- Barwa i kolor
- Cyfrowa ciemnia
- Ćwiczenia fotograficzne
- Czerń i biel
- Filmowanie aparatem
- Fotograf - ZUS i podatki
- Fotograf i prawo
- Fotograficzne ABC
- Fotografia aktu
- Fotografia od A do Z
- Fotografia krajobrazu
- Fotografia produktów
- Fotografia uliczna - street phofo
- Fotograficzne inspiracje
- Fotografowanie architektury
- Fotografowanie ruchu
- Fotografowanie zwierząt
- Kadrowanie
- Kompozycja
- Leksykon fotografów
- Najczęściej popełniane błędy
- Ostrość i nieostrość
- Perspektywa
- Portret
- Przygotowanie prezentacji zdjęć
- Studio fotograficzne dla początkujących
- Światło i ekspozycja
- Zarabiaj na fotografii
Dołącz do nas
Partnerzy
EIZO ColorEdge CS2410 - test praktyczny
10 września 2020, 12:48Obecnie coraz częściej fotografowie tworzą obrazy, które docelowo są publikowane wyłącznie w sieci. Popularność mediów społecznościowych, fotoblogów czy wystaw i festiwali online sprawia, że nierzadko fotografom wystarczy pracować w przestrzeni kolorów sRGB. Właśnie dlatego EIZO postanowiło stworzyć wersję monitora, który uzupełnia flagową linię - ColorEdge. Model EIZO ColorEdge CS2410 oferuje obsługę 100% sRGB i według zapewnień producenta gwarantuje jakość i funkcjonalność tej prestiżowej rodziny monitorów przy nieco niższej cenie. Sprawdźmy, czy tak jest w rzeczywistości!
EIZO to producent, którego pasjonatom fotografii i osobom interesującym się rozbudową cyfrowej ciemni nie trzeba przedstawiać. Dużym uznaniem cieszy się również seria ColorEdge, do której należy testowany monitor. Wydaje się więc kuszące mieć do dyspozycji tego typu sprzęt, w szczególności gdy dysponuje się nieco mniejszym budżetem. Zanim przejdziemy do docelowego testu, warto na początek rozważyć, kto może ten monitor brać pod uwagę w swojej pracy ze zdjęciami. Decydujący jest tu jeden z najważniejszych parametrów, czyli obsługiwana przestrzeń barwna.
EIZO ColorEdge CS2410 obsługuje "tylko" 100% sRGB. Trzeba napisać wprost: nie jest to parametr, który zazwyczaj akceptuje się w profesjonalnych monitorach. Z tym że wygląda na to, iż testowany sprzęt podważa nieco ten utarty schemat. Uwzględniając jego cenę i parametry, jest to raczej propozycja dla zaawansowanych i ambitnych miłośników fotografii, którzy chcą przejąć kontrolę nad swoimi obrazami. Nie chcąc uprzedzać werdyktu testu, skupię się teraz na moment na przybliżeniu, "o co chodzi" z tym sRGB.
Otóż w dużym uproszczeniu (bardziej wnikliwych odsyłam do tekstu poświęconego kolorom w fotografii: Fotografia barwna - podstawy) monitory są w stanie obsługiwać pewne palety barw, co określa ich zdolność do wyświetlania różnorodnych kolorów. Dla przeciętnego użytkownika te różnice są mało dostrzegalne, ale w specyficznych zastosowaniach, takich jak zaawansowana obróbka obrazu, zaczynają się ujawniać.
Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę dwie przestrzenie barwne: Adobe RGB i sRGB. Pierwsza z nich pozwala na wyświetlenie i dostosowanie kolorów podczas pracy z profesjonalnymi drukarkami. Taka przestrzeń daje więcej możliwości w zakresie dopracowywania niuansów gotowego obrazu, lecz też wymaga obsługującego ją sprzętu. Z kolei sRGB obsługuje mniej kolorów, ale za to jest dostępna w niemal wszystkich sprzętach (niekoniecznie w zakresie 100%). W związku z tym, oglądając obrazy w palecie sRGB, mamy pewność, jak obrazy te będą wyglądały np. podczas prezentowania ich w sieci.
Jeśli więc zamierzasz pracować jedynie ze zdjęciami publikowanymi w sieci lub drukować w fotolabach (albo na podstawowych drukarkach fotograficznych), to przestrzeń sRGB będzie wystarczająca. Co bardziej konserwatywni i tradycyjni fotografowie mogą zgłosić sprzeciw, że monitor graficzny powinien być docelowo kupowany z myślą o druku, ale uważam, że w rzeczywistości lwia część - w szczególności młodych twórców - niemal na stałe przeniosła się do wirtualnego świata. Myślę, że trzeba zacząć się przyzwyczajać do tego, że zdjęcie publikowane w sieci czy istniejące jedynie wirtualnie staje się skończonym dziełem fotograficznym.
Powyższe zagadnienie mogłoby stać się pretekstem do długiej i ciekawej dyskusji na temat publikacji oraz druku zdjęć, tymczasem należałoby już przejść do testu EIZO ColorEdge CS2410. Zobaczymy, czy pozostałe jego cechy będą w stanie obronić ten wybór i zapewnią satysfakcjonującą pracę z tym narzędziem. Na koniec odsyłam do ciekawego podsumowania porównującego wyżej omawiane palety barw przygotowanego przez EIZO: Adobe RGB czy sRGB
Parametry monitora EIZO ColorEdge CS2410
EIZO ColorEdge CS2410 oferuje przekątną 24,1’’ i rozdzielczość 1920x1200 pikseli (proporcje boków 16:10). Jak zostało wspomniane we wstępie, podstawowymi cechami, które odróżniają go od biurowych sprzętów, jest zdolność do obsługi ponad 100% przestrzeni sRGB i możliwość kalibracji sprzętowej. O pierwszym parametrze była już mowa, warto więc w dużym uproszczeniu zająć się drugim z nich (standardowo bardziej wnikliwych czytelników odsyłam do materiałów ŚwiatObrazu.pl skupiających się na tych zagadnieniach - nie inaczej jest w przypadku kalibracji, o której przeczytasz tutaj).
Najczęściej spotykana kalibracja systemowa pozwala na dostosowanie parametrów wyświetlania obrazu do karty graficznej komputera. Działa ona zatem w odniesieniu do informacji, jakie otrzymuje monitor. Jest o tyle gorsza, że przede wszystkim nie jest w stanie pracować aż z taką precyzją i prowadzi do utraty części informacji (w szczególności jeśli komputery posługują się słabymi kartami), a z drugiej strony działa jedynie wobec danego źródła obrazu. Objawia się to np. utratą płynności przejść tonalnych. W przypadku kalibracji sprzętowej dochodzi do ustawienia samego monitora i nie ma mowy o utracie części informacji o kolorze. Poza tym kalibracja sprzętowa daje dużo szersze możliwości w zakresie ustawiania parametrów. Podsumowując, jeśli chcesz pracować precyzyjnie z kolorem, kalibracja sprzętowa jest jedynym wyjściem - w każdym innym przypadku zamiast edycji zdjęć i kontroli kolorów będzie raczej można wróżyć z fusów.
Co jeszcze jest w stanie zaoferować EIZO ColorEdge CS2410? Przede wszystkim producent udziela wsparcia w postaci profesjonalnego oprogramowania do zarządzania kolorem ColorNavigator. Ponadto monitor działa w oparciu o technologię EIZO DUE, która pozwala uniknąć różnic w jasności czy chromatyczności obrazu w różnych obszarach ekranu, ma matową matrycę IPS o deklarowanych kątach widzenia 178°. To podstawowe udogodnienia, których można by wymagać od wysokiej jakości monitora graficznego.
[Wprowadzenie]
Sprawdź inne artykuły z kategorii: Testy
- FeiyuTech a2000 – test praktyczny gimbala dla lustrzanek i bezlusterkowców
- FeiyuTech a2000 – test praktyczny gimbala dla lustrzanek i bezlusterkowców
- Test albumów przygotowanych przez DigitalAlbum.pl – Fotoalbum
- Gdzie wydrukować zdjęcia? Praktyczny test wydruków przygotowanych przez Fotolab.pl
- Gdzie drukować fotografie - dimlab.pl
- Optoma HD26 - test projektora
- Sony KDL-46HX750 – test telewizora
- Samsung WB850F - test aparatu kompaktowego
Niezalogowanych Użytkowników prosimy o zalogowanie się przed dodaniem komentarza.
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu i w żaden sposób nie odzwierciedlają poglądów prezentowanych przez właścicieli i administratorów SwiatObrazu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Spis treści
Najczęściej czytane dzisiaj
Najczęściej czytane w tygodniu
- Fotografie z Teleskopu Hubble’a pokazują, jak trudno interpretować zdjęcia kosmosu
- Obiektyw Viltrox AF 27 mm f/1.2 Pro będzie teraz dostępny dla Sony i Nikon APS-C
- Użytkownicy TikToka mogą rozszerzać swoje zdjęcia z pomocą sztucznej inteligencji
- Sztuczna inteligencja może zdiagnozować autyzm na podstawie zdjęć oczu
- Pierwsza fotografia nowego gatunku
- Panasonic dodało wyjście wideo RAW do modelu G9 II
- Dzień na Marsie kamerami łazika curiosity
- Czy Canon 6D Mark II został wycofany w Japonii?
- Lexar zaprezentował pierwsze karty CFe 4.0 do aparatów Sony
Najczęściej czytane w roku
- Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba i nigdy wcześniej nie widziane oblicze Jowisza
- Kamera ze sztuczną inteligencją przekształca zwykłe zdjęcia w fantazyjne obrazy
- FujiFilm naprawia błędnie działający firmware obiektywu FujiFilm XF 16-55 mm f/2.8
- Modele czy manekiny? Profesjonalna fotografia produktowa odzieży dla e-commerce
- Przypadkowe odkrycie - schowek z 2000 aparatami i obiektywami
- Nowe zdjęcia pokazują, jak ogromny jest największy wulkan w Układzie Słonecznym
- Odszedł edytor zdjęć AP, który podjął decyzję o publikacji zdjęcia z ataku napalmem w Wietnamie
- Telefony do nagrywania dobrych filmów i robienia świetnych zdjęć
- Mocna reklama ostrzega rodziców przed udostępnianiem zdjęć swoich dzieci w internecie
- Niesamowite zdjęcie Księżyca na tle największego teleskopu na świecie