czytano: 69504 razy
AF Nikkor 180 mm f/2.8D ED-IF - test obiektywu
Teleobiektywy średniego zasięgu to urządzenia przydatne przy wielu rodzajach fotografii - między innymi sportowej czy portretowej. Pozwalają na zacieśnienie perspektywy i przybliżenie fotografowanego tematu. AF Nikkor 180 mm f/2.8D ED-IF to reprezentant tej właśnie grupy urządzeń. Zapraszamy do lektury testu!
Średnie teleobiektywy stałoogniskowe nie cieszą się dziś zbyt dużym zainteresowaniem. Wyparte zostały przez zoomy o zakresie 70(80)-200 i światłosiłę 2.8. Jednak w pewnych zastosowaniach jasne obiektywy o ogniskowej 180 mm lub 200 mm są wciąż niepokonane. Na ogół oferują lepszą jakość optyczną w mniejszej, bardziej zwartej obudowie. Część z nich oferuje znacznie lepsze światło od zoomów. Urządzenia te wykorzystywane są najczęściej w profesjonalnej fotografii do rejestrowania wydarzeń sportowych lub artystycznych. Mający premierę w 1994 roku AF Nikkor 180 mm f/2.8D ED-IF to przykład niewielkiej stałki tego właśnie typu. Dedykowany jest do użytku zarówno profesjonalnego, jak i amatorskiego. Choć nie jest to szkło klasy Nikkor 200 mm f/2.0, to jednak wciąż posiada reputację doskonałego. Ceny zaczynają się od ok. 3 tys. złotych. Czy warto je wydać na takie urządzenie?
Kompaktowy teleobiektyw
Obudowa AF Nikkor 180 mm f/2.8D ED-IF wykonana została z piaskowanego metalu i sprawia wrażenie bardzo solidnej. Przy pierwszym kontakcie zwracają uwagę dwie rzeczy - wysuwana osłona przeciwsłoneczna i szeroki pierścień manualnego nastawiania ostrości. Pierwsze rozwiązanie jest bardzo wygodne, unikamy dzięki niemu problemów z zapominaniem i przechowywaniem osłony. Szeroki pierścień wpływa natomiast na komfort manualnego ustawiania ostrości.
Całość jest wyjątkowo kompaktowa, zważywszy na ogniskową i światłosiłę. Obiektyw waży ok. 750 g. Długość wynosi 147 mm, a średnica 78 mm. Gwintowe mocowanie filtrów ma średnicę 72 mm i nie obraca się podczas ostrzenia. Elementy kontrolne na obudowie są typowe dla obiektywów marki Nikkor, choć jest kilka mniej spotykanych rozwiązań. Pierścień ostrości posiada przełącznik, którym można odłączyć go od mechanizmów wewnątrz urządzenia. Dzięki temu silnik nie musi napędzać nieużywanego pierścienia. W połowie obiektywu znajduje się tradycyjne okienko ze skalą odległości i głebi ostrości, na końcu zaś - pierścień przysłon. Jest on potrzebny podczas pracy z manualnymi lustrzankami i niektórymi starszymi analogami z autofocusem. Całość wieńczy solidny, metalowy bagnet.
W zestawie z obiektywem otrzymujemy komplet dekli oraz wygodny i dobrze wykonany sztywny futerał.
[kn_advert]
Budowa optyczna
Konstrukcja optyczna obiektywu AF Nikkor 180 mm f/2.8D ED-IF składa się z ośmiu soczewek rozmieszczonych w sześciu grupach. Jedna z soczewek wykonana została ze szkła o ultraniskiej dyspersji. Soczewki powleczono powłoką antyrefleksyjną.
Obiektyw posiada dziewięciolistkową przysłonę, która pracuje w zakresie od f/2.8 do f/22. Odwzorowanie obszarów poza ostrością jest wyjątkowo gładkie, wręcz kremowe, nawet po mocniejszym domknięciu przysłony. Dzięki temu urządzenie doskonale nadawać się może do fotografii portretowej. Zauważyć należy jednak, że mocne punkty świetlne przy większych wartościach przysłony rejestrowane są jako wyraźne wielokąty.
[converttable]
f/2.8 |
f/4.0 |
f/5.6 |
f/8.0 |
f/11 |
f/16 |
f/22 |
[converttable]
[converttable]
f/2.8 |
f/4.0 |
f/5.6 |
f/8.0 |
f/11 |
f/16 |
f/22 |
[converttable]
Budowa i wygląd zewnętrzny
Wrażenia z użytkowania
AF Nikkor 180 mm f/2.8D ED-IF jest wyjątkowo poręcznym teleobiektywem średniego zasięgu. Z łatwością może zmieścić się praktycznie w każdej torbie. Urządzenie to przydatne będzie w fotografii portretowej (zwłaszcza do ciasnych ujęć), sportowej (w halach) czy podczas fotografowania wydarzeń artystycznych. Kompaktowe rozmiary sprawiają, że wykorzystane może być też jako uniwersalny teleobiektyw ogólnego użytku.
Ergonomia
Wszystkie elementy kontrolne rozmieszczono w intuicyjnie dostępnych miejscach, a całość jest wyjątkowo prosta w obsłudze. Zestaw składający się z tego obiektywu i aparatu Nikon D3X jest doskonale wyważony i nawet długotrwałe fotografowanie nie powoduje zmęczenia dłoni. Nieco gorzej jest w przypadku korzystania z korpusu typu Nikon D700 czy D300 - wtedy dobrym rozwiązaniem staje się podpięcie opcjonalnego gripa w celu uzyskania jak największej ergonomii.
[kn_advert]
Ustawianie ostrości
Obiektyw wyposażono w wewnętrzny system ogniskowania. Dzięki temu podczas ostrzenia nie zmienia on rozmiarów ani nie obraca przednią soczewką. Działanie autofocusu jest wyjątkowo szybkie, zwłaszcza zważywszy na brak silnika ultradźwiękowego. Równocześnie precyzja nastawiania odległości jest bardzo dobra - pomyłki automatyki zdarzały się sporadycznie i raczej wynikały ze specyfiki danego ujęcia niż z wad systemu ustawiania ostrości. Niestety układ działa dość głośno. Manualne ostrzenie jest równie przyjemne i wygodne, choć można by sobie życzyć nieco większego skoku pierścienia. Należy jednak zauważyć, że pierścień pracuje z odpowiednim oporem, płynnie.
Jakość obrazu: ostrość, aberracje, odblaski
Ostrość
Testowany obiektyw bardzo dobrze zachowuje się pod względem uzyskiwanej ostrości. Jest w pełni używalny już od maksymalnego otworu względnego, a najlepsze rezultaty osiąga po domknięciu o około dwie działki. Ostrość jest wyrównana w całym zakresie kadru. Dyfrakcja zaczyna mieć wpływ na zdjęcia od przysłony f/16.
[converttable start="1" end="5" type="horizontal"]
f/2.8 | ||
f/4.0 | ||
f/5.6 | ||
f/8.0 | ||
f/11 | ||
f/16 | ||
f/22 | ||
Rozdzielczość | bardzo dobra | |
OPTYMALNY ZAKRES OSTROŚCI | ||
Centrum kadru | od f/4.0 | |
Brzeg kadru | od f/4.0 | |
Dyfrakcja widoczna od | od f/22 |
[converttable]
[kn_advert]
Aberracja chromatyczna poprzeczna
Ten rodzaj aberracji jest dobrze korygowany przez optykę obiektywu. Występuje w postaci delikatnych przebarwień na brzegu kadru, w centrum jest niezauważalna. Kłopotliwa może być jedynie w przypadku ekstremalnie kontrastowych motywów (zob. próbki komy poniżej).
[converttable start="1" end="3" type="horizontal"]
[converttable]
Aberracja chromatyczna wzdłużna
Również aberracja chromatyczna wzdłużna praktycznie nie występuje w tym urządzeniu. Jej delikadne ślady można zaobserwować w postaci przebarwień na kontrastowych motywach przed obszarem ostrości.
[converttable start="1" end="3" type="horizontal"]
f/1.7 | |||
f/2.2 | |||
f/3.2 | |||
f/4.5 | |||
f/6.3 | |||
f/9.0 | |||
f/13 | |||
WYSTĘPOWANIE ABERRACJI WZDŁUŻNEJ | |||
Widoczność przed płaszczyzną ostrości | w znikomym stopniu | ||
Widoczność za płaszczyzną ostrości | praktycznie niewidoczna |
[converttable]
Koma
Koma jest bardzo dobrze korygowana. Po mocniejszym domknięciu przysłony uwidaczniają się za to ładne gwiazdki w punktowych źródłach światła.
[converttable start="1" end="1"]
f/2.8 | ||
f/4.0 | ||
f/5.6 | ||
f/8.0 | ||
f/11 | ||
f/16 | ||
f/22 | ||
WYSTĘPOWANIE ABERRACJI KOMATYCZNEJ | brak |
[converttable]
Odblaski
Obiektyw jest w bardzo wysokim stopniu odporny na odblaski. Problemy z nimi występują sporadycznie i jedynie w przypadku wyjątkowo silnego źródła światła w kadrze.
Jakość obrazu: dystorsja, winietowanie
Dystorsja
W trakcie testu została zaobserwowana znikoma dystorsja poduszkowa. Jest ona jednak tak niewielka, że nie będzie miała negatywnego wpływu na zdjęcia.
Winietowanie
Winietowanie występuje, choć w stosunkowo niewielkim stopniu. W praktyce ma znikomy wpływ na jakość zdjęć.
[converttable end="2" type="horizontal"]
f/2.8 | ||
f/4.0 | ||
f/5.6 | ||
f/8.0 | ||
f/11 | ||
f/16 | ||
f/22 | ||
Zanika od | f/5.6 | |
Charakter | regularny |
[converttable]
[kn_advert]
Podsumowanie
AF Nikkor 180 mm f/2.8D ED-IF to znakomity obiektyw - co do tego nie można mieć żadnych wątpliwości. Czy jest wart swojej ceny? Z pewnością tak, otrzymujemy bowiem poręczny i wygodny w użytkowaniu obiektyw o bardzo dobrych własnościach optycznych. Pozostaje jednak problem - czy może on stanowić konkurencję dla zoomów klasy 70-200/2.8? Optycznie większość tego typu konstrukcji testowana "stałka" przewyższa jedynie minimalnie, a w podobnej cenie dostać możemy obiektyw AF Nikkor 80-200 mm f/2.8D. Jeśli kluczowe są dla nas rozmiary, wybór jest prosty. Jeśli jednak zależy nam na uniwersalności, być może lepiej będzie zaopatrzyć się w zoom? Tak czy inaczej - AF Nikkor 180 mm f/2.8D ED-IF może stać się doskonałym wyborem dla osób potrzebująch małego teleobiektywu średniego zasięgu - zarówno dla amatorów, jak i zawodowców.
Ocena końcowa (w skali 1-6): |
BARDZO DOBRY
Zalety: |
|
Wady: |
|
[kn_advert]
Parametr |
Wartość |
Nazwa |
AF Nikkor 180 mm f/2.8D ED-IF |
Dostępne mocowania |
Nikon F |
Rok premiery |
1994 |
Ogniskowa |
180 mm |
Ekwiwalent ogniskowej dla formatu DX |
157,5 mm |
Kąt widzenia FX/DX |
23 ° / 15 ° |
Maksymalna wartość przysłony |
f/2.8 |
Minimalna wartość przysłony |
f/22 |
Elementy/Grupy |
8/6 |
Ilość listków przysłony |
9 |
Minimalna odległość ostrzenia |
0,31 m |
Maksymalne powiększenie |
1x |
Ogniskowanie |
wewnętrzne |
Długość obiektywu |
145 mm |
Średnica obiektywu |
78 mm |
Średnica filtra |
72 mm |
Filtr obraca się podczas ostrzenia |
nie |
Zmiana długości podczas ostrzenia |
nie |
Osłona przeciwsłoneczna |
tak, zintegrowana - wysuwana |
Dostępne kolory obudowy |
czarny |
Uszczelnienia |
nie |
Silnik ultradźwiękowy mechanizmu autofocusu |
nie |
Stabilizacja obrazu |
nie |
Waga |
750 g |
Wyposażenie dostarczane wraz z obiektywem |
|
Obiektyw Nikkor 180 mm f/2.8D ED-IF został udostępniony do testu przez Nikon Polska
Galeria zdjęć testowych
Zdjęcia wykonano za pomocą obiektywu AF Nikkor 180 mm f/2.8D ED-IF i korpusów Nikon D3X i D700. Wywołano je za pomocą programu Adobe Photoshop Lightroom 3.5, na neutralnych ustawieniach.
[kn_advert]
www.swiatobrazu.pl