 +0.33 EV
ISO 200 200 mm fot. Piotr Madura |
1/60 F8.0 +0.67 EV
ISO 200 10 mm fot. Marcin Woźniak |
1/50 F8.0 -0.33 EV
ISO 200 10 mm fot. Marcin Woźniak |
1/125 F4.0
ISO 400 85 mm fot. Piotr Madura |
1/30 F4.0
ISO 400 135 mm fot. Piotr Madura |
Strona 1
Strona 2
1/60 F8.0
ISO 250 62 mm fot. Piotr Madura |
Ruiny kościoła można podziwiać między z m.in. długiego i wyjątkowo wysokiego tarasu widokowego. Daleko wysunięty w stronę morza, pozwala spojrzeć na plażę i klif "z lotu ptaka". Poniżej zdjęcia i filmy wykonane z jego balkonu za pomocą obiektywów AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED oraz AF-S Nikkor 600mm f/4G ED VR II.
1/40 F13
ISO 400 10 mm fot. Marcin Woźniak |
1/60 F8.0 -0.67 EV
ISO 250 24 mm fot. Piotr Madura |
1/125 F13
ISO 400 10 mm fot. Piotr Madura |
1/4000 F4.0 -0.33 EV
ISO 640 600 mm fot. Piotr Madura |
1/320 F16 +0.67 EV
ISO 200 10 mm fot. Marcin Woźniak |
1/320 F8.0
ISO 200 38 mm fot. Piotr Madura |
Strona 3
Drugi dzień ekspedycji nad Bałtykiem zakończyliśmy fotografując port rybacki w Ustce. Od czasu kiedy zmniejszyły się limity połowowe na Bałtyku, część z naszych rybaków porzuciła sieci i zajęła się organizacją bardziej dochodowych rejsów morskich dla wędkarzy. Duża popularność turystyki wędkarskiej spowodowała, że umierające porty zaczęły na nowo budzić się do życia. W usteckim porcie ruch jest niemały. W ciągu godziny jego bramę przekracza do dziesięciu kutrów rybackich, którego pasażerami w większości są pasjonaci wędkarstwa. Na tradycyjny połów za pomocą sieci wypływa zaledwie kilka załóg.
8" F8.0 +0.67 EV
ISO 200 70 mm fot. Piotr Madura |
Aby pokazać wam jaki klimat panował w Ustce tamtego wieczora, nagraliśmy kilka filmów za pomocą Nikona D3S, wykorzystując jego ogromny potencjał w tym temacie. Do aparatu zamocowaliśmy jasny teleobiektyw AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II, którego skuteczna stabilizacja optyczna pozwoliła nam zarejestrować kilka sekwencji bez użycia statywu.
1/5 F6.3 +1.0 EV
ISO 1600 24 mm fot. Piotr Madura |
Poniższe nagrania powstały w trybie filmowania w podwyższonej czułości. Dzięki temu zabiegowi czułośc matrycy zwiększyła się do tego stopnia, że na filmie zarejestrowało się więcej detali niż widzieliśmy gołym okiem. Co ważne, podniesienie czułości nie spowodowało drastycznego spadku nasycenia kolorów jak ma to miejsce w przypadku kamer, które gubią kolor już o zmroku. Jak widać na powyższych nagraniach, Nikon D3S radzi sobie całkiem dobrze w warunkach słabego oświetlenia.
Czas pomiędzy kolejnych rejsami kutrów wykorzystaliśmy na fotografowanie Nikonem D3S na wysokich wartościach ISO. Ciekawy spektakl świateł i cieni zapewnił nam księżyc, którego blask odbijał się w lekko falującym morzu. Dla poprawy kompozycji znajdujące się na pierwszym planie kamienie oświetliliśmy latarką.
30" F13 +0.67 EV
ISO 800 32 mm fot. Piotr Madura |
30" F8.0 +0.67 EV
ISO 800 24 mm fot. Piotr Madura |
1/10 F2.8
ISO 12800 70 mm fot. Piotr Madura |
Podniesienie czułości matrycy Nikona D3S do wartości ISO 12800 skutkuje nieznacznym wzrostem zaszumienia zdjęć. Poniższe zdjęcia ilustrują, jak niewielka różnica występuje pomiędzy czułościami: ISO 3200, 6400 i 12800.
1/10 F2.8
ISO 3200 155 mm fot. Piotr Madura |
1/20 F2.8
ISO 6400 155 mm fot. Piotr Madura |
1/40 F2.8
ISO 12800 155 mm fot. Piotr Madura |
Strona 4
1/100 F2.8 -1.0 EV
ISO 800 70 mm fot. Piotr Madura |
1/80 F2.8 -1.0 EV
ISO 800 40 mm fot. Piotr Madura |
1/250 F2.8 -1.0 EV
ISO 800 70 mm fot. Piotr Madura |
1/80 F2.8 -1.0 EV
ISO 800 24 mm fot. Piotr Madura |
W drodze powrotnej naszą uwagę przykuł las, który mimo nie najlepszego światła aż prosił się o uwiecznienie na zdjęciach. Tworzące go zeschnięte i schorowane drzewa nadawały mu niezwykłej głębi, którą trudno byłoby pokazać na fotografii. Dlatego zdecydowaliśmy się zastosować pewien trick, polegający na tym, że nakręciliśmy film na którym za pomocą pierścienia ostrości AF-S Nikkora 70-200mm f/2.8G ED VR II odsłanialiśmy kolejne plany w kadrze.
1/80 F2.8 -0.67 EV
ISO 800 200 mm fot. Piotr Madura |
Zabawa w filmowanie nie trwała jednak długo - ciemne ołowiane chmury spowiły niebo i zaczął padać deszcz. Gdyby nie pogarszający się z każdą minutą komfort pracy, kontynuowalibyśmy nasze fotografowanie, gdyż do takich warunków testowany przez nas sprzęt został fabrycznie przystosowany, Zarówno Nikon D3S jak i D300S posiadają liczne uszczelnienia chroniące przed dostaniem się kurzu i wilgoci do wewnątrz. Pogodoodpornością cechują się także obiektywy AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II i AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED, które zapięte były do naszych aparatów. Jedynym urządzeniem, które musieliśmy chronić przed deszczem był przymocowany do Nikona D3S mikrofon z futrzastą osłoną przeciwwietrzną.
1/25 F6.3 -2.0 EV
ISO 500 50 mm fot. Marcin Woźniak |
Na fotografii poniżej przedstawiamy Nikona D3S z zapiętym do niego obiektywem AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II. Zestaw ten bez trudu znosi fotografowanie podczas deszczu, gdyż wszelkie złącza, przyciski i inne ruchome elementy są dobrze zabezpieczone przed kurzem i wodą. O wysokiej odporności body Nikona D3S przekonaliśmy się już wcześniej, testując jego poprzednika - Nikona D3, którym fotografowaliśmy w saunie fińskiej i w kopalni soli w Bochni w ramach projektu Nikon eXtremalnie.
1/40 F5.0 -2.0 EV
ISO 500 50 mm fot. Piotr Madura |
Strona 5
1/100 F8.0 -0.33 EV
ISO 500 70 mm fot. Piotr Madura |
1/100 F8.0 -0.33 EV
ISO 500 200 mm fot. Piotr Madura |
1/40 F9.0 -0.33 EV
ISO 500 200 mm fot. Piotr Madura |
1/80 F8.0
ISO 500 70 mm fot. Piotr Madura |
W porównaniu do innych portów, które mieliśmy okazję odwiedzić jadąc wzdłuż pobrzeża Bałtyku, ten w Łebie okazał się być najbardziej urozmaicony pod względem ilości i rodzaju stojących w porcie jednostek. Używaliśmy naszych Nikonów do fotografowania małych i dużych kutrów rybackich, szalup i motorówek oraz zbudowanych na blaszanych skorupach kutrów drewnianych imitacji żaglowców przeznaczonych do rejsów turystycznych.
1/500 F2.8 -0.33 EV
ISO 500 200 mm fot. Piotr Madura |
1/500 F2.8 -0.33 EV
ISO 500 200 mm fot. Piotr Madura |
Kiedy pogoda nie zapewnia efektownej gry świateł i cieni najlepszym wyjściem jest skupienie się na detalach. Do tego celu idealnym rozwiązaniem jest jasny teleobiektyw o uniwersalnym zakresie ogniskowych, jak na przykład AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II. Duża jasność w całym zakresie ogniskowych umożliwia posłużenie się głębią ostrości dla zwrócenia uwagi na wybrany plan. W AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II jest to o tyle wygodne, że obiektyw cechuje się bardzo dobrą ostrością obrazu w całym polu widzenia i na w pełni otwartej przysłonie.
1/500 F2.8 -0.33 EV
ISO 500 135 mm fot. Piotr Madura |
1/80 F8.0 -0.33 EV
ISO 500 105 mm fot. Piotr Madura |
1/320 F3.2 -0.33 EV
ISO 500 102 mm fot. Piotr Madura |
1/40 F8.0 -0.33 EV
ISO 500 200 mm fot. Piotr Madura |
1/50 F8.0 -0.33 EV
ISO 500 70 mm fot. Piotr Madura |
Strona 6
Na zakończenie umieszczamy jeszcze kilka fotografii wykonanych Nikonem D3S i D300S na Mierzei Helskiej, gdzie znajdują się fortyfikacje będące elementem Rejonu Umocnionego Hel. Poniższe zdjęcia powstały w czasie deszczu, czego potwierdzeniem są dwa ostatnie zdjęcia, na których widać mokrego już Nikona D3S z obiektywem AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED.
1/3 F8.0 +0.33 EV
ISO 800 24 mm fot. Piotr Madura |
1/60 F5.6 -0.67 EV
ISO 3200 70 mm fot. Piotr Madura |
1/8 F8.0 0.67 EV
ISO 1600 24 mm fot. Piotr Madura |
1/20 F5.0 -2.0 EV
ISO 800 50 mm fot. Piotr Madura |
1/6 F5.0 -2.0 EV
ISO 800 50 mm fot. Piotr Madura |
Przyszła wreszcie pora na małe podsumowanie naszej fotograficznej ekspedycji. W czasie jej trwania pokonaliśmy blisko 3500 kilometrów przemierzając Polskę i testując najnowszą profesjonalną lustrzankę Nikon D3S oraz "supportującego" jej Nikona D300S. Sprzęt marki Nikon towarzyszył nam przez 24 godziny na dobę, co pozwoliło nam dobrze poznać jego możliwości w praktyce. Fotografowaliśmy nim w dzień i w nocy, w górach i w kopalniach, przy świetle słonecznym i sztucznym, nie zważając na trudne warunki atmosferyczne. Cały nasz ekwipunek, czyli aparaty, optyka i takie akcesoria jak statywy i plecaki spisały się bardzo dobrze. Testowany przez nas Nikon D3S dobitnie potwierdził, że jest idealnym narzędziem do pracy w terenie, gdzie nie straszne mu ani załamanie pogody, ani znikoma ilość światła. Fotografowanie nim było dla nas czystą przyjemnością, która jak wszystko co dobre musi się kiedyś skończyć. Po zakończeniu ekspedycji z łezką w oku odesłaliśmy sprzęt do firmy Nikon Polska Sp. z o.o., której serdecznie dziękujemy za jego wypożyczenie na czas podróży.
Na szczęście koniec ekspedycji: "Polska przez pryzmat Nikona", to nie koniec naszych fotograficznych wojaży, których celem jest praktyczne przetestowanie sprzętu fotograficznego w rozmaitych warunkach. W przygotowaniu kolejne ekspedycje, których relacje będziecie mogli śledzić w serwisie SwiatObrazu.pl.
www.swiatobrazu.pl