czytano: 9073 razy
Fotografia: Pomysł na prezent - lustrzanka amatorska
W tym poradniku zaprezentujemy Państwu zasady, którymi powinniśmy się kierować przy zakupie sprzętu dla wymagającego, zaawansowanego amatora fotografii. Pokażemy najważniejsze, charakterystyczne cechy cyfrowej lustrzanki oraz zaprezentujemy tegoroczne nowości w tej kategorii. Zapraszamy do lektury.
Lustrzanki cyfrowe na przestrzeni mijającej dekady przeszły ogromną ewolucję. Początkowo były urządzeniami niebotycznie drogimi i używanymi wyłącznie przez profesjonalistów. Obecnie są dostępne w szerokiej gamie: od high-endowych konstrukcji w cenie samochodu, aż po liczną grupę lustrzanek amatorskich o cenach zbliżonych do zaawansowanych kompaktów. To właśnie im przyjrzymy się w kolejnym poradniku z serii "Pomysł na prezent".
Na czym polega fenomen lustrzanki? Czy warto wybrać ją na prezent świąteczny? Czym różni się taki aparat od cyfrowego kompaktu?
Przede wszystkim znajdziemy w nim większą matrycę, dzięki której dysponować możemy dużo wyższą jakością obrazu – objawia się to zarówno większą rozdzielczością, jak mniejszą obecnością cyfrowego szumu. Rozmiar matrycy wpływa również na konstrukcję obiektywów, które nie tylko lepiej oddają obraz, ale dodatkowo umożliwiają [comment]nam korzystanie z dobrodziejstw głębi ostrości. Oznacza to przede wszystkim możliwość wyeksponowania ostrego obiektu (np. osoby) na rozmytym tle. Inną ważną cechą lustrzanek jest możliwość wymiany obiektywu, dzięki czemu możemy dobrać optykę optymalnie do naszych potrzeb. Niewymienne, uniwersalne obiektywy stosowane w kompaktach nie są w stanie dorównać w poszczególnych zastosowaniach wyspecjalizowanym obiektywom lustrzanek.
Jeszcze do niedawna powyższe możliwości oferowane były wyłącznie przez lustrzanki oraz rzadkie i dosyć egzotyczne dalmierzowce. W poprzednim poradniku opisaliśmy jednak nowy typ aparatów – tzw. "bezlusterkowce", które również posiadają matryce dużych rozmiarów i wymienne obiektywy. Stanowią one co prawda ciekawą propozycję systemu pomostowego, jednak klasyczne lustrzanki wciąż posiadają pewne właściwe tylko im zalety. Tylko one mianowicie wyposażone są w wyraźny i precyzyjny wizjer optyczny, który poprzez układ luster i pryzmatów pokazuje to, co rzeczywiście "widzi" obiektyw. Również system autofokusa oparty na detekcji fazy, możliwy do zastosowania tylko razem z układem luster, jest znacznie szybszy od znanego z kompaktów ustawiania ostrości poprzez detekcję kontrastu. Na korzyść lustrzanki przemawia również ogromna gama obiektywów i akcesoriów, którą każdy z producentów budował przez lata.
Wbrew pozorom, lustrzanka nie musi być urządzeniem, które wymaga od użytkownika ogromnej wiedzy, żeby wykonać dobre zdjęcie. Producenci starają się wyposażać te urządzenia (zwłaszcza w segmencie amatorskim) w liczne tryby tematyczne, inteligentną automatykę, a także znane z kompaktów funkcje w rodzaju wykrywania twarzy. Jednocześnie wielką zaletą lustrzanki jest to, że wystarczy nacisnąć kilka przycisków sterujących i możemy zmienić wszystkie parametry samodzielnie. Dlatego też tego typu aparat polecić można każdemu, kto chciałby się w sposób ambitny zająć wykonywaniem zdjęć. Jeśli taki romans z fotografią będzie się rozwijał, ujawni się kolejna ważna cecha lustrzanek – kompatybilność sprzętu. Do naszego aparatu będziemy mogli dokupić obiektywy profesjonalne lub odwrotnie: do naszej skompletowanej dotychczas optyki dodać korpus wyższej klasy.
Dobrą lustrzankę charakteryzują przede wszystkim: możliwość pracy na podwyższonej czułości ISO, wysoka rozdzielczość umożliwiająca wydruk zdjęć w dużym formacie, szybki, wielopunktowy autofokus działający nawet w bardzo słabym oświetleniu, trafność balansu bieli dobieranego przez aparat, a także możliwość ręcznego ustawienia wszystkich parametrów obrazu. Nie wszystkie z powyższych cech pozwalają się sprowadzić do cyfr i specyfikacji. Przykładem może być zakres czułości ISO, który, nawet jeśli jest identyczny w dwóch porównywanych aparatach, może mieć zupełnie różną użyteczność, ze względu na większy lub mniejszy stopień ujawniania się szumu cyfrowego w uzyskiwanym obrazie. Dlatego przed wyborem lustrzanki warto przeczytać testy interesujących nas aparatów, porównać przykładowe zdjęcia oraz zapoznać się z opiniami użytkowników.
Kupując lustrzankę, warto sprawdzić ofertę dostępnych do niej obiektywów. Bardzo często zdarza się, że wybieramy aparat danej firmy właśnie z powodu obecności w jej systemie jakiegoś szczególnego, przydatnego dla nas obiektywu. Wybór optyki to temat ważny i wymagający osobnego omówienia, dlatego temu zagadnieniu poświęcimy jeden z kolejnych poradników "Pomysł na prezent".
O sprzęcie ogólnie
Oferta rynkowaOmówienie aparatów uszeregowaliśmy według ich producentów. [comment]Warto zaznaczyć, że niektóre firmy tworzą "sojusze" i ich produkty są ze sobą kompatybilne. Jest tak w przypadku Nikona i FujiFilm, Samsunga i Pentaxa, Sony i (dawnej) Minolty, a także Olympusa, Panasonica i częściowo również koncernu Leica. Poniżej prezentujemy tegoroczne nowości w segmencie lustrzanek amatorskich.
Najwięcej premier w tym roku przygotował koncern Sony:
Sony Alpha DSLR-A290 to najnowszy przedstawiciel linii lustrzanek podstawowych tego producenta. Jest wyposażony w matrycę APS-C 14 megapikseli, wykonaną w technologii CCD. Pozwala na wykonywanie zdjęć seryjnych z prędkością 2,5 kl/s, a maksymalna czułość ISO wynosi 3200. Zastosowany w niej 9-polowy autofokus działa wg producenta w zakresie światła 0-18 EV. W stosunku do poprzednika – A230, zmieniono kształt uchwytu, na czym zyskała ergonomia użytkowania.
Sony Alpha DSLR-A290
Sony Alpha DSLR-A390 jest z kolei konstrukcją bliźniaczą wobec A290. Tym, co go odróżnia, jest tryb Live View, który pozwala na kadrowanie obrazu i ustawianie ostrości za pomocą ruchomego ekranu LCD. Dzięki temu rozwiązaniu aparat dobrze sprawdzi się podczas wykonywania zdjęć makro oraz w sytuacjach, gdy fotografować musimy z uniesionej ręki (np. na koncercie).
Sony Alpha DSLR-A390 - tył
Sony Alpha DSLR-A450 to uproszczona wersja cieszącego się bardzo dobrymi opiniami modelu A550. Przeznaczony dla zaawansowanych amatorów aparat dysponuje zwiększonymi w stosunku do linii A2xx/A3xx możliwościami ręcznych ustawień (np. balans bieli wg skali Kelvina). Podobnie jak w A550, także tutaj odnajdziemy znakomitą, 14-megapikselową matrycę wykonaną w technologii Exmor CMOS. Zapewnia ona niski poziom szumów, co pozwoliło producentowi rozszerzyć zakres ISO aż do 12800. Maksymalna prędkość zdjęć seryjnych wynosi 7 kl/s, co jest pomocne m.in. w korzystaniu z zastosowanego tu trybu Auto HDR (seria zdjęć o różnej rozpiętości tonalnej, łączonych przez aparat w jedną fotografię).
Sony Alpha DSLR-A450
Aparaty Sony Alpha DSLR-A560 oraz A580 to z kolei dwaj następcy wspomnianego modelu A550. Oprócz wszystkich zalet 450-tki, posiadają więc dodatkowo 3-calowy, ruchomy (także w poziomie) wyświetlacz oraz zaawansowaną wersję trybu Live View. Nowością w tych modelach jest 15-polowy system autofokusa, który działa już przy poziomie oświetlenia -1 EV oraz możliwość rejestrowania sekwencji wideo (najwyższa dostępna rozdzielczość to 1920 x 1080). Różnica między nowymi modelami jest tylko jedna: w A560 pozostawiono 14-megapikselową matrycę znaną z A550, natomiast w A580 zastosowano nowy element o rozdzielczości 16 megapikseli, również wykonany w technologii Exmor CMOS.
Sony Alpha DSLR-A580
Modele Alpha SLT-A33 oraz SLT-A55V to najnowsze propozycje Sony. Aparaty te różnią się nieco od tradycyjnych lustrzanek, gdyż zastosowano w nich nową technologię – półprzepuszczalne, nieruchome lustro. Zaletą tego rozwiązania jest płynne i ciągłe działanie autofokusa w trakcie nagrywania filmów. Wadą natomiast jest brak klasycznego wizjera (zastąpiono go elektronicznym), a także zmniejszenie o około 30% ilości światła docierającego do matrycy, przez co jakość obrazu może ustępować klasycznej lustrzance. W obu modelach zastosowano najnowszy 15-polowy system autofokusa Sony oraz 3-calowy, obracany w pionie i poziomie ekran LCD. Różni je natomiast matryca: 14-megapikselowa w A33, natomiast w A55V posiadająca 16 milionów punktów. Inna jest również prędkość wykonywania zdjęć seryjnych: 7 kl/s w pierwszym oraz 10 kl/s w drugim przypadku.
Sony Alpha SLT-A33
Sony Alpha SLT-A55V
Warto też dodać, że wszystkie lustrzanki Sony Alpha posiadają system stabilizacji matrycy, który pozwala na korzystanie z niej bez względu na rodzaj podpiętego obiektywu. Podobny system stosują także Olympus, Pentax i Samsung. Pozostali producenci (Canon, Nikon, Panasonic i Sigma) oferują natomiast stabilizację optyki aparatu. Jest ona co prawda ograniczona do wybranych obiektywów, jednak jej działanie obejmuje nie tylko obraz rejestrowany na matrycy, ale również ten oglądany w wizjerze.
Nikon w bieżącym roku przedstawił dwie nowe lustrzanki:
Pierwszą z nich jest D3100. To aparat przeznaczony do zastosowań amatorskich – następca modelu D3000. Zastosowano w nim nową matrycę o rozdzielczości 14 milionów pikseli wykonaną w technologii CMOS. Zakres dostępnych czułości wynosi 100–3200 z możliwością rozszerzenia do 12800 ISO. Mimo iż jest to najprostszy z nowych modeli Nikona, zastosowano w nim bardzo skuteczny, znany m.in. z D90 system autofokusa Multi-CAM 1000, który pracuje w zakresie -1 do 19 EV, a dodatkowo wspomagany jest diodą o zasięgu do 3 m. Nowością wprowadzoną do D3100 w stosunku do poprzednika jest coraz popularniejszy tryb Live View oraz możliwość rejestrowania sekwencji wideo (Full HD). Warto pamiętać, że modele Nikona z tej linii pozbawione są wewnętrznego napędu autofokusa i współpracują tylko z obiektywami wyposażonymi we własny silnik (odpada część starszej optyki nikonowskiej).
Nikon D3100
Nikon D7000 jest przeznaczony dla wymagających miłośników fotografii. Sprawdzić się może również w wielu zastosowaniach półprofesjonalnych. W tym modelu Nikon zaprezentował swoje najnowsze rozwiązania techniczne. Zastosowano tutaj m.in. nową, 16-megapikselową matrycę w formacie DX, nowy 39-polowy system autofokusa oraz kolejną generację czujnika pomiaru światła. Wszystko to umieszczono jednocześnie w uszczelnionej obudowie ze stopu magnezu, która do tej pory stosowana była przez Nikona jedynie w modelach profesjonalnych. Aparat potrafi wykonywać zdjęcia seryjne z prędkością 6 kl/s, a najwyższa dostępna czułość ISO (nieskalibrowana) to aż 25600. Zgodnie z aktualnym trendem, aparat oferuje możliwość nagrywania sekwencji wideo w rozdzielczości FullHD. Ciekawostką w tym modelu jest podwójne gniazdo na karty pamięci (SD/SDHC/SDXC) z możliwością różnych ustawień zapisu.
Nikon D7000
Również Canon zaprezentował najnowsze wersje swoich najpopularniejszych modeli.
Canon EOS 550D to najnowszy model z podstawowej linii amatorskiej tego producenta. Wyposażony został w matrycę o rozdzielczości wynoszącej aż 18 milionów pikseli. Zakres dostępnych czułości wynosi 100–6400 ISO, z możliwością rozszerzenia do 12800. Zdjęcia seryjne wykonywane są z prędkością 3,7 kl/s, natomiast 3-calowy wyświetlacz LCD o dużej rozdzielczości zapewni dobry podgląd obrazu, przydatny podczas korzystania z trybu Live View oraz filmowania.
Canon EOS 550D
Canon EOS 60D to lustrzanka ze "średniej półki", przeznaczona dla zaawansowanych fotoamatorów. Podobnie jak w prostszym 550D, także tutaj zastosowano nową 18-megapikselową matrycę. 60D oferuje jednak większe możliwości regulacji zaawansowanych ustawień manualnych (np. balansu bieli), a także przydatną opcję zapisu zmniejszonych plików sRAW i mRAW. Również szybkość zdjęć seryjnych jest większa i wynosi 5,3 kl/s. Wyświetlacz w tym modelu jest ruchomy w pionie i poziomie, co jest cenną właściwością w fotografii makro, a także pomaga w kreatywnym filmowaniu.
Canon EOS 60D
Koncern Pentax w tym roku przygotował dwa modele – w obu przypadkach są to sprawdzone modele wyposażone w nowe, ulepszone elementy elektroniczne.
Pentax K-r to najnowsza propozycja tego producenta w klasie lustrzanek "entry-level", czyli modeli podstawowych, o prostszej konstrukcji i niewygórowanej cenie. Aparat wyposażono w matrycę o rozdzielczości 12 megapikseli, pozwalającą na uzyskanie czułości w zakresie 200–12800 ISO, z opcją rozszerzenia do 100 i 25600 ISO. Imponująca, jak na tę klasę sprzętu jest prędkość zdjęć seryjnych 6 kl/s. 3-calowy ekran LCD, tryb Live View oraz możliwość rejestracji sekwencji filmowych, w które wyposażony został ten model, to już standard na rynku lustrzanek. Ciekawostkami są natomiast funkcje transmisji danych w podczerwieni oraz interwałowego wyzwalacza zdjęć. Aparat można kupić oprócz klasycznego – w czerni, również w wyróżniających się, barwnych zestawieniach: m.in. biało-czarnych, czy czarno-czerwonych.
Pentax K-r
K-5 to z kolei nowy model flagowy Pentaxa. Ten uszczelniony aparat o metalowym szkielecie trafić może w gusta zarówno profesjonalistów, jak i wymagających amatorów fotografii. Zastosowano w nim 16-megową matrycę, która pozwoliła producentowi na wprowadzenie kuszącego, rozszerzonego trybu ISO 51200. Maksymalna prędkość zdjęć seryjnych wynosi 7 kl/s, a dodatkowo, podobnie jak w prostszym modelu, dysponujemy interwałometrem, który pozwala na automatyczne wykonywanie zdjęć w określonych przedziałach czasu (od 1 s do 24 h). Podobnie jak poprzednie lustrzanki Pentaxa tej klasy, również K-5 wyposażony jest w wyróżniający się, bardzo jasny i wyraźny wizjer pentapryzmatyczny.
Pentax K-5
Zestawienie parametrów
Model | Matryca | Zakres ISO | Zdjęcia seryjne | Autofokus | Live View / filmowanie | cena* |
Sony Alpha DSLR-A290 | APS-C CCD 14,2 MP | 100-3200 | 2,5 kl/s do 6 RAW | 9-polowy, zakres 0 do +18 EV | Brak / brak |
b:1269-1400 k:1398-2049 |
Sony Alpha DSLR-A390 | APS-C CCD 14,2 MP | 100-3200 | 2,5 kl/s do 6 RAW | 9-polowy, zakres 0 do +18 EV | Tak / brak | k:1669-2587k |
Sony Alpha DSLR-A450 | APS-C Exmor CMOS 14,2 MP | 200-12800 | 7 kl/s do 14 RAW ** | 9-polowy, zakres 0 do +18 EV | Tak / brak |
b:1555-2098 k:1554-2550 |
Sony Alpha DSLR-A560 | APS-C Exmor CMOS 14,2 MP | 100-12800 | 7 kl/s do 7 RAW ** | 15-polowy, zakres -1 do +18 EV | Tak / 1920 x 1080 p. | *** |
Sony Alpha DSLR-A580 | APS-C Exmor CMOS 16,2 MP | 100-12800 | 7 kl/s do 22 RAW ** | 15-polowy, zakres -1 do +18 EV | Tak / 1920 x 1080 p. |
b:3277-3349 k:3549-4099 |
Sony Alpha SLT-A33 | APS-C Exmor CMOS 14,2 MP | 100-12800 | 7 kl/s do 22 RAW ** | 15-polowy, zakres -1 do +18 EV | Tak - AF z detekcją fazową / 1920 x 1080 p. |
b:2494-2999 k:2649-3689 |
Sony Alpha SLT-A55V | APS-C Exmor CMOS 16,2 MP | 100-12800 | 10 kl/s do 20 RAW ** | 15-polowy, zakres -1 do +18 EV | Tak - AF z detekcją fazową / 1920 x 1080 p. |
b:2999-4600 k:3149-3750 |
Nikon D3100 | DX CMOS 14,2 MP | 100-12800 | 3 kl/s | 11-polowy, zakres -1 do +19 EV | Tak / 1920 x 1080 p. |
b:1979-2399 k:2229-2499 |
Nikon D7000 | DX CMOS 16,2 MP | 100-25600 | 6 kl/s | 39-polowy, zakres -1 do +19 EV | Tak / 1920 x 1080 p. | b:4499-4999 |
Canon EOS 550D | APS-C CMOS 18 MP | 100-12800 | 3,7 kl/s do 6 RAW | 9-polowy, zakres -0,5 do +18 EV | Tak / 1920 x 1080 p. |
b:2584-4500 k:2768-3200 |
Canon EOS 60D | APS-C CMOS 18 MP | 100-12800 | 5,3 kl/s do 16 RAW | 9-polowy, zakres -0,5 do +18 EV | Tak / 1920 x 1080 p. |
b:4049-4449 k:4499-5130 |
Pentax K-r | APS-C CMOS 12,2 MP | 100-25600 | 6 kl/s do 12 RAW | 11-polowy, zakres -1 do +18 EV | Tak / 1280 x 720 p. |
b:2397-2866 k:2702-3999 |
Pentax K-5 | APS-C CMOS 16,1 MP | 80-51200 | 7 kl/s do 8 RAW | 11-polowy, zakres -1 do +18 EV | Tak / 1920 x 1080 p. |
b:4799-5466 k:5099-5737 |
* Ceny wg serwisu Skąpiec.pl na dzień 15.10.2010r. Cena "b" dotyczy samego korpusu, natomiast "k" zestawu z obiektywem kit.
** W trybie priorytetu prędkości
*** Cena rynkowa nieznana w momencie pisania artykułu
Wybór redakcji
Wyróżnienie "Wybór redakcji Swiatobrazu.pl" postanowiliśmy przyznać dwóm aparatom.
www.swiatobrazu.pl